Overgang na baarmoederverwijdering?

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Khadalana
Berichten van Khadalana
Onderwerpen van Khadalana
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 34

Overgang na baarmoederverwijdering?

Bericht door Khadalana » za 09 mei 2015 18:05

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en wil graag mijn verhaal doen. Ik hoop dat mensen dit herkennen en misschien tips voor mij hebben.

In september 2013 is mijn baarmoeder verwijderd i.v.m Endometriose. De operatie is via de buik gedaan. Ik was toen 28. Mijn eierstokken en eileiders zijn blijven zitten. Deze waren nog goed en zo zou ik niet in de overgang komen. Ik heb na mijn operatie een buikvliesontsteking gehad die bijna fataal is geweest en daardoor een langer herstel.

Voor de operatie heb ik eerst een jaar lucrin injecties gehad. Hiermee werd ik kunstmatig in de overgang gebracht en zouden de Endometriose haarden slinken. Dit had geen succes vandaar de operatie. De kunstmatige overgang was erg heftig. 60 opvliegers per dag, geen zin in vrijen en erg kribbig.

Sinds een jaar (dus al na de lucrin behandeling en bijna een jaar na de baarmoederverwijdering) loop ik met allerlei kleine kwaaltjes;gewrichtspijn, af en toe een opvlieger, moodswings (vooral mijn man merkt deze op) neerslachtig, nachtelijk zweten, licht urine verlies enz. Ik besteedde hier weinig aandacht aan. Ik weet eigenlijk niet waarom. Totdat ik in oktober een week naar Turkije ging. Ik begon daar extreem veel vocht vast te houden. ik kwam in die week 30 kilo aan en het vocht zat in mijn hele lijf. Ik kon nieuwe kleding aanschaffen want ik paste niks meer. Bij thuiskomst naar de huisarts geweest en die heeft een uitgebreid bloedonderzoek gedaan om te kijken of mijn nieren goed werkte. Dit bleek in orde en ik startte met plaspillen. Dit werkte niet. Pas bij smaakje 3 raakte ik 10 kilo kwijt. Toen ik stopte met de pillen kwam het vocht weer terug. Nog meer bloedonderzoeken, hart long foto's, algehele buikecho, hartfilmpjes en een bezoek aan de internist. Alles is in orde, ik mankeer niets. Ik volg oedeem-therapie en dit helpt. zolang ik dit blijf doen is het extreme vocht vasthouden weg. Een oorzaak is echter nooit gevonden.
Ik vond een artikel waarin oedeem ook voorkwam in de overgang. hormonaal oedeem en keek verder naar de symptomen van de overgang. Goh die paste helemaal! Ik belde de huisarts of hij mij FSH waarde wilde testen. Dat wilde hij niet ik ben te jong voor de overgang (nu net 30 jaar). Toch zou de overgang mijn klachten verklaren. En een baarmoeder verwijdering kan invloed op je hormoonhuishouding hebben toch? Nogmaals gevraagd om een test. Weer nee. Toen bij de internist gevraagd om een test een ook weer een nee. Dus ik heb een thuistest gehaald en die was positief. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee moet (ja de huisarts zal ik raadplegen) Ben ik nu in de overgang? Ik heb 2 keer een test gedaan met een week tussen de testen in en beide waren positief. Of zijn die testen niet betrouwbaar? Ik hoop dat mijn huisarts nu wel mijn FSH en LH waardes wil checken en mijn zelf diagnose kan bevestigen.

Zijn er mensen die mijn verhaal herkennen en ook in de overgang zijn na een baarmoederverwijdering met behoud van eierstokken? En hebben jullie misschien nog tips?

Alvast bedankt. Ik ben in ieder geval blij dat ik even mijn verhaal kan doen

Khadalana

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Overgang na baarmoederverwijdering?

Bericht door Anette » za 09 mei 2015 18:06

Khadalana schreef:
za 09 mei 2015 18:05
Dus ik heb een thuistest gehaald en die was positief.
Ben ik nu in de overgang? Ik heb 2 keer een test gedaan met een week tussen de testen in en beide waren positief. Of zijn die testen niet betrouwbaar?
Beste Khadlana,

Als een thuistest twee keer positief is, wil dat zeggen dat op die beide momenten het fsh in je bloed verhoogd was. Normaal gesproken een aanwijzing dat je overgang kan zijn begonnen
Khadalana schreef:
za 09 mei 2015 18:05
En een baarmoeder verwijdering kan invloed op je hormoonhuishouding hebben toch?
Elke operatie, ingreep, zijn stressvolle gebeurtenissen voor je lichaam. Dat heeft invloed op je hormoonhuishouding, na herstel wordt die weer normaal.
Vrouwen wiens overgang al was begonnen zullen dan meer van hun overgang merken als hun hormonen er zo'n opdonder bij krijgen.

Persoonlijk denk ik dat de impact van de hormooninjecties op de hormoonaanmaak van je eierstokken wel eens veel groter kan zijn. Hoe jonger een vrouw is hoe meer kans dat die zich weer herstelt na verloop van tijd.

Anette

Khadalana
Berichten van Khadalana
Menopauzejaar:

Bericht door Khadalana » za 09 mei 2015 18:07

Dankjewel voor je reactie Anette.

De hormooninjecties waren 3 jaar geleden. Kan dat nu nog boor allerlei ongemakken zorgen? Het gekke is dat de maanden voor de baarmoederverwijdering en het halfjaar erna ik nergens last van had. Maar ik hou dit zeker in gedachten en ga dit met mijn huisarts bespreken.

Khadalana

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 55

Bericht door Babsi » za 09 mei 2015 22:00

Hallo Khadalana,

Ik ben niet bekend met jouw symptomen.
Maar ik vind het echt heftig wat je hebt meegemaakt en nog meemaakt en dat op jouw leeftijd.
Jammer dat de artsen de test niet willen doen. Al is het alleen maar om je gerust te stellen.
Misschien dat een bezoek aan een gynaecoloog nog iets voor je is?

Ik wens je veel sterkte!

groeten Babsi

Khadalana
Berichten van Khadalana
Menopauzejaar:

Bericht door Khadalana » za 09 mei 2015 22:01

Hou Babsi

Ik wil ook graag een gynaecoloog hier naar laten kijken. Mijn huisarts wil mij niet verwijzen om dezelfde reden dat hij mijn waardes niet wil testen. Ik heb de 21e weer een afspraak bij de internist. Ik hoop dat deze mij wel door wilt verwijzen.

Khadalana

Elfje
Berichten van Elfje
Onderwerpen van Elfje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Elfje » di 07 jul 2015 22:00

Hoi Khadalana,

Mijn baarmoeder is ook verwijderd (toen ik 38 was; eierstokken heb ik nog) en ik herinner me dat de gynaecologe me toen vertelde dat de overgang soms vroeger kan optreden na het verwijderen van de baarmoeder, ook al zitten de eierstokken er nog, en dat eigenlijk niet precies bekend is waarom. Misschien is dat bij jou wel het geval?

Groetjes,
Elfje

Natasja72
Berichten van Natasja72
Onderwerpen van Natasja72
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 46

Bericht door Natasja72 » zo 26 jul 2015 17:11

Hallo Khadalana en iedereen die meeleest.....

Ik ben nieuw hier, ben 42 jaar en zal efkes vertellen wat mijn ervaringen zijn....
Vorig jaar is mijn baarmoeder verwijderd via een buikoperatie..... wij hebben helaas geen kinderen mogen krijgen... en na dat mijn baarmoeder verwijderd was, werd ook duidelijk dat dit waarschijnlijk nooit gelukt was..... De baarmoeder leek wel een knollenveld aldus de gynaecoloog......
Nu zijn we dus een jaar verder en krijg ik last van de welbekende verschijnselen die me doen twijfelen of ik inderdaad in de overgang ben....... s'nachts is mijn bed nat van het zweet, overdag zweet ik ook overal om..... mijn lijf is koud maar mijn hoofd staat in de fik.... dat gevoel weet je wel....
Nu vraag ik me af of de baarmoederverwijdering te maken heeft met mijn eventueel in de overgang komen?

Natasja

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht