Minder klachten

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Terry
Berichten van Terry
Onderwerpen van Terry
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 56

Minder klachten

Bericht door Terry » zo 29 jan 2017 11:59

Hallo dames,

Ik begon te overgangen vlak na mijn keizersnede. Toen kon ik er de link nog niet mee leggen maar daar kwamen mijn eerste klachten. Dat was in 1996.
Ik heb bijna alle klachten gehad die hier te vinden zijn. Ik heb afgezien en leerde waarom.
We zien niet zomaar voor niets af en het is niet omdat we vrouw zijn dat we afzien.
Ik moest letterlijk af-zien van heel veel zaken dat ik deed en at.
Ik was dol op koffie, ik kon niet zonder mijn koffie, het is inmiddels een jaar dat ik geen koffie meer drink. Ik hield van kaas, eieren, mayonaise, yoghurt, zoete aardappel en nog een heleboel groenten en kruiden die zogezegd gezond zijn. Ik heb daar letterlijk van afgezien, het maakte me dik en opgezet,brandend maagzuur had ik ervan, ik liet het allemaal los. Ik eet veel zaken niet meer van wat ik at voor mijn overgang. Mijn klachten verdwenen.
Ik kreeg een brandende mond, ook iets hormonaal las ik hier. Ik verving alle aluminium potten naar email potten;klachten verdwenen.
Ik begon te zien dat mijn klachten mij iets vertelden over mijn levensstijl. Ik paste die dan ook aan, aan mijn nieuwe manier van zijn terwijl het zich voordeed. Zo ervoer ik de overgang met veel vallen en opstaan want het is en blijft zoeken naar wat past bij wie je aan het worden bent. Ik merkte dat ik opeens geen tarwe meer verdroeg, geen rogge, geen gerst en dat was best spannend. Inmiddels vond ik granen (sorgum,rijst,Teffmeel) waar ik wel tegen kan maar brood eten is voorgoed gedaan voor mij. Ik kook nu 's ochtends. En ik moest op zoek naar biologische voeding. Ook dit verandert met me mee want nu wordt het dynamisch biologisch. Zo blijf ik goed voor mezelf. Het is een alertheid dat ik ontwikkelde naar mezelf toe.
Ik heb geen opvliegers meer sinds ik volledig suikervrij leef. Ook een jaar nu. Ondertussen ben ik 3 jaar post en heb ik minder klachten. Soms krijg ik er weer wanneer ik zaken ga doen die niet meer passen bij wie ik geworden ben. Het is echt een andere manier van leven geworden. Ik heb mijn kilo's ook weer van voor mijn overgang. Ik woog altijd 52 kg, tijdens de overgang werd dit 80 kg tot wanneer ik voelde dat ik alle vleeswaren mocht afgeven. Ik eet niets dierlijk meer, niets meer dat suiker bevat, ook geen natuurlijke suikers zoals in fruit omdat het me te veel klachten gaf in mijn mond, mijn tanden kwamen los te zitten door de suiker en nu zitten ze weer stevig vast. Ik wou mijn tanden niet kwijt.Ook met groenten hetzelfde, waar suiker inzit eet ik niet meer omdat mijn darmen het niet meer verteren. Het was een serieuze zoektocht en soms komt er nog iets opsteken en dan begrijp ik het wel beter. Ik leerde mijn lichaam zeer goed kennen en begrijpen. Ik volg het nu beter en ben veel vriendelijker voor mezelf geworden. Ik rookte en dronk alcohol voor mijn overgang. Ook dat heb ik jaren geleden afgegeven. Ik vind het onvoorstelbaar hoe ik veranderd ben naar een rustige oudere vrouw. Ik voel me er goed bij en ik hoef niet perse nog goed gevonden te worden. Ik heb vrede met mezelf en ik leef op mijn ritme wat me veel meer rust geeft. Ik hoop dat veel vrouwen weten dat het lichaam 'praat' tegen hen en dat ze het gerust mogen volgen. Nu voel ik mij meer dan ik ooit gevoeld heb.
Ik ben blij dat ik die zware overgang gehad heb en dat ik die benut heb voor wat die dient.

Groet
Terry

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht