Al mijn klachten overgang?

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Al mijn klachten overgang?

Bericht door Moon1967 »

Dag allemaal,

Ik lees heel veel op het forum. Elke keer als ik een ongemak heb, zoek ik op dat bepaalde ongemak om te kijken of meer vrouwen hier last van hebben. Op het moment heb ik zoveel klachten dat ik niet meer weet waar ik het zoeken moet.
Ik wil graag mijn klachten op een rijtje zetten en van jullie horen of dit nou allemaal bij de overgang hoort of dat ik toch de huisarts maar weer eens moet bezoeken.
Mijn klachten op dit moment:
-ontzettend koud
-rillen en trillen (ik kan gewoon niet stil zitten)
-dikke opgezette tong
-opgezette, dichtgeknepen keel
-opgezette maag
-geen eetlust
-onrust van binnen
Volgens mij heb ik geen paniek, maar wel het gevoel dat dat niet lang meer gaat duren. Ik ben alleen thuis en weet het even niet meer. Ik hoop dat er iemand is die dit gauw leest en mij gerust kan stellen. Sorry voor mijn klaagzang.

Monique :cry:

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd: 65

Re: Al mijn klachten overgang?

Bericht door Ruchama »

Monique,

De meeste klachten herken ik maar een dikke tond niet.
Maar hoe ver ben je in de overgang? Menstrueer je nog of ben je al een tijdje zonder?

Ruchama

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1967 »

Hoi,

Ik weet niet hoever ik ben. Ik menstrueer nog wel, maar heel onregelmatig en met heel veel bloedverlies. Misschien heb ik ook wel alleen het gevoel dat mijn tong dik is, omdat mijn keel zo opgezet voelt. Ik ben wel blij dat je het merendeel herkent. Bedankt voor je reactie.

Groeten, Monique

Claudia46
Berichten van Claudia46
Onderwerpen van Claudia46
Menopauzejaar:

Bericht door Claudia46 »

Hoi Monique,

Ik herken gewoon het hele rijtje wat je opsomt.

Als ik dat brok in de keel gevoel heb (en soms zelfs het idee dat iemand letterlijk mijn keel aan het dichtknijpen is) heb ik het gevoel alsof mijn tong te groot is voor mijn mond :roll:
Waar dat vandaan komt weet ik ook niet maar zo is het er (en soms dagen achtereen) en zo is het weer weg.

Groetjes, Claudia

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Loutje »

Hoi Monique,

Ook ik ken het hele rijtje klachten, ik heb er zelfs nog meer. Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt of dit allemaal bij de overgang hoort, dat doe ik ook nog regelmatig! Dat komt omdat de klachten zolang aanhouden dat ik er dagenlang last van kan hebben. Momenteel overheerst bij mij de enorme spierspanningen in schouders en nek die doortrekken naar mijn hoofd. Ik ben er dizzy van en dat maakt me onzeker. Ook die zoemtoon in mijn oor vind ik heel vervelend, en ja die dikke tong en gespannen keel, om gek van te worden....Het kost me veel energie en daarom ben ik het liefste veilig thuis en ik ga vanzelf enge dingen denken..
Het gaat vast een keer over, maar joh.... Wat kunnen die hormonen mijn leven op zijn kop gooien, om soms moedeloos van te worden.
Ik hoop op betere tijden!!

Groetjes,
Loutje.

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1967 »

Hoi Loutje,

Ik ken dat, dat ik alleen maar thuis wil zitten. Mijn man wordt er gek van. Meestal dwing ik mezelf om iets met hem te gaan doen, maar het liefst zit ik thuis op de bank. Erg he?

Groetjes Monique

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje »

Hoi Monique,

Ja dat heb ik ook! Zit ik vrijdag bij Vrienden van Amstel Live omdat mijn man kaarten had en ik mee natuurlijk.... Lekker er even uit(!) nou niet dus.... Ik,vond het vreselijk!!
Die herrie en die lichten, ik kon het gewoon niet aan, zat daar met een gespannen hoofd en nek me af te vragen wat ik daar in vredesnaam deed :roll:
En dat heb ik steeds vaker.... Ik vond het altijd fantastisch, maar mijn lichaam eist rust nu, kan al die prikkels niet aan. Ik zie steeds meer tegen dingen op omdat ik me gewoon niet lekker voel. Ik vind het een rot periode hoor. Ben benieuwd hoelang het nog duurt.... Pfff...
We houden contact hier......

Gr. Loutje.

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1967 »

Hee Loutje,

Wat toevallig, daar zat ik dus ook. Ik vond het allemaal wel leuk hoor, maar net wat je zegt. Die prikkels allemaal!

Groeten, Monique

Nadeche
Berichten van Nadeche
Onderwerpen van Nadeche
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Nadeche »

Beste dames

Hoe herkenbaar allemaal maar heel fijn om te lezen dat we niet de enige zijn. Ik ben ook het liefste thuis in mijn eigen veilige omgeving te gek voor woorden ging overal naar toe en veel naar concerten daar krijg je me nu met geen stok naar toe.

Ik moet morgenochtend naar een afspraak zit er al dagen mee alle klachten dubbel zo erg dichtgeknepen keel rillen zo gespannen als een veer en niet te genieten. Ik wordt er af en toe zo moedeloos van.

Sterkte allemaal
Nadeche

Alibo
Berichten van Alibo
Onderwerpen van Alibo
Menopauzejaar:

Bericht door Alibo »

Hallo Monique,

Ik herken het ook gevoel van dikke tong, is maf gevoel, net alsof je niet goed kunt slikken. Ik word ook helemaal tureluurs van onrustige gevoel en vind ook dat ik normaal moet doen maar helaas dan wordt het alleen maar erger :lol: Ik ga nu een derde week in van menstruatie, hopelijk het laatste restant. Vorig jaar wou het ook niet stoppen en heb ik een kuur gehad en is het een poosje redelijk geweest. Maar nu weer hopeloos. Ik moet gewoon weer de lente zodat ik veel naar buiten kan, voel me nu idd zo opgesloten en drukke winkels ed is ook niets daar word ik erg onrustig van. Dan lees ik maar even weer op het forum en herken erg veel en er komen betere tijden!! ;)

groetjes Alida

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje »

Hallo dames,

Wat een getob af en toe he? Ook ik heb veel last van mijn keel en het gevoel niet te kunnen slikken, alsof die slikspieren verlammen.... Zo'n akelig angstig gevoel vind ik dat. Ook het gevoel dat mijn tong in mijn keel vastzit, vreselijk! En dan word ik ook onrustig en zie overal tegenop, verkrampen mijn nek- en hoofdspieren en staat alles strak en ben ik heel wankel en licht in mijn hoofd. Ik wijt het aan mijn keelchakra, daar ligt een emotie op die ik nog niet niet heb verwerkt, die me letterlijk naar de keel grijpt of me 'nekt', het lijkt heel wollig en ik kan er zelf vaak niks mee als ik zo'n last heb, dan vervloek ik het bijna en wordt het er natuurlijk niet beter op.....

Lekker thuis heb ik weinig last. Mijn lichaam schreeuwt gewoon om rust en ik heb besloten daar eens veel beter naar te luisteren. Hoewel het niet zo makkelijk is als je maatschappelijke verplichtingen hebt, ik heb helemaal geen zin meer in dat podium, hoef niet zo nodig meer mezelf te bewijzen. Tjonge wat een inzichten ineens weer. Die komen als ik er de tijd voor neem en dat is dan weer winst. Ik laat de prikkels van anderen ook veel te makkelijk toe, kan die knop niet vinden om dat los te laten..... Kennelijk heeft dat ook te maken met het overgangsproces.
De omgeving mag ook rekening gaan houden met jou en dat is voor iedereen wennen als dat altijd anders is geweest....
Ik heb nog een weg te gaan dames, denk ik!

Gr. Loutje.

Zaza
Berichten van Zaza
Onderwerpen van Zaza
Menopauzejaar:

Bericht door Zaza »

Goedemiddag allemaal,

Bijzonder hoe vrolijk een mens kan worden van deze website, ondanks onze omstandigheden :D .
Het feest der herkenning houdt maar niet op. Heb me zojuist ook maar eens geregistreerd, nadat ik al een aantal keren uitgebreid heb zitten lezen, onder het uitroepen van 'ja, ik ook, ik ook!' Dat was meestal ook als er weer een onverklaarbare klacht opdook.
De eerste keer dat ik dit forum vond, was toen ik helemaal gestoord werd van al dat ongemak van maanden en ik op de google-balk achter elkaar alle klachten heb ingetypt met de toevoeging 'vrouw 51 jaar'. Bingo! Het leven werd gelijk weer leuker, want als je maar weet waar het vandaan komt dan is het ongemak veel hanteerbaarder.
Als ik sommige van jullie verhalen lees, dan voel ik me een bevoorrecht mens. Ik wens jullie allemaal sterkte en geloof en vertrouwen in een goede afloop.
Tot een volgende

Zaza

Sjellie
Berichten van Sjellie
Onderwerpen van Sjellie
Menopauzejaar:

Bericht door Sjellie »

Hoi Loutje,

Ook ik zou het rijtje langer kunnen maken, en dan die spierspanning in mijn
schouders en nek doorlopend naar mijn hoofd, dat brengt dat gezoem in mijn oren.
Om gek van te worden. Heb wel het idee dat het erger is als ik overdag veel prikkels heb
opgelopen, gewerkt, boodschappen, enz. dan is het op het eind van de dag erger.
Soms gaat het dagen goed, en dan komt het weer. Moet me steeds overdag zelf corrigeren, want ik betrap ik me steeds erop dat ik in een gespannen houding zit.
Ook ik ben het liefst thuis, laatste feestje was vorig jaar zomer, heb er geen plezier aan beleefd. Constant in een gespannen houding gezeten, bijna panieke toestand.
Was zo blij dat ik weer thuis was. Lees veel herkenbare klachten, behalve opvliegers met zweten, deed ik dat maar, dan was de rest minder (denk ik). Tegen de laatste menstruatie aan ongeveer een jaar geleden had ik ook klachten, maar lees nu pas
op dit forum dat het bij de overgang hoort. Had ik dit forum maar eerder ontdekt.

Groetjes Sjellie

Marjan
Berichten van Marjan
Onderwerpen van Marjan
Menopauzejaar:

Bericht door Marjan »

Hallo Sjellie,

Wat fijn te horen dat je geen opvliegers/hitteaanvallen meer hebt.
Ik hoop dat ze bij mij vandaag of morgen ook eens een keer ophouden

Marjan

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1967 »

Hallo

Ik heb niet de traditionele opvliegers. Alleen maar die nare hartkloppingen en dan ineens een rood hoofd. Maar niet echt zweten of zo. Ik ben er zo klaar mee, wordt er zo onzeker van. BAH!

Groeten, Monique

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje »

Hoi Sjellie,

Ik dacht altijd dat alleen ik zulke klachten had van die nekspanning die doorloopt in mijn hoofd. Op dit forum lees ik veel meer soortgelijke ervaringen. Eerst dacht ik echt dat ik overspannen was maar geestelijk heb ik niet zo'n last, behalve dan dat ik natuurlijk ging malen als die klachten zolang aanhielden. Dan ontstaat er twijfel of het niet iets anders is...
Ook ik heb dat gezoem in mijn oor, gelukkig niet altijd, vooral als het stil wordt om me heen. En uiteraard betrap ik me ook op een verkeerde houding waardoor de boel extra aanspant.
Ik heb ook geen opvliegers of nachtzweten, dat lijkt me trouwens ook niks hoor pfff...
Het enige wat ik daarvan weet is dat het in de medische wereld erkend wordt als een overgangsklacht.
Heb jij er ook dagelijks last van, van die nekklachten? Ik kan me bijna niet meer heugen dat ik klachtenvrij was en dat al maanden.
Ik heb wel het idee dat het in de winter iets erger is, dan zit ik toch meer binnen en is het donker... Het leven zou alleen nog leuker (en makkelijker) zijn zonder die lichamelijke klachten.

Groetjes, Loutje.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 56

Bericht door Lee64 »

Hoi Monique

De overgang geeft vanwege hormonen veel lichamelijke verschijnselen net zoals een zwangerschap dat doet en wat op de een of andere manier veel meer geaccepteerd wordt als 'het hoort erbij' denk maar aan ochtendmisselijkheid, moe zijn en zwangerschapsjeuk.

Maar wist je dat veel lichamelijke klachten naast een hormonale oorzaak wat zeker ook zo is, ook nog een diepere oorzaak kunnen hebben?
Denk alleen al aan deze spreekwoorden en gezegden, Loutje noemt er ook al een:
* het grijpt me naar de keel ( wat?, daar moet je zelf naar op zoek, kan iets van vroeger zijn of van nu in je omgeving of .... probeer zelf maar in te vullen)
maar ook bijvoorbeeld:
* het ligt me zwaar op de maag
* ergens in stikken
* je buik ergens vol van hebben
* veel op je schouders nemen
* de bibbers van iets krijgen
en zo zullen er nog wel meer zijn. In de overgang veranderen we en daar komen een hoop gevoelens bij kijken.

Kan je hier iets mee?

vr gr lee

Zaza
Berichten van Zaza
Onderwerpen van Zaza
Menopauzejaar:

Bericht door Zaza »

@Lee

Inderdaad herken ik allerlei verschijnselen vanuit de periode van mijn zwangerschappen: de zware benen, de hogere gevoeligheid voor negativiteit en positiviteit in je omgeving, misselijkheid nu en dan, 'wiebelige' onderrug...

en over de schouder/nek/hoofdpijn-spanning (waar geen paracetamol tegen helpt): ik heb de indruk dat mij dat voornamelijk overvalt -dagenlang- wanneer ik op een manier bezig ben die me eigenlijk 'tegen de borst stuit', als ik 'over mezelf heen wals', mezelf 'overschreeuw' (om nog maar eens wat gezegdes uit de kast te trekken).
Ik ben altijd een hoofdpijn-gevoelig mens geweest, maar tegenwoordig kan ik -dankzij de overgang?- beter duiden waar het vandaan komt en beter voelen wat ik er aan kan doen: anders met dingen omgaan, mezelf aanpassen aan hoe ik me diep van binnen voel, 'nee' zeggen tegen dingen die ik niet (meer) wil.
Een zachte warme kruik of dikke warme handdoek in je nek kan de spanning misschien ook wat wegnemen, alsof iemand een zachte warme arm om je heen legt...

hartelijke groet
Zaza

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1967 »

Hoi Lee,

Dat van die spreekwoorden klopt wel. In 2012 is mijn galblaas verwijderd. Met 20 galstenen erin. Juist, ik spuwde mijn gal niet. Slikte alles, had geen eigen mening, vermeed ruzies en ga zo maar door. Dat is wel weer een voordeel van de overgang. Ik maak mij niet meer zo druk over wat anderen van mij vinden. Over de vergelijking met een zwangerschap, dat gaat voor mij niet op. Ik heb mij nooit zo goed gevoeld als tijdens mijn zwangerschappen. Alleen daarom zou ik wel zwanger willen zijn.
En om jouw laatste zinnetje moet ik wel lachen. :D dat zegt mijn huisarts ook altijd aan het eind van een consult.

Groetjes Monique

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 »

Hoi Monique

Ik weet niet of ik daar nou zo blij mee moet zijn hahaha dat ik hetzelfde zeg als een huisarts ;)
En het ging mij meer om het algemene beeld dat eventuele klachten bij een zwangerschap wel geaccepteerd worden door de hele wereld en bij de overgang veel minder.

En ook ik begin voordelen te zien van de overgang net als jij.

groetjes lee

Sjellie
Berichten van Sjellie
Onderwerpen van Sjellie
Menopauzejaar:

Bericht door Sjellie »

Hoi Loutje,

Als ik jouw bericht lees is het net of ik mezelf hoor praten.
Ik heb ook geen last van opvliegers of nachtzweten, misschien hebben we daarom
die andere klachten. Ik ben sinds een paar dagen op een ander kussen gaan liggen,
met meer steun in mijn nek. Het helpt wel wat. Zelfs nu ik dit zit te typen zit ik veel te gespannen en moet me steeds corrigeren om dat niet te doen. Soms heb ik het gevoel dat mijn lichaam naar een opvlieger wil en dat het dan niet lukt, en dat dat dan die spanning met zich meebrengt. Soms heb ik het dagen niet en dan weer dagen achter elkaar. Inderdaad als het stil is hoor ik het ook meer in mijn oren. vooral 's nachts.
Ik kan ook niet meer tegen harde geluiden, schrok zelfs laatst van de piep aan de kassa
bij de supermarkt. Als ik veel geluiden en prikkels heb opgelopen overdag, dan zijn de klachten in mijn hoofd daarna ook heftiger. Vandaag heb ik veel gedaan en voel nu mijn nek gespannen tot in mijn hoofd. Ik stond vanmorgen klachtenvrij op (heerlijk),
maar de fout is dan bij mij dat ik dan de hele dag druk ben (praten doen enz) omdat ik zo blij ben. Maar 's avonds heb ik er spijt van want dan heb ik weer teveel prikkels gehad door mijn eigen doen en laten.
Ik snak wel naar een flinke zweet opvlieger, dan heb ik het idee dat het er dan allemaal uit is. Nu heb ik het gevoel dat het vast in mijn hoofd zit en het niet uit kan.

Groetjes sjellie

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje »

Hoi Sjellie,

Inderdaad Sjellie, het is net of mijn energie niet door kan stromen en vastloopt in mijn nek. Ik heb al van alles geprobeerd, ander kussen, geen kussen, niks helpt. Het komt en het gaat. Ik heb alleen het idee dat het de laatste tijd bij mij steeds langer aanhoudt en dat de goede dagen minder worden.
Het klopt ook wel wat Lee zegt, ik heb 'teveel op mijn nek' momenteel en wat ik eerder zonder moeite kon handelen, lukt me dat nu niet meer, zo vervelend. Sommige dingen kan ik niet omzeilen, het stervensproces van mijn vader bijvoorbeeld, daar kan ik geen nee tegen zeggen en dat doet ook veel met me. Ik sta voor een onomkeerbaar afscheid en de aftakeling is mensonterend en gaat me erg 'aan het hart'.

Opvliegers heb ik ook niet echt, ik kon altijd al lastig zweten, dus kennelijk moet het er bij mij op een andere manier uit. Ondanks dat ik niet zweet, vind ik mezelf wel meer 'ruiken', dat had ik anders nooit! Ik heb dus altijd deo bij de hand :o
En ik heb ook veel meer jeuk, droge huid en droge ogen.
Ik kijk uit naar het moment dat het voorbij gaat......

groet,
Loutje.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 »

Hoi Loutje

Zo ervaar ik het ook:
ik doe mezelf nooit meer geweld aan als ik dat maar enigszins kan vermijden dus zeg nee tegen heel veel (prikkel-veroorzakende of zorg-verantwoordelijke') dingen, maar wat je hier noemt is nou wel echt iets waar je geen nee tegen kan zeggen ben ik met je eens en daar krijg ik nu ik in de overgang ben ook hartkloppingen van merk ik.

Gelukkig zijn ze onschuldig maar fijn zijn ze niet.
En opvliegers heb ik alleen in tijden dat ik niet menstrueer, er zit geen regelmaat meer in en overvalt me soms zo'n menstruatie maar hoe meer tijd er tussen hoe meer opvliegers ik krijg en hoe meer ik de menopauze nader denk ik. En daarna de postmeno nog, ik ben nog wel even van de straat ;)

Sterkte met je vader
vr gr lee

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1967 »

Hallo dames,

Bij mij is het vandaag ook weer mis. Ik hou me groot voor mijn gezin, maar eigenlijk wil ik alleen zijn. Zo gauw ik in beweging kom, krijg ik druk op mijn borst, steken bij mijn hart, ademnood, mijn keel zit dicht en mijn linker arm voelt alsof de aders worden afgekneld. Koude vingers, duizelig en zo kan ik wel weer doorgaan.
Mijn man wil leuke dingen gaan doen, want het is mooi weer. Ik wil niet!!
Maar ik moet toch wat om de vrede te bewaren.

Groeten, Monique

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje »

Hoi Lee,

Dank je wel voor je bericht. Ik zeg behoorlijk nee tegenwoordig en dat voelt rustig, helaas komt en gaat het hormonenleed en is heel wisselend. Ook die hartkloppingen heb ik nog wel, gelukkig ben ik er niet bang meer voor, het is wel een rotgevoel. Ik vind dat duizelige veel enger, letterlijk 'duizelt het me'. Daar heb je er weer zo een.....

@Monoque: lastig he om altijd te willen voldoen aan de ander. Maar ze bedoelen het ook zo goed! Kom, je moet er gewoon even lekker op uit, is het dan....Ik had vandaag ook zo'n gevalletje.... Prachtig weer en lekker buiten gezeten en mijn man wilde er graag op uit, ik ben met hem meegegaan en het viel me erg mee, ben eigenlijk pas net thuis, wel denk ik bij binnenkomst vaak: he he, dat heb ik overleefd. Idioot is dat toch he?
Terwijl ik het wel echt naar mijn zin had, toch heb ik die gedachten niet altijd in de hand.
En heb jij je ook laten verleiden om iets te gaan doen vandaag?

Gr. Loutje.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 »

Loutje schreef:
zo 15 feb 2015 23:17
Maar ze bedoelen het ook zo goed!
Ik weet, ik reageer hier veel te vaak, op het irritante af misschien wel, heb je Lee weer :roll: , maar ik kan gewoon niet niet reageren als ik zoiets lees.

Ze bedoelen het goed? Ze denken misschien zelf dat ze het goed bedoelen maar ze walsen over vrouwen heen. En dat is niet begripvol. Alsof vrouwen zelf niet weten wat goed voor hen is. Bovendien is het vaak 'een oud patroon' : men is gewend dat een vrouw zich aanpast om de vrede te bewaren, voor mij ook niets vreemds natuurlijk. Het zit een tijdlang in ons, die vrede bewaren.
Maar op een gegeven moment paste dat niet meer bij mij.
Bij jullie wel?

vr gr lee

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje »

Hoi Lee,

Ik vraag me inderdaad weleens af hoe het komt dat je zo overreageert op wat wij schrijven over onze partners of kinderen. Het draait daar in ieder geval wel altijd op uit in je reacties. Het gaat er niet meer om hoe en wat wij voelen, maar meer hoe wij moeten omgaan met onze omgeving.

Ik heb helemaal niet het gevoel dat zij over mij heen walsen en ik vind ook niet dat jij dat steeds kunt veroordelen. Alsof ik, en meerdere vrouwen hier, over ons heen zouden laten walsen. Ik zie dat anders.

Ik vind het eerlijk gezegd billijk als we rekening houden met elkaar. Ze hoeven van mij ook niet altijd 'mee te lijden' en ik vind en ervaar dat ze heel erg hun best doen om rekening te houden met mij. Je schrijft dat ze in een patroon zitten en dat van de vrouw wordt verwacht dat ze de vrede bewaren. Ik vind dat helemaal nog niet zo'n slecht patroon, ik kom wel gekkere dingen tegen. Ik vind dan ook dat er twee mensen zijn die verantwoordelijk zijn voor het in stand houden van een relatie. En we moeten allebei wel water bij de wijn doen. Er stranden al genoeg relaties hierdoor.

Ik ben al een heel stuk gegroeid in het 'nee' zeggen. Ik weet ook dat nee zeggen niet altijd de oplossing is omdat er dan andere emoties mee gaan spelen. In een wereld van ik en jij mag er ruimte zijn voor beiden. Ik heb man en kinderen die heel begripvol zijn en net als ik mijn grenzen heb, zijn die er bij hen ook en dat is soms zoeken naar de juiste balans. Niets meer en niets minder.

Gr. Loutje.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 »

Hoi dames

Als ik hier of in real life niet zeg wat ik denk, dan 'bijt ik op mijn tong' om maar even in de spreekwoorden te blijven en dan krijg ik het gevoel dat mijn tong niet meer in mijn mond past, of dat ik niet meer kan slikken of ik krijg last van alle andere tongproblemen die hier op het forum beschreven worden.
Dus..... 'ik maak van mijn hart geen moordkuil' en reageer nog maar een keer ;)

Ik vertelde over iets wat niet meer bij mij past nu ik in de overgang ben en vraag: hoe is dat bij jullie?
Gewoon in het algemeen aan alle vrouwen hier. Ik vraag of iemand het herkent? De herkenning waar deze site toch onder andere voor is? Dat is iets anders dan een oordeel lijkt mij.

En om maar bij mij zelf te blijven: toen bij mij de mist optrok van de zorghormonen,
-hormonen bepalen voor een groot deel hoe ik denk en voel ben ik van overtuigd en toen die hormonen veranderden ging ik veel dingen anders zien- dus toen die mist optrok verschoof mijn aandacht van wat ik voelde en hoe ik me voelde naar WAAROM ik me zo voelde.

Zaza schreef zo mooi elders op het forum:
Zaza schreef:
vr 13 feb 2015 21:48
aandacht aan jezelf: wie ben je geworden de afgelopen 40-50 jaar en wat wil je nog, wat ga je daar mee doen?
Dat is voor mij de overgang en niet alleen die lichamelijke dingen die ik allemaal voel. En om die vraag in de quote van Zaza te beantwoorden was het noodzakelijk dat ik me terugtrok uit het leven van alle dag en terugtrok van leuke dingen doen waar mijn hoofd niet naar stond.
Het zou fijn zijn als mijn man me daarin zou steunen.

Ik vind inderdaad ook dat 2 mensen verantwoordelijk zijn voor een relatie en toen ik als vrouw zelf nog in dat patroon zat van de vrede bewaren, deed alleen ik water bij de wijn en was ik in mijn eentje verantwoordelijk voor de relatie.
Maar ik ben blij voor jou dat jij dat niet herkent Loutje.

Vr gr Lee

Marjan
Berichten van Marjan
Onderwerpen van Marjan
Menopauzejaar:

Bericht door Marjan »

Hoi Lee,

Dat is heel herkenbaar voor mij. In de tijd dat ik vruchtbaar was, kinderen kreeg en moest grootbrengen was die vrede nodig om ze een goed nest te kunnen bieden.
Nu ben ik niet meer vruchtbaar kan geen leven meer doorgeven.
Mijn hormonen zijn veranderd en niet meer zo ingesteld op het moeten bewaren van de vrede.
Daar moest en moet ik het mee doen. Dat gaf een verandering in al mijn relaties. Van mijn relaties vroeg dat dat zij daar zelf ook stappen in maakten en rekening gingen houden met dat nieuwe gegeven. Verantwoordelijkheden meer gingen delen dan wel overnemen. Ik kon niet meer op dezelfde manier rekening houden met anderen.

Dag gaf inderdaad nogal wat onbegrip op. Alsof ik het recht niet had van mijn gezinsleden te vragen om nu even wat meer rekening met mij te houden dan ze gewend waren.

Er waren zelfs mensen die zeiden: Geeft niks hoor als je voor hormonen of voor antidepressiva zou kiezen. Misschien wel goed voor je, want dan merkt niemand iets van je veranderingen.
Het was hun oplossing om te dealen met innerlijke verandering en emotie.
Ze waren van mening dat ik niet teveel van een ander mocht vragen en me in hun oplossing moest kunnen vinden.
Ze hielden totaal geen rekening met hetgeen ik nodig had om betreffende relaties in stand te houden of liever gezegd te kunnen laten meegroeien.
Intussen verweten ze mij dat ik te weinig rekening met hen hield en niet aan de verwachtingen voldeed.

Zo gauw ik een woord van protest liet horen, kwamen ze weer met hun serene praatjes die me hun oplossing door de strot wilde duwen. Er kon geen issue zijn of ze kwamen zich wel bemoeien.
En dan vonden ze mij degene die over-reageerde............ :lol: :lol: :lol:

Vroeger op school op school riepen wij als kinderen tegen elkaar: Wat je zegt ben je zelluf.
De laatste 10 jaar kom ik er steeds weer achter hoeveel waarheid daarin zit.

Dus Lee maak je niet druk meid.
Marjan

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje »

Hoi Lee,

Kennelijk heb ik de inhoud van jouw reactie erg verkeerd begrepen, mijn excuus daarvoor.

Gr. Loutje.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht