Verschillende klachten

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Allowanda
Berichten van Allowanda
Onderwerpen van Allowanda
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

Verschillende klachten

Bericht door Allowanda »

Beste dames,

Als eerste wil ik jullie bedanken voor jullie openheid en eerlijkheid. ik heb zoveel aan jullie verhalen gehad al ik er weer eens even doorheen zat.
zo geruststellend en herkenbaar het was af en toe net of mijn leven voorbij kwam. en dan dacht ik oh deze dames hebben net als ik ook deze klachten het is geen levensbedreigende ziekte want dat denk ik af en toe echt.

Nu vind ik het ook tijd om een gedeelte van mijn verhaal te vertellen zodat ik misschien ook weer wat dames herkenning / geruststelling kan geven
ik ben 46 jaar en ik loop ook al een tijdje met verschillende klachten te emmeren. Ik ben nog wel elke maand ongesteld al is het anders als vroeger .
mijn klachten begonnen met duizeligheid ineens uit het niets voelde ik me duizelig en het lijkt net of de wereld aan het in en uitzoomen was. ik zie bijvoorbeeld een kledingrek ineens wiebelen als ik mijn hand uitstak en lag dan bijna in het rek. of tijdens het eten dan zie ik de tafel met met mijn bord ineens weer in en uitzoomen zo naar ik word er zelfs wel eens misselijk van. ook kan ik niet meer tegen draaiende dingen of drukte om me heen. snelle game spelletjes op de computer bijvoorbeeld of als je kinderen om je heen draaien ik word daar echt naar van.
hartritmestoornis
problemen met mijn hart ook van die flippers/hartkloppingen. ik heb een 24 uur holter gehad en morgen krijg ik er een voor 2 weken.
er is mij door mijn arts verteld dat ik hartritmestoornis heb maar daar kan ik 100 mee worden
( yeah right, nou zo voelt het af en toe niet )
vooral niet omdat ik al een aantal familieleden jong verloren heb aan hartproblemen waaronder mijn vader.
Nachtzweten, warmteopwellingen alsof ik zo van onder de douche in mijn bed ben gaan liggen kleddernat en bloedheet.
soms word ik wakker en dan gaat mijn hart tekeer alsof ik door een troep wolven achterna ben gezeten en ik ben dat ook helemaal nat van het zweet en super angstig.
Nachtmerries en niet goed kunnen slapen meestal rond 03:00 – 04:00 klaar wakker en dan weer rond half 6 wegdommelen en dan gaat je wekker om half 7 grrr...... zwaar gebroken nachten omdat je natuurlijk ook nog eens tig keer moet plassen.
Angstaanvallen. Ineens komt er vanuit mijn core/buik of benen een heel raar koud/heet prikkelend gevoel (moeilijk te beschrijven ) en dat gaat dan door mijn hele lijf, mijn hart gaat dan heel hard kloppen en ik krijg dan een heel bang gevoel soms tot huilen aan toe... zwaar naar gevoel.

Depressief . Ben ik bekend mee zit ook in de familie. Bijna allemaal aan de AD. Ik slikte vroeger ook antidepressiva maar wil dat niet meer ik ben u 23 jaar zonder medicijnen.met al zijn ups en downs al begin ik steeds meer te denken om het weer te gaan nemen, omdat ik af en toe echt denk dat ik gillend gek word.
Huilbuien . Zomaar uit het niks huilen of verdrietig worden.
Ik trek me ook alles aan kijk geen nieuws meer alles komt zo hard binnen lijkt wel. Ook als ik woorden met iemand heb gehad of ik krijg ergens commentaar op dan trek ik mij dat ineens heel erg aan en kan dat voorval dan ook tot in den treuren uitkauwen vooral 's nachts natuurlijk....(wat heb ik verkeerd gedaan​? had ik dat anders moeten zeggen? wat is er mis met mij? ga zo maar door...)
Migraine . Medicijnen voor gelukkig.
Haaruitval mijn haar is echt veel dunner geworden. Ik had vroeger een dikke bos krullen maar daar is nog maar een kwart van over helaas. (stress puntje, word ik ook zo verdrietig van)
Pijnlijke stijve gewrichten en spieren. Nek en rug zitten het meest vast. Heupen, handen en voeten doen zeer vooral in de ochtend.

Rare sensaties. Net alsof ik duizenden rode mieren door mijn benen heb lopen. Gekmakende kriebel en ik moet mijn benen dan bewegen, gevoel dat ik niet stil kan zitten want dan begint het weer vooral als ik zit of lig. Als ik dan weer even ga lopen gaat het onrustige brandende kriebel gevoel weer weg.
Soms ineens valt mijn arm in slaap of mijn vingertoppen beginnen te tintelen.
Spiertrekkingen/stuipen. Ooglid dat een tijdje blijft trillen , bovenlip die voelt alsof ik bij de tandarts een verdoving heb gehad. Brandend gevoel in mijn mond / tong metaal smaak. (Rare shit hoor om het zo maar ff te zeggen)
Voedselallergie volledige koemelkallergie. gluten en aardappelen liggen me ook de laatste tijd niet zo lekker.

Darmen en maagproblemen. Brandend maagzuur. Opgezette pijnlijke buik, veel lucht in de buik ,darmen lijken af en toe wel een fanfare band zo'n geluid maken ze..obstipatie of diarree wisselen elkaar zo heerlijk af (NOT) waar je je dan natuurlijk weer druk om maakt want er zou wel weer een ziekte achter kunnen zitten.
Ook al maag darm onderzoeken gehad waar niks ernstigs uitkwam behalve een voedselallergie. Wel een keer helicobacter pylori bacterie gehad.
Ook haast geen trek in eten zit snel vol. vooral het avond eten is drama krijg haast geen hap door mijn keel en heb ook helemaal geen zin in eten. het is dat ik kinderen en een man heb waar ik voor moet koken anders sloeg ik de warme maaltijd het liefst over . Ik eet liever iets lichts,soep, fruit of een smoothie.

Stress. Ik merk dat mijn klachten echt verergeren met stress dat probeer ik ook zoveel mogelijk te vermijden maar dat lukt niet altijd.

Hier heb ik dan ook nog een vraag voor jullie over en ik hoop dat jullie hier misschien iets over kunnen zeggen of beamen.

Als ik spanning/stress heb of zelfs soms als ik naar het toilet moet dan krijg ik ook dat nare koud/warme tintelgevoel met angst dat laag vanuit mijn onderbuik naar de rest van mijn lichaam schiet ..... Hebben jullie daar ook last van?

Ook lig ik wel eens in bed en dan ineens begin ik te zweten word bang en dan komt dat rot gevoel en beginnen mijn darmen echt te krampen en dan moet ik met angst en beven naar de wc en dan heb ik ineens diarree …. terwijl ik normaal juist altijd last van constipatie heb. De volgende dag is het gewoon weer over ????

Allowanda

Indra71
Berichten van Indra71
Onderwerpen van Indra71
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Re: Verschillende klachten

Bericht door Indra71 »

Hallo,

wat een ellende maken we mee he met deze fase van de overgang
Ik voel dit net zo wat ik bij je lees,
alleen je weet het beter te woorden en te omschrijven met wat je voelt

Ze zeggen dat dit een keer overgaat

mvg, Indra

Allowanda
Berichten van Allowanda
Menopauzejaar:

Bericht door Allowanda »

Bedankt voor je reactie Indra

Het is inderdaad een gedoe we maken wat mee als vrouw zijnde hé.
Er zal inderdaad een keer een einde aan komen en dat kan me dan ook niet snel genoeg zijn.
Volgende keer kom ik echt als man terug :roll:

Ik wens jou ook veel kracht en sterkte tijdens deze overgangsfase meis

Allowanda

Sonne
Berichten van Sonne
Onderwerpen van Sonne
Menopauzejaar:

Bericht door Sonne »

Hoi allowanda,

Heel herkenbaar jou klachten. Ik heb momenteel maar een paar dagen per maand dat ik me wat beter voel. Zijn het geen geestelijke klachten dan is het ineens weer lichamelijk en dan ook zo moe en lusteloos.

Ik vind veel steun in de verhalen op het forum en het geeft me ook bevestiging dat het inderdaad de overgang is. Want bij artsen of psychologen is daar weinig oog voor en het wordt toch al snel gegooid op je psyche. En daar word ik zo onzeker van. Ik sta best open voor therapie etc maar betwijfel of dat echt de oplossing is. Heb vorig jaar ook al gesprekken gehad, maar eigenlijk heeft dat niets geholpen omdat er gezocht wordt naar een oorzaak, maar ze willen gewoon niet horen dat die oorzaak de overgang is. En dat je je daarom de ene dag beter en dan ineens weer slechter voelt.

Echt funest voor je zelfvertrouwen en eigenwaarde deze levensfase. Maar uiteindelijk komen we er doorheen en voelen ons dan waarschijnlijk veel zelfbewuster en emotioneel sterker dan ooit!

Sterkte met alle klachten!
Sonja

Allowanda
Berichten van Allowanda
Menopauzejaar:

Bericht door Allowanda »

Goedemorgen Sonja,

Sorry voor de late reactie terug !
Als eerste bedankt voor je reactie en je steun!

Bij de artsen en psychologen vind je inderdaad weinig tot geen begrip. Mijn mening is dat ze daar in hokjes denken en passen je symptomen niet in een bepaald hokje dan is dat het niet. ( verder kijken als dat hun neus lang is schijnt er moeilijk te zijn )
Ik hoor ook nee hoor je bent nog veel te jong om in de overgang te zitten. Of de klachten zitten tussen je oren.
Ik heb wel een boos geroepen ..." ik weet zeker als ik hier binnen kom met een gebroken been dat jullie me durven te beweren dat het tussen mij oren zit grrr..." ik stel een doktersbezoek dan ook uit tot het allerlaatste moment.
Voel me totaal niet gehoord of begrepen en voel me een zeur.
Ik loop nu ook bij een psycholoog ik vind hem wel goed in bepaalde dingen, maar inderdaad als ik begin over, zouden de klachten bij de overgang kunnen horen wordt dit heel snel weggewuifd en ik betwijfel nu ook of ik daar nu wel op de juiste plek zit. Het is wel fijn om daar even te luchten thuis hou ik mij toch in. Ik heb de neiging om me groter voor te doen dan dat ik ben. En roep steeds komt goed, gaat wel weer over voordat ik een jongetje ben... inwendig sta ik dan te trillen/huilen en zou me het liefst voor iedereen en alles willen verstoppen. Een paar jaar winterslaap klinkt me als muziek in de oren.

Ik snap heel goed dat je zelfwaarde en zelfvertrouwen een knauw hebben gekregen. De wereld verhardt ook heel erg medeleven, begrip en compassie zijn ver te zoeken helaas.

En lieverd eigenlijk weten we zelf wel beter en komen de meeste klachten door de hormonen en de veranderingen die worden doorgezet in ons lichaam.
alleen moeten we meer in ons zelf gaan geloven.
Ik hoop echt dat we ons pad gaan vinden en weer vertrouwen krijgen in onze lichaam en geest.
Zoals de dames op de deze site vertellen het gaat rustiger worden en uit uit deze verhalen mogen wij onze kracht putten
We komen er wel al is het als een hele andere "opgeschoonde" vrouw Maar dat mag ook zo zijn.

Deze spreuk vind ik wel mooi.

Bewustheid is het begin
van een transformatieproces
Waarbij je kan kiezen
Voor een andere manier van zijn.

Heel veel sterkte meis en geloof in jezelf
Allowanda

Tassie19
Berichten van Tassie19
Onderwerpen van Tassie19
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Tassie19 »

Hoi,

Ik zie dat hier vrij recent geschreven is dus ik schrijf/lees even mee..
Ik heb op het moment ook zo’n vreselijk last overal van. Ik voel me echt werkelijk waar zo slecht elke dag! Het is bij mij zo’n vijf jaar geleden begonnen met hartoverslagen, behoorlijk erg toen waardoor ik toen twee keer op de seh terecht kwam.. ik ben nu 45 en ik heb al zoveel verschillende klachten gehad en elke keer komt er weer niks uit. Al verschillende onderzoeken gehad en elke keer alles goed! Terwijl ikzelf dan zou zweren dat er dat keer echt wat moet zijn omdat ik dat dan zo voel! Achteraf waarschijnlijk dus die ellendige hormonen.
Heb een vrouwelijk huisarts en al een paar keer gevraagd aan haar of het door de overgang zou kunnen komen maar dat wijst ze dan resoluut af en zegt; nee hoor daar ben je veel te jong voor!? Dan denk ik wat?? Heeft zij dan nergens last van??
Ik heb nu het laatste jaar elke keer maar twee weken tussen mijn menstruaties gehad en nu laat twee keer 6 weken ertussen dus hoe bedoel je dat kan niet!
Pfff word er echt soms zo moedeloos en verdrietig van want er is bijna geen geen dag dat ik me wel goed voel..
Natuurlijk ben ik niet de enigste want dat lees ik hier ook, alleen van mijn vriendinnen heeft niemand daar zo’n last van als ik.. dus voel me dan vaak wel de enigste daarin plus dat ze ook denken; ach heeft ze nu al weer wat..

Hoop dat jullie je iets beter voelen, sterkte in elk geval.
Groetjes tassie

Sonne
Berichten van Sonne
Onderwerpen van Sonne
Menopauzejaar:

Bericht door Sonne »

Hoi dames,

Ik las net jullie berichten. Bedankt voor je lieve reactie Allowanda! En zo herkenbaar alles. Ook wat jij schrijft Tassie. Dat je geen herkenning vindt bij je vriendinnen. Zo voel ik dat ook. Ze proberen wel begripvol te zijn, maar hebben zelf de klachten niet. Dus ik denk dan dat ze denken... ja hoor, heb je haar weer...gooit alles op de overgang... het zit gewoon tussen haar oren. Maar misschien denken ze dat helemaal niet, dat is nog het stomme... ik probeerde anderen ook steeds te overtuigen en het uit te leggen, omdat ik begrepen wil worden. Maar daar ben ik maar mee gestopt want het werkt eerder averechts. Mijn man en familie zijn er gelukkig wel van overtuigd dat de overgang de trigger is van de geestelijke en lichamelijke klachten.

Nou moet ik zeggen dat ik me de laatste tijd best heel goed heb gevoeld. Er waren zelfs dagen bij dat ik lekker wakker werd, en dat was echt een tijd geleden. Helaas is dat nu weer iets minder. De afgelopen 2 ochtenden toch weer wat wankel s ochtends.

Het voelt wel of ik in een stijgende lijn zit. Ik denk dat het komt door de AD waar ik 4 maanden geleden aan begonnen ben en die ik een paar weken geleden heb opgehoogd. Geen angsten meer en dat is heel fijn. Nooit in mijn leven angsten gehad, tot een jaar of 2 geleden. Raar toch. Maar wankel (= somber/piekerig/je gewoon raar voelen) voel ik me nog geregeld. Ook heb ik een lage dosis progesteron voorgeschreven gekregen van de gynaecoloog. Samen met magnesiumpillen slaap ik daar heel lekker van.

Ik weet dan veel vrouwen op het forum echt anti AD en hormonen zijn, en ik wil het ook niet promoten, maar mij helpt het in ieder geval het wat draagbaarder te maken. En verder doe ik het wat rustiger aan.

Ik probeer nog maar niet te denken aan de slechte periode, waar ik ongetwijfeld weer in zal komen en dan weer zo diep zit, zoals jij nu Tassie. Even op adem komen deze betere dagen. Ik hoop dat jij daar ook snel weer in zit Tassie. En hoe gaat het nu met jou Allowanda?

Sterkte en volhouden, betere periodes komen er ook weer aan! X

Sonja

Mama1976
Berichten van Mama1976
Onderwerpen van Mama1976
Menopauzejaar:
Leeftijd: 43

Bericht door Mama1976 »

Hoi allemaal,

Heel herkenbaar allemaal. Ik ben bijna 44 jaar en zit ook in de overgang. Ik voel me nu ook weer super rot. Slaap slecht, heb het bloedheet 's nachts, pijn op de borst net gevoel dat mijn strot of keel dicht zit, droge keel (geïrriteerd), pijnlijke nek en rug) en heb ook af en toe woede aanvallen. Ik heb deze ook niet onder controle nu ook. Nog de kids weken thuis al die stress.
Kennen jullie dit gevoel ook aan de keel/strot.
Mijn menstruaties zijn nog heftig maar wel kort. Ik ken die hartkloppingen ook heel goed heb ze ook bij vlagen vooral bij stress en als ik op ben.
Wie kent die pijn op borstbeen.
Hoor graag jullie reacties.

Mama 1976

Tassie19
Berichten van Tassie19
Onderwerpen van Tassie19
Menopauzejaar:

Bericht door Tassie19 »

Hoi Sonja,

Wat fijn dat het beter voelt voor je op dit moment, daar kun je dan zo gelukkig van zijn! Hoop voor je dat het zo blijft. En ikzelf gebruik verder niks voor de hormonen maar ik heb er geen problemen mee om het in de toekomst, mocht het allemaal nog erger worden, toch iets te gebruiken, al is het maar om de scherpe randjes eraf te krijgen.. ik moet tenslotte gewoon elke dag naar mijn werk waarvan mijn wekker om 6 uur gaat. En het valt soms echt niet mee om die dagen op mijn werk door te komen.

En mama 1976, ik heb zelf nu al een paar weken ontzetten pijn in mijn rechter schouderblad en dat voelt alsof het van binnenuit aan mijn borstbeen/longen trekt.. ik heb ook een hele vervelende kriebelhoest en het lijkt wanneer de pijn in mijn schouderblad erger is de hoest ook erger te zijn. Ik ben hiervoor naar de longarts gestuurd en heb nu een puf, maar dat heeft 6 weken nodig voordat je daar iets van gaat merken. En op die pijn van schouderblad/ borstbeen zei ze; ja daar heb ik geen verklaring voor..
Wel een foto van mijn longen gehad en niks op te zien dus vraag ik me weer af is het nu iets? Of is het gewoon weer een vaag hormoonklacht.. pfff heel vervelend allemaal.

Ik wens jullie sterkte, hoop dat we ons allemaal snel weer wat lekkerder voelen.

Groetjes
Tassie

Sonne
Berichten van Sonne
Onderwerpen van Sonne
Menopauzejaar:

Bericht door Sonne »

Hoi mama 1976,

Ik weet niet of wat ik ervaar hetzelfde is als wat j i j omschrijft als pijn op het borstbeen, maar ik heb geregeld last van een stekende en verkrampende pijn in mijn slokdarm thv borstbeen. Echt verdomd pijn doet dat. Ik heb het idee dat het met teveel lucht in mijn maag en slokdarm te maken heeft of zo, want als het me lukt om te boeren, trekt het vaak weg. (Beetje raar verhaal maar ja :lol: ) Heb het ook vaak s nachts en wordt er dan wakker van.

Wat een klachten hebben we toch allemaal hè. Kon ik me niets bij voorstellen een aantal jaar geleden.

Nou ja, rustig aan en dag bij dag komen we verder en er uiteindelijk doorheen allemaal.

Groetjes Sonja

Allowanda
Berichten van Allowanda
Menopauzejaar:

Bericht door Allowanda »

Goedemorgen Sonja, en de dames natuurlijk 😁

Met mij gaat het aardig lief dat je er naar vraagt!
Ik ben blij dat we elkaar hier kunnen vinden en er voor elkaar kunnen zijn dank jullie wel.

Op dit moment is het met mijn hart vrij rustig gelukkig dat scheelt de helft. Merk echt dat stress daar heel veel invloed op heeft. En ik ben nu helemaal gestopt met gluten eten en volgens mij heeft dat er ook mee te maken. Minder buikpijn haast geen kriebelbenen meer dus ik hoop dat het zo blijft

Afgelopen week was mijn menstruatie pfff
Week er voor diepe ellende moest mezelf echt moed inspreken hoor. Weer die ellendige angstige opgejaagde gevoelens en voelen dat je elk moment in huilen kan uitbarsten warme aanvallen, buikpijn, lage rugpijn raar gevoel in of bij mijn blaas. Keel weer van slag dicht geknepen en brok gevoel en druk op mijn borstkas en benauwd en licht verkouden erg leuk als er ook corona heerst daar gaat mijn geest weer het zal toch geen corona zijn als mijn kinderen maar niet ziek worden als als als.......
Maar nee hoor gewoon ongesteld geworden wel heftig bloeden de eerste 2 dagen, maandverband tampon niet aan te slepen 3 dag bijna niks meer dag 4 ook niet we gaan vandaag mee maken. De klachten zijn nu ik ongesteld ben afgenomen enigste wat ik nu nog heb is migraine al 3 dagen daar word ik echt niet goed van maar ja de angst/opgejaagde is gelukkig bijna weg daar dank ik de goden dan weer voor . Dat vind ik toch het naarste van alles hoor.

Dus mama 1976 ik denk dat die druk op je borstbeen en last van je keel daar zeker mee te maken kan hebben ik merk net als Sonja al aan geeft dat een boer laten de druk weg haalt of soms voel ik dat er zo'n schijfje/werveltje in mijn keel scheef zit en dan druk ik die met mijn vingers weer recht en dan klik ja hoor pijn weg ... Ik denk dat ik onbewust mijn keel en hals spieren zo aanspan dat het gewoon verschiet.
Ik merk trouwens ook soms dat als ik een boer laat dat er minder druk op mijn hoofd is bij hoofdpijn. Net alsof al die valse lucht toch de boel ergens afknijpt echt het lichaam zit raar in elkaar hoor.
En helaas ook ik kan haast nergens mijn ei kwijt met deze kwalen alleen bij 1 vriendin die heeft er zelf nog geen last van maar haar moeder en een vriendin heel erg dus gelukkig kan ik soms ff met haar praten. Ik ben echt super blij dat ik hier af en toe ff mijn verhaal kwijt kan en dat jullie je verhalen met mij en andere dames willen delen.
Brengt toch weer een beetje rust.

Lieve meiden doe rustig en voorzichtig aan vooral nu dikke knufkus van mij en sterkte

Allowanda

Allowanda
Berichten van Allowanda
Menopauzejaar:

Bericht door Allowanda »

Goedemorgen Tassie

Ook op jou wil ik graag ff hart onder de riem steken.
Mijn mening is dat ook jou lichaam/geest van de rel kan zijn door die hormonen
Ook bij mij begon het als eerste met hartkloppingen en overslagen. Een paar weken geleden heb ik hiervoor nog een kastje/holter onderzoek van 2 weken voor gehad . Daar kwam inderdaad uit dat ik hartritmestoornissen had maar niks ernstigs alleen wel heel vervelend .
meestal begint dit geflipper een week voor, tijdens en soms ook een week na mijn menstruatie. Dus ik denk dat het wel met de hormonen te maken kan hebben ik heb dit ook vermeld bij mijn cardioloog
en ook dat ik de gluten hiervan verdacht gelukkig had ik nu zowaar een arts die wel openstond voor dit en zij beaamden beiden dingen .het was niet medisch vastgelegd maar ze zei dat ze dit wel vaker hoorde dus eindelijk begrip van een arts.....
Ook zei ze dat chocola drop en cafeïne hier invloed op kunnen hebben dus die houden we ook maar in de gaten.
Het hoeft niet te betekenen dat gluten bij jou ook niet lekker liggen dat verschilt natuurlijk per persoon maar dat voeding invloed kan hebben op je gestel is een feit .

De onbegrip en geen erkenning vinden daar lopen volgens mij heel veel dames tegenaan en dat kan je een flinke knauw in je zelfvertrouwen geven, maar zoals ik hierboven al zei, je verzint het niet daarvoor hebben te veel vrouwen zoals jij dezelfde klachten.
Ik sta er soms verbaast van dat er niet meer begrip/erkenning voor de overgang is vooral van de vrouwelijke artsen er komen zoveel vrouwen met de zelfde klachten dan moet er toch ergens een lichtje gaan branden zou je denken . Maar wie weet komt het nog .

Wat betreft je een "zeur" voelen ook heel herkenbaar ik durf ook haast niks meer te zeggen omdat ik hoofden meen te zien die denken heb je haar weer pfff. Maar dan hoor ik meiden ,Vriendinnen praten over hun klachten en zolang je zegt oh dat heb ik ook is het goed maar als je een keer het woordje overgang noemt kijken ze je aan alsof je het grootste vloekwoord ooit hebt gezegd en dan hou ik maar weer snel mijn mond. Ook heb ik gemerkt als je ze je vragen hoe het met je is en je geeft eerlijk antwoord van Nou momenteel niet zo lekker dat ze eigenlijk al spijt hebben van hun vraag, dus ik zeg tegenwoordig maar gewoon weer prima..... en praat eigenlijk niet meer over mijn klachten
ik merk dat ik me steeds meer terug trek en relaties oppervlakkig hou . Ik lees hier de verhalen wel en stuur af en toe een berichtje want hier mag je er wel over praten gelukkig

Ik wens jou veel sterkte meis en ik hoop dat je hier een beetje herkenning en daardoor wat rust gaat vinden

Allowanda

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd: 65

Bericht door Sunny »

Hallo dames,

Echt een herkenning, ik loop nog steeds met verschillende klachten waarvan sommige nieuw voor me is.
Ook ik voelde me een zeur, en wilde niet meer in deze site schrijven...mijn man spoorde mij juist aan om dat wel te doen, misschien dat er dames zijn die de klachten herkennen, dan kunnen we elkaar steunen.

Sinds ik de 60 ben gepasseerd, kreeg ik steeds andere klachten, dan de klachten die ik voor m'n zestigste kreeg.
Kreeg nu (ben nu 65) de laatste tijd in de ochtend een pijnlijke midden rug, en het trekt naar de voorkant. Krijg dan een strak gevoel hoog boven mijn borstkas, net onder mijn keel zeg maar en in de loop van de dag trekt dat weg...het is niet elke dag, het blijft soms een paar dagen weg, nu en dan komt het in eens weer op... Ik weet dat stress ook een grote rol speelt, maar naar mijn gevoel zijn het hormonen schommelingen.

Ik doe mee met Nederland in beweging, en dat geeft vaak verlichting, al is het maar een kwartiertje, het helpt mij.

Dames ik leef met jullie mee, we geven niet op... samen staan we sterk.

Groetjes,
Sunny

Sonne
Berichten van Sonne
Onderwerpen van Sonne
Menopauzejaar:

Bericht door Sonne »

Allowanda schreef:
di 24 mar 2020 10:00
ik merk dat ik me steeds meer terug trek en relaties oppervlakkig hou
Hoi dames,

Dat is voor mij ook heel herkenbaar. Het is eigenlijk niet zozeer dat mijn omgeving mij laat zitten, omdat ik misschien niet meer de vrolijke actieve persoon ben die ik was, maar dat ik zelf meer afstand neem. Gewoon omdat ik daar behoefte aan heb. Ik heb het op dit forum ook al vaak gelezen, dat dit hoort bij de mentale overgang. Ik merk dat ik gewoon geen zin meer heb in bepaalde zogenaamde vriendschappen.

Ik zat bijv in een groepsapp met 11 vriendinnen die ik al zeker 20 jaar ken. Het begon me tegen te staan. Het is vaak erg oppervlakkig. En sommigen interesseert het weinig hoe het nou eigenlijk met mij gaat. Dat geeft op zich niet, want iedereen leeft zijn eigen leven en heeft het druk genoeg, maar het zegt wel wat over de diepgang van de vriendschap. En daar trek ik nu wel mijn conclusies uit. Wat/wie vind ik wel waardevol en de moeite van het investeren waard en wie/wat niet? Dus ik ben uit die groepsapp gegaan en vind het een verademing! Lekker rust! Bovendien word ik nu ook niet meer steeds geconfronteerd met alle leuke en actieve dingen die de anderen doen en die ik nu in deze periode gewoon niet kan.

Kortom, ik merk dat ik me eigenlijk bewust afzonder en mijn sociale contacten onder de loep neem. En dat voelt eigenlijk heel goed en geeft me ruimte.

Dit was even een zijstapje van onze 'klachten' maar is wel iets wat een beetje positief is aan die verrekte overgang :lol:

Sonja

Sonne
Berichten van Sonne
Onderwerpen van Sonne
Menopauzejaar:

Bericht door Sonne »

Tassie19 schreef:
zo 22 mar 2020 15:21
ik moet tenslotte gewoon elke dag naar mijn werk waarvan mijn wekker om 6 uur gaat. En het valt soms echt niet mee om die dagen op mijn werk door te komen.
Hoi Tassie,

Dat is pittig hoor, zo vroeg op en dan de werkdagen doorkomen als je je zo slecht voelt. :|

Ik ben door deze hele toestand een dag minder gaan werken en dat geeft me wel wat lucht. Ik werk nu 3 dagen van 8 uur. Maar ik merk dat ik die regelmaat wel prettig vind, ondanks dat ik me soms echt naar het werk moet slepen en vooral in de ochtend mijn tranen dan hoog zitten. Naarmate de werkdag vordert, ga ik me beter voelen. Eigenlijk helpt het werken me de dag door. Op vrije dagen blijft het energieloze en rottige gevoel vaak langer en heviger aanwezig. De afleiding doet me dus eigenlijk wel goed.

Alhoewel ik ook dagen heb dat ik er zo tegenop zie en dat ik me zo slecht voel, dat ik denk dat ik (weer) de ziektewet in moet. Maar gelukkig is het zover nog niet gekomen, want ik moet er ook niet aan denken om de hele dag met mezelf en mijn somberheid thuis te zitten.
Ervaar jij dat ook zo? En de anderen?

En Sunny, wat waardeloos voor je dat je je op je 60e nog steeds zo moet voelen! Dan hoop je er toch allang doorheen te zijn. Wanneer is het bij jou allemaal begonnen?

Liefs Sonja

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd: 65

Bericht door Sunny »

Hoi Sonja,

Jij schreef :
En Sunny, wat waardeloos voor je dat je je op je 60e nog steeds zo moet voelen! Dan hoop je er toch allang doorheen te zijn. Wanneer is het bij jou allemaal begonnen?

Het begon rond m'n 63e jaar...en begon met een verkoudheid.
Ik dacht dat ik longontsteking had maar de HA zei dat het niet het geval was.

Ik heb het niet alle daags, op dit moment geen last van, maar ja, je weet het maar nooit!
Het komt en het gaat bàh.

Een kennis van mij is over de 70 en heeft nog veel overgangsklachten met name Opvliegers en stemmingwisseling.
Van stemmingwisseling heb ik ook last van.

We geven niet op hè Son en lotgenoten!
Sterkte allemaal!

Zonnige groetjes,
Sunny

Tassie19
Berichten van Tassie19
Onderwerpen van Tassie19
Menopauzejaar:

Bericht door Tassie19 »

Hoi allowanda,

Bedankt voor je bericht, hart onder de riem doet zeker goed! Vooral als je niet lekker in je vel zit..
Ik heb idd ook met een holter gelopen voor de hartoverslagen en idd werd het geconstateerd en veel ook, maar het kan geen kwaad zeiden ze.. het heeft wel een tijd geduurd voordat ik daar ik kon geloven maar nu ben ik er inmiddels wel aan gewend maar het blijft toch altijd weer een rotgevoel als je er dan weer veel hebt.
Ik ben bijvoorbeeld vorige week ongesteld geweest, dus net daarvoor beginnen de overslagen weer maar dan na mijn menstruatie zakt het ook weer af.. Maar nu niet. ik voelde ook niet dat mijn lijf weer rustig werd na mijn menstruatie. Nu weet ik dus waarom want sinds gister heb ik last van spotting, dus dat betekent dat het nog steeds loopt te rommelen.. dat merk ik ook aan de overslagen.

Ik heb ook contact gezocht met een voedingsconsulente want ik vermoed ook dat mijn voeding op invloed is van veel dingen.. er is alleen een wachtlijst tot juni waar ik heen wil dus ik zal even geduld moeten hebben.

En net als jij zeg ik ook maar dat het goed gaat als er gevraagd word hoe het gaat.. en op mijn werk zet ik ook als het kan maar een poker-face op want anders denken ze; daar heb je haar weer.. maar als ik dan eenmaal thuis kom dan voel ik me soms dubbel zo slecht..

Ik hoop voor jou en alle andere dames dat alles een beetje in rustig vaarwater komt.
Lieve groetjes tassie.

Tassie19
Berichten van Tassie19
Onderwerpen van Tassie19
Menopauzejaar:

Bericht door Tassie19 »

Hoi Sonja,

Ik werk ook maar drie dagen en dat is idd genoeg.
Ik heb ook de laatste jaren dat ik in de ochtend twijfel of ik me ziek ga melden omdat ik me dan in de ochtend zo slecht voel.. maar ik ga dan toch maar weer omdat ik ook weer moeite heb om me ziek te melden ( daar voel ik me dan weer schuldig over) ook omdat je idd weet dat het in de loop van de dag wel afneemt..

Ik heb ook al zo lang als ik ongesteld word last van hormonale migraine.. en vroeger had ik dat dan 1 keer in de maand, een dag of twee.. maar sinds dat ik loop te tobben is mijn migraine ook erger geworden en vaak elke twee weken ongesteld dus reken maar uit. Maar ook daar heb ik me dan wel een aantal keer ziek voor moeten melden of ziek naar huis.. gelukkig geen problemen mee gehad qua werk want ze weten dat ik daar last van heb.

Soms denk ik wel eens; pff heb al zo lang die hormonale migraine konden ze me dan niet een beetje ontzien qua overgangsklachten 😊

Nou sterkte voor allemaal en zet hem op!
Lieve groetjes tassie

Tassie19
Berichten van Tassie19
Onderwerpen van Tassie19
Menopauzejaar:

Bericht door Tassie19 »

Dat geld niet allen voor mij hoor ik zou voor iedereen willen dat we meer ontzien zouden worden..

( ik las het terug en dacht hoe ik het opschrijf is het net of ik de enigste ben die last heeft maar zo bedoelde ik het niet hoor)

Sterkte allemaal!
Tassie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht