Angst accepteren

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Laantje66
Berichten van Laantje66
Onderwerpen van Laantje66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Angst accepteren

Bericht door Laantje66 »

Hoi allemaal,

Ik loop al enkele jaren te tobben met de overgang. Ik ben op dit moment om de 4 maanden ongesteld, maar mijn menstruatie is al jaren aan het kwakkelen. Verder heb ik hoge bloeddruk, hartfladders/hartoverslagen, duizeligheid, opgeblazen gevoel, zere spieren, droge keel/mond, hoofdpijn. Ik heb een kort lontje, heb nergens zin in etc. Maar het ergste vind ik de angstgevoelens. In enkele jaren tijd ben ik veranderd in een zeurpietigerige hypochonder. Ik loop nu al 2 jaar bij een psycholoog, heb ondertussen cursussen gevolgd van de hyperventilatiecoach, Pieter Frijters en Geert (een belg). Ik heb meerdere boeken aangeschaft over angst, mindfulness geprobeerd en een cursus ontspanningsoefeningen. Verder heb ik supplementen geslikt tegen angst, magnesium, vitamine B, C en D geslikt en ik ben nog vaak angstig. Niets schijnt te helpen. Is dit "gewoon" de overgang en moet ik dit leren accepteren of zijn er nog tips? Voor mijn man wordt het er ook niet leuker op.....

Groetjes,
Laantje

Annabel71
Berichten van Annabel71
Onderwerpen van Annabel71
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Re: Angst accepteren

Bericht door Annabel71 »

Hoi Laantje,

Sinds ik met de overgang bezig ben, vanaf het stoppen met de pil in 2013, heb ik ook veel meer angsten. Ik voel steeds weer iets anders en denkt dat ik de meest enge ziektes hebt. Alle doemscenario's passeren de revue. Zelf ga ik al niet meer naar de huisarts met dit soort klachten, mijn vrouwelijke huisarts begrijpt er weinig van.
Na november vorig jaar heb ik geen bloeding meer gehad, maar helaas begon het een dag of wat geleden weer. Ik hoopte dat het eindelijk een keer over was, maar helaas. Daarbij heb ik ook al maanden een zeurderig gevoel in mijn buik, ik twijfel of het mijn darmen zijn of mijn baarmoeder/eierstokken. Het is ook net of mijn darmen luier zijn geworden. Verder heb ik alle klachten die je opnoemt ook, of ook gehad. Geen wonder dat je daar angstig van wordt.
Afleiding is voor mij de beste remedie. Wandelen, werken, tuinieren. Jezelf eens verwennen met wat leuks. En niet te veel naar het nieuws kijken.. ;)

Groetjes Annabel

Marsnat
Berichten van Marsnat
Onderwerpen van Marsnat
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Marsnat »

Goedenavond,

ik ben nu bijna 8 maanden zonder menstruatie en bijna 4 jaar in de overgang. De klachten komen en gaan de laatste paar dagen worden ze weer erger.
hartkloppingen, hartfladders, spierpijn,
opvliegers, koude vingers, maagpijn, pijn tussen schouderbladen mijn rug staat in de brand. Ergste is wel de angst. Soms zo erg dat ik een oxazepam neem voor een beetje verlichting en kruip ik vroeg me bed in.
Ik lees de verhalen op dit forum voor de herkenning. Er zijn nog meer vrouwen die deze klachten hebben. Zou toch een keer over moeten gaan.

Groetjes
Marsnat

Sandra1964
Berichten van Sandra1964
Onderwerpen van Sandra1964
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Sandra1964 »

Laantje66 schreef:
vr 08 mei 2020 20:12
Ik loop al enkele jaren te tobben met de overgang. Ik ben op dit moment om de 4 maanden ongesteld, maar mijn menstruatie is al jaren aan het kwakkelen. Verder heb ik hoge bloeddruk, hartfladders/hartoverslagen, duizeligheid, opgeblazen gevoel, zere spieren, droge keel/mond, hoofdpijn. Ik heb een kort lontje, heb nergens zin in etc. Maar het ergste vind ik de angstgevoelens. In enkele jaren tijd ben ik veranderd in een zeurpietigerige hypochonder. Ik loop nu al 2 jaar bij een psycholoog, heb ondertussen cursussen gevolgd van de hyperventilatiecoach, Pieter Frijters en Geert (een belg). Ik heb meerdere boeken aangeschaft over angst, mindfulness geprobeerd en een cursus ontspanningsoefeningen. Verder heb ik supplementen geslikt tegen angst, magnesium, vitamine B, C en D geslikt en ik ben nog vaak angstig. Niets schijnt te helpen. Is dit "gewoon" de overgang en moet ik dit leren accepteren of zijn er nog tips? Voor mijn man wordt het er ook niet leuker op....
Het is of ik mijn eigen verhaal lees

Sandra

Gerretje
Berichten van Gerretje
Onderwerpen van Gerretje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Gerretje »

Dag Laantje,

dat angst ken ik. Ik heb een spiraaltje en daardoor geen bloedingen, maar het lijkt wel of ik in de week waarin ik zou menstrueren de angst naar voren komt. Weken geen last van en dan hoop ik dat het weg blijft! Maar helaas.
Ik let heel erg op mijn voeding! Fiets elke dag, OP TIJD RUST, diamond painting en schrijven. Ik slaap gelukkig goed. Klachten als spierpijn ed ook wel maar als ik op mijn voeding goed let dan veel minder klachten. Dingen loslaten, maar dat valt niet mee! Ik lees ook veel op dit forum en dat helpt wel!

Succes met alles Gerretje

Yolanda1962
Berichten van Yolanda1962
Onderwerpen van Yolanda1962
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 58

Bericht door Yolanda1962 »

Hallo allemaal
Ik ben nieuw op dit forum!
Ik weet nog niet precies hoe alles werkt, maar ik wilde toch wat schrijven.
Ik heb ook ontzettende angst! Angst voor dat ik ernstig ziek ben. Nu ook weer misselijk het gevoel van overgeven huil erg veel. Waarom weet ik af en toe ook niet!
Maar ben erg emotioneel.
Hoe gaan jullie hier mee om ik weet het af en toe echt niet meer!
Ga eens aan het lezen hoe jullie zo door de overgang heen komen
Om jullie verhalen te lezen!
Liefs en tot gauw!

Yolanda

Laantje66
Berichten van Laantje66
Onderwerpen van Laantje66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Laantje66 »

Hoi Yolanda,

Sorry voor mijn late reactie. Ik probeer als ik angstig ben om uit mijn hoofd te gaan. Dus stoppen met denken. D.m.v. afleiding of mindfulness (mijn zintuigen te gebruiken). Ik moet zeggen het is makkelijker gezegd dan gedaan en mij lukt het ook niet altijd. Vaak denk ik dan ook. De hormonen zijn weer eens op hol. Het gaat wel weer over. Sterkte ermee.

Laantje

Bobje123B
Berichten van Bobje123B
Onderwerpen van Bobje123B
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd: 62

Bericht door Bobje123B »

Hoi Yolanda.

Ook ik heb de nare gedachten en angstige gevoel. Ben 12 jaar bezig, al word het soms wat minder heftig.
Zoals Laantje zegt....afleiding zoeken.maar is niet altijd voldoende. Gewoon toelaten, en je niet verzetten!
Ik laat de tranen lopen...lucht ook op. In de ochtend is het meestal hevig, daarna wat minder. Maar het valt zeker niet mee!!
Lezen hier helpt mij ook.!!

Sterkte Annette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht