Geen baarmoeder en nog maar 1 eierstok

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Vandam
Berichten van Vandam
Onderwerpen van Vandam
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Geen baarmoeder en nog maar 1 eierstok

Bericht door Vandam »

Hallo

Ik ben 53 en voor mijn gevoel al rond mijn 47 een beetje aan het rommelen. Af en toe een opvlieger en verder niks. Ik blij dat ik er zo makkelijk van af kom:)

in 2008 baarmoeder en 1 eierstok verwijderd i.v.m. vleesbomen.
Er veranderde eigenlijk niks aan mijn '' overgang'
tot begin dit jaar, denk ik.

Heb het momenteel best zwaar thuis - dochter is weer thuis komen wonen - nwe vriend die ook bij ons kwam wonen. Dit is nu 1,5 jaar aan de gang en ben het zat. Gelukkig hebben ze nu een huis en het eind is in zicht

mijn man: heeft paar jaar geleden van het ene op het andere moment ontslag gekregen na 27 dienstjaren. Gelukkig gelijk een andere baan. Helaas ging het na 2 jaar slechter met het bedrijf en moest weg. Nu een baan en zou na een half jaar een vast contract krijgen. Dit is al een keer verlengd en nu weer een jaarcontract - hadden nog kleine dingen niet niet liepen zoals zij dat wilden.
Onzeker dus of hij volgend jaar zijn baan nog heeft - hij is dan 57. Geen leuk vooruitzicht.

Ik ben toen hij zijn 2e baan dreigde kwijt te raken een dag meer gaan werken. Werk nu 5 dagen van 5,5 uur (in wisseldiensten)
Werk is leuk en niet echt zwaar. Wat mij opbreekt is het, voor mijn doen, vroege opstaan. Heb zelden 2 dagen achter elkaar vrij door het wisselende rooster.
Ik wilde mijn extra dag gaan inleveren als mijn man zijn vast contract kreeg. Zit nu te twijfelen maar zoals ik me nu voel trek ik het niet lang meer.

Begin dit jaar kreeg ik ineens last van mijn enkels en voeten. Pijn en moe.
volgens dokter: overbelasting.
kreeg in die tijd ook een peesontsteking in mijn pols en ben daaraan geopereerd.
Merk dat ik af en toe ook last heb van mijn handen
de fysio en ook de orthopeed zeggen dat de gewrichten ook door de overgang kunnen komen.
Heb dit met mijn arts besproken en zij vertelde dat mijn ene eierstok nu misschien op het eind is en af en toe 'schiet' naar mijn hypofyse - wat de klachten kan veroorzaken.
En ik ben soms in en in moe - kan dan wel huilen van vermoeidheid.

Als beider eierstokken er nog zijn en geen baarmoeder dan komt je niet vervroegd in de overgang.
Is dat met 1 eierstok wel of niet??
kan dit nergens vinden

Lucht op om dit even van me af te schrijven

groet, Ingrid
Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 67

Re: Geen baarmoeder en nog maar 1 eierstok

Bericht door Anette »

Hallo Ingrid

Als er een eierstok achterblijft neemt die meestal de functie van de weggenomen eierstok over en is er geen sprake van een vroegere overgang.

Maar als je 47 bent is je overgang natuurlijk wel al jaren bezig. En dan kan zo'n ingreep er voor zorgen dat die overgang opeens heel goed merkbaar is, terwijl die tot dan misschien verliep zonder dat je er wat van merkte.

Bij een vrouw die vervroegd in de overgang is, is de menstruatie al ruim voor haar 40e definitief weggebleven.

Anette
Vandam
Berichten van Vandam
Onderwerpen van Vandam
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Re: Geen baarmoeder en nog maar 1 eierstok

Bericht door Vandam »

Hoi Annet,

het rare is dat ik pas sinds begin dit jaar meer klachten heb
daarvoor alleen af en toe een opvliegertje.

gr
Ingrid
Plaats reactie