Aan het kwakkelen met van alles

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Jamaba1970
Berichten van Jamaba1970
Onderwerpen van Jamaba1970
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Aan het kwakkelen met van alles

Bericht door Jamaba1970 »

Beste allemaal,

Het is allemaal zo herkenbaar wat jullie schrijven. Ik ben 49 jaar en sinds 1,5 jaar aan het kwakkelen met van alles. Maagklachten, diarree, angst en onrust, verhoogde hartslag. Ik hou zelfs een dagboekje bij zodat ik een patroon kan ontdekken in mijn cyclus. Wanneer ik het meeste last heb en zo. Maar steeds als ik denk dat ik het weet, gebeurt er iets onverwacht. De duur van mijn cyclus is ook erg wisselend. De ene keer 48 dagen en dan weer 24 dagen. Ik kan niet meer aanvoelen wanneer de eisprong is. Nu voel ik me bijvoorbeeld slecht, een beetje grieperig, angstig terwijl ik op dit moment menstrueer. Voorheen was dit juist een goede periode.
Bij mij is het glas ook altijd halfvol. Ik zie het meteen niet meer zitten als ik een slechte dag heb.

Voor dit was ik een sterke vrouw die nooit ziek was. Nu lijk ik af en toe een emotionele labiele vrouw. Ik heb wel gemerkt dat ik het fijn vind om erover te praten en herkenning te krijgen. In mijn directe omgeving lijkt het af en toe een taboe waardoor ik denk dat ik als enige last heb. Ik word er zo onzeker van.

Ik wens alle vrouwen op dit forum heel veel kracht toe om door deze periode te komen.

Groetjes,
Mariëlle

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Re: Aan het kwakkelen met van alles

Bericht door Claire »

Hallo dames,

De overgangsklachten kunnen overweldigend voelen, omdat er ineens van alles met je lijf gebeurt op onverwachte momenten. Het overvalt je. Allemaal rare klachten en ik wilde daar graag brood van bakken.

Bij mij begon het met hartoverslagen op mijn 39e. De huisarts kon het niet verklaren :shock: en gaf me bètablokkers die niet hielpen. Uiteindelijk stuurde de huisarts mij met een angststoornis en hyperventilatie naar de haptonoom. Die constateerde dat ik allebei niet had en daar stond ik dan: nog steeds met onverklaarbare hartoverslagen waar ik natuurlijk angstig onder was. De huisarts kon verder niks betekenen was de boodschap.

Omdat ik al drie jaar daarvoor verhuisd was, ben ik op zoek gegaan naar een huisarts in de buurt. Inmiddels had ik deze site gevonden: WAT EEN GESCHENK, dus ik bracht de overgang ter sprake. Deze nieuwe huisarts wilde dat best geloven, maar vond het goed om eerst dingen uit te sluiten en dus bloedonderzoek en 24-uurs holter. Alles was gelukkig goed en ik ben me verder gaan verdiepen hier op de site.

Als je weet waardoor je klachten komen, neemt dat al heel veel angst weg. Maar het neemt niet weg dat je er toch doorheen moet en ook aan het twijfelen gaat. Een periode van nare en steeds nieuwe of terugkerende klachten die komen en gaan brak aan. Dealen met de beperkingen, verminderde energie en zin in dingen met bijbehorende gevoelens daarover binnen ons gezin. Pfff..... je kunt het wel teruglezen in mijn berichten.

Het vertrouwen opbouwen dat het de overgang is die dit allemaal veroorzaakt is een lang proces dat ms wel nooit helemaal stopt totdat de klachten echt over zijn. Het ongeloof dat de overgang dit allemaal kan veroorzaken; ik vind het nog steeds bizar dat hormonen mij zo uit balans konden (soms nog kunnen) brengen.

Wens alle dames hier goede moed om de overgang een plaats te geven en bovenal rustige hormonen.
Claire

Jamaba1970
Berichten van Jamaba1970
Menopauzejaar:

Hoi Claire,

Bedankt voor je bericht. Het geeft me moed dat dit slechts een fase is waar we doorheen moeten.

Met vriendelijke groet,
Mariëlle

Sonne
Berichten van Sonne
Onderwerpen van Sonne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Bericht door Sonne »

Hoi Marielle,

Ik herken je klachten. Ik ben 3 jaar zoekende geweest wat er met me aan de hand was. Burnout depressie angststoornis? Door dit forum kan ik de zoektocht eindelijk loslaten. Het is echt de overgang. Ik herken zoveel klachten. Ik vind het nog erg moeilijk om dit te accepteren en mis mijn oude ik. Voel me ook wel eenzaam, want bij mijn vriendinnen vind ik geen herkenning.

Ik heb wel ook dagen tussendoor dat het wat beter gaat. Dan kan ik even ademhalen. Ik gebruik wel AD en was daar aanvankelijk erg bang voor, maar zonder is momenteel echt geen doen. Het haalt de ergste angst en somberheid weg. Maar merk nog steeds die stemmingswisselingen. En natuurlijk de lichamelijke klachten. Pfff dat is ook niet mis. De hartkloppingen en onrust maken sommige dagen dat ik niet kan functioneren.

Dit forum stelt me wel gerust, maar wel heftig om te lezen dat het nog heel lang kan duren voor we hier doorheen zijn.
Wel fijn om het even van ons af te kunnen schrijven.

Sterkte, Sonja

Jamaba1970
Berichten van Jamaba1970
Menopauzejaar:

Beste Sonja,

Bedankt voor je reactie op mijn bericht. Hoewel het een vervelende periode is, is het wel fijn om te horen dat andere vrouwen met dezelfde problemen kampen.
Ik hou me vast aan de gedachte dat het slechts een fase is waar we doorheen moeten. Maar ik kan niet wachten totdat ik me weer voel net als vroeger. Nooit ziek, nooit moet en vol energie. Mijn stressweerbaarheidsgrens ligt ook zo laag, dat ik meteen een dag moet bijkomen als ik zelfs maar een beetje druk heb ervaren.
Ik gebruik ook AD om de scherpe randjes er af te halen. En erover praten lijkt inderdaad wel een soort van taboe.

Ik wens jou Sonja en alle andere vrouwen op dit forum heel veel kracht toe.

Groetjes,
Mariëlle

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht