Veel lichamelijke klachten

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Veel lichamelijke klachten

Bericht door Marjo50 » zo 06 dec 2009 18:15

Hallo dames

Ik ben me zelf ook kwijt. Loop al al zeker 3 jaar met deze klachten.
Voel me zo leeg van binnen, heb veel last van maagklachten en spier- en gewrichtspijnen, stemmingswisselingen, en eenzaamheid, kan niet en durf niet meer alleen te zijn, heb dit nog nooit gehad allemaal.
Soms is er een dag maar bij dat ik me eens goed voel en dan ben ik reuze blij.
Ik ben ook erg ongelukkig en niemand snapt mij wat ik voel. Het is een hel echt waar. Vraag me af als dit zo doorgaat heb ik het gevoel dat ik het niet overleef, ben ook vreselijk moe, en alles me hele lichaam ligt uit balans. En het gekke ervan is dat ik in het begin van het jaar bloed heb laten prikken of ik werkelijk in de overgang zit, nu geef mijn overgang niet aan in het bloed.
Ik zeg van wel dat ik en de overgang zit. Ze hebben me gezegd dat het niet altijd toonbaar is in het bloed klopt dat.

Nou Suus voel met je mee hoor en weet hoe je leven wel iedere dag aan voelt. Zelf ben ik bijna 47 jaar.

Heel veel sterkte,
Groet, Marjo

Vf
Berichten van Vf
Onderwerpen van Vf
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Re: Veel lichamelijke klachten

Bericht door Vf » ma 07 dec 2009 16:24

Hallo dames,

Ik word gek van mezelf en mijn gepieker en gemaal met die rare gedachten.
Ik ben bij alles wat ik denk bang dat ik een ernstige ziekte mankeer.
Ik lees op dit forum dat veel vrouwen bang zijn om iets te mankeren. Lichamelijk of psychisch is volgens mij van de zelfde orde.
Die rot hormonen ook. Ik heb af en toe een raar hoofd alsof ik alles maar half beleef. Dat vindt ik eng.
Ik ben een persoon die de lat nog wel eens hoog wil leggen en merk dat dat niet meer gaat. Ik moet nu keuzes maken over wat ik wel en niet doe.
Ik heb ook de neiging om alles maar gewoon mee te doen als ik me goed voel met als resultaat dat ik de dag erna weer zo'n vol hoofd heb. Afgelopen weekend heb ik ingevallen in een winkel en dat was net weer teveel van het goede. Met als resultaat dat ik zondag een nare dag had. Ik vindt het moeilijk om op mijn grenzen te letten. Ik wil nog graag leven als voorheen maar dat lukt niet meer.

Het slapen gaat ook waardeloos. Ik slaap wel in maar wordt vaak wakker met zweetaanvallen. Ik kan gelukkig wel blijven liggen maar om nou te zeggen dat ik fit ben....

Waar ik het meest van baal is dat ik me een paar dagen heel goed kan voelen (denk dan ook dat alles over is Hi Hi) en dat opeens overvalt me een gedachte en ja hoor daar gaan we weer. Ik vindt het moeilijk om bij de dag te leven. Ik weet dat het de overgang is maar echt snappen doe ik het niet.
Het is ook niet te snappen de schommeling van hormonen.

Groetjes, Jackelien

Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:

Bericht door Marjo50 » ma 07 dec 2009 20:44

Hoi Jackelien,

Nou vandaag heb ik ook weer een dag dat het niet meer gaat. Heb zo een opgejaagd onrustig gevoel.
Ieder spier en gewricht doet me pijn. Als ik eens een goede dag heb wat maar zelden is, dan gebruik ik al die energie ik heb om dingen te doen enz.

De dag erop ben ik dan net een sportman die ze spieren overbelast heeft en ben ik helemaal op en uitgeput vroeger was ik een al energie. Terwijl ik gewoon mijn dagelijkse dingen doen, vraag me soms echt af komt het echt wel door die hormonen schommelingen. Ik zet soms zoveel vraagtekens.

Sinds ik deze site heb nu gezien ben ik als maar aan kijken en lezen en dat geeft me dan weer een stukje rust in me hoofd.

Groet Marjo

Vf
Berichten van Vf
Onderwerpen van Vf
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Vf » ma 07 dec 2009 21:57

Hallo Marjo,

Ik heb dat ook. Zit ik net een feel good movie te kijken dan overvalt me plotseling een heel nerveus gevoel om niets. Of ik krijg ineens een heel triest gevoel over me heen alsof er iets ergs gaat gebeuren of is gebeurd. Alsof er iemand van wie ik hou is overleden.

Ik probeer het zoveel mogelijk over me heen te laten gaan en zeg telkens tegen mezelf het gaat weer over, het gaat weer over. Weet je het geeft me een onveilig gevoel omdat ik nooit weet wanneer het me overvalt. Ik wordt daar zo onzeker van.

Marjo, het komt echt door de hormoonschommelingen. Zo maak ik me druk over een gedachte en zo is het weer weg. Niet te volgen gewoon.

Mij geeft het ook veel steun en rust om op deze site te lezen.

Gewrichtspijn heb ik ook maar ik heb ook een darmziekte en daar hoort gewrichtspijn ook bij dus dat heb ik al jaren. Wel slaap ik slecht (vroeg wakker zit om 6 uur in de ochtend al gezellig te doen terwijl ik van nature een langslaper ben) en ik zweet 's nachts heel erg. Ook heb ik soms last van schokkende benen als ik bijna in slaap val. Heb jij dit ook.

Verder heb ik zoveel klachten dat ik er moe van wordt. De rare gedachtes vindt ik het ergst. Ik wordt niet goed van mijn familie (moeder, schoonmoeder, zussen) die allemaal fluitend door de overgang zijn gegaan. Ik voel me dan zo onbegrepen en eenzaam. Gelukkig heb ik een goede vriendin die me regelmatig geruststelt en naar me luistert las ik vertel over mijn rare gedachtekronkels.

Groetjes, Jackelien

Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:

Bericht door Marjo50 » di 08 dec 2009 01:26

Hoi Jackelien

Bedank voor je mailtje, kan je dan alleen maar zeggen dat ik precies het zelfde heb.

Laats heb ik dat ook gehad dat gevoel of iemand dood ging, of iets ging gebeuren, en dat heeft drie dagen aangehouden. Het ergste is het lijkt zo echt als of echt iets gaat gebeuren, en dat je het heel zeker weet, ja moeilijk om dit uit te leggen. En als dat weg is dan heb ik alweer wat anders, het gaat de hele dag door, ik wordt er stapel van.

Ik weet er echt bijna niet meer mee om te gaan, ik ken mezelf niet meer terug, en ik ben zo vreselijk moe soms niet normaal. Ik slaap ook helemaal niks, en als ik in slaap val wordt ik constant wakker. Het ergste vind ik altijd als ik dan wakker wordt dat ik al nerveus wakker wordt en wordt al na het beneden lopen steeds erger. Heb dan ook die nare gedachten alsof ik me zelf niet meer ben, ben wel me zelf maar niet meer die Marjo wat ik ben geweest.

Heb ook al veel last van me darmen en maag, neem dan ook maagzuurremmers en heb al van af me 15 een spastische darm. Nu heb ik doordat ik vaak zo gespannen ben ook erge maagklachten. Hoe lang blijft dit eigenlijk, want ik kan het niet meer aan, ben zo een sterk mens geweest ooit en ben een wrak geworden, plezier ken ik al niet meer, ben erg moedeloos en voel me erg alleen.

Heb dan een zoon van 21 bij me wonen, en als die vaak weg is ben ik bang dat ik die hartkloppingen of wat dan ook krijg. Voel me leeg eenzaam en erg alleen, want niemand kan het begrijpen wat ik voel. Ze menen het allemaal we goed maar voelen niet wat ik voel.

Heel veel sterkte en hoop dat je je eens weer mens mag gaan voelen en dat liever gister als vandaag.

Groet Marjo

Harmke
Berichten van Harmke
Onderwerpen van Harmke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Harmke » wo 22 sep 2010 09:40

Hoi

Wat is dit herkenbaar dames!!

Ik ga zelf wel naar de winkel maar stap een beetje nerveus in de auto. Ik ga toch maar onderweg werd het heel erg en dacht dat ik een hartaanval kreeg. jeetje hoe kun je jezelf gek maken. Thuisgekomen eerst een kalmeringsmiddel en toen ging het beter. Naarmate ik me beter voel en er over praat met mn man durfde ik gister alleen naar de bieb. Ik baal van de overgang maar wil hem toch ook gebruiken om inzichten te krijgen in hoe en waar ik in het leven sta. Dus ik probeer hoop te houden en er vooral over te praten!

Groet en sterkte allemaal jullie maken gelukkig deze dingen niet alleen mee dat scheelt een hoop!

Harmke

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Cornelie » wo 22 sep 2010 12:20

Hallo allemaal,

Ook hier was het de laatste periode erg met het niet willen/kunnen winkelen.
De enige plek waar ik nog naartoe wilde is de supermarkt op een open winkelcentrum hier in de buurt en dan nog liefst snel snel.
Gisteren was ik dat zo zat dat ik mezelf gedwongen heb om naar het centrum te gaan. Auto in de parkeergarage (afschuwelijk) en toen naar de XL supermarkt.
Alles stond ergens anders dan ik me nog herinnerde en dus duurde het me veel te lang maar het is gelukt.
Wilde daarna eigenlijk nog even naar 1 of 2 winkels maar dat heb ik maar even uitgesteld.
Heb prompt 's middags even op de bank liggen slapen omdat mijn energie totaal op was maar ik vond het toch een kleine overwinning!

Groetjes, Cornelie

Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:

Bericht door Marjo50 » za 25 sep 2010 12:17

Hoi Cornelie

Ja ook ik wilde weer even graag boodschappen gaan doen, voelde me goed toen ik weg ging, in de auto kreeg ik dan alweer dat gevoel van als het maar goed gaat. Ook ik moest in de parkeergarage pfff, nou ja en daar begon de ellende weer, ik dacht ik moet echt eruit. Maar probeerde vol te houden en te gaan winkelen. Nou in de winkel aangekomen was ik al doodmoe en kon me nergens meer op concentreren, gewoon uitgeput.

Ben al een sneltrein uit die winkel gegaan en na de auto gelopen. eenmaal op weg a huis voelde ik me weer rustiger worden. Eindelijk thuis dacht ik, heb me toen ook op de bank moeten leggen want was totaal uitgeput, terwijl ik vroeger er nooit last van had.
Ja en nu weer bij terug bij af ben na 10 mnd weer ongesteld geworden, en geen opvliegers gehad of wat dan ook.

Nu denk ik weer wat gaat nu weer gebeuren, weer wachten wat het volgende weer komt brengen. Langzamerhand wordt je er toch echt gek van. En ja dan kruip ik weer achter die pc om maar wat erkenning te vinden zodat ik innerlijk weer wat rustiger wordt. En als ik dat zo lees allemaal, denk ik ja we zitten allemaal met het zelfde problemen zoeken we allemaal maar na erkenning om ons zelf niet bang te maken dat we niet de enigste zijn. Maar je wordt er wel behoorlijk moe van

groetjes marjo

Harmke
Berichten van Harmke
Onderwerpen van Harmke
Menopauzejaar:

Bericht door Harmke » zo 26 sep 2010 11:56

Hoi Marjo,

Je zegt: we moeten door..
Doe me een plezier en doe dat wel op je eigen manier!
Voor mij betekend dat: voldoen aan de verplichtingen die je nu eenmaal in het dagelijkse leven hebt maar voor de rest doe ik niets meer waar ik geen zin meer in heb.
Ik blijf een aardig mens ( in ieder geval voor mezelf!)

Groet Harmke

Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:

Bericht door Marjo50 » zo 26 sep 2010 12:19

Hallo Harmke

Doorgaan dat doe ik ook, maar wat bedoel je met je mail naar mij toe? Verpichtingen doe ik al heel me leven, en denken aan mezelf doe ik nooit, kon ik maar eens aan mezelf denken, maar ja dat heeft niets met de overgang te maken. Het gata puur erom hoe een mens kan worden door de overgang.

groet, Marjo

Harmke
Berichten van Harmke
Onderwerpen van Harmke
Menopauzejaar:

Bericht door Harmke » zo 26 sep 2010 12:27

Hoi Marjo,

De overgang geeft je ook weer een nieuwe kans denk ik!

Wat dacht je er van om eens aan jezelf te gaan denken, tijd voor jezelf te gaan nemen. Nee durven zeggen enz. Zul je trots kunnen zijn op jezelf hoor (weet ik uit ervaring)
Mijn gezin staat op nr 1 en daarna de rest!

Groet Harmke

Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:

Bericht door Marjo50 » zo 26 sep 2010 12:37

Hallo Harmke

Ja ik wou dat ik eens aan mezelf denken, en tijd voor mezelf nemen doe ik al nooit, eerst de andere en dan ik. Ben misschien een te zacht gekookt eitje. Ben er wel mee bezig om ook eens nee te durven zeggen maar dan wordt het me kwalijk genomen schijnbaar, niet door me gezin want ik leef met een fijne zoon van 22. Maar gewoon de mensen die mijn goedheid uitbuiten.

En als je dan zelf eens in een rot periode zit zoals die klachten met de overgang en niet goed in je zelf zitten met alles, dan zeggen ze och stel je niet aan. Maar juist ik stel me niet aan, weet wel dat me leven behoorlijk veranderd is na de overgang, nu ging het me vroeger ook lichamelijk niet goed, voor de overgang. Dus wordt het langzamer echt eens tijd om nee te zeggen en eens aan me zelf te denken, maar ja hoe begin ik ermee zonder dat andere me een egoïst vinden.

Groet
Marjo

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » zo 26 sep 2010 15:03

Hai Marjo,

Wie is hier nou egoïstisch? Je geeft het antwoord eigenlijk al: de mensen die geen oor hebben voor jouw problemen. Moet je dan wel voor deze mensen klaar staan?
Ik denk dat je jezelf een egoïst vindt wanneer je jezelf eindelijk eens op de eerste plek zet terwijl dat klinkklare onzin is.
Mensen wennen snel hoor is mijn ervaring want ze kunnen ook niet anders toch? ;) .
En degenen die mij een egoïst noemden waren gewoon teleurgesteld dat ik niet gelijk meer voor hun klaarstond want wat vonden ze dat gemakkelijk.
Ik hoef geen mensen meer om mij heen omdat ik zo gemakkelijk ben, ik wil mensen om mij heen die mij waarderen om wie ik ben..

Sterkte meid en het wordt tijd dat je eens aan jezelf gaat denken want als je jezelf niet belangrijk vindt kun je dat ook niet verwachten van een ander.

Groetjes,
Gaea

Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:

Bericht door Marjo50 » zo 26 sep 2010 15:41

Hallo Gaea

Ja je hebt groot gelijk hoor wat je schrijft. Daarom toen ik deze site vond zag ik dat er wel mensen waren die naar me luisterde en me serieus namen met al mijn klachten over de overgang en hoe je veranderd, en dat deed me heel goed.

Wat andere niet begrijpen en me ook nog durfde te zeggen wil je in de belangstelling staan, of medelijden opwekken. Dat raakte me echt, want ik zoek alleen maar erkenning in hoe ik me voel. Ja en wat je schrijft dat je klaar staat en dat ze dat niet leuk meer vinden klopt helemaal, Ze zijn er namelijk zo aan gehecht dat je toch nooit nee durf te zeggen. En juist zijn dat die mensen die alles voorgekauwd krijgen in hun leven, daarbij heb ik heel me leven moeten knokken en vechten om er alleen door heen te komen { grote Rugzak } die ik mee sleep. Maar juist nu dat je zo in zo'n een periode al jaren zit met die overgangsklachten en andere lichamelijke kwalen zien ze je gewoon niet meer staan.

Maar ja nu weet ik wel wie mijn vrienden waren. Kan beter hier op deze site mijn vraag stelen die begrijpen me tenminste. Heb nog noot zoveel op internet gezeten de laatste dagen hahaha alleen maar om jullie berichten te lezen die me goed doen. En hier haal ik toch weer energie uit, die ik al niet meer bezit.

Maar heel erg bedank voor je mail, dat de overgang me maar een een paar hormonen geven waar ik NEE durf te zeggen hahaha, dan alleen maar die kwaaltjes .

groet, Marjo

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » zo 26 sep 2010 16:26

Marjo50 schreef:
zo 26 sep 2010 15:41
Wat andere niet begrijpen en me ook nog durfde te zeggen wil je in de belangstelling staan, of medelijden opwekken. dat raakte me echt, want ik zoek alleen maar erkenning in hoe ik me voel. Maar juist nu dat je zo in zo'n een periode al jaren zit met die overgangsklachten en andere lichamelijke kwalen zien ze je gewoon niet meer staan.
En juist aan zulke (egoïstische) mensen heb je dus niets, ze zuigen je leeg en geven je een rotgevoel over jezelf dus.....weg ermee ;) .

Makkelijk gezegd misschien maar het ging bij mij ook niet vanzelf hoor, ik vond het hartstikke moeilijk maar op een gegeven moment had ik het punt bereikt van: en nu is het genoeg, bekijk het maar want in principe heb ik niets aan jullie!
Ik moest ook wel zelf een einde maken aan dit gedrag omdat ik ook degene was die het altijd toeliet dat er zo met mij omgegaan werd.
En teleurgesteld? Eerst vond ik het vreselijk maar nu denk ik vaak: Nou jammer dan, ik ben zelf zo vaak teleurgesteld en daar lag ook niemand wakker van.
Ik moest eerst zelf veranderen voordat de rest de verandering ook maakte.

Sterkte Marjo en groetjes van
Gaea

Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:

Bericht door Marjo50 » wo 12 jan 2011 12:19

Hoi dames,

Ik heb me al laten onderzoeken maar er kwam niets uit, alleen dat ik een gespannen iemand was. Ik draag dan wel een dikke rugtas mee op me rug door een hoop verdriet en ellende wat ik in me leven heb me gemaakt, maar dat hebben zoveel mensen.

Er zullen zeker bij mijn klachten ook van andere dingen komen stress enz, maar er zijn wel een hoop veranderingen in me lichaam gekomen die ik nooit gekend heb, en daarvoor maakt ik me ook altijd ongerust waar het vandaan zou komen, Maar toch is het van mij uit toch overgangsklachten. Heb me de laatste drie dagen super goed gevoeld en heb zelf geverfd en veel in huis gedaan, en nu plots gister kreeg ik weer een depri gevoel, moe, moe, gespannen en weer last van me maag en een opgejaagd gevoel en die al die talloze klachten weer die we allemaal hebben.

Dus zal het zeker de overgang zijn.
Gr Marjo

Ellabella
Berichten van Ellabella
Onderwerpen van Ellabella
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Ellabella » vr 11 nov 2011 14:07

Hallo dames,

Nu 4 maanden geleden bij de huisarts geweest, omdat ik ineens hevig pijn had van mijn borsten. Nu waren ze altijd wat gevoelig maar het was nu anders. De dokter dacht mij gerust te stellen en stuurde mij om mammografie te maken, toen begon de ellende.
Angstzweet, hartkloppingen, niet alleen durven zijn, draaierig, niet kunnen concentreren, net of mijn hoofd zweverig is en zelfs vergeetachtig enz enz. Dacht dat ik gek aan het worden ben. Van de dokter een kalmeringsmiddel gehad (1/2 pil per dag). Oke wordt binnen half uur wat rustig van maar dat is ook alles en ik haat pillen en zoveel dat ik bij de dokter was de laatste 4 maanden ben ik mijn hele leven niet geweest.
Steeds de gedachten dat ik echt wat mankeer.

Ik ben een alleenstaande moeder van 44 (6 jaar geleden gescheiden) en wat als iets met mij gebeurd. Ik ben alleen en voel mij ook heel eenzaam (heb geen vrienden). Zou wel weer een relatie willen, maar wie wil een relatie met een vrouw in de overgang?
De meiden slapen de laatste weken bij mij omdat het mij wat rust geeft maar mijn schuldgevoel naar hun toe omdat ik mij zo niet mijzelf ben. Dat ze zich zorgen maken om mij of als iets met mij gebeurd dat ik van hun afhankelijk ben.

Niemand die met zekerheid kan zeggen dat ik wel in de overgang ben, maar alles hier te lezen lijkt het wel behoorlijk op. En toch weer de twijfel.

Herken iemand dit.

Groet
Ella

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » vr 11 nov 2011 15:23

Waarom twijfel Ella of het de overgang is?

Het lijkt toch exact op wat wij allemaal hier hebben? Als alle andere dingen uitgesloten zijn is het dus de overgang en accepteren dat het de overgang is, is de eerste stap naar je ietsje beter voelen.

Ietsje maar helaas want je klachten worden er niet minder van heb ik ervaren, ik voel me regelmatig nog steeds net zo ellendig, maar ik hoef tenminste niet meer te denken dat ik gek word of dood ga. Dat gun ik jou ook.

Wens je veel overgangskracht!

groetjes Lee

Ellabella
Berichten van Ellabella
Menopauzejaar:

Bericht door Ellabella » vr 11 nov 2011 16:10

Lee

Bedankt voor je antwoord. Ik denk twijfel omdat het bij de overgang hoort. Ik voel alsof ik geen waarschuwing heb gehad, misschien niet opgelet.

Het iets niet onder controle hebben en je ellendig voelen terwijl je nog jonge kinderen heb en ik ben zelf (leeftijd) nog jong en wil genieten. Nu is die ellende wat bij mij duurt al meer dan 4 maanden zonder stop.

Ik kwam vandaag per ongeluk op zo'n psychiatrische online hulp, en die vertelde mij dat ik echt in de overgang ben. Nou Joeppie. Ik kan het wel niet stoppen de hele proces, maar wat ik nog niet heb gelezen hier is hoe lang duurt het. Duren de klachten voortdurend of alleen 1 week voor of na de menstruatie. Wat staat mij te wachten.

Ik wil gewoon van die ellendige gevoel af. Pijn kan ik hebben als ik weet waar het vandaan komt, maar die kloppingen of je zo ongeconcentreerd bent dat je je werk niet kan uitvoeren of draaierig en moe dat je letterlijk geen energie heb, geen zin om je zelf te verzorgen of je huishouden te doen en toch nog aandacht wil geven aan je kinderen en niet als en zombie bang zijn de hele tijd waardoor zij zich zorgen moeten maken omdat ik dus afwezig ben. Ik wil ze nog kunnen verzorgen en verwennen en voor ze zijn.

Groet
Ella

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 11 nov 2011 16:21

Beste Ella,

Gemiddeld beginnen de hormoonveranderingen van de overgang bij vrouwen tussen 30-35 jaar. Al of niet merkbaar aan lichamelijke en/of geestelijke verschijnselen.
Gemiddelde leeftijd dat de menstruatie stop ligt rond de 50.
Daarna begint het aanpassingsproces van de overgang waarin de typische overgangsklachten meestal het meest aanwezig zijn.
Ook dat duurt weer een aantal jaar.

Fasen van de overgang

Anette

Ellabella
Berichten van Ellabella
Menopauzejaar:

Bericht door Ellabella » vr 11 nov 2011 17:00

Bedankt voor je reactie Anette,

Dus ik ben 44 en zit zoals je ws al heb kunnen lezen, in de overgang. Kwam daar dus ook vandaag achter en hoop dus echt dat het zo is want dat zal een hoop verklaren en toch wat rust geven.
Dus alle klachten wat ik nu heb mag ik houden tot ik in de menopauze kom en dan nog een paar jaar daarna. Maar nog mijn vraag hebben vrouwen de hele tijd last van die klachten of komen en gaan ze vooral voor of na de menstruatie. Mag ik vanuit gaan dat ik nu tot het einde van de overgang elke dag last overhoud van dit alles?

Ella

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 11 nov 2011 17:21

Hallo Ella,

Als je meer leest hier blijkt het meestal op en af te gaan met de cyclus.
Toename voor de menstruatie en daarna weer minder of weg.

Anette

Vroegevogel
Berichten van Vroegevogel
Onderwerpen van Vroegevogel
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Vroegevogel » wo 15 feb 2012 13:21

Hallo allemaal,

Ik ben er na vele jaren met veel emoties achter dat het toch echt duidelijk is dat ik in de overgang zit. Ik herken alle verhalen en denk al 5 jaar dat ik iets anders mankeer want ik ben nog zo jong. Ik ben nu 43 en wordt nog regelmatig ongesteld maar verder heb ik alle verschijnselen als zweten, warm/koud slecht slapen en altijd die onrust in je lijf, ik zeg altijd de hormonen gieren weer door mijn lijf.

Het vervelende is dat het mijn dagelijks leven zo beïnvloed, ik schaam me er best wel voor. Hoe lang zou het nog duren voordat de menstruatie stopt en zijn de klachten dan over? Ik blijf hopen op betere tijden. We moeten er maar weer het beste van maken. Kijk, de zon schijnt hier dus het voorjaar komt eraan, lekker naar buiten.

groetjes van Vroegevogel

Inge75
Berichten van Inge75
Onderwerpen van Inge75
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Inge75 » ma 27 feb 2012 20:52

Hallo iedereen,

Ik ben moeder van 3, en 36 jaar. Ik heb helaas last van hartkloppingen, hartbonzen overal rare pijntjes in spieren en gewrichten, zeer onrustig gevoel in mn lijf. Dit begint soms 2/3 weken voor mijn menstruatie en op de dag van mijn menstruatie zijn alle klachten weg begin ik nu te merken.. Wat is dit? Herkent iemand dit? Hoort dit bij de periode voor de overgang.
Alvast heel erg bedankt..

Inge

Leentje
Berichten van Leentje
Onderwerpen van Leentje
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 61

Bericht door Leentje » ma 27 feb 2012 21:16

Hallo inge

Zo is het bij ook begonnen !!! En ook op die leeftijd ! Wis totaal niet wat er aan de hand was en wat er loos was.....
Op mijn 39 ste kreeg ik voor de laatste keer mijn menstruatie ( ik kreeg die normaal mooi om de 28 dagen, maar rond mijn 38e werden ze heel onregelmatig )
Ik weet nog heel goed hoe het met mij eigenlijk begonnen is. Ik was ineens zo nerveus en gejaagd. Net of mijn bloed eens zo hard door mijn lichaam joeg. Ook hartkloppingen enz...

Je ziet, heel herkenbaar dus...

Je leest hier trouwens allemaal van die herkenbaren verhalen!!!Daar moet je je aan op trekken. Je bent niet 'alleen' !! ( een schamele troost, maar toch...!)

Groetjes Leentje

Ps. heb ook 3 kinderen

Inge75
Berichten van Inge75
Onderwerpen van Inge75
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Inge75 » ma 27 feb 2012 21:38

Hi Leentje,

Dank voor je antwoord...

Maar klopt het dan dat het rond begin menstruatie weer wegging?
Hoop natuurlijk niet dat het de overgang is,.. internist gaat wel mn urine checken op hormonen, juist vanwege die hartkloppingen enz.
Ben benieuwd..

Als ik 's nachts of 's morgens met hartkloppingen wakker schrikken, pak ik mijn telefoon en koptelefoon en luister naar geklets op de radio. Leid mij goed af en werd er rustiger van. Lichaamsbeweging helpt mij ook.

Inge

Jabet
Berichten van Jabet
Onderwerpen van Jabet
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Jabet » vr 09 mar 2012 09:26

Hallo dames

Het lijkt wel dat ik het allemaal schrijf, ik kan niets toevoegen alleen dat mensen in mijn omgeving zeggen het wordt minder na je 55e. Ik ben 43 dus nog een aantal jaren te gaan.
Ik heb al 3 jaar last van deze klachten. Ik begin ook al wat rustiger te reageren dan eerder in de overgang.
Als er mensen naast me staan vragen ze: gaat het wel je bent zo wit. En ik maar weer ja hoor ben alleen wat duizelig. Een maal thuis zeg ik weer tegen mezelf je hebt het weer overleefd maar een beproeving is het telkens weer.
Ik moet er toch zelf doorheen, het word eerst nog wat erger en dan word het echt beter. Ik houd me daar maar aan vast

groetjes, Bettina

Francisca
Berichten van Francisca
Onderwerpen van Francisca
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Bericht door Francisca » zo 08 apr 2012 16:37

Hallo allemaal,

ik heb net al jullie verhalen zitten lezen en daarna een vreselijke huilbui gekregen (die er al een paar dagen aan zat te komen) want wat een herkenning.

Twee jaar geleden heb ik een forse burn-out gehad en me daar echt uit geworsteld en nog steeds loop ik bij de psych omdat ik er nog niet helemaal ben.
Sinds een paar maanden heb ik weer last van hartkloppingen, onrust, slecht slapen, het vuur in mijn borst en bovenarmen en vreselijke periodes van onzekerheid.
Ik snapte er niets van want ik was zo goed bezig met mijn grenzen en anti-stress te leven.

Tijdens een opvlieger (had ik op dat moment niet door dat ik een opvlieger had. Ik had het gruwelijk warm van het koken en dacht dat het daarvan kwam) vroeg mijn moeder wat er aan de hand was want ze herkende het e.e.a.. Ze noemde het woord overgang maar ik heb daar nooit over nagedacht want ik ben toch pas 39 ?
Toen vertelde mijn moeder dat zij 38 was toen zij begon.

Ik heb me er toen een beetje in verdiept maar gedacht: ach, dat loopt wel los.
Maar nu, die onrust. Ik denk af en toe echt dat ik gek word.
Ook ik heb dagen dat ik tonnen energie heb en de hele wereld aankan en afspraken maak en me daarop verheug. En nu ben ik ze stuk voor stuk aan het afzeggen want ik heb de energie niet, wil het huis niet uit en ben me alleen maar aan het voorbereiden op het werk want tja.....dat gaat wel gewoon door. Momenteel lijkt het leven alleen om werken en bijkomen te draaien en daar ben ik erg verdrietig van.

Ik heb momenteel wel wat baat bij mediteren, yoga en ontspanningsoefeningen.
Dit deed ik al sinds mijn burn-out dus kan ik dat nu goed gebruiken.
Mij was de acupuncturist al aangeraden wat ik komende week wil gaan doen.
En ik heb besloten toch maar naar de huisarts te gaan om te laten bevestigen dat het echt zo is. Maar eigenlijk heb ik die bevestiging niet nodig want ik weet het eigenlijk wel zeker. Zeker gezien al jullie verhalen en reacties.

Ik ben blij dit forum te hebben gevonden en ook te zien dat er meer jongere dames zijn die door hetzelfde gaan. Ik voelde me een beetje alleen en heb nu wel een beetje het gevoel er niet alleen voor te staan.

Francisca

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 54

Bericht door Max » za 22 mar 2014 22:26

Hallo Hiltje,,

Herkenning weer hoor.
Heb hetzelfde elke ochtend, ook al voor een hele lange tijd.
Ik omschrijf het als zenuwachtig maar adrenaline kan je het ook noemen wat ik voel.
Direct bij het wakker worden en dat duurt een paar uur voor het rustiger wordt.

En in de middag slapen heb ik jaren geleden weleens gedaan en had hetzelfde gevoel als wat jij omschrijft. Onrust en naar wakker worden.
Heb dat ook niet meer gedaan de laatste jaren.

Ben wel blij met de herkenning hier want dacht echt dat ik de enige was met dit rare verschijnsel.

Sterkte Hiltje en bedankt voor het delen.

Groetjes Max.

Maria60
Berichten van Maria60
Onderwerpen van Maria60
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 59

Bericht door Maria60 » zo 23 mar 2014 11:00

Hallo Hiltje,

heel vervelend en herkenbaar dat gevoel, ik omschrijf het voor mezelf dat ik meteen "aan"" sta, duurt soms uren voordat dat weg zakt voelt heel onrustig.
Ik bouw dan ook snel weer spierspanning in schouders en nek op enz enz!
Gek genoeg is het minder op de dagen dat ik werk, begin om 8 uur, dan gelijk beginnen met een druk spreekuur, ben je er denk ik niet meer op gefocust of zo.
Ben na een dag dan ook gesloopt maar toch anders!
Soms zit er een goede dag tussen, en die herkenbare dingen op dit forum geven mij echt "troost"!

Gr Rietje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht