Stress verergert klachten

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Jaco
Berichten van Jaco
Onderwerpen van Jaco
Menopauzejaar:

Stress verergert klachten

Bericht door Jaco » ma 10 apr 2006 21:05

Hallo dames,

Vanmiddag moest ik naar de huisarts i.v.m. landurige hoofdpijn. Ik heb de afgelopen dagen zo'n beetje alles gelezen wat hier wordt beschreven en wat me het meeste opviel waren de berichtjes van de huisartsen die er allemaal niets van snappen en de klachten niet serieus nemen. Veel van jullie klachten heb ik ook. Raar gevoel in het hoofd, hoofdpijn, migraine, en niet meer ergens heen gaan bv vakantie.

Ik zal nu eerst even vertellen wanneer dat allemaal begonnen is en dat was ruim vijf jaar geleden, ik was toen 47 jaar. Toen is onze zoon plotseling overleden en vanaf dat moment kreeg ik alle klachten die ik net opnoemde. Het vreemde is dat ook mijn man dezelfde klachten had. Ik denk dat jullie wel zullen begrijpen waar ik heen wil. Kan het zijn dat de artsen een beetje gelijk hebben en dat stress een grote rol speelt in al jullie klachten? Die van mij wel, dat is duidelijk.

Wat mijn hoofdpijn betreft, andere pijnstillers gekregen en als het niet helpt over 14 dagen terug komen en dan naar de neuroloog.

We zijn natuurlijk op een leeftijd dat er veel veranderd en je gaat wat meer nadenken over allerlei zaken. Misschien vervelende pubers in huis of een huwelijk dat niet meer lekker loopt of noem maar op. En dan ga je het al snel op de overgang gooien. Misschien zit ik er wel volkomen naast maar in mijn geval gaat het zeker op.

veel sterkte met iedereen en misschien hebben jullie iets aan dit verhaal.

groetjes, Jaco

Hanneke
Berichten van Hanneke
Onderwerpen van Hanneke
Menopauzejaar:

Re: Stress verergert klachten

Bericht door Hanneke » di 11 apr 2006 01:49

Hallo dames,

Je kind verliezen is een van de ergste dingen die een mens kan overkomen en ik begrijp heel goed dat jij en je man daar psychische klachten van gekregen hebben.

De stemmingen en de andere manier van beleven in de overgang hebben te maken met de hormonale onbalans. Met de pieken en dalen daarin. Met het gegeven dat tijdens de overgang verbindingen in je hersenen definitief gaan veranderen. Met je zenuwstelsel dat tijdens de overgang uit balans is.

Als je in de overgang zit kan het nooit of/of zijn. Het is altijd en/en.
Stress en omstandigheden kunnen klachten versterken. Of klachten die je nog niet had oproepen, zoals bij jou na het verlies van je zoon de overgang merkbaar werd.
Bij pubertijd en zwangerschap worden de hormonale invloeden erkend.
Ook dan veranderen je hersenen en daarmee je beleving. Je wordt ingesteld op een nieuwe fase.

Waarom zou dat in de overgang anders zijn. Dit is misschien wel de ingrijpendste hormonale verandering. Die wordt van binnenuit gestuurd. Niet door de omstandigheden.

Laten we de boel niet omdraaien. Overgang is lang genoeg ontkend.

Hanneke

AnsS
Berichten van AnsS
Onderwerpen van AnsS
Menopauzejaar: 2004
Leeftijd NU: 60

Re: Stress verergert klachten

Bericht door AnsS » di 11 apr 2006 02:49

Hallo Jaco,

Ook denk ik als ik jou verhaal lees; "wat loop ik nou toch te zeuren zeg..."

Maar om even terug te komen op stress en\of overgang, zelf ben ik inderdaad stress gevoelig en dat heeft zich toen ik in de puberteit was ook geuit.

Later, na de geboorte van mijn eerste zoon begon ook weer en deze keer zo erg dat ik de deur niet meer uit durfde. Ik heb hulp gezocht bij een psychologe en het ging weer een poosje goed.

Tijdens de zwangerschap van mijn tweede zoon kreeg ik het weer benauwd (letterlijk dus). Ik ben gelijk weer naar de psychologe gegaan en ademhalingsoefeningen gaan doen. Dit heeft me goed geholpen, ook na de geboorte.

Het ging weer prima (en zonder enige hulp) tot ik tegen de veertig liep...
Je raad het misschien al; achteraf bezien was ik al een poosje met de overgang bezig.

Mijn theorie (en dan spreek ik alleen voor mezelf) is dat hormoon veranderingen wel degelijk invloed hebben op mijn stress gevoeligheid.

Eerst is er de hormoonveranderingen. Die geeft bepaalde verschijnselen, o.a. dat ik sneller stress ervaar.

Verder lijkt het wel of ik zo af en toe weer in de puberteit ben beland qua gedrag... :oops: Woede aanvallen, smijten met deuren enz.
Ook heb ik zoiets ehh "dwars"? over me, zo van ik pik het allemaal niet langer meer.

Nog even over mijn huisarts indertijd; ik was heel onregelmatig met mijn menstruaties, had last van nachtzweten en stemmingswisselingen, maar pas na twee jaar "zeuren" van mijn kant wilde hij dan eindelijk de moeite nemen om mijn bloed te onderzoeken.

De uitslag was positief dus ik was wel in de overgang ondanks dat ik nog net geen 40 was....

Ik wens jou en je man heel veel sterkte Jaco en
een hartelijke groet, AnsS

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht