Eierstokken en eileiders verwijderd

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Roos120
Berichten van Roos120
Onderwerpen van Roos120
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Eierstokken en eileiders verwijderd

Bericht door Roos120 »

Hallo dames,

Ik ben 52 en 2 maanden geleden zijn mijn eierstokken en eileiders verwijderd (cystes). Uit bloedonderzoek voor de operatie bleek dat ik al volop in de overgang zat en er dus nauwelijks klachten te verwachten waren. Maar sinds de operatie heb ik de ene opvlieger na de andere waarbij het zweet van me afloopt terwijl ik voor de operatie totaal geen klachten/opvliegers had.

Ymea dag en nacht bracht na 1 maand gebruiken geen enkele verlichting.
Sinds een week slik ik Livial maar ook daar merk ik totaal (nog?) niets van.
Ben ik te ongeduldig en duurt het langer voordat Livial aanslaat?

Ik ken de 'gevaren' van hormoonbehandeling maar hoopte op deze manier redelijk de zomer door te komen; want naarmate het warmer wordt, krijg ik steeds meer opvliegers en moet me meerdere keren per dag douchen en verkleden.

Tips en ervaringen zijn welkom!

Roos
Awella
Berichten van Awella
Onderwerpen van Awella
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Re: Eierstokken en eileiders verwijderd

Bericht door Awella »

Beste Roos,

8 weken na je operatie kan je je ook nog heel rot voelen door het herstellen ervan!
Het is een zware operatie geweest, dat onderschatten veel mensen.

Bij mij zijn precies een jaar geleden beide eierstokken verwijderd (een cyste ook).
Daarvoor was ik wel al in de beginnende overgang.
Maar mijn klachten zijn de laatste 2 maanden zo heftig dat ik morgen (weer) naar de huisarts ga en doorverwezen zal worden naar de gynaecoloog.
Sinds de operatie ben ik echt mijzelf niet meer, ik herken me amper in de spiegel.
Een heleboel klachten die altijd wel sluikend aanwezig waren, zijn nu zo uitvergroot.

Tips heb ik dus helaas niet, maar ben wel erg benieuwd naar hormoontherapie en ga verder op zoek. Succes.

Groet, Anita
Anna64
Berichten van Anna64
Onderwerpen van Anna64
Menopauzejaar: Menopauze na ingreep 2011
Leeftijd: 56

Bericht door Anna64 »

Hallo, dames

Wil even reageren,
Bij mij zijn bijna 2 jaar geleden, mijn baarmoeder en eierstok verwijderd, 1 eierstok was eerder al verwijderd. Het was een zeer pittige operatie.. en volgens mij was alles nog maar net verwijderd en het zweet gutste aan alle kanten uit mijn lichaam, vreselijk helemaal in paniek..zoiets nog nooit meegemaakt, vooral voor iemand die nooit transpireert.
Zat in een ware hel, toen ik na 6 weken weer op controle moest heb ik Livial voorgeschreven gekregen, en ik knapte helemaal op.
Maar het duurt ongeveer wel 6 weken dat het begint te werken.
Ik probeer nu te stoppen, maar dan komt alle ellende terug.
Dus ik slik nog steeds.
Ik wacht op het goede moment om er mee te stoppen.En zo n operatie moet je echt niet onderschatten hoor, heb ik ook steeds gedaan, maar je komt jezelf elke keer weer tegen, als je te snel wilt.

Ik hoop dat ik je antwoord heb kunnen geven.

vr groet Sil
Awella
Berichten van Awella
Onderwerpen van Awella
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Awella »

Hoi Sil en Roos,

Qua hormoongebruik bevestig je wat de huisarts mij gisteren vertelde:
Het stelt de overgang alleen maar uit, dus ik ga geen Livial o.i.d. gebruiken.
HA heeft mij bètablokkers voorgeschreven, dit moet het hart tot rust brengen zodat ik weer kan slapen. Tweede medicijn al, maar ja.
En ik heb vannacht besloten minder te gaan werken, dit geeft mij heel veel rust, moet het alleen mijn baas nog gaan vertellen...........

Groet
Anita
Plaats reactie