Hoe vind ik mijn weg in al die klachten?

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
CiNNeR
Berichten van CiNNeR
Onderwerpen van CiNNeR
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Hoe vind ik mijn weg in al die klachten?

Bericht door CiNNeR » zo 10 mar 2019 06:53

Hallo iedereen,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik ben 46, heb een complexe post traumatische stress stoornis waarin ik wel veel vooruit ben gegaan maar nooit helemaal vanaf zal komen. Verder heb ik een neurologische spierziekte (zenuwbanen en spieren in vooral benen en een beetje in mijn armen zijn kapot of afgestorven, de ziekte is progressief en kent geen behandeling), een vitamine B12 deficiëntie met neurologische schade waarvoor ik wekelijks B12 injecteer en meer vitamines neigen telkens naar tekort.

Hoewel de gynaecoloog (vrouw) vorig jaar vertelde dat de pre overgang niet bestaat, ik wel klachten kan hebben in opmaat naar de overgang (dan bedoelen we toch hetzelfde?) maar ik nog te jong zou zijn en mijn huisarts (man) eveneens denkt dat ik er te jong voor zou zijn, denk ik dat ik sinds een jaar of drie in de pre overgang ben.
Ik werd onregelmatiger ongesteld, dan weer lichtjes en dan intens heftig en kreeg steeds meer van die vage klachten. Nu kon ik een periode best redelijk om gaan met mijn klachten maar ik vind dit steeds moeilijker, merk ik. Met name de angst aanvallen heb k veel moeite mee. Ik heb toch veel aan trauma achter mijn kiezen zitten en grotendeels in verband met mijn gezondheid. Hoewel ik in die periodes ook angstige periodes heb gekend, was dat reële angst voor reële situaties en daar kon ik mezelf doorgaans goed uitpraten. Nu raak ik gewoon angstig. Om niets. Of om dingetjes waar ik me voorheen nooit druk om gemaakt zou hebben. Pijn in mijn darmen, last van mijn borsten, hartkloppingen (die wel meevallen als ik hier rond lees), steekjes hier en daar, somberheid, alles is al vervelend om te ervaren en dan raak ik ook nog hopeloos angstig dat ik ter plekke er aan dood zal gaan of een griezelige ziekte erbij zou hebben. Sinds een klein half jaar heb ik ook een flink ijzertekort erbij wat ik met voeding moet proberen op te lappen (allergisch voor staalpillen en roosvice), dat maakt klachten en angsten alleen maar heviger.

Ik merk ook dat ik de ene dag de toekomst zonnig in zie en voel dat het heus wel goed gaat komen en de volgende dag compleet in zak en as kan zitten terwijl er niets is gebeurd.

Kan niet aan de pil en mag niet aan de hormonen, vanwege adenomen in mijn lever. Die zijn stabiel en hoeven er niet uit gelukkig maar hormonen doen ze laten groeien en dat mag niet gebeuren. Er zit geen overgangspoli in de buurt en ik ben nogal beperkt mobiel.

Dus vroeg ik me af, hoe vinden jullie je weg erin? Hebben jullie activiteiten die wat helpen (ik kan niet veel activiteit aan helaas, anders ging ik veel meer bewegen). Doen jullie oefeningen misschien die wat helpen of zijn er gedachten patronen waar ik mee zou kunnen oefenen? Zijn er dingen die jullie drastisch veranderd hebben in jullie leven zodat het leven weer wat makkelijker wordt misschien?

Het enige wat voor mij wel wat helpt soms is hier een rondje oudere berichten lezen, vaak stelt dat me weer even wat geruster. Maar ik heb het gevoel dat dat een lapmiddel is en ik zo niet een weg in sla om er beter mee om te leren gaan. Ik ben weer vrij regelmatig ongesteld, dus ik denk ook niet dat dit snel voorbij zal gaan.

Hoop dat jullie wat adviezen hebben en alvast dankjewel.

CInner

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 55

Re: Hoe vind ik mijn weg in al die klachten?

Bericht door Lee64 » ma 11 mar 2019 14:45

Hallo Cinner
Hoewel de gynaecoloog (vrouw) vorig jaar vertelde dat de pre overgang niet bestaat, ik wel klachten kan hebben in opmaat naar de overgang (dan bedoelen we toch hetzelfde?) maar ik nog te jong zou zijn
Bizar weer van zo'n gynaecologe!! :o Waarom de dames en heren doktoren toch zo hardnekkig de pre-overgang blijven ontkennen en dat 'te jong' blijven hanteren zal me altijd een raadsel blijven!

Luister naar je eigen intuïtie zou ik zeggen en blijf voor zover dat kan uit het medische circuit! zou ik je aanraden.
Het enige wat voor mij wel wat helpt soms is hier een rondje oudere berichten lezen, vaak stelt dat me weer even wat geruster. Maar ik heb het gevoel dat dat een lapmiddel is en ik zo niet een weg in sla om er beter mee om te leren gaan.
Dat het forum en de site een lapmiddel zou zijn ben ik absoluut niet met je eens!
Voor mij was hier lezen juist bij uitstek de enige manier om mijn weg te vinden in de overgang die zoals het voelt nu achter mij ligt. Maar je moet daarvoor wel de juiste berichten lezen. Het ene bericht hielp mij beter dan het andere bericht en dat is soms even zoeken.
Net als jij zat ik ruim voor mijn 46e al in de pre-overgang (alleen wist ik dat toen nog niet dat al mijn verschijnselen daar vandaan kwamen)
Blijf gewoon lezen hier en laat de berichten echt tot je doordringen en je zal je weg vinden als je daarvoor open staat.
En verder heb ik zelf een paar jaar geleden mindfullnes gedaan wat me helpt het leven te nemen zoals het komt.

Vr gr Lee

AngelaFS
Berichten van AngelaFS
Onderwerpen van AngelaFS
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Re: Hoe vind ik mijn weg in al die klachten?

Bericht door AngelaFS » wo 13 mar 2019 06:53

Hoi,

Dit forum helpt mij enorm als ik weer last heb van veel klachten. Gewoon lezen en erkennen dat je niet gek bent en dat je klachten ook vervelend zijn helpt.
De pré overgang bestaat echt. Veel vrouwen hebben een aanloop en geleidelijke overgang. Klachten kunnen toenemen.
Het lijkt mij al ingewikkeld genoeg wat jij hebt! Dus maak het jezelf niet te moeilijk.
Die angst om niks herken ik. Ik heb het een aantal keer gehad. Meestal in de nacht. T leek op een paniek aanval.
Heb het nu niet meer. Doordat ik las dat dit ook door hormoon schommelingen kan komen kreeg ik er grip op.
Ik zit er nu midden in. Ben 50. terwijl ik dit schrijf heb ik weer last van opvliegers en werd ik er wakker van om 6.00.

Angela

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht