De overgang en ongewenst kinderloos

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Esje
Berichten van Esje
Onderwerpen van Esje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

De overgang en ongewenst kinderloos

Bericht door Esje » za 06 apr 2013 11:01

Hallo dames

De overgang kwam bij mij op een wel heel vervelend moment.
Net toen we besloten het nog een keertje te proberen om zwanger te raken ontdekte men een aantal heel grote vleesbomen. Deze zette al een streep door de kinderwens. Daarnaast raakte ik zowat tegelijkertijd in de overgang.

Een klein voordeeltje is wel dat de vleesbomen nu zo goed als stilstaan en voorlopig geen baarmoederverwijdering nodig is.

Emotioneel gezien ben ik in een achtbaan terechtgekomen. Nu is het definitief, nu zullen we nooit papa en mama worden.

Het doet pijn, temeer omdat mijn zus in dezelfde periode zwanger raakte van haar eerste. Moet toegeven dat ze geen gemakkelijke zwangerschap heeft gehad doordat ze ontdekte dat het kindje ziek was/is. Inmiddels is ze bevallen. Met haar zoontje gaat het prima en de hele familie draait om.... precies de baby.

Ik kan er zo niet mee omgaan. Het doet zo'n pijn haar vreugde. Het staat zo haaks op mijn verdriet. Vanuit de familie komt weinig begrip, wat zeg ik? Niks.

Hoe verwerk je zoiets? Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt wel alsof je dubbel gestraft wordt. De overgang moet je mee leren omgaan, een nieuwe fase in je leven maar tegelijkertijd moet je ook accepteren dat je kinderloos zult blijven.

Esje

Hartje
Berichten van Hartje
Onderwerpen van Hartje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Re: De overgang en ongewenst kinderloos

Bericht door Hartje » do 25 apr 2013 20:45

Hoi Esje,

Ik ben hier nog maar pas lid, en lees je bericht.
Ook ik ben ongewenst kinderloos,
Ik ben 54, na het stoppen met de pil drie jaar geleden, ben ik nog 1 keer ongesteld geweest,
Ik zit nu wel midden in de overgang,

Ik herken je emoties, niet de vreugde van kinderen kennen, en de pijn omdat vrouwen in je omgeving wel moeder zijn.
Na jaren heeft het bij mij een plekje gekregen en toch blijven er nog altijd gevoelens pijnlijk prikken.

Hartje

Marianne25
Berichten van Marianne25
Onderwerpen van Marianne25
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 33

Bericht door Marianne25 » za 11 mei 2013 19:16

Hallo Esje,

Wat een heftig verhaal zeg! Ook ik kan me bij deze situatie helaas aansluiten. Ik ben 26 jaar en weet nu een jaar dat ik vervroegd in de overgang ben wat je inderdaad niet in de koude kleren gaat zitten.
Hoe je hier mee om moet gaan kan ik je geen duidelijk antwoord op geven omdat ik me elke dag precies dezelfde vraag stel maar mij heeft veel praten erg geholpen. Bespreek het met mensen maar krop het vooral niet op. Mensen zeggen vaak dat je het naast je neer moet leggen maar hoe kan je een kinderwens wat je zo hebt zo 1,2,3 naast je neerleggen en dat zou je ook niet moeten willen.
Ik hoop nog steeds op een wonder en ben nog bezig om de medische molen in te stappen. Al veel gesprekken met artsen gevoerd nog geen stap durven zetten omdat ik nog vol met vragen zit.
Nu is het nog zo "vers" dat je het nieuws weet maar ik ben nu een jaar verder en kan merken dat de rust wel langzaam maar zeker begint terug te komen. Accepteren kan ik het nog steeds niet maar het omgaan met gaat steeds beter!

Groeten Marianne

Esje
Berichten van Esje
Onderwerpen van Esje
Menopauzejaar:

Bericht door Esje » do 19 sep 2013 19:47

Hallo dames

Ik ben lichtelijk in de war na een bezoek aan de gynaecoloog vanochtend. Ik moet elk half jaar op controle komen vanwege een hoop vleesbomen die ik heb, die houden ze in de gaten.

Ik kreeg vandaag niet mijn eigen gyn maar een vervanger. Mijn eigen gyn meldde mij vorige keer dat hij, vanwege min klachten, er vanuit gaat dat ik aan de overgang ben begonnen. Ik begon daar de laatste tijd lichtelijk vrede mee te krijgen. Ik vond het extra moeilijk omdat die vleesbomen allereerst al een mokerslag waren (wilde heel graag een kindje en dat zit er niet meer in) toen kwam die overgang er nog eens extra definitief achteraan.

Nu vond de gyn die ik vandaag had dat ik helemaal niet in de overgang ben. En nu komt het: "heeft u ook opvliegers?" Nee zei ik, nog niet eigenlijk maar wel dit en dat en zus en zo... "Oh nee dan bent u niet in de overgang hoor. Trouwens u bent ook veel te jong!"

Ik ben 42 jaar mijn moeder was 36 en vervroegd in de overgang. Mij werd altijd verteld dat je moeder wel een graadmeter is.

Ik ben er een beetje mee aan momenteel en ben weer terug bij af.. wel niet? wat is het nu? Mijn menstruatie rommelt, maar ik sla dus niet over ik ben juist steeds te vroeg! Mijn eisprong lijkt steeds dichter op min menstruatie te zitten. Op emotioneel vlak ben ik een stuiterbal, als ik op de website van vrouw en overgang lees herken ik me er zo in...

Wat denken jullie? Had overigens overall geen lekker gevoel bij deze gyn, hele onderzoek verliep niet helemaal naar mijn wens en kwam er ongerust en onzeker vandaan.

Groetjes Esther

Ellen
Berichten van Ellen
Onderwerpen van Ellen
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Ellen » do 19 sep 2013 22:09

Esje schreef:
do 19 sep 2013 19:47
Nu vond de gyn die ik vandaag had dat ik helemaal niet in de overgang ben. En nu komt het: "heeft u ook opvliegers?" Nee zei ik, nog niet eigenlijk maaar wel dit en dat en zus en zo... "Oh nee dan bent u niet in de overgang hoor. Trouwens u bent ook veels te jong!"
Hallo Esje,

Sja, dat is er weer zo eentje die er weinig kaas van gegeten heeft.
Ik zou er geen waarde aan hechten.
De overgang begint niet pas bij 50 jaar, maar begint al ver voor je 40e.

Ellen

Joyce68
Berichten van Joyce68
Onderwerpen van Joyce68
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Joyce68 » do 19 sep 2013 23:09

Hallo Esje,

Ik denk dat je je niet gek moet laten maken. Lees je eigen berichten nog eens goed na en ga af op je eigen intuïtie. De overgang bestaat niet alleen maar uit opvliegers, maar omvat zoveel meer dan dat. Dat is ook wel duidelijk als je al de berichten hier zo leest ;) Allemaal zeggen ze hetzelfde, omdat ze het zelf al helemaal niet weten. Of willen weten, want de medische wereld draait om geld. Zo jammer dit.. Je voelt het zelf het beste. En ik denk dat je het zelf ergens ook wel weet, maar je wilt het zo graag bevestigd zien. Ik weet het, hoor..

Groetjes Joyce

Esje
Berichten van Esje
Onderwerpen van Esje
Menopauzejaar:

Bericht door Esje » za 21 sep 2013 10:14

Bedankt meiden voor jullie antwoord.

Ik moet eerlijk bekennen dat de onzekerheid nog niet helemaal weg is.
Wat ik al zei, ik heb überhaupt een naar gevoel overgehouden. Ging erheen om te weten of de vleesbomen waren gegroeid of niet en daar heb ik dus geen antwoord op gekregen alleen maar weer een heel relaas over verschillende operaties om de baarmoeder te verwijderen.

Maar goed ik probeer het wat van me af te zetten maar wil nog niet echt lukken. :S

Esje

Juud1963
Berichten van Juud1963
Onderwerpen van Juud1963
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Juud1963 » wo 02 okt 2013 12:28

Hoi Esje,

Mijn arts zei nadat geconstateerd was dat ook ik vleesbomen heb, we laten ze zitten want na de overgang zijn ze helemaal weg. Ik was toen 44 jaar.

Wat een ellende want door die vleesbomen waren de menstruaties echt te heftig voor woorden en ik moet zeggen dat nu dik 5 jaar verder , het geheel is hersteld, ik ben bijna niet meer ongesteld en heb daar i.i.g geen last meer van.
Achteraf besef je dan pas dat je in de start van de overgang gezeten heb.

Ik wens je veel sterkte!
Juud

Plaats reactie