Ik maak mezelf helemaal gek

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Laantje66
Berichten van Laantje66
Onderwerpen van Laantje66
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Ik maak mezelf helemaal gek

Bericht door Laantje66 » do 16 jun 2016 16:47

Hallo allemaal,

Ik zit weer eens flink in de piepzak :roll: Vorige week had ik jeuk aan mijn rechterborst. Ik voelde een soort verdikking.....PANIEK. Bij nader voelen voelde ik geen bultje maar een dikke streng. In mijn andere borst ook aanwezig maar niet zo stug. Toch maar even langs de huisarts. Arts in opleiding. Ook zie constateerde de verdikking en voelde nog enkele bultjes, maar die zaten ook op andere plaatsen in mijn borsten. Voor de rest niets bijzonders. Ik opgelucht, tot dat ze zei, ik wil het over twee weken, dan zit je in een andere cyclus, nog eens voelen. Ik zei direct verwacht je er dan wat van? Nee hoor zegt ze, dat is alleen een extra controle.....Nou je snapt het wel, ik zit al dagen in de war en kan ook niet meer relativeren.

Sinds de overgang, ik menstrueer onregelmatig, is dit echt steeds erger geworden. In mijn fantasie ga ik per jaar wel enkele malen dood. Is het niet aan mijn hart dan is het wel een ernstige ziekte. Ik maak mezelf helemaal gek. Ik wil wel naar een psycholoog, daar heb ik vroeger ook gelopen (hielp toen overigens niet), maar ik heb het gevoel dat dit ook de overgang is. Ik kan namelijk ook niets echt meer heel erg leuk vinden. Vroeger ging ik graag verre reizen maken of lange wandelingen, fotograferen, maar niets interesseert me nog. Verder heb ik telkens het gevoel dat ik moet huilen...Hebben jullie hier ook zo'n last van en wat doen jullie hieraan? Wordt er langzamerhand echt gek van :evil:

Groet, Laantje

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Re: Ik maak mezelf helemaal gek

Bericht door Laantje66 » ma 06 feb 2017 17:17

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het in de hand houden van mijn gedachten. Ik ben vorige week woensdag voor het bevolkingsonderzoek borsten geweest. Nu maak ik mezelf helemaal gek met nare gedachten. Ik ben zo bang dat ik nieuws krijg dat ik ben opgegeven en dat ik snel dood ga....Het gekke is, ik ben 7 maanden geleden ook al voor een borstonderzoek geweest en heb mezelf toen ook voor niets helemaal gek gemaakt. Ik dacht toen, nou als ik over 7 maanden voor het bevolkingsonderzoek moet, maak ik me echt niet meer gek. Maar ik krijg mezelf gewoon niet onder controle.
Mijn hele lichaam sputtert tegen van de stress. Ik heb rugpijn, tintelingen, zere spieren (vooral in mijn benen) ben aan de diarree of te wel ik sloop mezelf. Vervelende is, dat ik dit over enkele maanden waarschijnlijk weer doe met andere klachten....heb de laatste jaren in mijn hoofd al van alles gehad.
Heb al een psycholoog, fysiotherapeut, acupuncturist bezocht...niets helpt. Het lijkt wel of ik een soort betonnen plaat voor mijn hoofd heb. Adviezen als je moet er niet mee bezig blijven (een andere bril opzetten) helpen niet. Onder tussen wordt mijn man en familie gek van mij. Help! Lees hier dat hormonen ook veel met je zenuwen doen....menstrueer al jaren om de drie/vier weken. Bloedingen en rugpijn tijdens de menstruatie zijn steeds heftiger.

Groet, Laantje

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Diaantje » ma 06 feb 2017 17:41

Hey Laantje,

Wat vervelend dat je jezelf helemaal gek maakt. Echter ik ken je gevoel maar al te goed.
Ik doe het ook steeds. Loop nu ook bij psych om te proberen mijn gedachten om te zetten.
Ik moet vrijdag voor controle CT i.v.m vlekje op de longen die ze drie maanden geleden gevonden hebben per toeval.
Moest me er totaal geen zorgen over maken, over 3 maanden nog een controle. Nou, ik kan je zeggen, ik doe het in mijn broek.
Diep van binnen weet ik dat ze me echt geen drie maanden rond laten lopen als ze ook maar iets zouden vermoeden, iedereen zegt dit, huisarts, psych, vrienden, maar toch he. Ik zou blij zijn wanneer het 16 februari is en het zeker weet.

Wat jou betreft, ik ben geen arts en geen deskundige maar van dicht bij heb ik meegemaakt dat men binnen een dag gebeld werd wanneer het verdacht was. Ik hoop echt voor je dat dit voor jou ook geldt.
Wanneer krijg je de uitslag??

Ik lees zo af en toe in het boek "De kracht van het nu" van Echart Tolle, dat helpt mij soms even om weer bij positieven te komen.
Verder doe ik yoga en sport 2 x per week. Probeer zo een beetje bezig te blijven en te ontspannen.

Loslaten en leven in het nu is het advies wat ik je kan geven, maar....................dat lukt mij ook echt niet altijd hoor.
Die hormonen doen een hoop met ons, en versterken de angst enorm.

Sterkte met alles.
Groetjes, Diana

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » ma 06 feb 2017 18:35

Hoi Diana,

Bedankt voor je reactie! Als ik jouw verhaal hoor, zou ik tegen jou zeggen....ze laten je inderdaad echt geen drie maanden lopen. Maak je maar niet zo druk... :D Ik zie het dan vanuit een ander perspectief dan als ik het zelf heb. Ik weet eigenlijk ook wel, dat als er iets mis is met mijn borsten, het waarschijnlijk niet zo heel ernstig kan zijn dat ik er dood aangaat, omdat ik zeven maanden geleden nog gecontroleerd ben (zelf een echo) ....ja alles kan natuurlijk altijd, maar dat geldt voor iedereen.
Maar het is niet reëel dit te denken en dat geldt voor jou ook.....maar hoe maak je dat jezelf wijs, als de paniek weer opkomt. Soms denk ik wel eens, als ik zo door ga krijg ik ooit een hartinfarct of hersenbloeding voordat er ook maar ziekte geconstateerd is, van al dat doemdenken...
Kan op mijn werk amper nog normaal functioneren. Maar goed, genoeg kommer en kwel....Hou je taai Diana en probeer te geloven wat andere zeggen...de kans is heel erg klein dat er wat mis...Mijn psycholoog zij altijd, je moet ophouden met als.....als de lucht naar beneden komt zijn we allemaal smurfen :D

Laantje

Bootje1968
Berichten van Bootje1968
Onderwerpen van Bootje1968
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Bootje1968 » di 07 feb 2017 18:36

Hallo dames,

Ik herken hier heel van. Heb er namelijk zelf ook last van.
Probeer het onder controle te houden wat mij niet altijd lukt. De gekste dingen vliegen door mij hoofd. Ook onderzoeken gehad was niks en toch denken als.... vreselijk dit.
Dan voel ik weer ergens anders een pijntje en denk meteen weer iets. Dan kan ik wel janken. Echt een nare periode waar de vrouw door heen moet. Ik vraag mijzelf af kan dit niet anders? Moet dit...
Helaas...

Sterkte groetjes, Astrid

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » do 09 feb 2017 09:20

Hoi allemaal,

Het is weer helemaal foute boel, Vreselijk gewoon.
Ging gisteren naar de film, helemaal zin in, zit daar in de stoel, voel kramp op borst die gelijk weer wegtrok maar toen begon het. Tintelende kaken, kotsmisselijk. Ik heb niets gezegd en ben "stoer" doorgegaan maar was zo blij dat ik weer thuis was. Heb vreselijk gehuild, zo bang voor alles.
In november is mijn hart nog gecontroleerd, heb in januari fietstest gehad, alles goed, dus ws hyperventilatie maar oh, wat ben ik bang. Zit op mijn werk, met tintelende kaken en misselijk, net weer huilen.
Ben er zo vreselijk klaar mee, bah
Moest het even kwijt. Hoop op wat bemoedigende woorden.

Groetjes, Diana

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » do 09 feb 2017 18:35

Hoi Diana,

Wat is het toch moeilijk. Het kan kloppen wat men zegt, dat relativeren nu veel moeilijker is. Of je er wat mee opschiet weet ik niet...maar het is een vreselijke tijd...ik zit ook wel eens op mijn werk met het gevoel flauw te vallen, over te geven of wat dan ook. En dan moet je je ook nog eens op je werk concentreren. Het valt allemaal echt niet mee. Laten we inderdaad maar proberen lief voor onszelf te zijn en toch goed in ons achterhoofd houden, dat het er allemaal bij hoort. Sterkte meis!

Groet, Laantje

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » vr 17 feb 2017 06:51

Hoi allemaal,

De uitslag van het bevolkingsonderzoek is binnen. Niets aan de hand gelukkig :) Dan denk je heerlijk, kan je lekker verder gaan met leven....maar nee hoor...
Ik heb de laatste tijd last als ik wakker wordt dat ik er uit moet om te ontlasten (soms om 4.00 uur). Soms is de ontlasting dun en soms iets dikker. Ik dacht dat dit van de stress kwam en lette er niet al te veel op. Maar nu maak ik me daar weer vreselijk druk om. Dan denk ik nu geen stress, dan moet het toch weggaan. Woensdag de uitslag al ontvangen....wil niet weer naar de huisarts. Ik ga het maar even afkijken. Diana heb jij de uitslag al binnen?

Groet, Laantje

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » vr 17 feb 2017 16:47

Hey Dames,

Ik heb gisteren de uitslag gekregen, gelukkig niets aan de hand.
Ik had twee vlekjes op de longen, een is verdwenen en de ander minder geworden. Waarschijnlijk wat slijm dat er gezeten heeft.
Oh, wat ben ik opgelucht, nog steeds in euforische stemming. Ik heb me 3 maanden zo vreselijk druk gemaakt, pfff

Het verhaal van de darmen herken ik ook. Had altijd een redelijk vast patroon van naar de wc gaan, ook met de spastische darmen. Tegenwoordig moet ik wanneer ik wakker wordt, soms 5.00 uur, soms 6.00 uur. Maakte me daar ook zorgen om, dan weer dun, dan weer brei, dan weer dik, dan weer niet kunnen enz. Heb hier ook onderzoek naar laten doen, niets aan de hand.

Ons lijf laat ons aardig zoeken en stressen hoor, pfff, niets aan.

Heb ook vel last van opgeblazen maag en boeren, en ben er nu achter wat het ws is, dankzij mijn psycholoog waar ik vandaag was.
Het heet Aerofagie. Heeft met verkeerd ademen en lucht happen te maken, google maar eens.

Nou dames, sterkte maar weer met alle hormonen. Er komt een tijd, dan lachen we erom (hoop ik).

Groetjes,
Diana

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rianne » za 18 feb 2017 02:33

Nou beste Diana,

Dat soort maagklachten hadden in mijn overgang alles te maken met veranderingen, teveel doen, vermoeidheid, allerlei nieuwe gevoelens van de overgang. Kortom spanningen en stress die o.a. op de maag sloegen. Dat was beslist geen luchthappen of verkeerd ademen. Hebben ze mij overigens ook wel eens wijs gemaakt hoor, maar dat was het echt niet
Als spanningen en stress op je maag slaan, en dat doen ze bij heel veel mensen, dan kun je dat enigszins opvangen met een goede buikademhaling.
Als je je eigen berichten naleest, zie je neem ik aan zelf ook wel hoe bol ze staan van spanningen. Ik zou toch eerder daaraan denken.

Rianne

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » za 18 feb 2017 13:13

Hoi Rianne,

Dat zou natuurlijk ook best goed kunnen. Ik weet het soms ook niet meer hoor.
Ben zoekende naar antwoorden zoals je wel gelezen hebt, en neem graag elk antwoord aan, misschien verkeerd maar wil graag verklaringen.
Wat het ook is, hoop dat het snel weer over gaat want vervelend is het wel.

Groetjes,
Diana

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » za 18 feb 2017 18:27

Hoi allemaal,

Ik denk wel dat de stress het allemaal erger maakt. Je komt in een soort visuele cirkel. Bijvoorbeeld, ik heb nu buikklachten, als ik wakker wordt moet ik naar het toilet voor een grote boodschap. Des te meer ik er mee bezig ben des te erger alles wordt. Moest ik eerst om 5.15 uur naar het toilet, nu begint het om 2.00 uur soms al.
Ik ga al naar bed met de angst van oh..., hoe laat zal ik nu weer moeten. Ik ben dan al zenuwachtig. Als ik dan ook nog eens 3x dunne ontlasting heb, dan denk ik ook nog eens..dit is niet goed.....misschien heb ik wel iets ernstigs. Nog meer spanning op mijn buik, gevolg de gehele dag een opgeblazen gevoel....boeren...borrelende darmen...
Volgens mij adem je met hyperventileren wel meer lucht in en die lucht moet er uit. Dit gaat in de vorm van boeren, borrelen in de darmen, winden laten, opgeblazen gevoel enz. Blijft moeilijk allemaal....en de overgang vergroot dit allemaal nog eens uit.
Heb de afgelopen drie jaar al zoveel krachten gehad...zie mijn berichten en telkens ben ik weer helemaal uit het veld geslagen, waar ik voordien alles veel beter kon relativeren.
Sterkte allemaal!

Groet, Laantje

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » di 09 mei 2017 16:09

Hallo dames,

Ik weet niet of ik dit nu bij lichamelijke of geestelijke verschijnselen moet plaatsen. Ik loop namelijk de deur van de huisarts plat. Ik heb of voel ook telkens wat en ben dan bang voor het ergste. Ben vorige week nog geweest voor klieren in mijn hals, was waarschijnlijk een koutje (is nu ook minder) en daarvoor weer voor mijn onregelmatig stoelgang (is ook weer over) en daarvoor vele malen voor andere dingen. Nu heb ik weer een heel klein kloofje iets voorbij mijn vagina. Op dat stukje tussen je anus en vagina, zeg maar....Ik heb op dit forum gelezen dat Bepanthen zalf goed werkt. Is dit nu weer iets waar ik (direct) mee naar een huisarts moet? Hoe doen jullie dat....? Ik hoop op reacties, want soms vind ik mijzelf ook wel een beetje hypochonder aan het worden en wil ik liever wat afwachten. Volgens mij is het ook vaak de overgang....zucht....

Groet, Laantje

Miri
Berichten van Miri
Onderwerpen van Miri
Menopauzejaar:

Bericht door Miri » wo 10 mei 2017 10:39

Hallo Laantje,

Het is zo herkenbaar, die onzekerheid bij alles wat je voelt in je lichaam.
Ook ik heb hier enorm veel last van en nog vele anderen met ons als ik dat zo lees hier op het forum.
Het maakt mij soms gek terwijl ik mezelf zo helemaal niet ken.
Ik loop al een jaar met een droge keel ( brok in keel), brandende tong, af en toe duizelig, misselijk, druk op borst ( net of dat ik kramp heb) en nu weer een "pijntje" erbij aan de linkerkant van mijn zij wat af en toe uitstraalt naar de voorkant.
Hoe meer dat ik eraan denk hoe erger het word.

Ik ga dus niet met alles naar de huisarts, al zou ik dit soms wel willen om eens een algehele scan te laten maken om alles uit te kunnen sluiten wat ik soms allemaal in mijn hoofd haal en bevestiging te krijgen dat er echt niets aan de hand is dan alleen die lastige overgang.
Een half jaartje geleden heb ik een uitgebreid bloed- en urineonderzoek laten doen en in mijn keel laten kijken, bloeddruk laten meten en alles was prima!
Maar als ik het hier allemaal lees, horen al die klachten erbij dus we moeten er mee dealen, hoe moeilijk het ook is voor ons allemaal.
Ik heb het al eens eerder geschreven hier op het forum maar ik ben enorm blij dat dit forum er is omdat het een steun voor me is dat ik het allemaal niet alleen heb.
Maar Laantje als jouw het een goed gevoel geeft om naar de huisarts te gaan moet je dat gewoon doen. Volg je gevoel!

Heel veel sterkte voor jou en alle anderen!

Groeten Miri.

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » vr 12 mei 2017 10:32

Hoi Dames,

Ik loop ook de deur plat bij de huisarts, met achteraf de balen ervan dat ik het toch weer heb laten gebeuren.
Ik ben zo bang voor hartklachten dat ik ook steeds denk dat ik ze heb en de klachten dusdanig ook zo ervaar.
Heb de afgelopen heel veel stress gehad door mijn collega die kwaad wil en doet, en dus hyperventileren, maagklachten, veel lucht in maag, druk op borst, enz.enz. Zelfs dit weekend weer bij huisartsenpost geweest omdat ik dacht nu ga ik echt. Uiteraard niets aan de hand, gewoon spanningen en ms wel iets van middenrifbreuk i.v.m maagklachten. Ga hiervoor woensdag naar MDL arts, om het maar uit te zoeken. Hier kunnen nl. ook deze klachten door ontstaan.
Ik schaam me best voor mijn vele bezoeken, maar aan de andere kant, ik zoek rust, en betaal me scheel aan zorgkosten dus daar zijn die artsen dan toch ook voor?
Sterkte met alles.

Groetjes,
Diana

Ozzy
Berichten van Ozzy
Onderwerpen van Ozzy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Ozzy » zo 14 mei 2017 19:29

Hallo beste lotgenoten,

ik ben nieuw als lid maar volg de verhalen al een tijdje en ik merk dat de meesten elkaars ervaringen delen en begrijpen. De bevestiging te lezen dat ik niet langzaam gek word is bijzonder waardevol! :roll:
Ik herken mijn eigen lichaam en geest ook niet meer... Is het de overgang? Mankeer ik iets ernstigs? Moet ik maar (weer) naar de huisarts? Zo begripvol als hij is, hij zal nooit kunnen voelen wat ik voel en bedoel. Het is soms ook moeilijk om een goed beeld van de klachten te geven.

Soms vliegt het me allemaal aan, zo uit het niets en dan overheerst de angst, de onrust. Slapen is dan wat ik het liefste wil maar dat lukt dan totaal niet :cry: Een oxazepam biedt op zijn tijd wel uitkomst maar ik ben geen voorstander van dat soort middelen en neem het ook alleen als ik echt tegen de muur op ga. Het haalt de scherpe kantjes eraf.
Beste dames houd moed en besef dat er ook weer betere tijden zullen komen! Tot die tijd houd ik me vast aan jullie!

Ozzy

Lune
Berichten van Lune
Onderwerpen van Lune
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Lune » do 01 jun 2017 20:18

Hallo allemaal,

dit is zo herkenbaar.
Wat een onrust kan dat toch geven dan he?
Steeds maar die gekke dingen die je lijf doet...
Ik had laatst enorm last van een brok in mijn keel, dus weer naar de huisarts: niks aanwijsbaars aan de hand.
Maar zelf voel ik wel een brok, en de zorgen van 'wat nu weer?'. Dan ga ik wel gerustgesteld naar huis maar als er dan weer iets gebeurt dat ik niet ken, schiet de angst er weer in.

Nu heb ik af en toe pijnsteekjes achter mijn vagina. Dan denk ik meteen: oh jee, het is helemaal mis. Vervolgens werd ik ineens veel te vroeg weer ongesteld (2 weken na de vorige, nadat ik maandenlang niet ongesteld was).
Herkennen jullie dit, en die pijnsteekjes?
De huisarts heeft het even bekeken en kon niks geks vinden.
Soms voel ik het ook in m'n rug, laag. Maar alles wisselt, en dan is het weer weg en denk ik: gelukkig, maar dan is het ineens weer terug.
Dus ik ben maar lid geworden van dit forum misschien helpt de herkenning enigszins.
Ik lees hier bijv. ook wel over die brok in de keel.

hartelijke groet,
Lune

Miri
Berichten van Miri
Onderwerpen van Miri
Menopauzejaar:

Bericht door Miri » wo 07 jun 2017 10:14

Hallo Lune en anderen natuurlijk,

Het is net of dat jouw stukje door mezelf is geschreven.
Van die brok in mijn keel heb ik nu al meer dan een jaar last. De ene keer meer last dan de andere keer (zeker als ik erop ga focussen is het helemaal erg)
Ik heb er nu ook klachten bij gekregen onder in de rug, kleine steekjes aan de linkerkant van mijn zij, af en toe linkerkant buik en af en toe wat steekjes bovenzijde maag. (zo gek dat het steeds allemaal aan de linkerzijde is)
Niet echt pijnlijk maar behoorlijk irritant zodat ik mij weer de raarste dingen in mijn hoofd haal.
Stijfheid in schoudergewrichten en af en toe snel moe.

Ook ik ben lid geworden van dit forum om herkenning te lezen zodat ik weet dat het echt wel bij de overgang hoort.
Heb nu voor het eerst al 12 weken geen menstruatie gehad dus het zal er allemaal wel mee te maken hebben maar tof is het niet.
Ik heb altijd zeer positief in het leven gestaan en dat probeer ik vol te houden maar de angst overwint het soms.
Geen vertrouwen meer in mijn eigen lichaam en het besef dat ik er zelf geen controle over hebt vind ik erg eng.
Maar ik lees er hier zoveel over dat ik er wel in geloof dat de klachten eens over zullen gaan.
Dus Lune en alle anderen, laten we elkaar blijven ondersteunen dan komen we er wel doorheen en bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
Het is niet fijn dat we er zoveel last van hebben maar het is wel fijn dat je leest dat je niet de enige bent.

Miri

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » do 21 sep 2017 17:18

Beste dames,

Ik heb hier vaker geschreven, maar ik loop op het moment de deur van de huisarts plat! Op zich is dat nog niet eens zo heel erg, mits ik niet zo angstig zou zijn. Van de week zag ik een wit bultje aan het einde van mijn kaak op mijn wang. Natuurlijk even googelen en de meeste enge ziekten kwamen naar voren. Toch maar weer langs de huisarts...Zij dacht aan een grote aft. Ik naar huis...dan ga ik denken een aft doet erg pijn en mijn plekje niet...Ze had ook nog gezegd als het niet weg is, kom je na drie weken maar weer even terug...
Vandaag bleef ik maar aan denken en voelen. Tot ik in in mijn wang een bult voelde die heen en weer sprong vlakbij het witte zweertje. Ik helemaal over mijn toeren. Huilend naar de huisarts, want ik had natuurlijk mondkanker (dacht ik) kon gelukkig direct terecht. Zij voelen, nou zegt ze ik voel het ook. Lijkt mij een speekselsteentje....Ik zeg is het geen kanker...Ja zegt 100% uitsluiten kan ik het nooit, maar ik ga er zeker niet vanuit. Ik zeg waarom moet ik over drie weken terug komen. Nou zegt ze dan nemen we misschien een biopt, om alles uit te sluiten. Ik zeg dus weer, verwacht je dan kanker...nee hoor zegt ze, maar ik weet 99% zeker dat het dat niet is, maar voor jouw gemoedsrust en voor mij zelf wil ik dit dan 100% uitsluiten. Vroeger zou ik met zo'n antwoord heel tevreden zijn. Maar nu moet ik uitkijken dat ik niet knettergek wordt. Ben namelijk zo bang voor kanker. Herkennen jullie dit ook?

Groet, Laantje

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Conny1966 » do 21 sep 2017 19:58

Hoi Laantje

Ja hoor bang zijn om iets ernstigs te hebben herken ik zeker.
Ik heb dat namelijk zelf ook heel erg gehad, met name toen de eerste overgangsverschijnselen zich aandienden, en ik geen flauw idee had wat er met me was. Ik voelde van alles, en haalde me van alles in mijn hoofd, zat er echt van in een vicieuze cirkel. Ook ik ben vaak naar de huisarts geweest met allerlei klachten, hij nam me gelukkig wel serieus en ik heb ook verschillende dingen laten onderzoeken, dat gaf me toch vaak weer wat rust.
Dit heeft een half jaar geduurd dat paniekerige en toen is het langzaam weg gegaan om vervolgens een jaar later weer de kop op te steken.
Na een aantal maanden is het weer een stuk minder geworden. Bij mij gaat het in fasen. Ik gebruik wel wat supplementen waar ik baat bij heb, heb ik eens iets over geschreven bij het bijbehorende topic hier.
Ga gewoon over drie weken terug en je zult zien dat het niks bijzonders is en dan ben je opgelucht.
En na verloop van tijd zal het echt wel wat beter gaan met je angstgevoelens, als je hormonen weer wat rustiger zijn. Moeilijk te geloven als je er midden in zit, maar het is echt zo. En natuurlijk zul je er af en toe weer last van krijgen zolang je hormonen nog schommelen, en dan denkt je weer allerlei nare gedachten, maar het komt echt goed

Groetjes Conny

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » do 21 sep 2017 20:40

Hoi Conny,

Ik ben deze week voor het eerst een week over tijd. Dus zit midden in de premenopauze. Welke supplementen slik jij? De huisarts wil dat ik iets ga slikken of anders naar een psycholoog ga. Loop nu bij de Praktijk Ondersteuner Huisarts. Weet niet of het gaat helpen als het door mijn hormonen komt!

Groet, Laantje

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Conny1966 » vr 22 sep 2017 10:27

Hallo Laantje,

Praktijkondersteuner en psycholoog ben ik ook geweest, begripvol hoor en je kan je verhaal wel kwijt, maar voor mij hielp het niets wat betreft mijn overgangsklachten. Ben ook een paar keer naar een overgangsconsulente geweest in het begin, die me wel wat op weg heeft geholpen, maar ik vond de consulten vrij duur, en na een aantal bruikbare tips vond ik dat het niet echt meer iets toevoegde.
Ook ben ik vorig jaar in overleg met de huisarts begonnen met de pil omdat ik er toen helemaal doorheen zat. Zou dit een jaar proberen, maar omdat de klachten er doorheen kwamen en ik me er niet prettig bij voelde ben ik na een maand of 9 gestopt, voel me nu beter zonder dan met de pil.
Ik gebruik nu o.a. rhodiola, koop ik gewoon bij de DA drogist, 2 x dgs 1 en heb het idee dat het hierdoor wat rustiger wordt.
Hier ben ik op eigen initiatief mee begonnen, nadat ik er positieve verhalen over had gehoord.

Groetjes Conny

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » za 23 sep 2017 20:04

Hoi Connie,

Ik ben vandaag met rhodiola begonnen. Nog bedankt voor de tip!

Groet, Laantje

Flippertje
Berichten van Flippertje
Onderwerpen van Flippertje
Menopauzejaar:

Bericht door Flippertje » vr 06 okt 2017 00:08

Hallo Laantje

Ik heb geen pillen of ander soort hulp, kan je alleen maar zeggen dat ik op een gegeven moment elke week bij de huisarts zat en daar ook geen steek wijzer van werd, probeer het nu te relativeren en heb zoiets als ik iets heb heb ik het toch, daarbij denk ik al jaren dat ik iets ernstig heb en ben er gelukkig nog steeds, probeer jezelf af te leiden als je je weer klote voelt en laat het maar over je heen komen, bij twijfels na de huisarts al is het maar om je gerust te stellen,
wens je heel veel sterkte toe,

groetjes Flippertje

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » vr 06 okt 2017 06:41

Hoi Flippertje,

Dankjewel voor je wijze raad! Ik denk ook dat psychologen en medicatie niet helpen. Het zijn mijn gedachten in samenwerking met hormonen en dat is gewoon geen goede combinatie! :x

Groet, Laantje

Kimberley
Berichten van Kimberley
Onderwerpen van Kimberley
Menopauzejaar:

Bericht door Kimberley » vr 06 okt 2017 09:30

Hoi Flippertje en Laantje
Flippertje schreef:
vr 06 okt 2017 00:08
bij twijfels na de huisarts al is het maar om je gerust te stellen
Ik vind dit best een vreemd advies, als ik in dezelfde zin, onderstaand ook lees:
Flippertje schreef:
vr 06 okt 2017 00:08
kan je alleen maar zeggen dat ik op een gegeven moment elke week bij de huisarts zat en daar ook geen steek wijzer van werd,
Het klinkt nogal tegenstrijdig :S

Hoewel ik jonger ben dan jullie heb ik al veel gelezen hier en ik heb hier gelezen en ook gemerkt zelf dat huisartsen vrouwen in de overgang zelden geruststellen, deden ze dat maar ( gewoon de overgang in al haar facetten erkennen), wat zou dat fijn zijn!

Geruststelling vond ik hier al lezende en ik vond ook een manier om er mee om te gaan. Ik vind het nog steeds geen fijne periode hoor. Ik voel me vaak rot. En ik dacht bij nare gevoelens, die nou eenmaal bij de overgang horen schijnt het, dat afleiding zoeken en positief denken, wat dat ook mag inhouden de beste manier was om er mee om te gaan, gewoon wegduwen of zo, geen aandacht aan besteden, maar toen las ik in een oud bericht van Annette het volgende over afleiding, het is een antwoord aan iemand anders maar misschien ook interessant voor jullie:
Anette schreef:
za 11 mei 2013 20:25
Hannah1 schreef:
za 11 mei 2013 18:16
wanneer wel afleiding zoeken als je je zo voelt en wanneer niet
Hallo Hanneke,

Ik zie dat zo:
Afleiding zoeken is een pauze inlassen om het werk dat je innerlijk dan wel uiterlijk te doen hebt en aan het doen bent, te kunnen voltooien. Een moment van ontspanning tijdens al die inspanning. Om overbelasting en het overvragen van jezelf te voorkomen
De overgang is een periode die je doet stilstaan bij verleden, heden en toekomst.
De balans opmaken, bekijken wat er aan oude patronen misschien niet meer bij je hoort, nadenken over levensvragen die zich evt aandienen.
Kortom behalve een ingrijpende lichamelijke verandering bestaat het werk tijdens de overgang ook uit een ingrijpende mentale verandering.
Dat vraagt om aandacht, om jezelf vragen stellen, om nadenken. Fijnmalen wat je aandacht vraagt zodat je duidelijk krijgt waar de toekomst met je naar toe wil.

Dat is zwaar werk, kost veel kracht naast de ook al ingrijpende lichamelijke veranderingen die je ondergaat.
Kracht om je emoties, je onrust, intuïtie aan te kijken om te horen wat ze je willen zeggen. Emoties hebben een boodschap en kunnen richting geven.
Af en toe van dat zware proces even wat afleiding nemen als dat lukt, is denk ik goed voor een mens.
Alleen maar afleiding zoeken in plaats van....... zal niet werken. Dan is het meer jezelf verstoppen voor het innerlijke werk dat te doen staat en wat zo nadrukkelijk om aandacht blijft vragen.

Eigenlijk zeg je het allemaal zelf al.
"Ze zeggen dat afleiding goed voor me is, maar waarom kost het me dan teveel kracht om die afleiding vol te houden en voelt het als stress."
Alleen op de beste dagen lukt het je nog enigszins en je voelt dat er minder van die goede dagen komen, dat is wat ik je hoor zeggen.

Als afleiding voelt als een karwei, en teveel innerlijke kracht vergt, is het misschien teveel een doel op zich geworden en is het het eigenlijke werk misschien wel teveel gaan omzeilen.

Ik heb een hekel aan bepaalde karweien, aan de vloer dweilen bijvoorbeeld. Ik vind het onaantrekkelijk werk, word er niet blij van, maar het moet gedaan worden.
Ik ga dan bijv lekker de stoep een beetje vegen. Dan ben ik even van dat dweilen verlost. En hoeft ook mijn omgeving even niet naar mijn dweilproblemen te luisteren. Heerlijk vinden ze dat.... keigoed hoor, dat ik afleiding zoek zeggen ze dan.

Maar is dat wel zo goed voor mij?

De vloer blijft er liggen. De hondenharen, de koffie die ik eerder geknoeid heb.........de modder-voetstappen van een paar bezoekers........
Zolang ik mezelf ervan afleid blijft dat dweilkarwei er liggen en blijft het met regelmaat terugkomen in mijn gedachten. Hoe langer ik dat karwei laat liggen en blijf omzeilen door me op iets anders te richten, hoe groter het wordt. Groter in mijn hoofd zowel als daadwerkelijk het 'vuil' dat opstapelt.

Hoe lang ik ook het geprezen trucje van 'afleiding zoeken, goed voor u!' toepas, het steeds nadrukkelijker aanwezige dweilkarwei wat ik te doen heb wordt er niet mee gedaan.
En de afleiding die ik zocht begint me steeds meer tegen te staan, is stress geworden.

Het zal me worst wezen inmiddels hoe de vloer er buiten uit ziet.
Het gaat om wat ik doe met de 'vloer' diep in mij, die de basis vormt van mijn leven, die aan opruiming toe is en om herziening vraagt. Dat karwei verdient mijn aandacht en mijn energie. Op die vloer sta ik, op die basis ben ik.
Soms met even een pauze inlassen om het zware innerlijke werk te laten bezinken, uit te rusten en me te bezinnen op de volgende m2.
Dit opzoeken van de stilte in mijzelf heeft me veel gebracht.
'Malen' was geen malen meer, maar een kans om mijn hart te horen, mijn intuïtie te raadplegen.
Vertrouwen hebben in mijn eigen innerlijk, vertrouwd raken met de emoties die hoorden bij mijn veranderingen

Zeker heeft het me ook veel gekost, want begrip is zeldzaam. Ruimte ervoor krijg je niet, ik moest hem nemen.
Maar de prijs die ik eerder betaalde door mijn energie op te maken aan afleiding als vervanging, is zo ontzettend veel hoger gebleken.

Anette
Dit beschouw ik pas als een wijze raad!

Groetjes Kimberley

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » di 21 nov 2017 17:24

Hoi allemaal,

Ik heb na 9 maanden weer last dat als ik wakker wordt ik direct borrels in mijn buik krijg en voor een grote boodschap naar het toilet moet. Ontlasting is verder goed en regelmatig (de ene keer wel wat zachter of wat harder)...., maar soms wordt ik om 3.30 uur al wakker. Ik moet dan winden laten en ga plassen, daarna krijg ik krampen. Ik moet dan naar het toilet voor een grote boodschap, vervolgens gaan mijn darmen vreselijk borrelen en krijg ik een vol gevoel in mijn onderbuik, net of ik ongesteld moet worden. Ik heb het gevoel dat ik winden moet laten, maar dat lukt dan niet helemaal. Vaak moet ik dan ook nog weer plassen. Verleden keer is het na enkele weken vanzelf weggegaan. Is dit nou de overgang? Ik menstrueer nog wel, maar niet meer regelmatig, soms om de 3 weken soms om de 6 weken...Ik heb verder last van opvliegers, nachtzweten, angst, een slecht humeur, boeren laten en een opgeblazen gevoel, koude of warme voeten en af toe kippenvel. Pfff, wat een lijst...Herkennen jullie die borrels in je buik in de ochtend?

Groet, Laantje
  • Prostaglandines stimuleren de productie en uitscheiding van slijm en spelen een rol in de reparatie van het slijmvlies.
    Prostaglandine helpt namelijk de baarmoeder bij de aanspanning die nodig is om het slijmvlies tijdens de menstruatie af te stoten en bij zwangere vrouwen de bevalling op te wekken.
    Daarnaast zijn prostagladines van invloed op het gladde spierweefsel in maag-darm kanaal, waardoor er samentrekkingen, krampen, diarree, enz. enz. van het maag-darm kanaal kunnen ontstaan.

Vrouw en Overgang

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » do 23 nov 2017 06:22

Beste dames,

Waarschijnlijk moet ik het accepteren dat het er is en me rustig houden. Maar ik hoor het toch graag van jullie. Maak me er echt zorgen om en slaap heel slecht.

Groet, Laantje

Silvia1969
Berichten van Silvia1969
Onderwerpen van Silvia1969
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Silvia1969 » do 23 nov 2017 14:58

Hallo

Ik herken het borrelen in de buik. Als ik wakker wordt moet ik gelijk naar de wc toe nooit gehad.
Ook mijn ontlasting is niet wat het is geweest.
Lijk soms wel zwanger zo opgeblazen.

Silvia

Laantje66
Berichten van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » ma 27 nov 2017 16:39

Bedankt Silvia voor je reactie!

Ik heb er nu ook weer maagpijn bij en af en toe zuurbranden. Zou morgen ongesteld moeten worden, maar dat wisselt de laatste tijd nog wel eens.
Ik wacht het maar af.... Ik wou alleen dat ik niet altijd zo bang ben voor iets ernstigs, want dat maakt alles alleen maar erger.

Groet, Laantje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht