Lukt het nog om af en toe iets leuks te doen?

Over sociale contacten, niet weg willen uit vertrouwde omgeving, onbewoond eiland, Begrip/Onbegrip directe omgeving. Geen zin in bezoekjes, geen drukte verdragen, of willen vluchten naar een onbewoond eiland
Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Lukt het nog om af en toe iets leuks te doen?

Bericht door Caatje65 » zo 28 sep 2014 11:19

Hallo dames,

Af en toe ben ik zo met die overgang bezig en voel ik me zo knudde dat ik niets leuks meer doe. Ik speel gitaar, zwem, brei, doe yoga en teken, maar vaak heb ik nergens zin in of puf voor. Dan heb ik het nog niet over op visite (verjaardagen) gaan, naar de bioscoop of een weekendje weg. Het lukt allemaal niet zo. Soms heb ik een goede week en dan doe ik het wel, maar dat komt steeds minder voor.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Toch maar op de bank hangen of jezelf er toe zetten om iets leuks te doen?

Caatje

Chrissie
Berichten van Chrissie
Onderwerpen van Chrissie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Re: Lukt het nog om af en toe iets leuks te doen?

Bericht door Chrissie » zo 28 sep 2014 18:07

Hoi Caatje,

Lastig allemaal he en we zijn er nog lang niet.

Het lukt me soms om iets leuks te ondernemen maar alleen als ik me echt goed voel. Meeste tijd heb ik daar niet eens de puf voor. Er zijn van die dagen alsof ik een soort van opleving heb en daar geniet ik dan ook van. Ik plan zo min mogelijk. Als mijn gezin iets wil ondernemen dan moeten ze dat gerust doen zolang ze mij maar met rust laten.. Ik doe een andere keer wel weer mee als ik me daartoe weer in staat voel.

Ik geef de laatste tijd steeds meer toe aan mijn eigen behoeftes en dat bestaat niet veel meer uit, rusten, even mijn eigen plekje opzoeken en met mezelf 'stoeien' om hier doorheen te komen. Ik ben continue met een innerlijke strijd bezig en ik weet niet hoelang ik hier nog mee door moet gaan. Het valt niet mee en om dan ook nog iets leuks te ondernemen. Alleen van het idee 'leuks' word ik al moe.

Doe waar jij je goed bij voelt, dat is het enige advies wat ik je kan geven.
Sterkte en zet 'm op he. Ooit gaat het allemaal beter worden ;)

Gr. Chrissie

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:

Bericht door Caatje65 » ma 29 sep 2014 08:00

Hoi Chrissie,

Ja, wat is leuk? Ik word ook al niet goed als ik eraan denk. Toch helpt het soms om te gaan zwemmen of wandelen. Vrijdag had ik tekenles. Ik ging er met veel tegenzin naartoe maar kwam er veel beter vandaan. Het is wel elke keer een strijd en veel komt er dan ook niet uit mijn handen. Het is toch een beetje overleven. Hopen op betere tijden.

Caatje

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Bericht door Wiske » ma 29 sep 2014 09:19

Hoy Caatje,

Ook ik ben van een heel sociaal beestje veranderd in een bankhanger als het aan mij lag.
We hadden vrijdag een groot verjaardagsfeest en ik was het muurbloempje.
Op m'n uurwerk kijkend wanneer we beleefd terug naar huis konden gaan.

Ik haat dit van mezelf. Zou zo graag weer vrolijk naar feestjes en ontmoetingen gaan.
Maar heb er even geen zin in.

groetjes
Wiske

Nina
Berichten van Nina
Onderwerpen van Nina
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Nina » ma 29 sep 2014 09:29

Hoi,

Ik moet eerlijk zeggen zoals ik me de laatste tijd voel lukt het me totaal niet om iets leuks te doen.Ik vind op het moment ook eigenlijk niks leuk.
Heb heel veel hobby's maar kan me er niet toe zetten om daar nu iets mee te doen.
D'r zijn de laatste tijd ook allemaal dingen gebeurt waar door ik me eigenlijk alleen maar ellendiger voel.
Ik kan gewoon even niet genieten, nergens van.
Dus ik dwing mezelf ook niet om toch iets " leuks" te gaan doen.
Bij mij werkt dat gewoon averechts,misschien dat het voor jouw wel goed is,iedereen is anders.

Ik heb nu zo'n gevoel alsof ik er nooit meer uit kom, maar na regen komt zonneschijn, zeggen ze.
Dus moet houden maar.

Heel veel sterkte, groetjes Nina.

Nel52
Berichten van Nel52
Onderwerpen van Nel52
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Nel52 » ma 29 sep 2014 10:21

Hallo,

Ben net terug van een weekendje van de valk, wat leuk moet zijn werd een nachtmerrie. Ik zit nu helemaal stuk op de bank, was anders niet gegaan
Maar we kregen dit van mijn ouders!

O o o wanneer word het leven weer leuk ??

Groetjes, Nel 53

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 29 sep 2014 10:25

Hoi dames,

Dit topic komt wel op het juiste moment zeg..
Maak ook een extra heftige tijd door en had al niet veel fut meer.
Wat 'leuke' dingen gepland, maar lijken afgezegd te moeten gaan worden.
Het ergste is eigenlijk dat ik ze gepland heb onder het mom van: Dit is echt nodig want doe nooit meer wat leuks, alleen naar aan't survivelen..
en nu moet ik het evt verzetten maar ben er niet eens echt rouwig om..
Heel raar...alle energie gaat nu naar de dagen doorkomen.
Da's belachelijk eigenlijk toch?

Groet
Luna

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:

Bericht door Caatje65 » ma 29 sep 2014 12:28

Hoi Luna,

Dat is het zeker. Ik zeg soms voor de grap: daarzou de regering eens iets aan moeten doen. Maar even serieus. Ik heb dat ook, het gevoel alleen maar te overleven. Ik maak me steeds maar zorgen over mijn gezondheid en wordt daar erg moe en gespannen van. Toch moet je het soms over je heen laten komen en op de bank gaan hangen. Ik heb het advies gekregen om af en toe alleen een minimumpakket te doen. In plaats van veel activiteiten bijvoorbeeld alleen goed eten, een wandelingetje en iets kleins.dat is moeilijk. Wat mij altijd goed doet is voor het slapen gaan nog iets lezen en op zaterdagavond een detective op de Belg kijken, maar het houdt niet over. Overigens is 'leuk' een van de meest overschatte begrippen die ik ken. Soms is niets leuk. Jammer dan

Caatje

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 29 sep 2014 13:36

Hoi Caatje,

Nou ik 'mis' leuk behoorlijk. Probleem is echter dat ik 'leuk' kan afspreken/ regelen maar mijn gevoel werkt momenteel niet mee.
Ben moe, paniekerig down en besluiteloos.
Mijn man die lijdt hier ook onder, kan me niet helpen, steunt waar mogelijk. Doe daarom geregeld wel iets puur voor hem: Dus voor onze relatie. Niks mis mee : Maar zou het zoveel fijner vinden iets leuk te vinden i.p.v. zwaar en er tegenop zien enz
Maar de energie ontbreekt gewoon.
Bankhanger geworden wat ik dan maar afwissel met kleine activiteiten.
Leuk is anders II

Groet Luna

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:

Bericht door Caatje65 » ma 29 sep 2014 15:42

Hoi Luna,

Ik heb ook zo'n man. Hij begrijpt het wel maar het is inderdaad niet leuk.

Caatje

Carola51
Berichten van Carola51
Onderwerpen van Carola51
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Carola51 » zo 09 nov 2014 23:33

Hallo allemaal,

Ik probeer ondanks alle moeheid/hoofdpijn - naast werk- toch de normale dingen te blijven ondernemen (sport, sociale activiteiten). Ik voel me hier beter bij dan bij een passieve instelling.
Moet zeggen dat t de ene week beter lukt dan de andere...

En vooral blijven bewegen (hardlopen, wandelen) dat is heel belangrijk! Ook al ben je nog zo moe, een wandelingetje (met hond) doet al wonderen.

Carola

Lieke
Berichten van Lieke
Onderwerpen van Lieke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Lieke » ma 10 nov 2014 01:22

Beste Carola,

Het is gauw en gemakkelijk gezegd en gedacht dat dat voor een ander ook zou kunnen gelden, als ze maar hun best doen om de vermoeidheid te negeren.
Werken, sporten, sociale activiteiten, jij kunt het ook nog allemaal op je 51e.
We zijn niet allemaal zo bevoorrecht.

Het wandelingetje met de hond dat voor jou een wonder is pakt voor mij uit als een regelrechte ramp als ik in zo'n situatie niet naar mijn vermoeide lichaam luister.

Dat is niet omdat ik een passieve instelling zou hebben, integendeel, ik luister actief naar mijn lichaam luisteren en neem mezelf actief mezelf in acht.

Lieke

Arianne
Berichten van Arianne
Onderwerpen van Arianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Arianne » ma 10 nov 2014 12:44

Beste Carola,

Ik ben helaas ook weer, na een goede periode, in een soort van verlammende vermoeidheid terecht gekomen. Ik herken het nu, want het is me al vaker overkomen. En als ik zeg verlammend vermoeid dan bedoel ik ook VERLAMMEND VERMOEID. Alle spieren in mijn lijf doen pijn, ik kom de trap nauwelijks op, met gewoon lopen moet ik elke meter vooruit bevechten; alsof je in water van een meter hoog probeert te lopen of door kniehoog modder probeert voort te ploeteren. Het oppakken van een volle theekan voelt als een gewicht van 10 kilo, het huishouden doen als een complete verhuizing en de honden uitlaten als een halve marathon.

Dus wat mij betreft mag je je advies voor je houden, je helpt er niemand mee.

Arianne

Lieke
Berichten van Lieke
Onderwerpen van Lieke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Lieke » ma 10 nov 2014 13:45

Hallo Arianne.

Er is ook heel veel moed voor nodig om in zulke periodes bij jezelf te blijven.
Het moeilijkste daarbij vind ik altijd het schuldgevoel dat ik had en dat toch al zo knaagde.
Als ik dan onverwacht zo'n advies/opvatting voor mijn neus krijg knaagt het niet meer, maar bijt het er wel eens effe flink in. Au au au
Behalve dat het mijn schuldgevoel raakt, raakt het ook mijn verdriet over het niet kunnen.
Ik ben blij dat op zulke momenten mijn partner of omgeving niet meeleest. Want dan loop ik ook nog het risico dat ze mij ook nog eens gaan opjutten om te doen wat niet kan en niet goed voor me is.

Het heeft zo helemaal niks te maken met gemakzucht of passiviteit of niet willen.
Het is of gewoon niet kunnen, of weten dat als je nu niet naar jezelf luistert daar weer dagenlang een te hoge prijs voor betaalt.

Lieke

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 10 nov 2014 18:24

Hoi dames,

Er zijn vrouwen die geen enkel idee hebben hoe andere vrouwen afzien tijden het hele overgangsproces.
Ook ik heb alle dooddoeners gehoord: 'gewoon jezelf dwingen' - 'raap jezelf bij elkaar' - ga gewoon aan de AD' - ' ga soja gebruiken, knap je enorm op'
Heb zelf 2 zussen: Een heeft fikse klachten de andere heeft geen idee waar wij het over hebben.
Blijkbaar is dit een extra 'ding' waar wij minder gelukkigen mee moeten dealen!
En iedereen die hardlopend door de overgang gaat: Wees blij ! Jij boft!
Ik realiseer me zelf: Jaren en jaren hiermee dealen: Dat is pas topsport, dag in en dag uit.
Liever liep ik ook gewoon' wat hard :D

Groet
Luna

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:

Bericht door Caatje65 » vr 14 nov 2014 14:38

Hallo dames,

Terug van weggeweest. Van deze site dan. Ik had een paar super goede weken. Veel energie, lol in dingen, goed slapen, prima eigenlijk. Ik dacht toen ook dat voor mensen met wie het goed gaat niet is na te voelen wat het betekent als het niet goed met je gaat.
Ik had in deze periode ook geen zin om met de overgang bezig te zijn. Zo'n time out is heerlijk.

Sinds gisteren is de overgang helaas weer terug. Ik heb alweer twee nachten slecht geslapen, heb totaal geen energie, gespannen hoofd en heel misselijk. Ik voel me echt ziek. De verschijnselen zijn inmiddels wel erg herkenbaar.
Dat er dus vrouwen zijn die zeggen 'niet aan toegeven' en 'doorzetten' begrijp ik wel een beetje maar is dus niet terecht.
Niemand zit voor zijn lol ziek op de bank.

Caatje

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Loutje » za 15 nov 2014 10:29

Hallo allemaal,

Ik herken heel veel in wat jullie allemaal schrijven en het voelt soms heerlijk dat je niet de enige bent die zich zo voelt, daarom piep ik regelmatig even op dit forum.
Voldoen aan de verwachtingen van anderen is soms erg zwaar, laat staan dat ik de verwachtingen die ik van mezelf heb nog kan waarmaken....

Sporten pfff ik moet er even niet aan denken en dus doe ik het ook niet.
Het is mijn keuze en wat anderen ervan vinden moeten ze zelf weten.
Ik vind het knap dat Carola zich kan verzetten tegen haar lichamelijke ongemakken en toch kan doen wat ze wil.
Ook ik loop mijn rondjes met mijn hond en soms gaat dat heel goed en soms kom ik bedrogen uit.

Het is voor mij soms vreselijk wennen dat ik niet meer de dingen leuk vind die ik vroeger leuk vond, ook voor mijn omgeving.
Dat is nou precies die overgang heb ik me laten vertellen....zucht......

Veel sterkte allemaal met onze worstelingen, laten we wel een beetje lief blijven voor elkaar.

Groet
Loutje.

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » zo 16 nov 2014 11:59

Carola51 schreef:
zo 09 nov 2014 23:33
Ik probeer ondanks alle moeheid/hoofdpijn - naast werk- toch de normale dingen te blijven ondernemen (sport, sociale activiteiten). Ik voel me hier beter bij dan bij een passieve instelling.
Hallo dames,

Rust nemen is ook actief bezig zijn met je gezondheid, weten dat je grenzen hebt en deze niet telkens overschrijden...door dit te negeren bereik je dan juist het tegenovergestelde: uitputting.
Door de vele veranderingen die je lichaam en geest moeten doormaken in de overgang is het helemaal niet zo gek om stappen terug te doen.
Ik vind het niet verstandig om ondanks vermoeidheid/hoofdpijn toch maar door en door te gaan terwijl je lichaam zo duidelijk aangeeft dat het toe is aan rust.
Voor mij werkt het juist beter om die signalen niet te negeren en er aan toe te geven, ben al zo vaak tegen die muur aangelopen dat het gewoon eens tijd word dat ik beter voor mezelf ga zorgen (al wil het nog wel eens fout gaan doordat ik mezelf overschat :oops: ).

groetjes
Gaea

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht