Waar heb ik geen last van!

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Anne63
Berichten van Anne63
Onderwerpen van Anne63
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Waar heb ik geen last van!

Bericht door Anne63 » za 11 jun 2016 07:28

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en blij dat ik dit forum heb gevonden. Ik ben 53 en het lijkt wel alsof de overgang bij mij van de ene op de andere dag heeft toegeslagen. De bekende lichamelijke ongemakken die kan ik wel aan maar al die vage andere klachten, ik word er zo onzeker van. Vage keelpijn en vage maag en slokdarmklachten, is dit nou de overgang of is het iets anders...., iets ernstigs en engs? Die onzekerheid kost me m'n levenslust lijkt het wel. Ik ben een enorm positief mens maar ben aan het veranderen in een droeftoeter die alleen nog maar kan doemdenken, gek word ik er van. Waar is mijn levenslust gebleven? Als dit nog een paar jaar duurt ben ik ergens opgenomen ben ik bang. Ik wil blij zijn en me op leuke dingen kan verheugen maar het lukt me niet, hebben jullie dit ook?
het zijn voornamelijk de angstgevoelens en het lusteloze waar ik niet mee om kan gaan. En waar komt die angst vandaan? Ik ben helemaal geen pessimist maar de laatste tijd is bij mij het glas niet halfvol maar gewoon leeg.

Ankelien

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Re: Waar heb ik geen last van!

Bericht door Troelaatje » za 11 jun 2016 08:29

Goedemorgen...nou ja een goede morgen??

ja hier heb ik ook last van..ik ben een mens die het altijd ziet zitten maar als ik in zon k . t periode zit (sorry hoor) dan slaan alle twijfels weer toe...en hoe lang nog?
We zullen ermee moeten dealen...
sterkte!!

Troelaatje

Flippertje
Berichten van Flippertje
Onderwerpen van Flippertje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Flippertje » za 11 jun 2016 20:17

Hallo dames,

herken het, dacht nooit na over al die akelige dingen, maar als ik nu in de auto zit denk ik al stiekem,als ik nu niet goed wordt ,wat dan? is maar een voorbeeld maar geeft aan hoe iemand kan veranderen door die vage klachten, sterkte

Flippertje

Anne63
Berichten van Anne63
Onderwerpen van Anne63
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Anne63 » za 11 jun 2016 20:41

Bedankt dames,

een beetje van je af praten helpt al een hoop.

Ankelien

Sjellie
Berichten van Sjellie
Onderwerpen van Sjellie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Sjellie » zo 12 jun 2016 19:13

Hoi Ankelien!

Tip... Lees zoveel mogelijk op dit forum, dan lees je dat je er niet alleen voor staat.
Het helpt enorm, ik heb er echt baat bij. Ook bij mij sloeg het van de een op andere dag toe (dacht ik)
Maar toen ik op dit forum kwam, realiseerde ik mijn eigen dat er dingen waren waar ik al veel eerder last van had, maar wist niet dat het met de overgang te maken had.
Had ik het maar veel eerder ontdekt (dit forum), dan had ik met die geschrokken momenten van "wat heb ik nu weer", beter om kunnen gaan. En mijn gezin beter met mij om kunnen gaan. ;)

Nu gaat het op en af, vorige week kon ik heel de wereld aan. Nu zit ik weer in een dip.
Moe, opvliegers, downstemming, droge ogen, angst gevoelens, (is nog maar een kleine greep.
Wat mij opgevallen is, is dat het meestal opspeelt bijna in het midden van de maand (eisprong).
Word ook allang niet meer ongesteld maar voel op het eind van de maand nog steeds als of ik het moet krijgen.
Soms zo erg dat ik naar de toilet ga om te kijken of ik niet ongesteld ben geworden.

Groetjes Sjellie

( O, ja wat ik ook ondervonden heb is, dat mijn klachten meestal ook mijn leeftijdgenoten hebben op dit forum)

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 62

Bericht door Gaby » ma 13 jun 2016 09:47

Goedemorgen dames,

Ik herken me helemaal in het verhaal van Sjellie.
Dezelfde klachten en ook dat het vaak erger wordt rond de menstruatie en ook de ovulatie, die ik al jaren niet meer heb, maar nog steeds sterk kan voelen.
Wanneer snapt het lichaam dat het klaar is, dat het niet meer hoeft?
Ik ben al weer een paar jaar ouder, maar ervaar dit nog steeds, ben nu al ruim 5 jaar in de postmenopauze.
De laatste week voel ik me ook weer vaak benauwd (dat had ik een paar jaar geleden ook en hele tijd) alsof ik niet goed kan inademen en heel moe van niets en enorm stijve benen!
Ook de angst gevoelens herken ik. Er hoeft maar iets kleins te zijn wat een beetje stress oplevert en hopla daar ga ik weer.
Gelukkig herken ik het nu beter, dat scheelt enorm. Maar nu kan dan weer de angst opsteken dat het al zo lang is en toch vast niet meer bij de overgang kan horen........nou ja never a dull moment.
En ook nog steeds opvliegers!
Zijn er meer dames, die dit al jaren hebben, die deze klachten herkennen?

Veel sterkte allemaal!
Groet van Gaby.

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 58

Bericht door Janet » ma 13 jun 2016 13:02

Hoi Gaby,

Zeker herken ik dit !!! Ik vroeg het mij al eerder af of er zelfs na de menopauze een soort of cyclus blijft! Ik Heb het de laatste tijd ook weer benauwd of eigenlijk is het niet goed kunnen inademen, het blijft hoog zitten. Heel eng. Daarnaast ook de angsten, praat me er niet van, zit ook nu weer in een koker, het vernauwd mijn ruimtelijk denkvermogen. Zeker, stress is een mega trigger, mijn oudste zoon is vandaag voor vakantie vertrokken voor maar een weekje naar N Italie , ik heb het niet meer! Niet normaal dat ik niet gewoon meer kan relativeren.
Wat ik ook heb, heel raar,is dat ik na 3,5 jaar post nog steeds elke maand de hik heb en steevast de dag erna oog migraine. Dit had ik voorheen altijd voor de regels kwamen. Het verschil is alleen dat ik er nu elke keer paniek van krijg. Ik kan de klok erop gelijk zetten maar weet geen enkel verband. (Hormonaal?).
Herken jij ook dat de opvliegers vooraf gepaard gaan met gevoelens, alsof je lichaam eerst letterlijk uitgeknepen wordt. Ik kan het niet anders uitleggen. Ik ben het inmiddels zo ongelooflijk beu, wanneer is mijn lichaam idd weer stabiel!

Sterkte
Groetjes Janet

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » ma 13 jun 2016 18:05

Hallo allemaal,

Als ik jullie zo lees, de dames die al in de postmeno zijn, dan lijk ik bijna de conclusie te trekken dat jullie blijvend meer stressgevoelig zijn. Klopt dit, dat onder invloed van stress de klachten toenemen ook dus nog ver in de postmeno?

Op dit moment in de pre is dat iig bij mij zeker zo. Ik hoop dat het niet zo is eigenlijk, sorry. Ik vind die heftige onrust bij teveel prikkels echt vreselijk. En teveel kan dus ook gewoon iets leuks zijn he.

Veel sterkte maar weer,
madu

Sjellie
Berichten van Sjellie
Onderwerpen van Sjellie
Menopauzejaar:

Bericht door Sjellie » di 14 jun 2016 14:46

Hoi Dames,

Madu jij bent nu zoals ik lees 49, dat is toen het bij mij ook zo'n beetje begon. Maar wist niet dat dat de kwaaltjes die ik toen had
een voorbode waren voor wat ik nu allemaal voel.

Onder het kopstuk 'Waar heb ik geen last van!' voel ik me het prettigst. Daar zijn dames van ong. dezelfde leeftijd, dus je voelt
je meer een met hun. Want ik heb het idee dat iedere fase tijdens de overgang, ook weer andere klachten bij horen.

En geloof me, in een stressperiode lijken de klachten dubbel zo erg te zijn. In een ontspannen moment wat ooit dagen duurt,
en er zou iemand vragen heb jij niet last van de overgang, is mijn antwoord nee, omdat het dan niet bij me opkomt wat.

In een stressperiode kan ik wel alles opnoemen wat er dan mee te maken heeft waar ik dan op dat moment last van heb.
Heel raar.
Ik probeer het ontspannen moment weer op te zoeken, wat dan niet altijd lukt omdat ik b.v op een uitslag ergens van in afwachting ben,
of mijn zoon op vakantie gaat. In die periode ben ik in huis ook volledig de draad kwijt, krijg niets op een rijtje, gewoon volledig de controle kwijt. Terwijl anders het me niet kan schelen (als ik ontspannen ben) dat er gestofzuigd moet worden, de was, poetsen e.d.
En ben dan ook relaxter als ik hoor dat mijn zoon op vakantie gaat. Dan denk ik hij is oud genoeg.

Nu snak ik weer naar die ontspannende tijd, hoop dat hij weer snel komt. Dan is dat gesuis in mijn hoofd ook een heel stuk minder
en soms zelfs helemaal weg. Terwijl ik wel het gevoel heb dat het dan wel op de loer ligt om weer de overhand te krijgen.
Ga nu maar weer iets doen, probeer mijn gedachten op iets anders te zetten, lukt ook wel eens.

Groetjes Sjellie

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » di 14 jun 2016 15:58

Hoi Sjellie en anderen,

Ik lees zo'n beetje overal op het forum. Ik ben al jaren bezig ook dus het is niet dat het nu pas begint. Ik hoop eigenlijk dat ik al aardig op weg ben vandaar. :oops:
Veel sterkte iig, ik hoop dat je snel wat rust kan vinden.

Groet,
Madu

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby

Bericht door Gaby » za 18 jun 2016 11:59

Goedemorgen dames,

Nog even een vraagje aan jullie.
Ik merk dat ik na gewoon een beetje stofzuigen in mijn huis daarna helemaal doodmoe ben en kortademig.
Het zweet breekt me uit.

Ik had dit al wel eerder maar het was ook een tijdje weer een een stuk beter.
Ik denk dan hoe kan ik nou zo slapjes en trillerig zijn na een beetje stofzuigen? Waarschijnlijk heeft het benauwde gevoel daar ook mee te maken.
Dit heb ik een paar jaar geleden ook een hele tijd gehad, maar dat was echt een stuk beter de laatste tijd en in de avond heb ik daar ook geen last van.
Ik voel me net een oude vrouw die haar huis nog een beetje probeert bij te houden.
Herkent iemand dit?

Groetjes van Gaby.

Alyvandijk
Berichten van Alyvandijk
Onderwerpen van Alyvandijk
Menopauzejaar:

Bericht door Alyvandijk » do 23 jun 2016 22:30

Hoi,

ook ik heb zo'n beetje overal last van! Erg moe, hoofdpijn, m'n hart voelen bonzen, ziek voelen, angstig, altijd wel kunnen slapen, last van de ogen, pijn in nek en schouders, pijnlijke heupen en pijn in benen/onrustige benen, laatste jaar veel gegroeid, een hele slappe huid gekregen, last van stemmingswisselingen, onregelmatig ongesteld en dan vooral
migraine, last van spieren en gewrichten, soort kramp in het hoofd enz enz.. Daarnaast last van artrose.....
Herkennen jullie met name die kramp in het hoofd? Bah; voel me i.p.v. 50 wel 80 of 90. En als ik naar mijn zussen kijk kan dit nog wel een aantal jaren zo doorgaan!

Aly

Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena
Menopauzejaar: 2013
Leeftijd NU: 59

Bericht door Helena » vr 24 jun 2016 13:35

Voor mij geldt hetzelfde. Waar heb ik geen last van...! Herken wel een aantal dingen, zoals ziek voelen, en spierklachten enz enz.
En dan nu een overzicht maar moet het even kwijt :

Ik wil mijn leven terug want dat is al heel veel jaren eigenlijk door de overgang verdwenen. De rij van klachten door de jaren heen is eindeloos....
Slapeloze nachten, opeens door mijn linkerbeen zakken (door mijn knieholte, een periode had ik dat), afvallen, weer gewicht bij, trillerig voelen, niet meer echt kunnen fietsen zoals vroeger (lange afstanden fietsen gaat niet meer) en met lopen ook periodes dat het veel moeite kost. Terwijl ik tot mijn 40e altijd HEEL veel heb gesport dus echt leuk is dit niet meer. Twee jaar geleden had ik een opleving van 6 weken. Ik kon gewoon alles weer en had nergens meer last van. Voelde me lichamelijk en geestelijk helemaal zoals je je moet voelen. Zag ook nergens meer tegenop, wat ik dus eveneens al jarenlang heb (overal tegenop zien).

Periodes van nare druk op mijn hoofd, mijn hoofd voelt al jaren alsof het mijn hoofd niet is, periodes met hoofdpijn, droge mond, droge ogen (dat ze pijn doen en je het gevoel hebt dat ze eruit vallen), hartkloppingen, angstige periodes met paniekaanvallen, vergeetachtig, niet kunnen concentreren, werken gaat niet meer, doe wel vrijwilligerswerk maar dat lukt ook niet zoals het zou moeten.
Kan amper nog wat afspreken. Last van pieptoon in mijn hoofd herken ik ook, heb ik nu bijna 2 jaar last van.
Ben een jaar lang achter elkaar ongesteld geweest, met van die periodes dat je amper het huis uit kon....

Heb nooit de pil of iets geslikt.

Weet nog niet helemaal zeker of ik al in de menopauze zit, (of post-menopauze, dat weet ik pas in oktober).
Oh ja en de opvliegers, zweten 's nachts heb ik relatief niet zoveel last van gelukkig, er zijn trouwens heel veel verschillende soorten van opvliegers.
Gewrichtspijnen, pijn bij scheenbenen, pijn s nachts ook bij enkels, onderbenen, raar gevoel. Zware benen, beetje wiebelig lopen, huilbuien, flinke depressieve periodes (het leven echt niet meer zien zitten), mensen begrijpen me niet meer, ze mogen me niet meer (heb ik het gevoel dan) terwijl ik altijd een geliefd persoon was, ik ben ook raar tegen mensen aan het doen, kan er dus eigenlijk niet meer tegen.
Ik wil mensen helpen maar dat gaat ook niet meer. En dan kan je dus ook zo in de problemen komen als anderen dat weer vervelend vinden.
En het is bovendien echt niet fijn (zacht uitgedrukt) als je zelfs mensen in je familie niet kunt bijstaan als er echt dingen ad hand zijn....

Zelfs een relatie zou nu ook (en in het verleden) niet lukken..
Ik hoop echt dat het niet al te lang meer duurt, die opleving 2 jaar terug heeft me wel wat hoop gegeven...

Het begon denk ik op mijn 35e toen was ik een tijd lang misselijk, kon alleen zilvervliesrijst, droog brood, groente eten (met wel weer het vreemde dat ik dan wel steeds ongeveer een week had dat ik wel weer alles kon eten). En mijn menstruatie begon toen ook wat te veranderen. Aan de overgang dacht ik toen en in de jaren daarna niet overigens, ik dacht dat het met andere dingen te maken had.
Enfin.

Het probleem is dat zo lang het verhaal overgang vaak nog steeds naar buiten wordt gebracht als de standaardklachten (zoals opvliegers en zo) dat vrouwen jarenlang moeten worstelen met dingen als: moeten uitzoeken wat ze precies hebben, angstig zijn voor wat ze hebben omdat ze toch zulke best wel ernstige klachten hebben, verhalen moeten aanhoren dat ze zich aanstellen want het is de overgang maar. Bestaat er ook een officieel papiertje dat je kan laten zien aan mensen waarop staat dat de overgang echt voor een aantal vrouwen HEEL vervelend kan zijn? ;-)

Sterkte voor iedereen !!!

Helena

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby

Bericht door Gaby » do 30 jun 2016 21:23

Hallo Helena en anderen,

Toch helpt het wel als je leest dat anderen ook zoveel klachten hebben en ook al zo lang.
Ik voelde me echt gesteund door jouw mail Helena.
Soms is het fijn om te voelen dat je niet de enige bent, ook al is het voor de ander nog zo vervelend.
Ik herken me ook in jouw verhaal en jouw klachten.
Soms kan een opsomming van klachten van de ander echt even een ongerustheid bij jezelf wegnemen.
Oh dat hoort er dus kennelijk echt allemaal bij denk ik dan als ik dat lees.
Dank je dat je de moeite daarvoor hebt genomen!

Groetjes van Gaby.

Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena
Menopauzejaar: 2013
Leeftijd NU: 59

Bericht door Helena » vr 01 jul 2016 10:43

Hoi Gaby en ook anderen !

Jee dat is inderdaad wel goed om te lezen! Ik was even bang dat ik weer een ontzettend klaagbericht had geschreven (misschien is dat ook wel zo) ;-)
Je hebt gelijk, ik heb zelf ook veel aan deze website gehad omdat ik eigenlijk zo ook te weten ben gekomen waar mijn klachten aan liggen.
Echt een fijne reactie van je Gaby!!
En er zijn mensen die denk ik ook nog ergere klachten hebben...(weet niet of ze dat dan al zo lang hebben natuurlijk).
Zou het nu nog lang duren? Ik hoop echt van niet... ! Die opleving van ongeveer 2 jaar geleden (6 weken lang) heeft me wel hoop gegeven! ;-)
Ik lees ook verhalen dat je de overgang moet accepteren. Ehum, sja...

Sterkte !!!

Marionekke
Berichten van Marionekke
Onderwerpen van Marionekke
Menopauzejaar:

Bericht door Marionekke » vr 08 jul 2016 20:27

Hallo,

Ik ben nieuw hier.
Was aan het googelen geslagen en kwam op dit forum uit.
Wat een verademing....ik sta niet alleen!
54 jaar, mijn menstruatie verloopt nog maandelijks .....alleen klachten heb ik nu inmiddels 4 jaar.
Spieren/gewrichtsklachten aan: nek, schouderbladen, heupen, ...droge ogen, zweet aanvallen, angstig, piekeren, concentratie problemen, slecht slapen en het vervelends (wat ik ervaar) zijn de darmklachten ....veel naar het toilet, wisselende ontlasting.
Met deze klachten bij een reumatoloog terecht gekomen en conclusie was 4 jaar geleden: fibromyalgie!
Maar ik als al deze klachten zo lees hier kan het dus ook met de hormoonhuishouding te maken hebben ?
Beste dames, zou hier nu echt niks aan te doen zijn ? Moeten wij hier nu zo mee rond blijven lopen ?
Ik heb zelfs mijn voedingsschema al aangepast ....minder suikers...veel bewegen ( dagelijks wandelen en yoga )
Ben ook erg eenzaam ....ik vermaak mij wel in huis ...heb een leuke hobby...fijne kinderen ( uitwonend ) ....Maar daar houd het ook bij op. Buiten de deur heb ik verder niks ( dat was voor jaren terug wel anders ) Dus ik heb de hele dag de tijd om te " piekeren "!
Fijn om dit een keer van me af te schrijven.

Groet
Marionekke

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht