Niet tegen drukte kunnen. Paniek op vakantie

Over sociale contacten, niet weg willen uit vertrouwde omgeving, onbewoond eiland, Begrip/Onbegrip directe omgeving. Geen zin in bezoekjes, geen drukte verdragen, of willen vluchten naar een onbewoond eiland
Kaatje71
Berichten van Kaatje71
Onderwerpen van Kaatje71
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 47

Niet tegen drukte kunnen. Paniek op vakantie

Bericht door Kaatje71 » di 28 feb 2017 13:46

Hallo dames

Ik ben nieuw op deze site en zo ongeveer elk topic herken ik. Ik ben 45 jaar en nu bijna een jaar niet ongesteld geweest. Wel heb ik al jarenlang klachten. .Vooral angst, overprikkeld zijn, nergens zin in hebben. Ach ik kan nog even door gaan. Maar het niet kunnen hebben van drukte en prikkels vind ik echt heel vervelend. Omdat ik altijd graag de gezelligheid op zocht. Etentje, dingen ondernemen met vrienden, de kroeg in,winkelen.

Nu ben ik al van tevoren al dagenlang van slag als we iets afspreken en kan ik t gewoon niet meer gezellig vinden. Dat vind ik jammer en ook mijn omgeving snapt er niets van. En vind ik het moeilijk om te besluiten wat t beste is. Toegeven aan mijn gevoel en de drukte niet opzoeken of even door bijten en hopen dat t vanzelf beter gaat als ik maar dingen blijf doen (het niet vermijden).
Ik weet t niet en t geeft me veel stress en onrust en schuldgevoel.

Groetjes, Kaatje

Kaatje71
Berichten van Kaatje71
Onderwerpen van Kaatje71

Re: Niet tegen drukte kunnen. Paniek op vakantie

Bericht door Kaatje71 » do 02 mar 2017 10:22

Hoi

Ik lees al een tijdje wat op dit forum en herken heel veel. Ik heb al een tijd klachten..vooral duizeligheid, angst paniek lusteloos. Nu ben ik op vakantie. Heerlijk zou je denken, maar helaas. We zijn met ons gezin en mijn schoonvader op wintersport. Ik ben niet echt een ski fanaat en ben deze week een paar keer mee gegaan de piste op maar werd heel duizelig en wiebelig op mijn benen en raakte in paniek op de berg. Daarom nu besloten om in t appartement te blijven. Maar ook hier voel ik me niet goed. Ik ben alleen, voel me schuldig, maak me zorgen, kom tot niets. Ik schaam me kapot. Ik zou zo veel kunnen doen. .lezen wandelen boodschappen doen. .Maar helaas, ik lijk wel verstijfd. Ik durf mijn vriendinnen niet te appen want hoe dom klinkt dit? Daarom maar even mijn ei hier kwijt. Geloof me ik weet wat een geluk we hebben dat we deze wintersport kunnen doen en dat ik zou moeten genieten van deze vrije dagen. ....alleen voelt t niet zo.

Groetjes
Kaatje

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » do 02 mar 2017 11:58

Beste Kaatje,

Je bent toch niet alleen maar op de wereld om je omgeving te pleasen. Als je hele systeem roept "nu even niet!" waarom zou je daar geen gehoor aan geven. Je voelt aan alles hoe het je van slag brengt alleen al bij het idee ergens aan te moeten voldoen.
Hoe meer je tegen jezelf in gaat hoe groter de kans dat je systeem protesteert en reageert zoals het dat nu op je vakantie doet.

Als ons systeem het zwaar heeft door een flinke griep of ander lichamelijk gebeuren, geven we daar aandacht aan, doen een stap terug en passen ons aan voor zolang nodig. Doen we dat niet dan snapt iedereen dat dat tot extra complicaties kan leiden.
Als ons systeem het zwaar heeft als het gaat om hoe we iets mentaal als zwaar ervaren, mentaal van slag raken, dan zouden we gewoon door moeten bijten?
Als je op dat vlak geen gehoor geeft aan wat je systeem vraagt, drijft het je overgang net zo goed onnodig op de spits met als gevolg extra complicaties: burn-out, angst en paniek.

Lia

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Roseline » do 02 mar 2017 12:55

Hallo Lia,

Heel mooi verwoord en wat een geruststelling !

Kaatje,
Schaam je vooral niet, want je hebt geen controle over hoe je je voelt in de overgang. Laat de schuldgevoelens los en probeer ademhalingsoefeningen te doen.

Sterkte !
Roseline

Kaatje71
Berichten van Kaatje71
Onderwerpen van Kaatje71

Bericht door Kaatje71 » do 02 mar 2017 13:08

Hoi Roseline,

Bedankt voor je reactie, het doet me goed om dat te horen. Ik heb inderdaad al veel gelezen hier op t forum. Al jaren heb ik deze klachten, heb medicatie, ben bij psychologen geweest, stempel burn-out, angst stoornis, paniek stoornis gehad. Ben al een jaar niet ongesteld en mijn huisarts blijf beweren dat t niet aan de overgang kan liggen. Eerst omdat ik pas 45 ben (ook al heen ik d.m.v. bloedtest bevestigd gekregen dat ik in de overgang ben) daarna zei hij: .van de overgang krijg je enkel opvliegers en je menstruatie houdt op...te gek voor woorden toch eigenlijk? !

Kaatje

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » za 04 mar 2017 09:04

Hallo Kaatje 71

Ik herken je gevoelens, voelde me net zo als jij een paar jaar geleden en ook die twijfel 'moet ik hier nou aan toegeven of doorbijten' herken ik.
Je bent niet raar/dom of ondankbaar dat je op dit moment niet geniet van de wintersport of van wat voor gezellige activiteit dan ook.
De overgang vraagt om rust en stilte en om je meer op jezelf te richten in plaats van op anderen. PUNT.

In het begin vond ik dat zag ik daar nogal tegenop: Ik afspraken afzeggen? Ik niet sociaal mee doen? Ik niet op vakantie? Ik een soort kluizenaar??
Maar later ging het steeds meer voelen als een weldaad. Als zorgen voor mezelf en de overgang serieus nemen. ( al doen anderen, huisartsen bijvoorbeeld, dat niet.

Berichten van vrouwen als Lia hebben me daarbij geholpen en na lezen van zulke berichten kon ik anders met mijn overgang om gaan waardoor het allemaal wat dragelijker werd.

Ik heb er eerder over geschreven wat hier wel bij aansluit: viewtopic.php?p=81173#p81173

Vr gr Lee

Kaatje71
Berichten van Kaatje71
Onderwerpen van Kaatje71

Bericht door Kaatje71 » zo 05 mar 2017 19:31

Bedankt voor jullie reacties.

Het heeft me echt goed gedaan en heeft me doen nadenken waarom ik me zo schuldig voelde en of dat nou echt nodig was.
Ik ben altijd bang dat als ik iets niet doe. .ik t nooit meer doe. Maar dat hoeft idd niet zo te zijn.
Het gekke was dat ik me een stuk beter ging voelen op de laatste vakantie dag. Alsof ik wist dat t bijna klaar was en die druk niet meer voelde.
Ik ben zelfs gaan skiën! Nogmaals dank voor jullie begrip en wijze woorden.

Kaatje

Livia
Berichten van Livia
Onderwerpen van Livia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Bericht door Livia » za 15 jul 2017 23:03

Hallo

Ook ik zag als een huis op tegen de vakantie! Nu toch heel blij dat ik gegaan ben..eerste wk was lastig..godzijdank voel ik me vandaag een heel stuk beter en geniet ik van zon, zee, strand, kind en man! Het is hier prachtig weer en dat geeft mij toch wat goede moed. Ik hoop dat ik komende wk nog goeie dagen mag hebben! Wat is het leven toch fijn als je weer es ervaart om ( bijna) klachtenloos te zijn na hele moeilijke periode!
Haat die rotklachten!
Sterkte iedereen!!

Livia

Door66
Berichten van Door66
Onderwerpen van Door66
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Door66 » vr 24 nov 2017 06:43

Heel herkenbaar, dat van de vakantie en toch ben ik er weer ingetrapt.
Het ging redelijk goed met mijn stress, slapen. Ik had eindelijk een manier gevonden om een aangenaam leven te leiden. Tot ik eergisteren een vliegticket boekte. Ik lig nu al 2 nachten wakker en wil eigenlijk niet meer. Ik durf niet. Ik ben bang dat het een fiasco wordt. Ik ga naar een redelijk goede vriendin, 10 uur vliegen, in een warm land en een grote eigen kamer in een groot huis. Maar ben zo bang dat ik het niet ga trekken. De nacht na de boeking schoot ik al in de stress. Wil nu proberen om mijn ticket te annuleren.
Om lekker veilig in mn eigen huis te kunnen blijven.

Poeh, wat een gedoe.
Door

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Madu » vr 24 nov 2017 12:23

Hallo Door,

Zo gaat dat soms inderdaad. Dan denk je," nou volgens mij kan het wel", heb je er ook zin in en als het puntje bij het paaltje komt slaat het ineens om. Ik waarschuw mensen er tegenwoordig voor. Dat helpt mij om voor mezelf te kiezen. Heel goed dus als je besluit niet te gaan omdat het blijkbaar toch niet zo goed voelt nu. Het kan een volgende keer zomaar anders gaan.

Sterkte want rot blijft het wel.

Groetjes
Madu

Door66
Berichten van Door66
Onderwerpen van Door66
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Door66 » zo 06 mei 2018 22:17

Hoi Madu,

Ik was een tijdje niet op het forum, maar kwam je bericht tegen.
Nou, die vakantie was een tegenvaller en ik ben een week eerder teruggegaan.
Wel genoten van slapen in rust en zon, zee en strand.
Werd ik uitgenodigd om uit te rusten, kreeg ik daar voortdurend commentaar op. Zat ik nog niet relaxed.
Ik ben toen gewoon vertrokken daar. Had ik vroeger nooit gedaan.
Wel kwam ik volledig uitgerust terug. Ik was een ander mens.
Nu heb ik de volgende impulsieve actie ondernomen: een nieuwe woning.
De zoon van de huisbaas maakte mijn nachten al 1,5 jr. onmogelijk. Maar ja....wat een stress geeft dat.

groet,
Door

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Madu » ma 07 mei 2018 11:45

Hoi Door,

Goed dat je terug ging dan iig. Ik wilde ook graag op vakantie. Naar mijn dochter. Toch niet gedaan. Ik houd me aan mijn strenge norm. Ik moet me minstens 3 maanden goed voelen voordat ik dat soort dingen onderneem. Het was lang vliegen en ik had last van mijn rug. Kon niet goed zitten. Bovenop de rest van de klachten uiteraard. Dus ben ik niet gegaan.

Ik vind de wachtkamer erg lang duren en word er best ongedurig van inmiddels op zijn tijd. Maar ja, ik kan de klachten beter aan in mijn eigen huis en omgeving. Wie weet een klein uitstapje in Nederland nog deze zomer. Ik zie het wel.

Niet slapen is echt vreselijk. Ik sliep jaren en jaren niet tot zeer slecht, 4 uurtjes. Dat gaat inmiddels gelukkig weer wat beter. Ik hoop dat een ander huis je rust gaat geven. Door toedoen van anderen niet slapen geeft natuurlijk vreselijk veel stress erbij. Lijkt mij dat je de goede beslissing hebt genomen.

Sterke ermee,

Madu

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht