Genoeg aan mezelf

Over sociale contacten, niet weg willen uit vertrouwde omgeving, onbewoond eiland, Begrip/Onbegrip directe omgeving. Geen zin in bezoekjes, geen drukte verdragen, of willen vluchten naar een onbewoond eiland
Mickie
Berichten van Mickie
Onderwerpen van Mickie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Genoeg aan mezelf

Bericht door Mickie » do 06 okt 2011 08:28

Hallo dames,

Er bekruipt me steeds meer het gevoel dat ik meer dan genoeg aan mezelf heb.
Ik heb geen zin meer om allerlei verhalen aan te horen en al helemaal geen zin om uit te leggen dat ik me vaak moe en ellendig voel.
Laat me gewoon met rust en mijn eigen gang gaan, dat is zo volledig het tegenovergestelde van vroeger, ik was een actief mens en meelevend.

Ik ben benieuwd of ik deze kluizenaar blijf of dat er weer andere tijden aanbreken.
Is er iemand die deze periode al achter de rug heeft?

Hartelijke groet,
Mickie.

Daan
Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd: 62

Re: Genoeg aan mezelf

Bericht door Daan » do 06 okt 2011 13:04

Hallo Mickie,

Enorm herkenbaar hoor, al ruim twee jaar ervaar ik dit. Soms word ik wanhopig van dit bestaan als heremiet. Toch, als er teveel om me afkomt, krijg ik het benauwd en trek ik me weer terug omdat ik het niet aankan en me beroerd voel. Bovendien willen we niet meer opgezadeld worden met andermans gedoe.

Zelf denk ik als halflege fleskijker, dat het in de toekomst niet veel zal veranderen, dan was dat al gebeurd na ruim 3 jaar menopauze. De kracht is zwaar gehalveerd. Vreselijk jammer want opeens is er weer een jaar voorbij..met mezelf! En voor mezelf.

Moeilijk he.

Daan.

Ellen46
Berichten van Ellen46
Onderwerpen van Ellen46
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Ellen46 » di 08 nov 2011 19:56

Hallo Mickie,

Ik zit dit huilend te lezen, ik had het zelf kunnen schrijven
Ik wil niks en kan niks en iedereen moet maar opzouten
Laat me allemaal met rust verdorie
Dit is nog maar een paar weken dus ik hou mijn hart vast :shock:

Ellen

MoNo
Berichten van MoNo
Onderwerpen van MoNo
Menopauzejaar:

Bericht door MoNo » vr 11 nov 2011 19:57

Hallo beste vrouwen,

Dit is voor mij heel herkenbaar. Ik, sociaal en betrokken mens, heb inmiddels erg veel behoefte om alleen te zijn en rust te hebben. Zit in het onderwijs en ben daar gelukkig wel zeer betrokken, maar het valt mij tegenwoordig veel zwaarder......alsof alles veel energie kost en mij uitput.
Het lijkt wel of ik mij soms van de wereld afsluit en al dat (sorry) gewauwel, vaak om niets, mij alleen maar verveelt. Dan heb ik de behoefte in mijn eigen wereld te vertoeven, weliswaar natuurlijk met opvliegers, hartkloppingen, slapeloosheid, stijfheid van de gewrichten en snelle vermoeidheid, plus nog regelmatig krampen in de benen enne.....dan heb ik het nog niet over het seksuele aspect gehad.
Nou, die overgang gaat beslist niet over rozen. Je zou het niet zeggen, want gelukkig zie ik er nog patent uit, mensen geven mij 10 jaren jonger, maar zelf voel ik mij vaak 10 jaren ouder.
Inmiddels heb ik al meerdere fyto-kruiden geprobeerd, maar het helpt allemaal niets heb ik het idee. Mijn huisarts wil mij geen hormonen voorschrijven vanwege de borstkanker van mijn moeder...... nu zit ik ook niet echt op een heftig middel te wachten, maar het lijkt wel of de overgang een taboe is, terwijl het toch elke vrouw overkomt.
De regel; "doe maar net of het er niet is", pas ik regelmatig toe om door moeilijke momenten heen te komen (vooral als ik weer eens kokend in bed lig of krampen heb of zo stijf als een hark ben), maar dat lukt mij helaas niet altijd.
Dit forum (vandaag ontdekt) vind ik fantastisch, dank aan de maker(s)!!

Groetjes, Mo

Aukhoek
Berichten van Aukhoek
Onderwerpen van Aukhoek
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Aukhoek » ma 21 nov 2011 02:21

Hallo Dames,

Vanmiddag zat ik met 2 vriendinnen in de kroeg en ik voelde me vreselijk. Kon helemaal geen energie opbrengen om naar hun verhalen te luisteren. Baal dan van mezelf dat ik zo ben, want zo was ik nooit. Voel me afgestompt; er is maar weinig wat me momenteel echt interesseert.
Wat is het fijn om dan te lezen dat er meer vrouwen zijn die dit meemaken en dat het wrs bij de overgang hoort! Daar had ik nooit aan gedacht! Ben 50, maar nog wel ongesteld. (onregelmatig).

Ben heel blij dat ik deze site heb ontdekt.

Groet
Auk.

Roxanne
Berichten van Roxanne
Onderwerpen van Roxanne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Roxanne » ma 21 nov 2011 12:41

Lady's,

Wat herken ik me in jullie verhalen!
Ook ik sluit me af, ik werk gelukkig op oproepbasis in de zorg dus kan ik NEE zeggen als ik me niet in staat voel om te werken, maar in andere sociale situaties vind ik het moeilijker om NEE te zeggen!

In de kroeg kom ik al jaren niet meer, altijd lawaai om me heen kan ik niet verdragen en dat terwijl ik een aantal jaren terug nog vaak even met vriendinnen ging swingen.
Tegenwoordig sprrek ik met een enkele vriendin af om te lunchen in een rustige gelegenheid, na een uurtje kan ik dan weer opstappen.

Hierdoor ben ik een aantal vriendschappen kwijtgeraakt!
Maar dat is wat mij betreft prima, al dat geklets levert me niets meer op.

Fijn om even met jullie te delen.
Groetjes, Roxanne

Nullah
Berichten van Nullah
Onderwerpen van Nullah
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Nullah » ma 21 nov 2011 12:51

Hallo dames,

Ik herken dit ook, al hoeveel ellende er ook om me heen gebeurt het doet me niks en als ik aan mezelf denk kan ik wel janken, heel apart! Ik moet, als iemand iets naars heeft meegemaakt gewoon toneelspelen terwijl ik niks voel.
Vroeger jankte ik al als iemand anders dat ook deed!
Het kost nu gewoon teveel energie....

Nullah

Aukhoek
Berichten van Aukhoek
Onderwerpen van Aukhoek
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Aukhoek » ma 21 nov 2011 21:16

Hallo dames

Wat een "feest" der herkenning. Ik denk dat we ons hele leven al genoeg hebben gezorgd... Laten we nu maar eens goed voor onszelf zorgen en als er iets voor een ander overblijft hebben ze geluk!

Groet
Auk.

Pipi
Berichten van Pipi
Onderwerpen van Pipi
Menopauzejaar:

Bericht door Pipi » do 12 jan 2012 07:50

Goede morgen dames,

ben van een 5 daagse naar een 4 daagse werkweek gegaan vorig jaar en door omstandigheden op kantoor werk ik nu tot eind april 5 dagen per week.
Normaal gesproken paste ik van vrijdagochtend tot zaterdagmiddag op, op 2 hele ondernemende dames van 2 en 1 jaar oud.
Wij (man en ik) zorgde ervoor dat, dat weekend zoveel mogelijk werd vrijgehouden met geen andere afspraken, want geloof me na zaterdagmiddag ben je gesloopt.
Ben dit eigenlijk gaan doen omdat ze 5 dagen per week op de kinderopvang zaten en ik vond dat dat eigenlijk niet kon, omdat juist op deze leeftijd een soort van warm tehuis gecreëerd moet worden (beetje ouderwets misschien).

Doordat ik nu 5 dagen ben gaan werken, verwacht men eigenlijk dat we nu de meisjes van zaterdag op zondag in huis nemen.
Merk dat men niet erg gelukkig is dat we eigenlijk (vooral ik) heb gezegd dat dit niet gebeurd, gewoon omdat ik het niet trek.

Helaas denkt men maar dat vooral mijn energie onuitputtelijk is (merk de laatste maanden dat deze eigenlijk alleen maar aan het afnemen is, wil zoveel doe zo weinig).

Merk van mezelf dat ik hier best wel bot op kan reageren, hoe kan ik dit het beste aanpakken om e.e.a. toch duidelijk uit te leggen en er verder geen scheve gezichten komen.

ik weet niet of het duidelijk is wat ik precies bedoel, wat ik eigenlijk schrijf is dat ik mijn handen vol heb aan mezelf, met alle kwaaltjes enz enz

Sab

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 55

Bericht door Lee64 » do 12 jan 2012 08:42

Hoi sab

Gewoon voet bij stuk houden. Als jij er aan onderdoor gaat kan je helemaal nooit meer op die meisjes passen toch? En als je genoeg hebt aan jezelf moet je voor jezelf kiezen. Klinkt simpel en is het niet altijd en is men zeker niet gewend van ons, maar we kunnen nu niet anders.

groetjes, Lee

Lindaf
Berichten van Lindaf
Onderwerpen van Lindaf
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Lindaf » za 14 jan 2012 12:50

Hallo dames,

Bijna ieder weekend voel ik mij ellendig. :( Het enige dat ik wil is thuis achter de computer zitten of televisie kijken. Ik ben door de week heel moe en probeer in het weekend bij te slapen.
Ik denk soms echt dit kan de overgang toch niet zijn? Zo heftig. Ik heb dat nooit van iemand gehoord of begrepen.
Ik ben echt a-social op het ogenblik en heb geen behoefte aan mensen om mij heen, die zich met mij willen bemoeien.
Alleen mijn arme man, die heeft het te verduren. Hij maakt zich ook zorgen om mij, want hij kent mij zo niet.

Linda

Muna68
Berichten van Muna68
Onderwerpen van Muna68
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Muna68 » di 07 feb 2012 12:02

Hallo dames,

Laten we gewoon eens gaan luisteren naar onszelf en daar dan ook gewoon uitgebreid van genieten. Het leven is te kort om in zo'n grote kwelling te zitten. Je lichaam geeft meestal wel aan wat goed is.
Wat een uitdaging toch? Meer naar binnen toe gericht zijn, eigen muziek luisteren, lekker niks doen, een lange douche nemen, je laten masseren, bank hangen, tv kijken, computeren, lekker eten....enz, enz.

Moet je eens kijken hoeveel mitsen en maren er om de hoek komen kijken, vergeet niet; waar een wil is is een weg.

Groetjes :)
Hestermaria

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd: 52

Bericht door Gippy » wo 08 feb 2012 00:46

Hallo dames

Ja hoor Linda, dat kan heel goed de overgang zijn. Ik heb het ook gehad en had woensdag en het weekend om bij te slapen en had dat echt nodig. En weekends om bij te komen.

Gippy

Martine
Berichten van Martine
Onderwerpen van Martine
Menopauzejaar:

Bericht door Martine » do 16 feb 2012 13:48

Beste dames,

Voor mij ging deze morgen een nieuwe wereld open. Ik kwam toevallig op deze site terecht omdat ik op zoek ben naar een verklaring voor wat er met mij gebeurt de laatste maanden...Alles is zo herkenbaar !
Ik ga mijn weg hier nog een beetje zoeken maar wil nu al alle vrouwen danken die dit forum mogelijk maken. Ik denk dat we elkaar (vrouwen in het algemeen) de komende jaren heel hard gaan nodig hebben. Ik ben moeder van twee volwassen zonen (21 en 22 jaar), dus onnodig te zeggen dat ik met specifieke vragen, ongemakken of bedenkingen niet in mijn gezin terecht kan. Als ik het al probeer uit te leggen, kijken mij 3 paar ogen aan alsof ik net uit de ruimte ben neergedaald... wat dan onmiddellijk mijn gevoel van eenzaamheid en verdriet verstrekt. Een vicieuze cirkel....

Martine.

Trudy66
Berichten van Trudy66
Onderwerpen van Trudy66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Trudy66 » vr 02 mar 2012 22:16

Hallo dames,

Ook ik zit nu enkele maanden met een zwaar overspannen gevoel. Mijn huisarts heeft mij doorgestuurd naar een psycholoog en het ziet ernaar uit dat mijn klachten wijzen op een burn-out. Maar waarvan dan? Ik heb een hele fijne man, super leuk werk (onlangs nog promotie gemaakt) en 2 zonen 25 en 19 en een stiefzoon van 31. Met mijn eigen kinderen gaat het super, maar met mijn stiefzoon niet. We hebben zelfs zijn zoontje als pleegkind in huis gehad, maar hij is wegens zijn gedragsproblematiek in een gesloten groep geplaatst vorige zomer. Wellicht dat daar enige spanning is ontstaan.

Maar ik denk eigenlijk dat dit alles te maken heeft met de overgang. Eind 2010 begon ik last te krijgen van warmte aanvallen, wel vooral overdag. 's nachts lag ik soms uren wakker door de hartkloppingen. Mijn menstruatie is ook aan het veranderen, maar ik slik nog steeds de pil dus ik menstrueer wel nog gewoon regelmatig. Ik heb toendertijd mijn hormoonspiegel laten testen maar daar kwam niks uit.

Als ik de berichten op dit forum lees raak ik er steeds meer van overtuigd dat ook ik in de overgang ben. Dan kan ik ook mijn klachten plaatsen. Ik kan soms zo bang worden van al die emoties en dan word ik bang dat ik er nooit meer vanaf kom. Het lezen van jullie verhalen geeft me toch weer kracht.

Dank jullie wel!!

Trudy

Spiritbie
Berichten van Spiritbie
Onderwerpen van Spiritbie
Menopauzejaar:

Bericht door Spiritbie » do 22 mar 2012 10:53

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag ook deze site ontdekt en ik krijg hier alle antwoorden waar ik al een jaar naar op zoek ben (langer...)
5 jaar geleden is mijn LAT relatie geëindigd omdat ik een enorme weerzin van alles wat nog maar op seks leek, had gekregen...
Mijn toenmalige vriend kon hier niet mee leven en ik moest of in behandeling of hij eindigde de relatie... tja dat is dan snel duidelijk natuurlijk, liefde?????
Sindsdien ben ik single gebleven...
Ik heb nog steeds een afkeer van seks of alleen het idee maar al... en ik dacht al een hele tijd dat er dan toch wel iets mis met me moest zijn... (niet dus :lol: )
Aangezien ik single ben, heeft niemand er last van, en ik zelf vooral niet!
Het gevoel van me willen terugtrekken uit de maatschappij, alleen willen zijn, geen zin meer in het oppervlakkig geklets van anderen, het beu zijn om altijd te zorgen voor een ander, herinneringen aan mijn jeugd, drukke plaatsen vermijden... het is allemaal zo herkenbaar!!!!
Ook het laatste jaar: wat heb ik nou?
Maar ik ben helemaal niet ziek of gek, ik zit gewoon in mijn menopauze :o

Nu ik dat weet valt er een last van mijn schouders...
Ook, ik heb mijn nieuw evenwicht nog niet gevonden, ik weeg mijn leven nog steeds af, voel me nog altijd neerslachtig met momenten, heb nog steeds geen zin of energie om terug een man in mijn leven toe te laten...
maar er komt wel een dag dat dit allemaal terug ok is.

Ondertussen ben ik sinds een kleine week gestopt met "de pil", de natuur mag zijn werk doen... en ik ben aan het afkicken pfff, wat de gynaecoloog ook voorspeld had.
Binnen 8 weken bloed laten prikken om te controleren of ik nou wel of niet in de menopauze zit, maar ik "weet" gewoon dat het zo is, alle puzzelstukjes vallen in elkaar als ik jullie verhalen lees, het lijkt mijn eigen verhaal wel...

Dus ja, ik heb ook genoeg aan mezelf (en aan mijn dochter van 21), en dat ga ik voorlopig zo houden...
Eens kijken naar welke dingen mijn hart uitgaat (zoals bv intuïtief schilderen) en buiten de dingen die "moeten" (schoonmaken ed) ga ik vooral doen waar ik zin in heb.

Opvliegers heb ik (voorlopig) nog niet, maar een mooie Spaanse waaier staat op het verlanglijstje!

Blij dat ik jullie gevonden heb!!!! Alleen de herkenning maakt dat ik voel dat ik niet gek of abnormaal ben en dat doet deugd!

Groetjes allemaal :-)
Spiritbie

Mickie
Berichten van Mickie
Onderwerpen van Mickie
Menopauzejaar:

Bericht door Mickie » vr 04 mei 2012 09:16

Dames, fijn dat jullie reageren.

Het is nog hetzelfde en ik vraag me steeds af zou het zo blijven ?

Aan de ene kant lekker rustig, inmiddels zijn er vele mensen afgehaakt, maar af en toe toch wel eenzaam.
Ik heb ook weinig fut om wat te ondernemen, inderdaad lezen, wat tv kijken, internetten en wat tuinieren.
Ik vind mezelf onderhand wel een huismus,dat was zo totaal anders vroeger, maar ja dat is vroeger, het gaat om het hier en nu.

Ik praat mezelf maar moed en vertrouwen in, hetgeen niet altijd lukt.
Soms frustratie, boosheid en verdriet, uit onmacht en om de tijd die maar verder gaat en ik kennelijk als nutteloos of verloren bestempel.

Ik word ook moedeloos van die hoofdpijnen en ben begonnen met Moederkruid en magnesium, in de hoop dat t verbetering geeft.

Fijn dat dit forum er is, ik ervaar steun uit de herkenning.

Groetjes, Mickie

Mickie
Berichten van Mickie
Onderwerpen van Mickie
Menopauzejaar:

Bericht door Mickie » zo 28 okt 2012 12:54

Hallo dames,

Hoe is het nu met jullie ?

Ik leef nog steeds als een kluizenaar, dat voelt toch beter voor me, dan meedoen in de hectiek van het leven.
Vraag me wel af of het zo altijd zal blijven, of dit nu die nieuwe fase is, ergens hoop ik toch op een overgang naar wat geluk in t leven.

De afgelopen dagen werd ik ook wanhopig van de hoofdpijnen, hetgeen geen positief steentje bijdraagt aan het geheel, de gordijnen blijven hier dicht.

Wat een gedoe is dit toch.....

Hartelijke groet, Mickie

Tenkleym
Berichten van Tenkleym
Onderwerpen van Tenkleym
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Tenkleym » ma 29 okt 2012 20:17

Hoi Mickie en anderen!

Zeker herkenbaar...........maar ik lees maar weinig gelijkgestemden met jonge kinderen (3 en 6 jr). Dit maakt het wel anders.
Naar de buitenwereld wil ik geen uitgebluste of passieve moeder zijn, zeker niet naast de jeugdige moeders. Mijn partner is ook werkzoekende en dus veel thuis, vangt veel op, vooral als de bekende vermoeidheid en prikkelbare buien zich aandienen.
Toch voelt dit niet fijn, net of ik niet voldoende functioneer als moeder en wat de maatschappij en omgeving van me verwachten, waar ik aan moet voldoen.
Dit zorgt bij mij voor schuldgevoelens en hoop ik echt deze spiraal en spagaat waarin ik mij bevind, kan doorbreken.
Voorheen lukte dit altijd met mijn vechtlust en doorzettingsvermogen, maar nu...........ah!.

Ja Mickie zacht uitgedrukt wat een gedoe, ik ervaar het meer als een vulkaan die niet in slaap/rust stand is!

Groeten aan jullie allen en sterkte meiden/dames

Marijke

Christine
Berichten van Christine
Onderwerpen van Christine
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 67

Bericht door Christine » za 23 nov 2013 00:00

Hallo Mickie,

Ik heb al je verhalen gelezen en zo herkenbaar voor mij, ook het isolement waar je inraakt door al die heftige klachten.
Voor de meeste mensen wordt je als lastig ervaren.
Ik ben ook met moederkruid begonnen, en hoop dat het gaat helpen.

Ben jij inmiddels wat opgeknapt?

groet, Christine

Mickie
Berichten van Mickie
Onderwerpen van Mickie
Menopauzejaar:

Bericht door Mickie » di 17 dec 2013 11:06

Hallo Christine,

Inmiddels gestopt met Moederkruid en magnesium, het gaf geen verbetering m.b.t. tot hoofdpijn.

Het blijft bij mij hetzelfde, nog steeds vaak hoofdpijn en ook migraine.
Ik probeer het te accepteren dat het is zoals het is, wat niet altijd lukt.

Verder blijft het wisselend, ik ben vaak en graag alleen.
Toch wil ik soms contact, beperk dit bewust tot een uurtje, meestal de dag erna doodmoe en eigenlijk weegt dat niet op tegen het uurtje gezelligheid.

Hoe is het met jou en de andere dames?

Hartelijke groet,
Mickie.

Christine
Berichten van Christine
Onderwerpen van Christine
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 67

Bericht door Christine » di 17 dec 2013 16:40

Hoi Mickie,

Hier hetzelfde als bij jou, ik leef op een eiland alleen.
Niet dat ik dat graag wil, maar de hoofdpijnen/duizelingen en me vaak echt ziek voelen zorgen ervoor dat dit momenteel het beste is voor me.

Tot nu toe merk ik ook geen verbetering van moederkruid, weet nog niet of ik er mee door ga.

In ieder geval veel sterkte voor iedereen.
Christine

Trudy
Berichten van Trudy
Onderwerpen van Trudy
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Trudy » wo 01 jan 2014 16:23

Hoi meiden

Zo herkenbaar allemaal...ik roep zo vaak : GEEF ME MEZELF TERUG!!!!

Gr Trudy

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht