Overgang laten intreden na hormoongebruik vanaf m'n 13e?

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Cyn
Berichten van Cyn
Onderwerpen van Cyn
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 46

Overgang laten intreden na hormoongebruik vanaf m'n 13e?

Bericht door Cyn » wo 23 okt 2013 12:33

Hallo allemaal,

Ik kom net terug van het ziekenhuis met een recept voor Livial in mijn tas en slik al sinds 1986 hormoonpreparaten.
Bij mij zijn op jonge leeftijd (5 jaar linkerkant, 10 jaar rechterkant) helaas mijn eierstokken verwijderd als gevolg van steel-draaiing door groei van cystes. Hierdoor zijn mijn eierstokken volledig van bloedtoevoer afgesloten geraakt en afgestorven in mijn buik. Er is mij verteld dat dit uitzonderlijk is voor een kind op zo'n jonge leeftijd.
Consequentie is dat ik kunstmatig de pubertijd ingebracht moest worden door toediening van hormonen.
Op mijn 11 jr wordt er een röntgenfoto gemaakt van mijn hand om te zien hoever de botopbouw is in vergelijking met een 'normale' 11 jarige.
Daarna slikte ik opeenvolgend de afgelopen jaren;

-combinatie Lynoral,Orgametril
-Trigynon
-Femodeen
-Mercilon
-Premarin
-Trisequens
-Premelle cycle 10
-Trisequens
-Dagynil in combinatie met de Provera.

Het mag duidelijk zijn dat ik met succes de pubertijd ben ingegaan, en inmiddels alweer 40 jaar ben.
Nu had ik de laatste paar maanden nogal wat last van tussentijdse bloedingen (vaak op dagelijkse basis) en pijnlijke 'menstruaties/onttrekkingsbloedingen'.
Toch maar naar de gynaecoloog en die heeft net een poliep uit mijn baarmoeder gehaald en een uitstrijkje gemaakt. Uitslag over 2 weekjes, maar ik ga ervan uit dat het ok is.(al eerder zijn er poliepen verwijderd met succes)
Ik was zelf in twijfel of het toch niet eens tijd wordt om de overgang maar zijn intrede te laten doen (de kinderwens met een eiceldonatie is inmiddels van de baan)
Maar mijn gynaecoloog raad mij dit af i.v.m botontkalking en andere gevolgen van het fysieke ouder worden. Mijn knieën 'kraken' al behoorlijk, hahaha
Volgens hem is de Livial een prima combinatiemiddel van progestagenen en oestrogenen wat ik moet blijven slikken tot ik een jaar of 52 ben.
Ik ben benieuwd of ik niet weer last krijg van pigmentvlekken in mijn gezicht, wat ik vooral ervoer toen ik Trisequens slikte. Daarom ben ik destijds ook overgestapt op de Dagynil in combi met de Provera. Ook omdat dit op natuurlijke basis is (ontrokken uit de urine van drachtige merries :) )

Nu dus de Livial...hopelijk zijn al de gezondheidsrisico's die er beschreven worden in dit forum niet van toepassing op mij en brengt het me verlichting. Volgens de gynaecoloog wordt ik niet meer 'ongesteld', dus de 'dagelijkse' tampon hoef ik niet meer in te brengen :)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er dames zijn waarbij de eierstokken ook zijn verwijderd, die wel eens naar een endocrinoloog zijn geweest? En of iemand daar nog iets wijzer van is geworden? Misschien nog een arts die iemand wat dat betreft kan aanbevelen?

Groetjes,
Cynthia

Flower58
Berichten van Flower58
Onderwerpen van Flower58
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Re: Overgang laten intreden na hormoongebruik vanaf m'n 13e?

Bericht door Flower58 » ma 28 okt 2013 10:34

Goedemorgen Cyn,

Wat een verhaal zeg, en dan op zo'n jonge leeftijd al volgepropt worden met die ellendige hormoon pillen.
Nu zou je dan aan de livial moeten, omdat jouw gynaecoloog vind, dat je pas op 52 jarige leeftijd in de overgang mag komen.

En wat nu, als je die voorgeschiedenis nou niet had gehad en nu vanzelf in de overgang was gekomen, wat bij zoveel vrouwen gebeurt, moet je dan die
pillen ook gaan slikken?

Deze pillen helpen tegen opvliegers zeggen de gynaecologen, nou mijn ervaring is dat je er doodziek van wordt.
Ik moest ze slikken omdat een gynaecoloog bij mij endometriose had geconstateerd. Ik een second opinion bij een andere gynaecoloog had aangevraagd, deze vervolgens zei: We gaan met lucrin injecties beginnen, maar daar moet je wel livial bij gaan slikken tegen de opvliegers.

Nou ik heb het geweten. Injectie was gezet, 's avonds een tablet livial genomen en na een half uur werd ik gek van de hoofdpijn, mijn ogen stonden naar mijn gevoel achterstevoren in mijn hoofd, met de computer aan de slag ging helemaal niet meer en televisie kijken ook niet meer.

Ik heb toch een aantal dagen geslikt, heb vervolgens een spoed afspraak in het ziekenhuis gehad en moest er mee stoppen.
Bleek in dat ziekenhuis, na een inwendige echo, dat ik geen eierstokken meer had, en dat kwam omdat ik ruim dertig jaar orgametril had gebruikt.
Van die troep heb ik ruim 13 jaar doorbraak bloedingen gehad, met vreselijk veel pijn en ellende.

Als ik jou was, zou ik er nog eens over denken om deze pillen te gaan gebruiken.
Je zult toch een keer de overgang in gaan en waarom dan nog 12 jaar aan
die pillen.

Ik heb ook osteoporose, gebruik daar geen medicijnen voor, ik ga er niet dood aan, en als ik een goede combinatie neem van goede vitamine D, calcium, magnesium en vitamine K2, en niet die goedkope troep uit de supermarkt, daar doe ik mijn lichaam meer plezier mee dan die livial.

Ik wens je veel sterkte toe,

Groet Lotte

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht