Overgang en borstkanker

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Angela69
Berichten van Angela69
Onderwerpen van Angela69
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Overgang en borstkanker

Bericht door Angela69 » ma 30 mar 2015 21:12

Hallo dames,

Ik wil mijn ervaring delen.
Ik kreeg borstkanker in 2013, heb drie chemo's kunnen doorstaan. Tussen de chemo's knapte ik nooit erg op.
Na de derde chemo, ongeveer na 6 weken, werd ik weer ongesteld, vanaf dat moment knapte ik op.
Hierna begon de strijd met anti-hormonen, tot mijn verbazing kwam het ziek zijn zoals bij de chemo terug. Hoe kon dit, wat was de overeenkomt? Het ziek zijn bestond uit, eng in het hoofd, droge mond, misselijkheid, griep gevoel, hartkloppingen en angstaanvallen.

Na stop van deze antihormonen ging het lichamelijk weer goed, ik kon het geestelijk niet aan om geen behandeling meer te hebben en besloot tot chemische castratie, oftewel de eierstokken worden met injecties platgelegd.
Iedere drie maanden kreeg ik een injectie maar telkens bij de 9e of 10e week werd ik ziek, zelfde klachten als zojuist beschreven.
Ik begreep er niets van, ook de oncoloog wist er niets van te vertellen.
De gynaecoloog opperde eierstokverwijdering om hormoonschommelingen tegen te gaan.

Op de 1 of andere manier vermoedde ik dat de klachten kwamen door het verminderen van het oestrogeen en durfde dit daarom niet aan.
Na 1 jaar in de overgang te zijn geweest, besloot ik om te kijken of ik misschien al natuurlijk in de overgang zou zijn, maar helaas beginnen mijn oestrogeenwaarden op te lopen, en je raadt het al, ook de klachten komen terug zelfs zo erg dat ik vorige week op de eerste hart hulp lag.

Pas vandaag ben ik erachter dat hormonale disbalans mij zo ziek maken, lichamelijk en geestelijk, van een stabiele vrouw naar een angstig persoon. Ik zal volgende week de injecties voor de overgang opnieuw gaan hervatten, in de hoop dat ik dan weer stabiel wordt. Ik zit er nu niet op te wachten om weer te gaan menstrueren en gezien de borstkanker ook niet erg verstandig.

Angela

Angela69
Berichten van Angela69
Onderwerpen van Angela69
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Re: Overgang en borstkanker

Bericht door Angela69 » vr 05 jun 2015 14:25

Hallo

Ik heb een jaar lang lucrin gebruikt voor hormoongevoelige borstkanker. Na een jaar mocht ik kijken of ik zelf in de overgang zou komen. Nu 8 maanden verder is mijn oestradiolwaarde <40, prima dus, maar mijn FSH kruipt maar langzaam omhoog. Gebruik geen andere hormoonmedicatie.

Angela

Plaats reactie