Ik heb geen baarmoeder meer, maar ....

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Helma66
Berichten van Helma66
Onderwerpen van Helma66
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 53

Ik heb geen baarmoeder meer, maar ....

Bericht door Helma66 » ma 26 aug 2013 01:22

Beste mede-forummers,

Ik ben 47, en sinds kort is bevestigd dat ik in de overgang zit.
Mijn jongste dochter is middels IVF geboren, na veel complicaties (ik bleek een aangeboren stofwisselingsziekte te hebben,ontdekt ong 4 jr geleden) ben ik gesteriliseerd, mijn menstruatie was altijd 8 dagen, met hevige PMS.

Ong in 97 is alsnog mijn baarmoeder verwijderd, 5 jaar na de bevalling, mijn menstruatie duurde 14 a 15 dagen...beetje opknappen en dan weer PMS en ga zo maar door.
Mijn HB was extreme laag hierdoor...ik vraag me nu af, was dit al een voorbode van de overgang?

In 2005 kreeg ik Tia's en tal van klachten...veel pijn, rug gewrichten, spieren enz..en moe moe en nog eens moe (nog steeds veel slaap en moe)..Burn-out werd gezegd? Gevolg WAO..weg baan weg ambitie..weg carrière.

Als ik zo de onderwerpen lees en de verhalen van andere vrouwen, dan begin ik bijna te denken: was dit al eerder aan de gang.
Daar ik al jaren geen baarmoeder meer heb, kan ik dit niet goed inschatten (iemand met dezelfde ervaring?)

Nu heb ik estradiol 1 mg gekregen en voel sinds 2 weken, alsof ik ga menstrueren!
Brandend zeurderig gevoel in mijn buik, dezelfde pijnen als toen ik mijn baarmoeder nog had.
Dit vindt ik echt bizar, een soort fantoomgevoel..waarom voel ik dit nu? en niet eerder? Overgang?

Overigens is de dosis vrij laag omdat ik in een risicogroep val..ook dat zit me niet lekker.
Een ander medicijn mag ik niet vanwege mijn te lage bloeddruk, dus schiet niet echt op.

Zijn er vrouwen hier op het forum, die net als ik, geen baarmoeder meer hebben en ook dit gevoel ineens ervaren?
Heb het gevoel dat ik gek wordt en weet me geen raad.

Groeten, Helma

Maya
Berichten van Maya
Onderwerpen van Maya
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Re: Ik heb geen baarmoeder meer, maar ....

Bericht door Maya » za 28 sep 2013 09:59

Hoi Helma,

Ik weet niet of jij je eierstokken nog hebt maar mijn baarmoeder is ook verwijderd en eierstokken zitten er nog in. Ook ik heb die klachten.....een branderig gevoel rond de blaas en steken in de lies.

Ik heb begrepen dat bij vrouwen waarbij de baarmoeder is verwijderd dat de overgang eerder kan beginnen ook als de eierstokken nog aanwezig zijn. Mijn moeder was 42 dat bij haar de overgang begon dus dat kan ook nog eens een reden zijn dat de overgang vroeger is begonnen.

Doordat de baarmoeder eruit is zakken de darmen op de plek van de baarmoeder en als je darmen, zoals in mijn geval , spastisch zijn , wijt ik mijn klachten daaraan. Verder blijkt ook dat bij vrouwen waarbij de baarmoeder is verwijderd last kunnen krijgen van het zogenaamde blaaspijnsyndroom....

Al met al wordt je gewoon moedeloos van allerlei lichamelijke klachten.... Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt eb helaas dus voor mij herkenbaar.

Sterkte,
Maya

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht