Baarmoederverwijdering, ja of nee?

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Sarina1975
Berichten van Sarina1975
Onderwerpen van Sarina1975
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Baarmoederverwijdering, ja of nee?

Bericht door Sarina1975 » zo 15 sep 2013 15:14

Beste mensen,

Ik ben een vrouw en moeder van 38 jaar en 4 kinderen. Voor 5 jaar geleden zijn mijn eierstokken voor een jaar stil gelegd. Elke maand werd er in me buik een vloeistof gespoten. De pijn verdween, dus er werd na dat jaar besloten om mij eierstokken definitief te verwijderen. Heerlijk dacht ik, de alledaagse pijn was opgelost. DACHT IK!!!!!!

Oke oke, ik kwam in de overgang met alles erop en eraan. Werden er medicijnen voorgeschreven zodat de overgangsverschijnselen minder of zelfs weg zouden gaan.
Ging een maand goed, maar helaas de klachten werden weer erger. PAPtest laten doen. Bleek niet goed te zijn. 3 maanden later terug... weer niet goed nog hoger dan de vorige keer. Zo ben ik een jaar onder controle geweest. Toen werd er besloten om met -70 mij baarmoedermond te bevriezen, om de slechte cellen af te laten sterven en hopen dat er goede cellen voor terug zouden komen. Gelukkig was dat ook gebeurd.

Nu 5.5 maand verder beginnen de verschijnselen weer heel heftig te worden en de pijn ondragelijk. De pijn is wel mee te leven maar de overgangsverschijnselen is een ramp. Ik heb 24 uur er last van.

Ik was altijd een sportfanaat, nu heb ik de puf niet om te sporten, het is dat wij een eigen sportschool hebben en ik 3 keer in de week les MOET geven. En dan heb ik het nog niet over de extra 8 kilo die erbij zijn gekomen en de stemmingswisselingen :x

Ik ben nu einderaad, ik weet niet wat ik nog meer kan doen. Zit eraan te denken om me baarmoeder maar te laten verwijderen.

Zou dat een oplossing kunnen zijn? Heeft iemand daar ervaringen mee? Want dit is bijna geen leven zo. Moe, pijn, zweten, stemmingwisselingen enz enz enz 24 uur per dag.

HELP Sarina

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Re: Baarmoederverwijdering, ja of nee?

Bericht door Lia » zo 15 sep 2013 16:58

Beste Sarina,

Overgangsverschijnselen worden niet veroorzaakt door de baarmoeder, maar zijn een gevolg van veranderingen in je hormonen.
Het verwijderen van je baarmoeder voorkomt beslist geen overgangsverschijnselen en maakt ook geen eind aan overgangsverschijnselen.
Ook zonder baarmoeder maak je de overgang door.

Lia

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 63

Bericht door Dorothea » ma 16 sep 2013 08:56

Hallo Sarine,

Als je nou last had van ernstige bloedingen met grote stolsels, een heel laag ijzergehalte, zodat je haast niet op je benen kunt staan, dan zou ik zeggen, JA.

Om overgangsverschijnselen in algemene zin te voorkomen, zeg ik NEE.

JA, heb ik ook gedaan en ik was en ben blij dat ik van die ellende verlost ben. En NEE de overgangsverschijnselen waar ik al 7 jaar 7/24 uur last van heb werden er niet minder door eerder heviger.

Wens je veel sterkte en ik hoop dat je iets hebt aan mijn ervaringen.

Je zult net zoals vele hier de tijd moeten zien door te komen.

groeten,
Dorothea

Palma
Berichten van Palma
Onderwerpen van Palma
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd NU: 71

Bericht door Palma » ma 16 sep 2013 13:51

Hallo Sarina,

Heel logisch dat je veel klachten hebt nadat je eierstokken zijn verwijderd, je komt dan meteen in de overgang en dat valt niet mee. Je baarmoeder heeft niets met de overgang te maken.
Veel sterkte ermee het valt niet mee en je bent nog zo jong.

Palma

Sarina1975
Berichten van Sarina1975
Onderwerpen van Sarina1975
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Sarina1975 » di 17 sep 2013 09:12

Beste mensen,

Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Gister toch weer een afspraak met de dokter gemaakt na weken 24 uur pijn te hebben. En opvliegers van hier tot aan ..... mijn gynaecoloog had pas 22 oktober een plekje vrij. En nu.... toch morgen een spoedafspraak bij de gynaecoloog. Op de buik drukken, inwendig was niet te harden. Maar de ontstekingswaarde van het bloed was goed. Dokter snapte er niks van. Ik ben geen klager weet je... ik heb vele ergere dingen als dit meegemaakt....... maar dit is ondragelijk die hormonen. Ben van alles aan het uitzoeken en ga dingen uitproberen. Want dit is voor mezelf niet te doen maar al helemaal niet voor me gezin. Ik heb nu eindelijk na vele jaren ellende me droomman gevonden. En ben zo bang door dit allemaal dat ik hem kwijtraak. Hij zegt wel van niet en hij vind het erg vervelend voor mij. Maar kom op.... je zit toch niet op een vrouw van 38 die altijd vol energie gezelligheid enz enz te wachten die nu al weken maanden een vrouw van 80 lijkt. :cry:

Sarina

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht