Opvlieger nu pas??

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Opvlieger nu pas??

Bericht door Dorothea » do 12 apr 2018 12:26

Goedemorgen dames,

Even een vraagje.

Zit al 11 1/2 jaar in de overgang, met veel klachten, maar nooit opvliegers gehad. Nu ineens zwem in m'n bed uit en heb ik overdag opvliegers. Ook zijn de betere dagen die ik gelukkig had, een stuk minder geworden en veel voor mij onbekende klachten zijn gekomen.
Vind dat toch zo raar.

Omdat m'n baarmoeder is verwijderd heb ik geen punt dat ik kan zeggen, toen kwam ik in de post.
Hoop toch niet dat ik daar nu pas in ben beland. Zou dat betekenen, dat ik een aanloop van 11 jaar heb gehad en nu nog eens 11 jaar voor de kiezen krijg.

kan iemand hier iets over zeggen?

Groetjes, Dorothea, die nu de weg volledig kwijt is

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Opvlieger nu pas??

Bericht door Anette » do 12 apr 2018 14:40

Gossiemikke Dorothea,

Geloof graag dat dit flink tegenvalt. Je krijgt het ook wel te verduren. Al zoveel gedoe heb je achter de rug en dan dit.

Tja, de aanloop naar de menopauze (dus vanaf de eerste hormoonveranderingen tot aan de laatste menstruatie) ja daar kan inderdaad wel 10-15 jaar overheen gaan. Wanneer je voor het eerst daar iets van merkt is voor iedereen verschillend. De een heeft vanaf het begin klachten, de ander niet.
Opvliegers, spier- en gewrichtsklachten o.a., zouden met name in de postmenopauze optreden.

Maar ja, het zijn allemaal niet meer dan algemeenheden waar lang niet iedereen in past.

En hoe lang en in welke hevigheid die postmenopauzale klachten zich dan gaan voordoen, is en blijft speculeren.
Maar dat die nog 11 jaar in deze heftigheid doorgaan lijkt me niet voor de hand liggend.
Lijkt me toch dat je er van uit mag gaan dat ze weliswaar heftig beginnen gedurende een periode, maar gaandeweg rustiger worden.
Het is in elk geval wat ik je gun. Dat dit niet te lang gaat duren voor je.

Sterkte Dorothea

Anette

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Bericht door Dorothea » do 12 apr 2018 15:54

Dank je wel Annette,

Je bent een echte steun voor me, ja het voelt voor mij echt alsof ik dan nu in de "post' ben, voel me er zo door van slag.
had op een gegeven moment gehoopt op een jaar of 10, dat er gemiddeld voor staat , maar toen dat voorbij ging, begon ik de hoop op een spoedig 'herstel" al op te geven.

En dan nu een heel scala van voor mij vreemde klachten, had het al gelezen, de 'post" is heviger, nou dat het nog heviger kon zijn dat ik al meer dan 10 jaar meemaak, dat geloof ik bijna niet.

Dank je wel en we hopen er maar het beste van.

Dorothea.

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 55

Bericht door Babsi » za 14 apr 2018 16:34

Hoi Dorothea,

Ik snap hoe vervelend dit voor je moet zijn en ook onzeker.

Ik zit nu bijna 17 maanden in de post. Na ruim 1 jaar post begonnen mijn opvliegers en sinds 2 weken kwamen ze steeds minder frequent en sinds een paar dagen heb ik er geen meer gehad. Maar nu merk ik dat mijn borsten weer gevoeliger zijn geworden en ik heb weer veel vaginale afscheiding. Ook ben ik heel stijf in mijn ledematen en gewrichten, doet het me zeer. Toen ik nog niet post was had ik ook wel eens periodes met opvliegers.
En die pijnlijke borsten, de afscheiding en spierpijnen ed had ik ook in het eerste jaar na mijn laatste menstruatie, maar ook in de jaren voor mijn laatste menstruatie.
Uit mijn klachten kan ik niet veel opmaken, ik had ze dus voor de post en nu ook tijdens de post.
Het blijft me verbazen in elk geval.

Ik wens je veel sterkte.

groetjes Babsi

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht