Vleesboom wat is wijsheid

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Luna66
Berichten van Luna66
Onderwerpen van Luna66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Vleesboom wat is wijsheid

Bericht door Luna66 »

Goedenavond dames

Sinds mei vorig jaar weet ik dat ik een grote vleesboom heb 7 cm.
Inmiddels bij de gynaecoloog 2 keer en overleg gehad, opereren spiraal hormonen of embolisatie maar daar was mijn vrouwelijke gynaecoloog geen voorstander van!
Ik weet niet goed wat ik moet doen. Heeft iemand hier ervaring mee.
De klachten zijn wisselend buikpijn erg menstrueren nog altijd redelijk op tijd om de 25 a 30 dagen.

Graag hoor ik een reactie van iemand!
Groetjes Luna
Citroentje
Berichten van Citroentje
Onderwerpen van Citroentje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 51

Re: Vleesboom wat is wijsheid

Bericht door Citroentje »

Hoi Luna,

hierbij een reactie op je vraag. En eigenlijk ook eerst nog even een vraag aan jou: je hebt het onder andere over opereren in je verhaal. Is dat het weghalen van de vleesboom of van de baarmoeder? Dat maakt wel verschil, denk ik.

Ik vertel je in ieder geval mijn verhaal. Ik had een baarmoeder met heel veel vleesbomen erin en had daar heel erg veel last van. Ik was enorm moe, het voelde alsof alles in de knel zat in mijn buik (wat waarschijnlijk ook zo was) en kon bijna niks meer. Mijn baarmoeder zat tot boven mijn navel (!!!) Toch zag ik er erg tegenop om mijn baarmoeder te laten verwijderen. Ik heb toen eerst een embolisatie gehad, maar die heeft bij mij maar heel weinig, eigenlijk gewoon geen goed gedaan. Het was ook erg pijnlijk (omdat er weefsel (de vleesbomen) afsterft door de embolisatie en dat doet veel pijn). Toen heb ik uiteindelijk dus mijn baarmoeder laten verwijderen met een grote buikoperatie. Dat moest echt wel, omdat ik gewoon bijna niks meer kon, de vleesbomen namen zoveel plaats in in mijn buik. Ik heb erg veel last gehad van de narcose en de operatie (ben zeker een jaar heel duizelig geweest en zeker anderhalf jaar heel erg moe. Maar bij mij was het dus een grote buikoperatie en ik was waarschijnlijk al behoorlijk "verzwakt" omdat ik zo lang heb doorgelopen met die baarmoeder met al die vleesbomen erin (die ook nog eens veel bloed nemen, dat je eigenlijk nodig hebt voor allerlei andere organen en processen in je lichaam). Dus, had ik met de kennis van nu weer aan het begin van het hele proces gestaan, dan had ik meteen mijn baarmoeder laten verwijderen.

Maar het hangt er denk ik van af hoeveel last je van de klachten hebt. En mocht je enige mogelijkheid bij opereren zijn dat je baarmoeder eruit moet, maakt het waarschijnlijk ook nog wel verschil of het met een grote buikoperatie moet of met een kleine bikinisnee. Door het weghalen van je baarmoeder kun je overigens ook wel last krijgen van overgangsklachten, al dan niet tijdelijk, zoals opvliegers, vermoeidheid enz. Maar het is ook voor iedereen weer anders, er is geen standaard oplossing of standaard antwoord. Laat je goed voorlichten en luister goed naar je eigen lichaam en gevoel. Succes met je hele proces!

Groetjes,

Citroentje
Plaats reactie