Wel of niet sporten

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Kaatje71
Berichten van Kaatje71
Onderwerpen van Kaatje71
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 47

Wel of niet sporten

Bericht door Kaatje71 » za 18 mar 2017 10:57

Hallo dames,

Herkent iemand dit? Ik heb nogal wat last van gevoeligheid voor stress spanning paniek enz. Daarom lijkt t me goed om gezond te eten en te sporten.
Ik werk 3 dagen (geen volle dagen) en op mijn vrije dagen ga ik soms sporten. Niks geks. .tennissen of naar de sportschool.
Maar ik kom vaak helemaal uitgeput thuis. Krijg dan een enorme hongeraanval die niet weg te eten is, mijn hart blijft bonzen, ik voel me totaal leeg. ..Maar niet op een lekkere lome manier, maar meer een opgejaagd gevoel waarin mijn lijf erg onrustig is.
Dit blijft de rest van de dag.
Mijn man zegt dat t komt omdat ik te weinig conditie heb en dus vaker moet gaan.
Zelf heb ik t gevoel dat ik ga sporten terwijl ik eigenlijk al moe ben en dus het laatste restje energie verspil.
Terwijl ik me vroeger na het sporten zo lekker voelde. Dit gevoel heb ik trouwens niet altijd maar nu ben ik bang om weer te gaan.
T klinkt misschien stom om dit hier te vragen maar t lijkt of ik mijn radar voor wat wel en niet goed voor mij is een beetje kwijt ben.

Kaatje

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Re: Wel of niet sporten

Bericht door Lia » za 18 mar 2017 14:17

Beste Kaatje,

Je radar werkt prima. Al vaker ving je radar allerlei signalen op, dat je systeem roept om meer rust, en minder stress.
Wat voorheen redelijk vanzelfsprekend was en kon, is dat niet meer.

Sporten is serieuze stress voor je lichaam. Het is nu geen vroeger meer. Vroeger kon je lijf dat prima aan, toen waren die hormonen nog niet zo aan het veranderen.
Nu wel.
Met het veranderingsproces van de overgang, kunnen je hormonen dat allemaal niet meer op dezelfde manier opvangen. Je zenuwstelsel heeft het zonder extra stress al veel zwaarder dan vroeger.

Intuïtief voel je prima aan wanneer iets teveel is en laat je systeem dat ook merken.
Aan je radar ligt het dus echt niet.
Waar het om gaat is, luister je wel naar die intuïtie, geef je er wel gehoor aan, of ga je er tegenin door nog wat meer van jezelf te vergen.

Gehoor geven gaat je misschien ook niet volledig klachtenvrij maken, maar géén gehoor geven zorgt er wel voor dat je je systeem extra onder druk zet. En dat je klachten flink zullen kunnen toenemen, steeds meer tijd nodig hebben om te herstellen, en dus steeds meer continu aanwezig kunnen gaan zijn.

Lia

Kaatje71
Berichten van Kaatje71
Onderwerpen van Kaatje71
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 47

Bericht door Kaatje71 » wo 29 mar 2017 10:09

Dank je wel voor je antwoord.

Het duurde een tijdje voor ik reageerde, ik heb er veel over nagedacht. Het feit dat sporten een aanslag is op je zenuwstelsel had ik me nooit gerealiseerd. Altijd hoor je dat sporten goed voor je is. En ik wil altijd goed mijn best doen om me beter te voelen. Ik wil altijd graag een oplossing voor alles. Ook al weet ik inmiddels echt wel dat sommige dingen niet op te lossen zijn door iets te doen.
Dus ik doe het even rustig aan...ga wat meer wandelen en fietsen en probeer geen schuldgevoel te hebben over mijn sportschool abonnement :D .

Wat ik t moeilijkst vindt is echt herkennen wat op een bepaald moment beter is voor mij en of ik er wel aan toe ben of niet. Wel iets ondernemen met de onrust of het niet doen. Soms doe ik toch dingen met de onrust. Soms gaat t weg, soms blijft t of wordt t erger.
Ik kan er weinig peil op trekken helaas.

Kaatje

Believe
Berichten van Believe
Onderwerpen van Believe
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Believe » vr 28 apr 2017 08:51

Hoi Kaatje,

Ik sportte ook 2x p week met veel zin. Ik ga al tijdje niet en dan ook ergens geeft me dat weer onrust. Of ik toch van mezelf moet gaan. Onrustig blijf ik dan wel. Echt fijn om hier gelezen te hebben dat dus sporten echt n aanslag op je lichaam heeft. Ik ging er vanuit dat je er juist energie door kreeg. Al n tijdje was ik juist opgeblust ervan. Alles zwaar...dat gevoel.
Ik wil het zeker wel oppakken weer maar nu luister ik echt naar hoe ik me zelf voel.

Sterkte en succes!

Groetjes van Believe

Vosje61
Berichten van Vosje61
Onderwerpen van Vosje61
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 68

Bericht door Vosje61 » vr 28 apr 2017 17:18

Hallo dames,

Wel of niet sporten ., goede vraag.
Ik ben altijd een bewegingsdier geweest en heb veel gesport. Het zit gewoon in mijn aard en het was ook nooit een opgave ondanks mijn overgang.

Op een bepaald moment, merkte ik dat het me niet meer goed afging. In de sportschool bij het krachtrainen voelde me vaak slap en bibberig.
Het hardlopen ging op zich prima maar ik bleef daarna langer moe. Waar ik vroeger 3x per week hardliep en krachttrainde werden het 2x evenals hardlopen.

Dat ging even goed. Ik merkte dat het hardlopen prima ging maar na een week of 3 weer het zelfde. De conclusie was korter lopen, dat ging even goed.

Ik ben er nu inmiddels achter dat je maar 1 reservoir met energie hebt, als dat allemaal opgaat aan te zware inspanning, blijft er niet veel over om je lichaam weer op orde te krijgen.
Nu ben ik nog steeds actief maar zorg er voor niet te veel te doen. Lichte gewicht training en niet meer hardlopen. wel wandelen en fietsen. Als ik toch teveel doe ik, voel ik dat en zijn de klachten ook sterker aanwezig.
Heel jammer want ik zou zo weer willen beginnen.

groetjes Vosje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht