Kunstmatig in de overgang gebracht

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Miracle
Berichten van Miracle
Onderwerpen van Miracle
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Kunstmatig in de overgang gebracht

Bericht door Miracle » ma 21 sep 2015 12:12

Hallo allemaal,

Ik ben Miracle een getrouwde vrouw van 43 jaar en heb een dochter en zoon van 21 jaar (tweeling) en ik ben sinds 1999 in de overgang, dit door zware endometriose.
Ik ben 4 x geopereerd : In 1999 (cystes verwijdering van de eierstokken)
In 2000 (baarmoeder - en eierstok verwijdering, zware endometriose op en in de baarmoeder, buikwand, blaas en darmen)
In 2001 (verwijdering laatste eierstok die om de darmen was vergroeid met endometriose)
In 2008 (verwijdering cyste groter dan tennisbal net boven het schaambeen).
Ook heb ik ongeveer een jaar hormoonkuren gehad om de endometriose te doen stoppen, hierdoor ben ik kunstmatig in de overgang gebracht, dit heeft bij mij totaal niet geholpen het werd alleen maar erger en erger.

Het is sinds die tijd een lijdensweg geweest en nog steeds, van onverklaarbare pijnen en pijntjes, somberheid, prikkelbaar darmsyndroom, jeuk, enorme gewichtsschommelingen, grotere borsten (van D naar F), hartkloppingen, slaapproblemen, hoofdpijnen, gebitsproblemen, duizelingen,weersveranderingen, nacht zweten, opvliegers en wie weet wat ik nog vergeten ben.

Ik ben blij te lezen op dit forum dat ik niet de enige vrouw ben! En dat het bij de overgang hoort, ik ben dus niet gek!
Het is een enorme opluchting voor mij om te lezen hoeveel vrouwen met het zelfde probleem zitten, want je begint aan jezelf te twijfelen.Ik ben door alle ellende in de WAO gekomen, wat mij ook een enorme knauw heeft gegeven.
Het onbegrip van veel mensen in mijn omgeving doordat ik elke keer wel weer iets heb, wordt er snel gezegd ow ja heb je haar weer...wat heeft ze nu weer te zeuren... Het heeft me geestelijk een enorme klap gegeven. Ik durf ook meestal niet meer te zeggen hoe het met me gaat. Met mijn moeder kan ik er ook niet over praten ze is in haar eigen tijd blijven hangen zo gezegd...ach meid beetje opvliegers en nacht zweten hoort erbij...Mam heb hartkloppingen...ach geeft niet is stress... :| Ik heb d'r niets aan...
Ja ik heb pijn, bijna elke dag...Ja ze kunnen er NIETS aan doen...kijken ze je weer aan dat je niet spoort...dat doet me pijn.

Vriendinnen heb ik niet meer, ze hebben me laten barsten, puur omdat ik vaak tot de dag zelf maar kan zeggen of mijn lichaam mee werkt of niet. Ik heb het al meegemaakt dat ik eindelijk wel me een keer goed voelde, belde diegene nu zelf af, ach kan gebeuren, ik heb ook vaak iets waardoor ik dan niet lekker ben, ik heb alle begrip. Spring ik zelf die middag op de fiets richting centrum, moest toch paar boodschapjes hebben, kijk naar rechts op het terras...zitten de meiden daar allemaal in volle glorie...ben afgestapt en er heen gelopen...de een nog rooier om de wangen dan de ander...heb ze even duidelijk gemaakt dat ze nooit meer langs hoeven te komen!
Deed wel pijn maar zo leer je de mens echt kennen!
Praten met mijn man en gezin doe ik wel maar sommige dingen dat verveelt hun dan ook...en dan hou ik me maar weer stil.

Ook word er vaak gestuurd op het feit, och het zou wel stress zijn...en dat geloof je dan ook gedeeltelijk, maar kom op 15 jaar?
Elk jaar heb ik wel weer iets anders qua gezondheid. Het moet de HA toch ook opvallen, vaak heb ik er naar verstaan, nee ik moest me niet zo veel zorgen maken de een krijgt meer te verduren dan de ander in het leven...kun je weer mee naar huis nemen :/
De sessies bij de psychologe hebben me wel iets sterker gemaakt.

Maar nu ik hier stap voor stap alle verhalen lees over zoveel ongemakken en pijntjes, weet ik dat ik niet alleen ben, en dat het wel allemaal daadwerkelijk met de overgang te maken heeft! Fijn dat we hier wel ons ei kwijt kunnen!

Groetjes Miracle

Luna66
Berichten van Luna66
Onderwerpen van Luna66
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Kunstmatig in de overgang gebracht

Bericht door Luna66 » ma 21 sep 2015 13:43

Hallo Miracle

Graag wil ik reageren op jou verhaal, ik heb geen operaties gehad maar wel allerlei andere lichamelijke klachten, zeker nu ik in de overgang ben vandaag dit morgen dat enz!
Elke dag afwachten hoe je wakker word, ook ik heb vaak dingen niet gedaan en afgebeld met vriendinnen! En inderdaad ze vinden je vaak een aansteller en zeggen dan gewoon toch doen hoor! Ze praten als een kip zonder kop als ze eens wisten wat wij voelden, dan zouden ze wel anders praten, maar heel knap van je dat jij naar die meiden bent gegaan, en een rode kop kregen.
Zo zie je maar laat ze zelf maar eens een spiegel voorhouden en dan eerlijk en oprecht tegen zichzelf zijn, ik denk dat wij dat zijn maar zij niet!! Deze mensen ben je beter kwijt dan rijk denk ik !!!

Groetjes Luna

Miracle
Berichten van Miracle
Onderwerpen van Miracle
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Re: Kunstmatig in de overgang gebracht

Bericht door Miracle » ma 21 sep 2015 13:53

Hallo Luna,

Bedankt voor je reactie! :D

Inderdaad dit soort mensen ben je liever kwijt dan rijk!
En heel veel mensen weten en begrijpen echt niet wat je doormaakt elke morgen als je wakker wordt...het houdt ook niet op...
Soms zou ik het liefst alle gordijnen dicht laten, en dat je even helemaal niets kan volbrengen.
Vaak pushen anderen je ook in een richting waar je ook niet heen wil, daar ben ik ook mee gestopt, ik doe wat ik wil en wat mij blij maakt!

Pluk de dag ;)
Groetjes Miracle

Plaats reactie