Baarmoederverwijdering

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 64

Baarmoederverwijdering

Bericht door Dorothea »

Hallo

Kan het zo zijn dat je door een baarmoederverwijdering langer in de overgang zit? Toen ik 54 was is mijn baarmoeder verwijderd, dat moest nadat we van alles hadden geprobeerd, nova sure en een half jaar lucrin injecties hielpen de hevige bloedingen niet te stoppen.
De ingreep zelf had ik nergens last van en ik herstelde snel.

Nu ben ik 64 en nog steeds last van onbalans in de hormonen, ten einde raad, ben ik bij een osteopaat geweest, die constateerde stress in de bekkenbodem, waarschijnlijk door litteken weefsel o.i.d.. En ja stress werkt de onbalans in de hand.

Omdat ik lees dat er veel vrouwen hier op het forum komen waarvan de baarmoeder is verwijderd, vraag ik me dan toch af, zou het daardoor kunnen komen en zijn de doktoren hier niet van op de hoogte (mijn vertrouwen in doktoren zijn weg) zijn.

Hoor graag van jullie,

Dorothea
Reeuwijk20
Berichten van Reeuwijk20
Onderwerpen van Reeuwijk20
Leeftijd: 66

Re: Baarmoederverwijdering

Bericht door Reeuwijk20 »

Beste Dorothea,

die vraag heb ik al eens eerder op het forum uitgezet.
Er is niet echt een antwoord op gekomen.
Bij mij was de baarmoederverwijdering op mijn 42e.
Ik ben nu 65 en alles wordt gedomineerd door de overgang waarin totaal geen verbetering zit zodat het leven wat aangenamer zou worden.
Elk half uur/uur zware opvliegers overdag en ‘s nachts toch ook nog wel een stuk of 4/5.
Migraine, hoofdpijn, oorsuizen , enorme pijn in gewrichten en spieren, haaruitval, hoge bloeddruk, hart op hol, buikpijn door verklevingen etc etc.
Niemand weet het antwoord of komt met een oplossing. Ben helemaal klaar met het medisch circuit.
Neuroloog vroeg onlangs of ik er niet heel somber van werd.
Gelukkig niet structureel maar zo nu en dan wil ik er wel eens het bijltje bij neergooien. Nooit eens een normale dag.
Ik vind wel steun op het forum als ik de verhalen van lotgenoten lees. Ben zeker niet de enige.
Sterkte ermee en hopen op betere tijden.

Groetjes, Joke
Shania
Berichten van Shania
Onderwerpen van Shania
Leeftijd: 50

Bericht door Shania »

Hallo dames,

Ik schrik hier behoorlijk van al had ik zelf mijn vermoedens al. 3 jaar geleden is mijn baarmoeder ook verwijderd. Ik ben nu 50, en was al jaren bezig met de overgang hetgeen ik niet zeker wist. Ik ben namelijk helaas altijd hoog-gevoelig geweest.Daar zou ik last van hebben volgens mezelf.
Sinds die operatie merk ik dat alle klachten flink zijn uitvergroot. Lichamelijk en geestelijk.
Ik ben wel heel vaak erg depressief, maar vrees dat er iets in mijn buik niet OK is. Ik lees hier over verklevingen. Veroorzaken die een enorme forse buik? Ik had namelijk een beetje gehoopt dat die flinke buik van mij ook iets zou verminderen na de baarmoederverwijdering. Als bonus zeg maar, vooral niet denken dat ik het daarom heb laten doen.
Maar ik heb last van de buik in die zin dat ie me echt in de weg "hangt". 2 maten grotere broeken moeten kopen. Maar dat is slechts de buitenkant.

Mijn overgang is heel grillig geworden, net alsof de hormonen in de war zijn gemaakt door die operatie. Ze waren immers al volop bezig mij uit balans te brengen. En dat is zwak uitgedrukt. Ik slaap elke nacht hooguit 3 uur. Sta strak van adrenaline, aanhoudende opvliegers waar ik niet goed van word. Gepaard gaande met extreme kou achteraf. Ben geminderd met koffie en chocola. Gebruik geen pil of hormonen, geen antidepressiva. Ik laat de natuur maar zijn gang gaan. Maar ik krijg geen goede hoop van jullie verhalen helaas.
Zou de "schade" geestelijk en lichamelijk blijvend zijn? Moet ik mij schuldig voelen dat ik niet "geduldig" heb afgewacht totdat de maanden achtereen durende bloedingen zouden stoppen? Nog maar te zwijgen over terug kerende poliepen? Had ik braaf elk jaar onder volledige narcose die poliep moeten laten verwijderen? De gynaecoloog vond van niet daar ik hevig huilend in die onderzoek-stoel zat toen er weer een poliep werd ontdekt die ik er het jaar daarvoor uit had laten halen. Zucht.

Sorry, ik moest even sinds lange tijd weer reageren. Want ik vind het leven loodzwaar. Zeker sinds corona er bij bovenop kwam. Al die zorgen. Stress maakt al onze klachten erger. Ik moet altijd cynisch lachen als men adviseert: "Vermijdt stress". Hoe dan?

Allen heel veel sterkte, dat hebben we nodig.
Shania.
Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Leeftijd: 64

Bericht door Dorothea »

Hoi Shania,

IK heb het er psychisch niet moeilijk mee, ik was 54 en al zoveel ellende meegemaakt met ernstige bloedingen met enorme stolsel, heb van alles geprobeerd om de natuur z'n gang te laten gaan. Ook ik zat toen al 4 jaar in de overgang. Je hoeft je niet schuldig te voelen, want soms is er maar een oplossing, ik moest vanwege het vele bloedverlies aan in ijzer infuus en dat doen ze niet zomaar.

Ook ik ervaar veel stress, niet vanuit m'n omgeving, ik ben gelukkig getrouwd, heb leuke kinderen een leuke baan enz.enz., maar innerlijk voel ik het wel, wat als resultaat heeft, veel hoofdpijn, slecht slapen, druk op de ogen, suis in de oren.
De osteopaat voelde in de bekkenbodem de stress zitten en heeft het behandeld, uiteraard helpt dat niet in 1 keer, maar zijn diagnose vond ik zeer aannemelijk. De baarmoeder heeft toch ergens aan vast gezeten en dat geeft het lichaam stress en misschien wel litteken weefsel.

Op google kan ik er niets over vinden, en ach de doktoren snappen sowieso niets van vrouwen en overgang. Verder ben ik nog actief (heus niet elke dag hoor!) en ben niet depressief.

We kijken de komende tijd maar of de behandelingen gaan helpen.

Sterkte voor iedereen,
Dorothea
Citroentje
Berichten van Citroentje
Onderwerpen van Citroentje
Leeftijd: 51

Bericht door Citroentje »

Hoi Dorothea,

mijn baarmoeder is 6 jaar geleden verwijderd. Ik heb ongeveer 10 jaar overgangsklachten, kan ook iets minder zijn, weet het niet meer precies. Mijn klachten worden de laatste tijd wel minder. Dit komt omdat ik (over het algemeen) goed naar mijn lichaam luister, gezonde voeding eet en bepaalde voedingsmiddelen juist laat staan. Ook neem ik sinds kort een paar supplementen die mij veel goed doen; ik heb een veel stabieler humeur en nagenoeg geen gewrichtspijn meer.

Ik doe vooral geen dingen die ik niet aankan, niet goed voelen, waar ik onrustig van word. Ik doe niet zoveel. Ik denk dat dat ook scheelt: ik heb ervoor gekozen om niet meer mee te doen aan de "rat race" van van alles moeten en aan van alles moeten voldoen (waarvan je tenminste vooral in je hoofd denkt dat dat moet :? ). Ik ben hooggevoelig en moet daarom altijd al zorgen dat ik niet teveel prikkels krijg en dat blijkt me nu wonderwel goed te helpen. Ik kan niet zoveel mensen om me heen verdragen en heb dat geaccepteerd. Ik ben veel alleen, ook omdat ik echt enorme weerzin kan hebben tegen andere mensen en zodoende is er alle ruimte om te kijken wie ik nu ben (geworden) en wat ik dan nodig heb. Ik merk dat de overgang een enorm proces is, waardoor ik "gewoon" een heel ander mens word (het is natuurlijk helemaal niet gewoon, het is een proces van jewelste waar je weinig aan kunt sturen, alleen maar ondergaan) en ik kan het nu gewoon laten gebeuren zonder er nog zo onrustig van te worden (dat heeft me wel jaren gekost, hoor). Het is ook een enorm eenzaam proces, omdat je het moet ondergaan en niet weet waar je uit komt en het dus niet kunt sturen. Ik heb dat nu ook geaccepteerd. Ik denk dat de acceptatie van al die moeilijke dingen maakt dat ik nu ook rustiger ben. Dan maar geen glanzende carrière (meer), geen aanzien, status, niet veel geld en een hoop illusies armer. Het zij zo. Ik ben een ander mens geworden en daar moet ik het mee doen. Dat zal ook niet meer veranderen. En hoe meer ik me verzet tegen alle veranderingen, hoe meer stress ik krijg en hoe meer klachten ik (waarschijnlijk) ook krijg. En daar heb ik geen zin meer in, want ik heb echt al ellende genoeg gehad van die hele overgang.

Dus wat mij betreft duurt de overgang niet langer door een baarmoederverwijdering (al zou het theoretisch ook nog kunnen dat er nog allerlei ellende komt, natuurlijk) maar deze stabielere fase duurt inmiddels al zo'n maand of zeven. Ik merk dat yoga mij ook veel goed doet.

Kijk anders ook eens op Youtube, A. Vogel talks menopause vind ik een hele goede, op facebook, daar zijn ook groepen te vinden voor vrouwen in de overgang.

Veel sterkte met alles,

groetjes,

Citroentje
Plaats reactie