Eén eierstok en overgang

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Stoermens
Berichten van Stoermens
Onderwerpen van Stoermens
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Eén eierstok en overgang

Bericht door Stoermens » za 14 jun 2014 22:13

Hallo dames

Weet iemand of de overgang anders/ sneller/ vroeger verloopt als je nog maar een eierstok hebt? Vanwege een (grote) cyste is een van mijn eierstokken verwijderd toen ik 32 was.

Stoermens

Anjaw
Berichten van Anjaw
Onderwerpen van Anjaw
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Re: Eén eierstok en overgang

Bericht door Anjaw » zo 27 jul 2014 09:59

Hallo stoermens,

Dat is dus de vraag die ik ook al 13 jaar heb. Mijn eierstok is ook verwijderd omdat er een gezwel in groeide, binnen een paar maanden na het verwijderen van de eierstok kreeg ik opvliegers en ontzettende pijn in mijn spieren en gewrichten. Jemig ik heb de deur er uitgelopen bij de HA. Onderzoek na onderzoek, bloedprikken enz. Nooit kwam er iets zinnigs uit dus het zou wel komen omdat mijn schildklier heel slecht werkt (Hashimoto). Sinds kort lees ik dus op dit forum (dankzij de overgangsconsulente) en zijn mijn ogen opengegaan. Het is een enorme opluchting om te weten dat ik me niet aanstel en dat ik geen zeurpiet ben. Maar wat me nu wel een beetje kwaad maakt is het feit dat huisartsen geen flauwe notie hebben van de overgang en dat daardoor heel veel vrouwen rondlopen met pijn, angst en schuldgevoel terwijl dit helemaal niet nodig is. Alleen het lezen van dit forum is een enorme opluchting en maakt het makkelijker.

Gr. Anja

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Eén eierstok en overgang

Bericht door Anette » zo 27 jul 2014 13:19

Hallo dames,

De overgebleven eierstok maakt normaal gesproken nog voldoende hormonen aan. Je komt er niet eerder door in de overgang.
Dat is de theorie.

Aan de andere kant is er de praktijk. En die is dat al gauw na hun 30e bij vrouwen de hormoonveranderingen van de overgang beginnen. Dikwijls merken vrouwen die eerste 5-10 jaar nog niks of maar heel weinig van die begonnen hormoonschommelingen.

Dat kan veranderen als ze iets ingrijpends meemaken, te lang onder te hoge druk moeten leven en werken, het verliezen van iemand, kinderen moet loslaten, verhuizing.... kan van alles zijn.
Ook een operatie is voor je lichaam een stressvolle gebeurtenis.
Zelfs als je niet in de overgang bent zijn al die dingen voor je hormonen een belasting en kunnen ze je zenuwstelsel een tijdlang uit balans brengen, maar herstelt die balans zich later meestal wel weer.

Als deze gebeurtenissen plaatsvinden terwijl je al te maken had met ontregelde hormonen door je overgang (al of niet merkbaar), dan kunnen die meer gaan schommelen.
Hoe grilliger ze worden door alle stress die ze te verwerken krijgen, hoe moeilijker het voor ze wordt, hoe meer je overgang merkbaar kan zijn.

Dus niet direct eerder beginnen van de overgang, maar hij is eerder voelbaar en merkbaar geworden.

groet
Anette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht