Gaan alle klachten echt over?

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Salomo
Berichten van Salomo
Onderwerpen van Salomo
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 70

Gaan alle klachten echt over?

Bericht door Salomo » zo 11 jan 2004 20:09

Hallo,

Ik heb zelf veel klachten door de overgang. Eigenlijk functioneer ik niet meer dan ca. 30%.
Ik herken veel klachten die op deze website beschreven worden.
Ook heb ik zoveel over allerlei klachten van de overgang gelezen dat ik me afvraag of dit echt allemaal OVERGAAT en zo ja, wanneer?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Bedankt en groeten van Salomo.

Anouk
Berichten van Anouk
Onderwerpen van Anouk
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Gaan alle klachten echt over?

Bericht door Anouk » zo 30 mei 2010 19:57

Hallo dames,

Ik heb ook allerlei klachten ik weet dat mijn moeder dit ook had. Nu zegt ze tegen mij wacht maar tot de overgang achter der rug is dan voel je je weer een jonge meid. Zij had reumatische pijnen bloedarmoede en nog meer van die overgangsklachten.
Als ik haar nu zie inderdaad na haar overgang wat ze allemaal presteert zonder pijntjes heb ik de hoop nog niet verloren.
Mijn moeder wordt 80 jr fietst zwemt gymt en doet nog alles zelf.

Anouk

Shivala
Berichten van Shivala
Onderwerpen van Shivala
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Shivala » zo 30 mei 2010 21:57

Hallo Anouk,

Wat ben ik blij dat ik dit lees. Eindelijk weer eens een bericht dat het ook weer goed kan komen na de overgang!

Groetjes Shivala

Lente56
Berichten van Lente56
Onderwerpen van Lente56
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Bericht door Lente56 » vr 18 nov 2011 10:23

Beste dames

Ik ben bijna 60 jaar en ongeveer 5 a 6 jaar met allerlei klachten gezeten. Vooral gewrichtspijnen. Ben er nu door heen, bijna geen opvliegers meer enz. voel mij prima. Dus kan ik weer gewoon verder met mijn leven. :D

Lente

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 63

Bericht door Dorothea » vr 18 nov 2011 10:53

Hallo Lente,

Nou dat geeft de burger weer moed, fijn zo'n berichtje.

dank je wel,

Dorothea.

Monica
Berichten van Monica
Onderwerpen van Monica
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Monica » vr 18 nov 2011 12:36

Hallo dames

Inderdaad, dit is ook fijn om te horen, zeker als je nu nog midden in alle ellende zit en de moed wil opgeven. Dank jullie wel dus dames voor deze bemoedigende woorden, en nu maar hopen dat het snel gebeurt (zit er voorlopig voor mij nog niet in snik)

Monica

Sonja123nick
Berichten van Sonja123nick
Onderwerpen van Sonja123nick
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Sonja123nick » vr 18 nov 2011 12:36

Hoi Dorethea,

ik lees nog steeds berichtjes van jou, dus jij bent ook nog niet klachtenvrij. Heb soms het idee dat deze overgangsklachten nooit meer overgaan. Moet me soms door de dag heen duwen. Heb nog veel spanningen, dit vind ik eigenlijk nog het zwaarst. Ben nu al drie jaar aan het klooien, en voel me soms opgebrand. Hoop dat dit geen jaren meer gaat duren, ik weet niet of ik dat volhoud.

Groetjes Sonja.

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Dorothea » vr 18 nov 2011 13:13

hoi Sonja.

Ja, het valt ook zeker niet mee.
maar op de moed opgeven is geen optie, we zullen erdoor heen moeten en dat gaat de ene dag nu eenmaal beter dan de andere.

Ik ben nu al 5 1/2 jaar aan het klooien, en het kunnen er zo wel 10 worden als je sommige verhalen van andere vrouwen leest, dus kunnen we nog even voort.
Fijn om te lezen, de berichtjes van vrouwen die ook zo in de knoei hebben gezeten nu echt zeggen het gaat over.
was het voor ons ook maar zover.

Groetjes,
Dorothea.

La71
Berichten van La71
Onderwerpen van La71
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door La71 » wo 07 dec 2011 18:45

Lente56 schreef:
vr 18 nov 2011 10:23
Ik ben bijna 60 jaar en ongeveer 5 a 6 jaar met allerlei klachten gezeten. Vooral gewrichtspijnen. Ben er nu door heen, bijna geen opvliegers meer enz. voel mij prima. Dus kan ik weer gewoon verder met mijn leven
Hallo

Ben ik blij te lezen dat het beter gaat worden, soms denk ik wel eens, gaat dit wel over. Nu al bijna 8 jaar bezig, heb het eigenlijk wel gehad.

Groetjes Lammy

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:

Bericht door Jetje » za 10 dec 2011 21:27

Hallo,

Ik ben al jaren bezig en het doet me goed te lezen dat het echt een keer overgaat.
De lichamelijke klachten zijn op dit moment veel minder, de geestelijke klachten zijn nu weer veel erger...en inderdaad Dorothea... we hebben weinig keus en moeten wel door.
Kan me al helemaal niet meer voorstellen dat er weer een tijd zonder al deze klachten komt.... :S

groetjes, Jetje

Ingrid1960
Berichten van Ingrid1960
Onderwerpen van Ingrid1960
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Ingrid1960 » zo 11 dec 2011 09:07

Goedemorgen.

Fijn te lezen dat het een keer overgaat.
Ik ben nu 9 jaar in de overgang.
Vooral de geestelijke kant met zenuwachtigheid ..tobben over alles en nog wat vind ik persoonlijk nog het vervelendste.

groetjes Ingrid

Jannie
Berichten van Jannie
Onderwerpen van Jannie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Jannie » do 05 apr 2012 09:04

Dorothea schreef:
vr 18 nov 2011 13:13
Ik ben nu al 5 1/2 jaar aan het klooien, en het kunnen er zo wel 10 worden als je sommige verhalen van andere vrouwen leest, dus kunnen we nog even voort.
Hallo dames,

Ik ben al ruim tien jaar zoet.

Jannie

Leentje
Berichten van Leentje
Onderwerpen van Leentje
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 61

Bericht door Leentje » do 05 apr 2012 18:31

Halo

Ik zit al 14 jaar in mijn menopauze ( of postmenopauze) Ben 53
Heb mij van al die jaren bijna 3 jaren 'super' gevoeld en dat was nadat ik op mijn 50 gestopt ben met de hormoonsuppletie....( terwijl het de bedoeling was dat ik mij met de hormonen goed zou voelen...nee dus)
Ben nu weer een aantal maanden aan het 'kwakkelen' met evenwichtsstoornissen...
Hopelijk is dit weer vlug voorbij want voor de rest voel ik mij redelijk goed ( heb wel opvliegers, maar die zijn te verdragen)

Als ik mij terug goed voel zal ik het ook laten weten. Want dat zijn toch opstekers voor de vrouwen die het moeilijk hebben!

Groetjes Leentje

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » do 05 apr 2012 21:42

Leentje schreef:
do 05 apr 2012 18:31
Ik zit al 14 jaar in mijn menopauze
op mijn 50 ste gestopt ben met de hormoonsuppletie.
Hallo

Dat betekent dat je 3 jaar in je postmenopauze zit.
Het moment dat je stopt met hormoonsuppletie is het moment van je menopauze.

Anette

Mariejo
Berichten van Mariejo
Onderwerpen van Mariejo
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Mariejo » do 26 apr 2012 13:02

Hallo allemaal,

Ja, de klachten gaan echt over, dat kan ik sinds enkele weken beamen.
Ik ben reeds 4 jaar in de postmenopauze en sindsdien trouw klant van deze site.
Uren heb ik doorgebracht om jullie verhalen te lezen en herkenning te zoeken. Al de klachten die beschreven werden heb ik bijna allemaal ervaren. Ik heb dus enkele weken geleden mijn energie terug gevonden en voel me weer bijna als voor deze periode. Ik ben dus blij dat ik nu tegen jullie kan zeggen dat je de moed niet te snel op moet geven. Ik hou er wel rekening mee dat er misschien nog wel eens een terugval kan komen, maar dan weet ik alleszins dat het nog goed kan komen.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en wens alle vrouwen die er nu nog middenin zitten heel veel steun en goede moed.

Groetjes
Mariejo

Peetrie54
Berichten van Peetrie54
Onderwerpen van Peetrie54
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Peetrie54 » za 28 apr 2012 21:26

Hoi Salomo,

Ik lees hier nu een week mee, omdat ik op internet voor de zoveelste keer op zoek was naar (h)erkenning van mijn klachten. Ik ken in mijn directe omgeving niemand die zoveel last heeft van de overgang. Ik moet steeds weer die hele reeks vage klachten opnoemen en zelfs mijn huisarts kijkt me soms aan met een gezicht van 'daar heb je haar weer'. Daar trek ik me niet zoveel van aan en ik ga er gewoon naartoe als ik me ergens zorgen over maak.

Wat ik me ook afvraag is of het ooit echt over gaat. Ik snak vooral naar energie, zoals ik die vroeger had. Gelukkig lees ik hier dat er een einde aan deze ellendige tijd komt,

groet, Peetrie

Chantal
Berichten van Chantal
Onderwerpen van Chantal
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Gaan alle klachten echt over

Bericht door Chantal » vr 17 mei 2013 14:51

Hallo allemaal

Deze vraag heb ik ook gaan de klachten over.

Zit nu in de pre overgang en ben mij zelf niet meer,
dacht leuke tijd tegemoet te gaan kids de deur uit dat was even slikken ben er nu aan gewend.
Maar nu krijg ik allerlei klachten, pijn in spieren schouders rug benen,
dan koud dan warm hebben,
buikpijn last van mijn darmen,
duizelig net of je weg valt soort schok zeg maar.
En ik ken mij zelf niet meer,
veel huilen, niks leuk vinden, boos worden op mij zelf
Bah wat een narigheid en moet ik dit nu 6 jaar volhouden.

Heel veel sterkte allemaal,

groetjes, Chantal

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » vr 17 mei 2013 19:22

Hallo Chantal

Ik durf nog niet te zeggen of alle klachten echt over gaan. Wel kan ik je zeggen dat ik in jouw post mezelf herken: ook ik heb zulke berichten geschreven 2 jaar geleden en voel me toch echt wel beter dan toen.

gr lee

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » di 16 jul 2013 10:02

Dag allemaal,

Zit ook zwaar in een dip en lees dit topic en merk dat ik me afvraag of dat voor mij
nog zou kunnen gebeuren : dat het weer goed komt.
Want zo voelt het nu : ik voel me niet meer mezelf en kan me ook echt niet voorstellen dat dat nog terug komt.
huilbuien..pijn in gewrichten.. stijf maar vooral zo enorm moedeloos van alle klachten.
Gaat het over? Dat zou geweldig zijn..maar wanneer?
En natuurlijk ben je dan veranderd. ik heb het gevoel vele jaren te verprutsen zo.
Al die tijd die ik ook had kunnen functioneren, en misschien zelfs genieten en leven i.p.v. overleven en afzien. sorry dit was geen inspirerend bericht...moet het even kwijt

Lunar

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Hannah1 » wo 17 jul 2013 20:10

Hallo Lunar,

Voel het ook zo; zo zonde van al die tijd; wil ook graag leuke dingen doen, leven (hoeft niet eens plezierig, mag ook 'gewoon' leven zijn!). Hopelijk kijken we er over een paar jaar op terug en kunnen we zeggen dat het ons ook veel gebracht heeft.
Soms heb ik dagen dat het goed gaat en die koester ik. Meestal rond m'n menstruatie barst de ellende weer los; die zijn erg moeilijk te handelen vind ik en dan is het inderdaad overleven.
Sterkte Lunar in deze fase; weet dat je er niet alleen voor staat.

Hanneke

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » do 18 jul 2013 09:26

Dag Hanneke,

Dat is inderdaad fijn: stuk herkenning.
Vind ik soms ook gek idee: zoveel vrouwen achter al die voordeuren die afzien..
Maar in mijn directe omgeving is het stukje onzichtbaarder.
Ik vind dat er echt onbegrip en taboe heerst over de overgang.
Wat jij zegt herken ik ook : zijn soms ook dagen dat het stukje beter gaat, maar de dagen dat ik de ogen uit mijn hoofd huil lijken meer te blijven hangen...vreselijk.
ik merk steeds vaker dat ik even op het forum kijk op zoek naar geruststelling, herkenning.....
Nou daar zijn wij vrouwen dan wel goed in, steun zoeken bij elkaar

dank en groet
Luna

Bloesems
Berichten van Bloesems
Onderwerpen van Bloesems
Menopauzejaar:

Bericht door Bloesems » do 22 aug 2013 11:23

Hallo Hanneke en Lunar,

blij jullie berichten te lezen... heb er heel veel aan...
Ik heb ook die neiging als ik me niet goed voel om meerdere keren dit forum te raadplegen...kan me daar aan vast houden en zien dat ik niet alleen ben die me soms zo ellendig kan voelen... Ook ik mijn directe omgeving heeft precies niemand last van overgang... ik voel me dan zo alleen .. tot ik dan jullie berichten lees...
Ik vraag mij soms echt af komen al die klachten echt door die hormonen ?
Ik weet het soms niet meer...

groetjes, Natalie

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » zo 25 aug 2013 20:03

Dag Nathalie,

Da's ook mijn probleem. Dat twijfelen, zou dit echt van de overgang kunnen komen?
Zulke extreme klachten. En waarom blijft dat zo wazig ? Enz enz
Dr. Google is ook best een slechte vriend gebleken. Daar kan ik echt helemaal op doordraaien.
En dan die dagen dat ik denk 'nu laat ik me niet meer gek maken! om dezelfde avond nog weer piekerend half in te storten. Gatverdarrie..
Lees ik hier maar weer wat verhalen en vind wat herkenning

Sterkte en groetjes
Lunar

Sombra
Berichten van Sombra
Onderwerpen van Sombra
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Sombra » wo 04 sep 2013 19:14

Hallo dames,

Ja..wat herkenbaar, en ik zou ook willen weten of al die klachten echt over gaan.

Moe zijn, geen kracht hebben, ben ik lekker in m'n tuin bezig en dan sta ik buiten adem van het niets doen. Ik bedoel....als ik mezelf een beetje inspan, slaat mijn hart op hol en heb ik geen puf meer. Opeens een zweethoofd hebben alsof het 45 graden is, spieren die niet meer willen, spieren die almaar slapper worden, krakende en tegenwerkende gewrichten.....een emmer met water die opeens 100 kg weegt...hahaha...ik lach er nu even om, maar feitelijk word ik er gek van en vind dit helemaal niet leuk meer.

Wel super die herkenning hier van al die vrouwen...dat geeft in ieder geval weer een beetje moed en heeft me na het lezen van andere weer een beetje opgevrolijkt. ;)

Sombra

Awella
Berichten van Awella
Onderwerpen van Awella
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Awella » vr 20 sep 2013 13:59

Hallo allemaal,

Al ruim 4 maanden ben ik ziek, kan zelfs niet werken.
Ik weet zeker dat het de overgang is, mijn beide eierstokken zijn verwijderd namelijk.
Mijn grootste zorg is momenteel inderdaad of dit ooit overgaat en ik weer mezelf word. Helaas lees ik dat het jaren kan duren, dat houd ik niet vol.
Ik slaap nauwelijks, gespannen, extreem zenuwachtig met hartkloppingen, durf de stad niet in en ben al 11 kilo van de stress afgevallen.
Toch moeten we vertrouwen houden, vooral in ons zelf schijnt!

Groet
Anita

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 52

Bericht door Gippy » zo 10 nov 2013 03:54

Hallo dames

Mijn vraag is eigenlijk, word het na het stoppen van de menstruatie beter?

Ik zit al 5 jaar proberen het vol te houden en hoop eigenlijk dat het beter word, maar begin echt te twijfelen.

Groet Gippy

Gedy
Berichten van Gedy
Onderwerpen van Gedy
Menopauzejaar: 2012

Bericht door Gedy » zo 10 nov 2013 09:03

Hoi Gippy,

Ik snap je vraag.
Ik weet natuurlijk niet hoe de andere dames het ervaren maar bij mijn zijn de klachten alleen maar toegenomen.

Sterkte ermee.
Groet Gedy

Palma
Berichten van Palma
Onderwerpen van Palma
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd NU: 71

Bericht door Palma » wo 13 nov 2013 08:58

Hallo dames,

Het klinkt niet opwekkend maar bij mij werden de klachten alleen maar erger na het stoppen van de menstruatie. Misschien omdat ik in het begin zat met een snelwerkende schildklier ?
De menstruatie stopte in 2004 en de ergste klachten kreeg ik vanaf 2010 tot nu aan toe. Hoop dat niet iedereen dat zo ondervind ik vind het een behoorlijke strijd en ben soms erg bang en vraag me af of het ooit over zal gaan.

Groeten, Palma

Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66
Menopauzejaar: 2009

Bericht door Gijsje66 » wo 01 jan 2014 20:17

Hallo

Ook bij mij zijn de klachten pas goed begonnen na het stoppen van mijn menstruatie, nu 4,5 jaar geleden. Ik heb vooral veel last van stijfheid, spierpijn, brandende zere voeten, maar ook stemmingswisselingen (eigenlijk ben ik vaker chagrijnig dan dat ik vrolijk ben). Ik maak me continu zorgen. En ik heb nog twee jonge kinderen rondlopen waar ik met (te) grote regelmaat tegen loop te schreeuwen omdat ik de energie niet heb om mee te doen en aandacht te geven (ik heb genoeg aan mezelf).
Bah, hopelijk zit het ergste er op en gaat het weer langzaam bergopwaarts.

Groeten, Marianne

Marina56
Berichten van Marina56
Onderwerpen van Marina56
Menopauzejaar:

Bericht door Marina56 » wo 08 jan 2014 16:51

Hallo dames.

Ik ben al ruim 10 jr. bezig met de overgang, waarvan 7 jaar na een eierstok verwijdering niet meer ongesteld.
Ik heb hele moeilijk periodes gehad, maar ik kan volmondig zeggen dat het op een keer beter wordt. Het gaat op en af. De periodes van goed voelen werden van minuten naar uren en dan dagen beter.
Het is nog niet voorbij en op het moment voel ik me niet zo goed maar de dagen hiervoor voelde ik mezelf zonder angst, pijntjes enz, geweldig.
En die momenten maakt dat ik me sterker ga voelen en dat ik weet dat ik er nog ben.

Allemaal sterkte.
Marina

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht