Voel me niet meer goed in de zorgrol

Over sociale contacten, niet weg willen uit vertrouwde omgeving, onbewoond eiland, Begrip/Onbegrip directe omgeving. Geen zin in bezoekjes, geen drukte verdragen, of willen vluchten naar een onbewoond eiland
Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 58

Voel me niet meer goed in de zorgrol

Bericht door Janet » do 14 aug 2014 16:25

Hoi dames.

Voel me ook niet goed meer in de functie van zorgende moeder. Ook bij mij vinden mijn 2 zonen (thuiswonend) dat ik ben veranderd en daar hebben zij last van. Ik kan gewoon niet meer, ik ben zo vermoeid en ik wil het ook niet meer. Ik heb geen zin meer om altijd iedere minuut maar klaar te staan zoals ik altijd gedaan heb. Andersom verwacht ik van hen enig begrip, steun, behulpzaamheid en misschien zelfs wat troost. Maar dat past niet in hun plaatje. Zeker niet als er een vriendin mee komt naar huis. Dan wordt verwacht dat ik het toppunt van moederschap toon! En daar doe ik niet meer aan mee. Dit geeft veel conflicten met als gevolg dat ze hier niet vaak thuis zijn.
Hoe eenzaam kun je zijn.

Janet

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Re: Voel me niet meer goed in de zorgrol

Bericht door Wiske » vr 15 aug 2014 09:25

Hallo Janet,

Ik herken wat je schrijft. Ben ook altijd het zorgende type geweest.
Maar vind tegenwoordig ook dat ik er zo weinig voor terug krijg.
Het is net of ik als moeder geen behoefte aan troost, steun of begrip mag hebben.

Net of ik voor hen altijd de zorgeloze sterke vrouw zonder leven moet zijn, die zit te wachten totdat de kinderen haar nodig hebben.
Misschien wat overdreven maar zo voelt het.
Is het omdat het zonen zijn dat ze geen emotionele toestanden willen van mijn kant.

Maar wel heel misnoegd zijn als ik laat horen dat ik nu even niet beschikbaar ben.
Ze merken het zelf niet hoor. En als ik ze er op wijs. Zeggen ze ook dat er niks aan de hand is. Dat ik altijd mag bellen.

Maar inderdaad uit zichzelf nemen ze enkel contact op als ze mij nodig hebben.
Een heel erg eenzaam gevoel.

groetjes
Wiske

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Bericht door Ruchama » vr 15 aug 2014 16:03

Hoi Wiske,

ik herken dit wel, hoor en dan heb ik naast zonen ook nog dochters. Het draait om hun eigen leven. Maar soms troost ik mijzelf dat er misschien nog wel een andere tijd komt. En idd, ik probeer zelf nu voortdurend te leren niet meer altijd voor hen(die nota bene allen volwassen zijn) beschikbaar te xijn en dan hun gemor te weerstaan, wel lastig, hoor.....

Ruchama

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet

Bericht door Janet » vr 15 aug 2014 20:30

Hallo

Het speelt zeker mee, ik word hier ook onzeker van wanneer ik het gevoel heb er niet meer bij te horen, bij mijn kinderen dan.

Het soort of niemandsland. Aan de ene kant wil ik niet meer zorgen voor, aan de andere kant hebben ze me niet meer nodig (behalve dan...). Maar ik denk dat met name zonen geen idee hebben wat hormonen met vrouwen (moeders) kunnen doen. Een dochter kan zich er nog iets bij voorstellen. Met haar zou ik er nog over kunnen praten. Dat denk ik dan maar ik heb geen dochter dus ook geen ervaring. Ja, mijn jongens adviseren mij een hondje te nemen, ze snappen niet dat ik mij daar nog meer mee afgescheept voel en eenzamer. Ik voel me dan helemaal oud en bejaard.
Jee, wat is dit een moeilijke tijd.

Ik ben zo blij met deze site en met jullie!

Groetjes
Janet

Caro55
Berichten van Caro55
Onderwerpen van Caro55
Menopauzejaar:

Bericht door Caro55 » zo 29 mar 2015 12:54

Hallo Janet,

dit begrijp ik nu helemaal ! Het niet meer willen zorgen voor, stress krijgen als je iets moet doen. Ik vind dat mijn tijd van zorgen voorbij is, zou wel eens willen dat er iemand voor mij zorgt ! Kookt, wast, kuist enz. Heb veel hulp van mijn man en toch ben ik niet gelukkig. Ik heb een dochter maar die verstaat het ook niet. Zij is terug beginnen studeren, woont alleen en verlangt dan nog van mij dat ik kook voor haar en soms haar appartement dweil. Dit ben ik dus allemaal kotsbeu en nee zeggen is zo moeilijk. Ik werk niet en dan is het maar allemaal normaal dat je dingen voor hen gaat doen alhoewel ik er enorm tegenop zie om mijn eigen huis te kuisen :cry:

Groetjes Carine

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Loutje » zo 29 mar 2015 14:48

Hoi Carine,

Nee zeggen is een nieuwe dimensie voor mij sinds de overgang. En het lukt....
Ik heb ook een zoon en dochter die inmiddels hun eigen gezin hebben, de ene met 2 en de ander met 3 kinderen. De vanzelfsprekendheid in het begin waarmee ze dachten mijn kleinkinderen voor elk wiswasje bij oma te stallen is gelukkig voorbij.

Ik vind het enig hoor om op ze te passen, maar wel op de momenten dat het mij uitkomt. Ik vertel hun er gelijk bij dat als ik geen zin heb, omdat ik genoeg heb aan mezelf, ik ook niet de juiste energie heb voor ze en dat voelen die kleintjes heel goed hoor. Ik breng veel tijd met ze door, want die kinderlijke onbevangenheid is heerlijk, maar zeg ook "nee" als ik geen zin heb. Mijn kinderen vinden dat heel prettig nu, ze hebben liever een energieke oma dan iemand die er eigenlijk geen zin in heeft maar het doet voor de vorm. Verplichte oppasdagen doe ik dan ook niet aan.

Zodra mijn kinderen de deur uit waren, lag de verantwoording voor hun leven ook echt bij hen. Dat wil niet zeggen dat ik ze nooit geholpen heb, maar de zorg voor hun huishouden ligt bij hen.
Ik hoop zo voor jou dat je wat makkelijker "nee" kunt zeggen. Het werkt zeer bevrijdend.

Sterkte!

Groet Loutje.

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet

Bericht door Janet » zo 29 mar 2015 15:17

Hoi Carine,

Inmiddels ben ik terug weer wat bezig in huis, de weerstand die ik had is aan het afnemen. Wel sta ik er nu anders in, ik doe het alleen wanneer ik het leuk vind en niet meer wanneer het van mij als vanzelfsprekend verwacht wordt. Ik moet nog steeds oppassen dat ik niet terugval op de automatische piloot, dat straft zich direct in veel onrust en spanningen in mijn lijf. Daar ben ik nog duidelijk op zoek naar een balans. Als rode draad er doorheen komt bij mij steeds de gedachte dat ik het zo doelloos vind. Is dit nu wat ik de rest van mijn leven moet blijven doen? Daar heb ik nog geen antwoord op. Ik heb afgelopen weken mijn moeder vaak te logeren, het ging niet zo goed net haar, sinds afgelopen week weten we de diagnose: vasculaire dementie. Buiten mijn verdriet om vraagt zij nu zorg en realiseer ik me dat het nog een tijdje kan duren voordat ik echt aan mezelf toe kom. Het is en blijft een achtbaan waar ik in zit en het blijft lastig als ik geen nee kan zeggen terwijl ik zelf een stap terug wil doen.

groetjes Janet

Caro55
Berichten van Caro55
Onderwerpen van Caro55
Menopauzejaar:

Bericht door Caro55 » zo 29 mar 2015 17:11

Hallo Janet,

ook heel herkenbaar ! Is dit nu mijn leven of mijn doel in mijn leven ? Alles wat we doen als moeder, dochter lijkt zo vanzelfsprekend. Heel belangrijk : dingen doen waar je plezier in hebt !
Tijd voor jezelf en af en toe eens extra verwennen mag wel eens.
Spijtig voor je dat de zorg voor je mama er ook nog bij komt, echt wel balen.

Groetjes Carine

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet

Bericht door Janet » ma 20 apr 2015 11:01

Hoi Carine,

Dat zou fijn zijn als ik iets voor mezelf zou kunnen doen. Maar het is dubbel, wanneer ik iets voor mezelf doe gaan mijn gedachten toch naar andere toe. Echt ontspannen gaat dan niet. De stress in mijzelf blijft heftig wat ik ook doe. Zeker de ochtend en avond zijn zwaar met veel hartbonzen in mijn oor. Daar wordt ik niet echt vrolijk van. Het duurt en duurt. Soms wil ik gewoon gillen; Het moet stoppen! Hoelang duurt dit nog? Waarom overkomt mij dit? Mijn geduld raakt op, ik wil weer eens stabiel zijn en leuke dingen doen.
Ook wil ik weer terug gaan werken maar wanneer ik op kantoor kom is de hoeveelheid werk me teveel voor me, en zakt de moed me in de schoenen.
En ja, mijn moeder zou ik het liefst in huis nemen maar mijn eigen proces kan dat niet aan. Mijn gevoeligheid is nog te groot, ik zal eerst mijn nuchterheid terug moeten krijgen.

Groetjes en sterkte voor jou,
Janet

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 55

Bericht door Babsi » vr 24 apr 2015 11:16

Goedemorgen allemaal,

Goh, wat herken ik veel in de dingen die jullie schrijven.
Ik heb er nog 2 thuis, dochter en zoon, de laatste flink aan het puberen en regelmatig zeer egoïstisch. Is nu voor het eerst alleen 5 dagen weg zonder z'n ouders. Heel erg leuk voor hem natuurlijk maar ik vind het lastig loslaten. Ben altijd wel een bezorgde en verzorgende moeder geweest. Hij is niet erg zelfstandig en dat wordt me nu wel verweten want ik heb hem teveel gepamperd. Maar hij laat het zich ook wel lekker aanleunen. Mijn dochter heeft echt haar zelfstandigheid opgeëist, is gewoon zelf gaan doen.
Gisteravond werd het me wel ef teveel en mijn man bleef maar zeggen dat ik rustig moest blijven en dat werkt op mij als een rode lap op een stier. Heb de wekker kapot gesmeten en daarna voelde ik me rot, gefrustreerd en schuldig dat ik me heb laten gaan. Waardeloos.

Ik lees hier over dat kinderen hun eigen weggaan en weinig contact en zo zoeken. Ja, dat is naar, pijnlijk, zou het ook zo erg vinden. En ik merk dat natuurlijk ook aan mijn thuiswonende kinderen hoe ze zich losmaken. Maar ergens weet ik ook dat het gezond is. Ze gaan hun eigen weg en zo zou het ook moeten zijn. En ze hebben ook blijkbaar zoveel vertrouwen in de relatie met hun ouders dat ze het kunnen doen, dat ze zich er goed bij voelen zonder schuldgevoel.
Met name ik als moeder heb hier last van, tenminste, mijn man voelt de dingen toch wel heel anders :roll: .
Ik kan het allemaal rationeel verklaren maar het gevoel zegt iets anders.

groeten Babsi

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Bericht door Wiske » vr 24 apr 2015 12:27

Hallo Babsi,

Dat is het. Ik kan het ook rationeel verklaren. Ik weet heel goed dat het normaal is en vroeger toen ik jong was stond ik er ook niet bij stil en ging mijn eigen weg.
Maar goed ook.

Maar mijn moederhart zegt iets anders. Ik heb drie zonen
De oudste is in conflict met heel de familie dus die zie ik niet.
De tweede zie ik regelmatig door de babysit op de twee schattige kleindochters.
De derde hoor of zie ik nooit als ik niet zelf contact opneem.
Ze hebben het druk en "als er iets is kan je toch bellen mam". Zij bellen nooit. Het initiatief moet altijd van mij komen.
Schatten van kinderen hoor maar geen tijd en geen plaats in hun leven.

Soms zeggen mensen ik zou daar niet mee kunnen leven.
Wel ik kan daar ook niet mee leven maar moet wel.
Wat moet ik anders...

Veel sterkte en begrip van een verwaarloosd voelende moeder
Wiske

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 55

Bericht door Babsi » vr 24 apr 2015 16:21

Hi Wiske,

Och, wat naar voor je van je oudste zoon, dat doet pijn, ik leef echt met je mee.
Ik weet niet hoe oud je derde zoon is, maar het kan als hij wat ouder is ook weer veranderen.
Nee, daar is ook moeilijk mee te leven maar net wat je zegt wat moet je anders. Een invulling zoeken wordt er dan gezegd. Vraag me af of dat de leegte op kan vullen.
Maar volgens mij gaan de meeste ouders door dit proces.

Ik wens je ook veel sterkte
dag Babsi

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht