Zoveel klachten amper functioneren

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena
Menopauzejaar: 2013
Leeftijd: 60

Zoveel klachten amper functioneren

Bericht door Helena »

Ik heb zoveel klachten, dat ik amper functioneren kan.

Ben zes jaar geleden naar de huisarts gegaan omdat ik ook al zoveel klachten had. Ik zakte bijvoorbeeld door mijn linkerbeen, moest om het half uur wat eten (bibberig werd ik) en kon amper fietsen en andere rare klachten. Bloedonderzoek was helemaal oké.
Naast de gewone overgangsklachten zoals opvliegers, droge mond en ogen, gewrichtsklachten, periodes van nachtzweten.
Heb en had ook last van wiebelig lopen. wattenhoofd etc.

Nu had ik sinds februari/maart ook weer zo'n periode van rot voelen, rot in hoofd, (soort van druk in het hoofd, met hoofdpijn), wattenhoofd, brandende schouders, dan weer pijn in het ene gewricht, dan weer in het andere (van knie tot voet en zo), en pijnlijke droge ogen, droge mond, hartkloppingen. Pieptoon in hoofd heb ik ook al een aantal jaren. Ook een raar gevoel in mijn benen (strak gevoel, soms pijnlijk).
Slecht slapen, nachtzweten al een hele tijd. Terwijl ik die daarvoor in periodes had. '
Ben niet afgevallen, wat ik wel dacht overigens...

Met die hitte voelde ik me echt onwel.
En nu heb ik het weer sneller koud. Met tussendoor wel nog zweetaanvallen/warmte-aanvallen.

Nog steeds last van spottings (klein beetje bloed op wc-papier bij afvegen).
Kan eigenlijk amper functioneren. Kan me ook niet concentreren.
En heb angst- en paniekaanvallen. Die had ik zes jaar geleden ook.
Huisarts weer bloedonderzoek: goede waarden. Geen ontstekingen. Goed HDL en goed LDL. Geen tekort vitamine D of vitamine B12.
Kan helaas al een hele tijd niet meer sporten. Haal me van alles in mijn hoofd.

Ik ben wellicht ook meer gestrest doordat mijn vader ook mantelzorg nodig heeft en hij woont niet dichtbij...
en door dat coronavirus.

Zes jaar geleden begonnen mijn onverklaarbare klachten ook omstreeks februari/maart.
Ben wel in de loop der tijd steeds vermoeider geworden. Maar geen laag HB of andere bloedwaardes die moeheid en gebrek energie verklaren.

Ik ben nu zestig jaar.
Weet niet precies meer wanneer mijn laatste menstruatie was. Toen ik nog menstrueerde had ik er ook heel veel last van.

Overigens ben ik wel doorverwezen naar de cardioloog. Vanwege hartkloppingen. Geen hartruis overigens.
Dit onderzoek maar even afwachten.

Wanneer houdt het op??

Heleen

Linda1970
Berichten van Linda1970
Onderwerpen van Linda1970
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Re: Zoveel klachten amper functioneren

Bericht door Linda1970 »

Wow Heleen

dat je op deze leeftijd nog steeds zoveel klachten hebt. Ik heb het met je te doen. Wel fijn dat de huisarts je klachten serieus neemt en testen doet. Waarschijnlijk is het dan toch de stress die een schepje bovenop de overgang doet. De overgang op zich is al een proces wat veel energie kost. Ik worstel zelf ook met balans daarin zoeken. Het liefst stop ik met werken zodat ik tijd voor mezelf over heb, maar ik ben kostwinner dus dat gaat niet.

Ik ben 50 jaar, menstrueer heel onregelmatig en de klachten zijn nu weer anders. Ik heb het gevoel dat ik met de tweede helft bezig ben. Ik heb sinds 2015 klachten.

Corona helpt ook niet mee, hè? Ik probeer maar aan te passen en er rustig onder te blijven. Soms gebruik ik deze tijd om zo veel mogelijk alleen te zijn. Lief zijn voor mezelf en in mijn vrije tijd zoveel mogelijk te doen wat ik fijn vindt. Ik merk dat het dan beter gaat. Rust. Maar zoals ik al zei, balans zoeken en vinden blijft nodig. Wees lief voor jezelf.

Sterkte!
Linda
Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena

Bericht door Helena »

Hoi Linda,

Dank voor je lieve reactie!

Jammer dat je niet kan stopen met werken... het kost inderdaad erg veel energie, die overgang.
Goed dat je probeert een balans te vinden, en te doen wat je leuk vindt!

Ben zelf ook wel bang soms dat mijn klachten nu een andere oorzaak dan de overgang hebben.
Ik las op dit forum wel andere dames die met 60 jaar nog erg veel klachten hebben, en/of bij wie het ook is verergerd..

Groetjes ! En jij ook sterkte, met de overgang en dat je ook kostwinner bent. Geeft dat extra druk voor jou? (in de vorm van stress o.i.d.)?

Heleen
Babs63
Berichten van Babs63
Onderwerpen van Babs63
Menopauzejaar: 2019
Leeftijd: 57

Bericht door Babs63 »

Hallo Heleen

Soms vliegt t me weer eens allemaal naar de strot. Ik word wakker met spierpijn en de engste ziektes schieten me door mn hoofd.
Dan lees ik ff op dat forum om herkenning te zoeken.
Vandaag stuitte ik op jouw verhaal. Ook weer een heftige!
Ik zou t geschreven kunnen hebben. Al deze klachten over de jaren heen gehad. En vaak bij de huisarts (vrouwelijke nb) zat. Maar nooit de de bevestiging gekregen dat t overgangsklachten konden zijn. Tot bij een controle na een tussentijdse bloeding de huisarts zei dat t met de overgang te maken had. Toen pas na jaren van angst en depressieve momenten therapie en AD slikken t besef dat al mn klachten de overgang moest zijn. Uiteindelijk bij een overgangsconsulente terecht gekomen die alle kwalen bevestigde. Inmiddels ben ik een hypochonder.
Het is te veel om op te noemen, maar wat krijg je een knauw van deze mentale druk. De spanningen in je lijf en t gevoel je zelf totaal kwijt te zijn.
Ik ben nu 57 maar achteraf zijn de klachten al rond op mn 45e begonnen. Op mn 56 de laatste menstruatie gehad. De lichamelijke klachten zijn wéér veranderd. Veel meer spierpijn, gewrichtspijn en van lichte opvliegers naar ontploffend hoofd met druk op de oren en zweten tot steenkoud krijgen en hartbonken.
Nu een periode van slecht slapen wat inhoud, kort slapen, met een schok, of trillend en schuddend wakker worden, zwetend en niet meer in kunnen slapen.
De corona heeft veel stress gebracht. Bij veel mensen dat weet ik, maar bij vrouwen in de overgang hakt dit er extra in. Voor de coronatijd ging t goed en voelde me eindelijk sinds 10 jaar stabiel. Nu lijkt t terug bij af. Soms t gevoel dat mijn leven alleen nog maar draait om me staande houden voor de overgang.
Je ziet t op weg naar de 58 en ook nog niet klaar met die overgang. Voornamelijk de mentale kant vind ik zwaar.
Na je laatste menstruatie kan t nog 1 tot 5 jaar duren die klachten. Ik ga er vanuit dat t langzaam afneemt.
Het raakt me als ik lees hoe veel vrouwen zo worstelen.
Ik hoop dat het einde van deze fase in zicht is en we de voordelen die er ook zijn eindelijk mogen ervaren.
Heel veel kracht en wijsheid wens ik je en alle vrouwen die zich herkennen in ons verhaal.

Hou vol,
Babs
Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena

Bericht door Helena »

Hoi Babs,

Dank voor je antwoord.
Vervelend voor je dat je ook zoveel klachten hebt gehad en dat je door die coronacrisis toch weer terug bij af bent!. Terwijl je dacht dat het stabiel was.

Ik hoop dat het bij jou toch ook beter gaat!
Hou vol!

Ik weet het nu niet bij mij, heb het gevoel dat het nu toch iets anders is dan de overgang.

Sorry voor mijn korte reactie.

Veel kracht en wijsheid ook voor jou.
Heleen
Linda1970
Berichten van Linda1970
Onderwerpen van Linda1970
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Linda1970 »

Hallo Heleen,

Het werk geeft zeker meer druk. De vermoeidheid of angst, of welke klacht dan ook komt op de vreemdste momenten en dan kan ik mijn rust niet pakken.
Ik ben er wel achter dat hoe meer stress er is, hoe meer klachten.
En ik weet wel dat hormonen mij kunnen maken en breken. Het komt echt door de overgang. Alleen de maatschappij houdt daar geen rekening mee.
Ik zorg voor mezelf zo goed als mogelijk is.

Hoe gaat het ondertussen met jou? Je hebt het vermoeden dat er iets anders aan de hand is?

Sterkte,
Linda
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht