Gevoel van flauwvallen

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Patries57
Berichten van Patries57
Onderwerpen van Patries57
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 62

Gevoel van flauwvallen

Bericht door Patries57 » di 06 mar 2007 18:16

Hallo,

Wat ben ik blij dat ik dit forum heb gevonden. Klachten die ik ook heb en je er vaak geen raad mee weten. Nerveus en me rot voelen en niet weten waarom enz.

Ik heb nog wel een vraag:Herkennen jullie het volgende ook?
Soms voel ik me plotseling niet goed onzeker op de benen. Mijn hart begint te bonken en zweet breekt me uit en moet dan gaan zitten, heb het gevoel dat ik flauw val. Wat dus niet gebeurd, gelukkig maar. Ben dan onzeker. Soms ook wat trillerig.

Dit duurt een paar minuten. Erg vervelend en lastig. Vorige gebeurde mij dit ook op vakantie en een vrouw naast me vroeg of ik misschien in de overgang zat en wenste me veel sterkte.

Ik ben vijftig jaar en volgens mijn huisarts zit ik in de overgang.
De laatste maanden ben ik om de twee maanden ongesteld en dan maar drie dagen. Voor die tijd voel ik me ook dagen heel vervelend. Zo nu en dan opvliegers, nachtelijke zweetaanvallen had ik voor een jaar of 5 terug, nu niet meer.

Alvast bedankt voor een reactie, Patricia

Kee
Berichten van Kee
Onderwerpen van Kee
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 69

Re: Gevoel van flauwvallen

Bericht door Kee » di 06 mar 2007 19:57

Goedenavond Patricia,

Voor mij heel herkenbaar.
Daar heb ik ook veelvuldig last van gehad.
Als ik in een volle wachtkamer stond bij de dokter, of in de supermarkt, of in de auto, ook als ik wilde gaan wandelen of fietsen dan kon het zijn dat ik gewoon niet ging omdat ik dan niet meer durfde.
Bang dat ik om zou vallen of het aan mijn hart kreeg, allemaal van die gekke gedachten in mijn hoofd.
Je word er wel erg onzeker van is mijn ervaring.
Maar nu ik een aantal jaren verder ben in de overgang word het wel minder.
Heel af en toe dan is het er weer maar dan maar heel kort.
Ik zit nu zo'n 3 - 4 jaar in de overgang.
En dat nachtzweten dat had ik al toen ik een jaar of 40 was. En dat is bij mij ook bijna weg.
Verder word het allemaal wat rustiger. Ik hoop dat ik er gauw doorheen ben en dat hoop ik ook voor alle dames op dit forum.
Ik ben nu bijna 57 jaar.

Met vriendelijke groet Kee

Sneeuwwitje
Berichten van Sneeuwwitje
Onderwerpen van Sneeuwwitje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Sneeuwwitje » wo 07 mar 2007 10:59

Hallo,

Dit is heel herkenbaar. Vooral als ik lang moet staan ergens. Het zweet breekt me uit en ik voel me onwel worden. Ik probeer drukte en lange rijen te vermijden, maar soms ontkom ik er niet aan.

succes, sneeuwwitje.

Hanneke58
Berichten van Hanneke58
Onderwerpen van Hanneke58
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Hanneke58 » wo 07 mar 2007 14:59

Hallo

Inderdaad heel herkenbaar, ik heb het ook! Zodra ik lang in een rij moet staan of net nog in een winkel heb ik het gevoel om te vallen. Duizelig, draaierig geef het een naam, gek wordt ik ervan en super onzeker!!
Vandaag heb ik toevallig weer een dag dat ik vooral (lijkt het) in mijn voorhoofd zo net boven mijn ogen helemaal dizzy ben, morgen heb ik dan misschien weer een betere dag.

groet Hanneke

Patries57
Berichten van Patries57

Bericht door Patries57 » vr 09 mar 2007 14:13

Hallo,

Dank voor jullie reactie. Het doet me echt heel goed om te horen dat ik niet de enige ben met zulke rare klachten.
Ook dat vreemde, ( net als alles langs je heen gaat) gevoel net boven de ogen herken ik. Daar heb ik ook regelmatig last van.
Ja en hoe lang kan dit nog duren. Ben allang blij dat er meer mensen zijn die er ook last van hebben en dat ik mijn verhaal hier op dit forum kwijt kan. Dat troost me enorm.
Ook het gevoel dat je je echt vervelend en het niet goed voelen jullie begrijpen. En dat het weer overgaat. Ook ik heb zo nu en dan goede dagen er tussen zitten. Gelukkig maar.

Groetjes Patricia

Elisabeth50
Berichten van Elisabeth50
Onderwerpen van Elisabeth50
Menopauzejaar:

Bericht door Elisabeth50 » do 26 apr 2007 17:59

Hallo,

Wat en geluk dat ik dit las. Ik zit ook in de overgang ben 50 jaar en toch herken ik hier veel in. Vooral het gevoel van ik val om ja staat ergens en van kruin tot de tenen heb ik het gevoel dat ik totaal geen controle meer over mezelf heb.
Dan pak ik gauw een stoel beet of ik hou mij ergens anders aan vast.
Echt duizelig is het niet net of ben je stuurloos wie herkent dit :(
Ik word er soms moedeloos van en zeer onzeker.
Hoort dit er ook bij herkent een dit ben nog nooit gevallen maar ik ben er wel bang voor als ik wat extra gespannen ben dus mijn vraag is komt jullie dit bekend voor

Vr gr Elisabeth

Vief
Berichten van Vief
Onderwerpen van Vief
Menopauzejaar:

Bericht door Vief » ma 30 apr 2007 18:39

Hallo Elisabeth en anderen,

Ja hoor, heel herkenbaar van hetgeen jullie voelen.
Ik heb er vandaag nog veel last van gehad.
Mijn man en ik gingen naar de stad want daar was een markt.
Ik voelde de hele tijd al een onwerkelijk gevoel, zoiets van.....ik zweef en houd mijn evenwicht niet.
Het voelde alsof de film achter me aan kwam.

In een schoenenzaak heb ik me vast moeten houden, want het leek echt even alsof ik tegen de vlakte aan zou gaan maar eenmaal terug in de auto en thuis, was het weg.

Het is niets om je zorgen over te maken al ben ik er zelf ook bang van.

groeten van

Vief

Dinkeltje5
Berichten van Dinkeltje5
Onderwerpen van Dinkeltje5
Menopauzejaar:

Bericht door Dinkeltje5 » di 01 mei 2007 00:09

Hallo dames,

Ik herken het ook, vrijdagochtend ineens duizelig ben snel gaan zitten, ik schrok vreselijk.
Gisterenavond (zondag) kreeg ik ook allemaal tintelingen, voeten, handen, hoofd, tong, en ook nog eens constant moeten plassen.
Omdat ik zo geschrokken was van de duizeligheid vrijdag, bleef ik er maar over nadenken dus denk ik zelf dat het daar van komt.

Ik hoop dat het niet te vaak voorkomt want ik word super onzeker, ik denk ook altijd gelijk dat ik wat ergs onder de leden hebt.
Ik hoop dat dit allemaal bij de overgang hoort want hoe raar het ook klinkt dan kan ik er beter mee omgaan.

Ik wens jullie sterkte en hoor graag van jullie of jullie de tintelingen en het nare gevoel herkennen.

Groeten, Myriam

Rosemarie
Berichten van Rosemarie
Onderwerpen van Rosemarie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Rosemarie » di 01 mei 2007 14:48

Hallo Myriam, Elisabeth en anderen,

ook ik heb deze bijna-flauw-val-momenten, sinds ik 2,5 jaar geleden in de overgang kwam.
Ik merkte het op de fiets of in een winkel, voelde mij duizelig, overal tintelingen, draaierig, had problemen met m'n evenwicht.............. kort gezegd - voelde mij precies zoals jullie!

Gelukkig weet ik nu, sinds ik uitgebreid op deze site kon lezen, dat dit soort dingen bij de overgang horen. Ik probeer, er zo goed moeilijk mee om te gaan, en de aanvallen komen steeds minder vaak.

Ik zeg op zo'n akelig moment tegen mezelf, dat de duizelingen zelden zo erg zijn, dat men echt van z'n stokje gaat, dan goed adem halen, even ergens tegenaan gaan hangen (vaak is mijn vriend mijn veilige hangplek), en dan langzaam verder........ op iets anders concentreren.......... mij lukt dat meestal aardig.

Ik ben gelukkig niet bang geworden, om naar een winkel te gaan of te gaan fietsen. Alleen met de auto ver weg te gaan, is minder leuk.......... ben blij met een bijrijder of ik laat me rijden.

Iedereen sterkte. En maar hopen, dat alles een keer weer over en beter gaat komen.
groetjes Rosi

Elisabeth50
Berichten van Elisabeth50
Onderwerpen van Elisabeth50
Menopauzejaar:

Bericht door Elisabeth50 » wo 02 mei 2007 14:59

Hallo allemaal,

Ten eerste wil ik jullie heel erg bedanken dat jullie op mijn bericht hebben gereageerd, geeft mij weer wat moed. Wat tintelingen is voor mij ook heel herkenbaar vooral in mijn mond en lippen. Gebruiken jullie hormoon pleister extra? Ik durf niet.

Is het jullie ook wel eens opgevallen dat je onder spanning staat dat het erger wordt.
We houden moed maar

Vr gr Elisabeth

Patries57
Berichten van Patries57

Bericht door Patries57 » do 10 mei 2007 16:30

Hallo dames,

Ja ook dat onwezenlijk gevoel in mijn hoofd of me opgejaagd voelen, erg vervelend. En ook dat gevoel van onzeker op je benen. Ze zeggen dat het er allemaal bij hoort.
Wel wordt ik rustiger als ik hier al die verhalen lees en kan ik er een poosje tegen. Het geeft mij veel steun. Ook heb ik mijn man dit laten lezen en die schrok nogal van al die klachten. Hij doet zijn best om mij te begrijpen.

groet Patricia

Yvonne
Berichten van Yvonne
Onderwerpen van Yvonne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Yvonne » do 07 jun 2007 12:40

Hallo

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met licht in mijn hoofd klachten want ik dacht dat ik het aan mijn hart had.
Als ik met iemand in gesprek ben kan ik me ineens heel dissie voelen en duizelig en het zweet breekt me dan uit, maar het stelt mij wel gerust dat het van de overgang kan komen,
Ik ben 46 jaar.

Yvonne

Sonja44
Berichten van Sonja44
Onderwerpen van Sonja44
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Sonja44 » do 07 jun 2007 13:11

Hallo

Ik heb ook een vraagje. Ook ik heb dat rare lichte gevoel in mijn hoofd
maar ik heb ook een bepaald soort van druk op mijn hoofd
en mijn rechteroor suist ook regelmatig.
Ook ik krijg dan vaak hartkloppingen en krijg het dan ook erg warm
een opvlieger kan je het niet echt noemen.
Heeft iemand ook die ervaring?

Mijn hypofyse is ook te groot, maar dat kan absoluut geen kwaad er zijn veel mensen die zonder het te weten ook te hebben.
Omdat het je hormonen regelt denk ik wel eens zouden de klachten daarom zo erg zijn.

Groetjes Sonja

Carretje
Berichten van Carretje
Onderwerpen van Carretje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Carretje » di 12 jun 2007 10:21

Hallo allemaal,

Ik had het net tijdens een vergadering op mijn werk. Voor de eerste keer dus. Het begon ermee dat het leek alsof ik kramp had in mijn anus-vaginastreek (sorry, kan het niet anders uitleggen), toen werd ik helemaal trillerig (alsof ik nerveus was - wat ik niet was) en toen werd ik echt misselijk en duizelig. Heb meteen mijn pols gevoeld en het leek wel alsof die heel langzaam sloeg. Gelukkig was de vergadering toen afgelopen en ik ben meteen mijn polsen onder koud water gaan houden. Ben nu nog steeds misselijk en heb krampen in de onderbuik. En ik heb nu koude rillingen. Is er iets ernstigs met me aan de hand of is dit een van de symptomen?

O ja... ik word de laatste tijd nog maar om de twee maanden ongesteld en het lijkt ook wel minder hevig dan voorheen. Volgens de huisarts ben ik niet in de overgang, ikzelf denk van wel. Ik ben 42.

Caroline
Carretje

Fleur47
Berichten van Fleur47
Onderwerpen van Fleur47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Fleur47 » di 12 jun 2007 10:56

Hallo Caroline,

Volgens mij is het spanning, onbewust of bewust.
Wat jij beschrijft heb ik ook meegemaakt, vreselijk naar, ook de tijd er na .
Maar bij mij komt het voor als ik erg onder spanning sta of heb gestaan.
Ook ik ben bang voor dit gevoel, wat ik overigs alleen nu ervaar tijdens de overgang.

Vooral dat nerveuze gevoel onder in de buik, de hele dag draait het soms.
En dat nare gevoel van onderen heb ik ook ervaren. Ik laat het momenteel over mij komen en de ervaring is dat het na een tijdje weer wegzakt....

Sterkte vandaag.

Groetjes van Fleur

Lizette
Berichten van Lizette
Onderwerpen van Lizette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Lizette » di 12 jun 2007 11:57

Hoi Fleur,

Dat je in de overgang sneller spanning voelt is niet zo gek
Je merkt in de overgang heel goed dat je niet meer dezelfde draagkracht en flexibiliteit hebt.
Het is echt een stapje terug doen en afscheid nemen van veel 'moeten' om meer aan mezelf tegemoet te kunnen komen.

Lizette

Caroguzzi
Berichten van Caroguzzi
Onderwerpen van Caroguzzi
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Bericht door Caroguzzi » do 04 mei 2017 17:48

Hallo

Of ik ben niet de enigste met dit flauwval gevoel. Ik weet sinds een aantal maanden dat ik in de overgang zit hoewel ik nog maar 44 ben. Ik ben van zweetaanvallen in de nacht een beetje af maar het flauwval gevoel komt steeds vaker zonder "aankondiging" Alles trilt dan van binnen in mijn lijf alsof er een een snelweg in mijn aderen loopt. Zo vervelend...

Caroguzzi

Leen101
Berichten van Leen101
Onderwerpen van Leen101
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Leen101 » vr 26 jul 2019 07:30

Goedemorgen

ik ben nieuw op dit forum...misschien kn jullie mij e beetje helpen door jullie ervaring. Ik ben al verschillende x echt flauwgevallen.... is dat normaal?
Is ochtendmisselijkheid ook van de partij ?

Leen

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 57

Re: Echt flauwvallen

Bericht door Anna1962 » vr 23 aug 2019 11:53

Hallo Leen,

Ik weet niet of het normaal is of typisch overgangs gerelateerd maar ik heb er ook zo af en toe last van, voel het aankomen en ga dan snel op de grond liggen, ik weet wel dat ik er in mijn puberteit erg veel last van had, ben regelmatig tegen de grond gegaan toen, zal dan misschien toch wel iets hormonaals kunnen zijn.

Groetjes Anna

Wendy1968
Berichten van Wendy1968
Onderwerpen van Wendy1968
Menopauzejaar: 2013
Leeftijd NU: 50

Bericht door Wendy1968 » vr 23 aug 2019 15:04

Hallo Leen,

Het gevoel van flauwvallen ken ik niet maar kan me wel uit het niets heel naar voelen. Ik ben wel Iedere ochtend misselijk. Soms blijft dat door de dag heen wel hangen.

Wendy

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht