Ik maak mezelf helemaal gek

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Laantje66
Berichten van Laantje66
Onderwerpen van Laantje66
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Ik maak mezelf helemaal gek

Bericht door Laantje66 » za 30 dec 2017 18:48

Hoi allemaal,

Ik heb weer wat nieuws...ik heb nu weer pijn in het bot achter mijn rechter oor. Een beetje waar de spieren zich aan het bot hechten. Een soort beurs gevoel. Hoort dit nu weer bij de overgang? Of is het stres? Ik weet het niet meer...Ik heb iedere week wel wat nieuws. Loopt de huisarts plat. Wordt ook doorgestuurd naar de psycholoog, maar of die gaat helpen. Wat mij wel opvalt is dat als ik iets voel ik ook direct denk aan iets ernstigs. Dat had ik vroeger ook wel, maar lang niet zo erg. Dan zou ik denken, oh beetje pijn achter mijn oor. Zeker kou gevat..., maar nu paniek...bijna hysterie. Ga ook gelijk heel mijn hals na voelen en dan lijkt het wel weer of de ene spier dikker voelt dan de andere. Ik kan wel huilen, word er zo moe en moedeloos van. Herkennen jullie de pijn in het bot of bij de spier-aanhechtingen ook? En herkennen jullie ook de hevige angst?

Groet, Laantje

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » zo 31 dec 2017 10:13

Hallo Laantje,

Jazeker hoort het er allemaal bij:

- Steeds weer een nieuwe klacht
- Paniekerig gevoel over een klacht
- Denken dat je wat ergs mankeert

Zelf heb ik destijds het predicaat angststoornis opgeplakt gekregen van mijn vorige huisarts. Wat natuurlijk belachelijk is. Ga er maar aan staan dat je lijf ineens raar doet en de huisarts niet kan vertellen wat er is en het op stress gooit. Tja, zo belandt elke vrouw in de overgang bij de psycholoog met een pot AD pillen.

Mijn nieuwe huisarts bevestigde dat de overgang veel vage klachten geeft en dat ze eigenlijk weinig kan betekenen daarin. Je moet er gewoon doorheen. Toen ik dat hoorde, werd ik veel rustiger. De klachten waren niet weg, maar wel begrijpelijker voor mij en ik hervond mijn eigen kracht door mij goed te informeren hier op deze site.

Dat wens ik jou en alle vrouwen in de overgang toe; rust, balans en het vertrouwen dat het uiteindelijk goed komt. Nu ik begin over te slaan met de menstruaties voel ik mij veel beter dan een paar jaar geleden. Ik heb vele, zware tijden gekend en hoop vurig dat de stijgende lijn aanhoudt.

Veel sterkte met alles.

Groetjes, Claire

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » ma 01 jan 2018 15:42

Hoi Claire,

Dankjewel voor je antwoord. Ik word er echt gek van. Nu doet het bot niet meer zeer, maar het lijkt nog steeds of die spier aan de ene kant dikker is. Mijn zus voelt het overigens niet en zegt dat het tussen mijn oren zit. En dan zegt ze nou dan is die spier wat dikker wat dan nog....Maar ondertussen blijf ik mezelf maar gek maken. Vaak duurt dit net zo lang tot dat de huisarts heeft gezegd dat het niets is en dan komt er weer (meestal binnen enkele dagen) iets nieuws. En zo tob ik maar aan. Wel heel zonde van mijn leven. Ga nu een paar daagjes weg, maar waarschijnlijk blijf ik aan mijn hals denken en kan ik niet genieten. Baal er zo van! :evil:

Groet, Laantje

Lily
Berichten van Lily
Onderwerpen van Lily
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Lily » ma 01 jan 2018 17:42

Hallo dames,

ik herken het zo goed ik word er moe van laatste tijd hele dikke harde maag lijk wel zwanger . Ook ik haal gekke dingen in mijn hoofd heb mezelf verboden te lezen op internet want dan word het nog erger door de stress de huisarts word ik ook niet veel wijzer van hopelijk gaat het snel weer voorbij

Lily

Sanneagnes
Berichten van Sanneagnes
Onderwerpen van Sanneagnes
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Sanneagnes » wo 03 jan 2018 19:40

Hoi allemaal

Heel herkenbaar wat je beschrijft over de angsten. Het beheerst bijna je hele leven. Ben sinds een paar weken thuis...diagnose burn-out/overspannen...Maar nu ik thuis zit heb ik nog meer tijd en ruimte om alle sensaties in mijn lijf te voelen. Sinds gisteren ineens pijnscheuten in mijn arm op 1 plekje...alsof er een naald in gestoken werd...nu voelt die plek aan alsof hij verdoofd is...daarnaast vreemde tintelingen aan 1 zijde van mijn gezicht. pfff en weer eens jeuk over mijn hele lijf. Om gek van te worden. Vooral de paniekerige gedachten die ik maar niet onder controle krijg zijn energie vreters. Het lezen van elkaars verhalen en de herkenning erin haalt de scherpe kantjes ervan af..

Groetjes Sanne

Lily
Berichten van Lily
Onderwerpen van Lily
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Lily » vr 05 jan 2018 15:17

Hallo,

wat ik al schreef ik had een hele harde dikke buik, grote onrust in mijn lijf waardoor het volgens mij nog erger werd.
ook had ik alsof mijn spieren van buik en rug samen knepen wat aanvoelde als een harde buik. natuurlijk nog meer onrust.
Ik ben nu 4 dagen multivitamine en mineralen gaan slikken de krampen zijn weg en mijn buik lijkt te slinken, misschien een tip voor jullie .

Lily

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » do 31 jan 2019 06:58

Hoi allemaal,

Ik open maar weer even deze topic van mijzelf. Want het is weer zover. Ik maak mezelf weer helemaal gek....Ik moet over 2 weken naar het bevolkingsonderzoek borsten. De zenuwen gieren dan al door mijn lijf....Zie ik gisteren een deukje in mijn borst. Tenminste je ziet het pas echt goed als ik beide borsten tegen elkaar druk. Ik naar de ha...een hele aardig knul. Hij kijken en voelen en zegt vrouwtje er is niets aan de hand. Ik voel wat klierweefsel en vetweefsel dat kan een kuiltje geven. Waarschijnlijk heb je dit je hele leven al gehad en is het je nu pas opgevallen. Als het is waar jij bang voor bent, het intrekken van de huid, ziet het er heel anders uit. Ik huilen....ik zeg ik ben zo bang....voor dat borstonderzoek. Hij zegt ik probeer wel of je eerder in het ziekenhuis terecht kan, want dit is voor jou geen doen. Gaat hij bellen, zegt hij dat hij een spoedplek nodig heeft. Ik schrik me lam.....Gelukkig zegt hij daarna dat de reden is dat patiënt doodsbang is.
Helaas kon ik hier ook pas over een dikke week terecht dus dat schiet niet echt op. Ik heb nog wel twee keer gevraagd, je wil me er toch niet eerder er tussen hebben omdat je het niet vertrouwt. Nee hoor zegt hij met de hand op mijn hart, dit doe ik echt voor jou gemoedsrust. Jij hebt net zoveel kans op een slechte uitslag als iedere andere vrouw, niet meer en niet minder....Blijf ik er toch weer over nadenken....Voor mijn gevoel sta ik ook constant met één been in mijn graf :( Je hoort ook zoveel om je heen op je werk en in de media. Die dood met 54 jaar, die k... met 50 jaar, die ALS etc. Ik kan er op het moment zo slecht mee omgaan. Bij alles wat ik voel denk ik nu is het goed mis. Ik heb dit al een jaar of vijf, maar nu is het weer erg heftig. Menstrueer nog wel, maar erg onregelmatig met soms spotting (ben ik ook doodsbang voor)….. Pfff, ik heb zoveel onrust in me...moet ook iedere ochtend zo snel ik wakker word naar het toilet voor een grote boodschap. Dit heb ik ook al een jaar......komt volgens huisarts door stress (versnelde darmpassage) ......
Hebben jullie hier ook zo'n last van en wat doen jullie eraan?

Laantje

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Conny1966 » vr 01 feb 2019 13:21

Hoi Laantje,

Ik herken jouw gevoel van angst, paniek, nog meer angst etc, maar al te goed,. Vooral in het begin van mijn overgang, dat is nu zo ' n 4 jaar geleden. Ik heb daar toen best wel wat over geschreven op het forum, als je wil kun je dat nog teruglezen.
Ik had ( en heb) ook zoveel vage klachten en ook vooral toen van alles laten onderzoeken omdat ik het niet meer van me af kon zetten en ik er paniekerig van werd. En net als bij jou was de ene klacht nog niet weg of de andere diende zich weer aan. Ik kreeg mijn eerste oproep voor borstonderzoek toen ik juist in zo 'n onrustige, angstige periode zat. Ik kon het er niet bij hebben en ben toen ook niet geweest.
Bij de tweede oproep was ik ook erg angstig voor de uitslag, maar ben toen wel geweest. Ik kon het toen beter aan.
Inmiddels komt en gaat de onrust met vlagen, ik kan nog steeds perioden hebben dat ik vroeg wakker word, nerveus, gespannen en gejaagd.
Ook heb ik bij tijd en wijle nog lichamelijke klachten, de ene keer maak ik me er drukker over dan de andere.
In mijn omgeving heb ik afgelopen weken ook enkele nare berichten gehad, ernstige berichten van helaas jonge mensen die ongeneeslijk ziek zijn. Het lijkt wel of dat nu nog harder binnen komt dan vroeger. Dit maakt dat ik nu ook weer veel meer onrust en lichamelijke klachten heb.
Ik kan sowieso niet meer zo goed relativeren dan vroeger, ik ben veel makkelijker gespannen en uit mijn evenwicht. Ik weet ook niet of dat nog verbeterd.
Ook kijk ik somberder tegen dingen aan dan vroeger.
Ik denk dat je huisarts zoals hij zelf zegt het borstonderzoek alleen maar vervroegd omdat jij zo bang en ongerust bent.
Ik heb geen kant en klaar oplossing voor die vervelende angst en onrust. Op tijd je rust nemen ( ook weer moeilijk als je hoofd vol zorgen zit) , goed voor jezelf zorgen, en veel lezen en van je af schrijven hier op het forum. De herkenning en bevestiging zorgt iig voor mij wel voor een stukje rust.

Ik wens je veel succes met het onderzoek, een goede uitslag en weer wat rust in je hoofd.

Met vriendelijke groet, Conny

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » za 02 feb 2019 17:12

Hoi Conny,

Ik heb inderdaad al heel wat berichtjes van jou gelezen. Dank hiervoor! Wat een rot tijd zeg...zo bang overal voor. Je vraagt af hoe je dit vol moet gaan houden...Ik hoop op betere tijden en tot die tijd het toch maar proberen over me heen te laten komen. Ik wilde eerst ook niet naar het borstonderzoek, maar ik ga toch maar, anders blijf ik helemaal twijfelen.
Bedankt voor je reactie en jij ook heel veel sterkte.

Laantje

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » wo 13 feb 2019 06:38

Hoi Conny (en andere dames)

Ik ben gisteren bij het bevolkingsonderzoek geweest. Stom dat ik ben, zeg ik tegen die verpleegkundige dat ik bang ben voor het deukje in mijn borst. Zij kijken, ja zegt ze ik snap dat je er zorgen om maakt. Ik zal een extra aantekening maken. Ik heb nog gevraagd als er een slechte uitslag kom, ik dat voor het weekend hoor. Nee hoor zegt ze dat hoeft niet. De foto's worden opgestuurd en daarna pas bekeken. Dit kan enkele dagen in beslag nemen.....Dus kan je begin volgende week ook nog gebeld worden. Nou je snapt het al, ik heb nu helemaal op van de zenuwen. Ik heb vannacht haast niet geslapen. Ik moet zo naar mijn werk, maar ik weet niet hoe ik dat op moet brengen.
Vanmiddag is de praktijk van mijn huisarts gelukkig gesloten en kan ik dus niet gebeld worden. Even op adem komen....., maar morgen en de rest van de week weet ik echt niet hoe ik het moet doen. Dan kan je heel de dag gebeld worden met een slechte uitslag. Ik slik al pammetjes maar de angst komt er doorheen. Oh ja en weet je wat het er niet beter op maakt..... die jonge arts die zei dat het deukje vetweefsel was, zij ook nog doodleuk....nog voor dat hij gekeken had.......het deukje zal wel niets zijn, want dat komt pas voor in een ver gevormd stadium......Ben echt zo verschrikkelijk bang....Weet iemand raad? Ik trek dit niet meer......

Laantje

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » do 14 feb 2019 06:21

Dag Laantje

Hoewel ik vind dat vrouwen in de overgang lief moeten zijn voor zichzelf, denk ik dat jij wel iets strenger mag zijn voor jezelf en jezelf een halt toe mag roepen. Stop!
Je kan alsmaar herhalen in gedachten waar je bang voor bent en het hier uitgebreid opschrijven keer op keer maar je kan ook andere, meer gerustellende ! gedachten alsmaar herhalen, dan wordt dat je nieuwe mantra.

Een mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest en wat op dit moment totaal nog niet aan de orde is! Als je kanker hebt hoef je er op dat moment pas mee te dealen, niet nu al.

Overigens vind ik de situatie met die jonge arts juist erg geruststellend:
Zonder dat hij het ziet zegt hij: een deukje kan bij een vergevorderd stadium. (Ok dat is best raar om te zeggen) Maar als hij het ziet (en voelt) zegt hij: dit is gewoon vetweefsel. Het intrekken van de huid bij borstkanker ziet er heel anders uit. Zie daar de geruststelling!
Waarom herhaal je dit niet 100x per dag: het intrekken van de huid bij borstkanker ziet er heel anders uit dan het deukje van Laantje.
Het intrekken van de huid bij borstkanker ziet er heel anders uit dan het deukje van Laantje.
Het intrekken van de huid bij borstkanker ziet er heel anders uit dan het deukje van Laantje.
Enz.

Susan

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » do 14 feb 2019 06:52

Hoi Susan,

Je slaat de spijker helemaal op zijn kop!! Ik ben blij dat ik deze reactie van jou heb gekregen. De emoties gaan vaak met mij op de loop. Overigens vind ik wel dat ik lief voor mezelf moet zijn. Maar in dit geval heb je helemaal gelijk. Een schop onder de kont en dat wordt misschien ook wel eens tijd na 5 jaar en meerdere therapieën. De overgang maakt het allemaal niet makkelijker, maar elke keer piepen over iets wat nog niet aan de orde is verpest ook je leven! En het klopt ik hoor alleen de verkeerde dingen. Ik zou me meer vast moeten klampen aan de positieve dingen en antwoorden! Ik ga jouw tip met het herhalen van het goede proberen

Laantje

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » do 14 feb 2019 07:49

Begrijp me goed Laantje,

ik vind ook dat ook jij lief voor jezelf moet zijn. En jezelf gek maken vind ik dus niet lief. ;)
Angsten horen in zekere mate bij de overgang, daar kunnen we niet zoveel aan doen, maar jezelf dan ook nog eens nog angstiger maken en jezelf gek maken dat hoeft niet en daar kunnen we wel wat tegen doen volgens mij en dat bedoelde ik.
Angst ontkomen we niet aan tijdens de overgang helaas maar het hoeft niet met ons op de loop te gaan.
Angst tijdens de overgang is overigens ook nog al eens een bescherming zodat we geen dingen doen/ ondernemen die niet goed voelen, angst kan er voor zorgen dat we de pauze nemen die we nodig hebben tijdens onze overgang. Angst is dus niet altijd negatief. Maar zo'n in wezen beschermende angst is dus iets anders dan jezelf gek maken.

Susan

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht