Het leven is niet meer leuk

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Maya
Berichten van Maya
Onderwerpen van Maya
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Het leven is niet meer leuk

Bericht door Maya » ma 04 feb 2013 10:38

Hallo dames,

Wat een herkenning zeg.....zal mij kort even voorstellen:
Ik ben nu 43 jaar en vanaf 2007 geen baarmoeder en eileiders meer i.v.m. endometriose.
Omdat deze onderdelen eruit zijn is er een grote kans dat ik dus eerder in de overgang zal komen dan de " gemiddelde" leeftijd.
Althans dat zei mijn gynaecoloog. Nou, ik weet het wel zeker....
Ik heb nog geen nachtzweten en hele kleine opvliegers maar veel lichamelijke klachten en vooral psychische klachten en daar word ik gek van.
Sterke emoties en ben de hele dag op zoek naar bevestiging van mijn klachten. Nu is er een licht vergrote milt ontdekt omdat ik klachten had en mijn huisarts zegt dat dit ook al in 2009 zo was.
Het is/ was zo minimaal dat ze het niet vermeld hebben.
Omdat ik toch pijnklachten heb, wordt ik doorgestuurd naar een internist. Sindsdien alleen maar bang...
Ik herken mijzelf niet meer.

Ik heb op het forum gelezen dat er meerdere dames zijn die hier last van hebben. Ik krijg hulp voor dit probleem maar helpt nog niet echt maar doe mijn best.

Maya

Maya
Berichten van Maya
Onderwerpen van Maya
Menopauzejaar:

Re: Het leven is niet meer leuk

Bericht door Maya » ma 04 feb 2013 14:06

Hoi dames,

Ben ik weer... Ik word er gek van en wordt ook niet meer rustig. Nu ook weer en het stomme is dat het vanmorgen redelijk ging. Althans ik was weer kotsmisselijk en krijg bijna geen hap door mijn keel. Moet toch eten want ik heb diabetes type 1.

Het stomme is ook dat ik ga googelen en dan maak ik het nog erger enkan mijn klachten ook niet meer normaal zien. Eigenlijk heb ik dit de afgelopen jaren ontwikkeld en het wordt steeds erger. Vroeger was ik iemand die alles over mij heen liet komen en gezien mijn ziekte geschiedenis was dit altijd een voordeel. Ik heb dus diabetes en endometriose en sarcoidose dus het ziekenhuis heb ik zeer regelmatig gezien.

Nu is er dus een licht vergrote milt ontdekt en de huisarts zegt dat ik mij niet druk hoef te maken maar sindsdien ben ik eigenlijk in bang. Ik heb het koud en warm tegelijk, maagpijn , trillen, zweten, verminderde eetlust, misselijk .

Help, ik word er gek van....sorry voor de klaagmail hoor maar ik weet het effe niet meer en ga morgen maar weer naar de dokter.

Groetjes van Maya

Jenny49
Berichten van Jenny49
Onderwerpen van Jenny49
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Jenny49 » ma 04 feb 2013 23:01

Hallo maya,

Zelf heb ik niet dezelfde klachten, maar wel een baarmoederverwijdering gehad, en daarna ook zo'n periode gehad als jij nu
Ik kon me ook niet laten geruststellen, ik geloofde niemand.
Toch is het langzamerhand beter gegaan, ik accepteerde op een gegeven moment dat de overgang dit met me deed, maar dat heeft lang geduurd.

Het forum gaf me op een gegeven moment toch die rust en erkenning, herkenning, dat ik niet de enige was die dit doormaakte.
Ik begrijp watje voelt, omdat je net iets andere klachten(mild) en
andere klachten hebt, maar ik ben een ex kankerpatiënt en moet daar men weg weer in zien te vinden.

Op een gegeven moment lukte dit echt, maar voor nu kan ik je alleen heel veel sterkte wensen, begrip krijg je hier in ieder geval, en dat is toch ook
heel belangrijk.

Een warme groet
Jenny

Maya
Berichten van Maya
Onderwerpen van Maya
Menopauzejaar:

Bericht door Maya » di 05 feb 2013 09:14

Hoi Jenny,

Dank voor je reactie en voor je begrip want dat doet mij echt goed!

Ik heb ooit een aantal jaar in een kunstmatige overgang gezeten i.v.m. endometriose en daardoor direct geconfronteerd met de overgang van de ene op andere dag en dat vond ik toen al een hel. Ik herkende mijzelf toen al niet meer terug. Nu ga ik er geleidelijk in en had eigenlijk nooit verwacht dat het zoveel doet....Stom he?

Met de lichamelijke dingen kan ik nu nog wel omgaan, ahum, nou ja als ik naar mijzelf kijk in de spiegel heb ik toch wel een oude kop gekregen maar ja dat heeft ook zijn charme :D .

Vanmorgen weer naar de huisarts gegaan omdat het niet goed ging met me en gevraagd wat de echo nu precies heeft uitgewezen omdat ik vond dat hij niet duidelijk was. Hij heeft mij een kopie van de uitleg gegeven en heel duidelijk uitgelegd wat er nu is of eigenlijk niet. Mijn milt is niet vergroot! Mijn lever en aorta en lympeklieren en alvleesklier zijn allemaal goed! Er zit aan mijn milt, waarschijnlijk, littekenweefsel van eerdere operaties en die "afwijking" blijkt er al jaren te zitten en is niet vergroot of verkleind.

Ik heb in de afgelopen jaren diverse operaties gehad vanwege endometriose en dat zijn zware operaties geweest. Mijn huisarts heeft uitdrukkelijk vermeld dat ik mij geen zorgen hoef te maken. Ik ben nu ook gerustgesteld maar weet wel dat ik nog een weg heb af te leggen.....

Groetjes van Maya

Jenny49
Berichten van Jenny49
Onderwerpen van Jenny49

Bericht door Jenny49 » di 05 feb 2013 14:13

Maya,

Wat fijn dat je je weer een beetje gerustgesteld voelt, want ik weet uit ervaring hoe belangrijk dat is, want anders gaat het steeds verder.
Ik voel me anders tegenwoordig, omdat veel dingen die ik nu ervaar bekend zijn voor mezelf. Ik weet nu dat de angst ook weer verdwijnt, of minder word.
Niet dat het dan minder erg is, maar te weten dat je het overleeft, en dat naar jezelf toe kunt zeggen scheelt voor mij al heel veel.
Ik laat het er nu maar zijn, want ertegen vechten verergert het voor mij.
Ik hoop voor jou ook dat jij je weg hierin zult vinden, en dat je ook over een tijdje kunt zeggen dat het wat beter met je gaat.
Heel veel sterkte, maar dat zou ik iedere vrouw toe willen wensen in deze moeilijke zware periode in ons leven, want het is me nogal wat waar
wij door heen moeten.

Jenny

Peetrie54
Berichten van Peetrie54
Onderwerpen van Peetrie54
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Peetrie54 » di 05 feb 2013 20:41

Maya,

Als je veel op dit forum leest, zie je dat een groot aantal vrouwen jouw klachten kent. Ik heb ze in het begin van mijn overgang ook gehad, beeldde me allerlei ziekten in, googelde op elk kwaaltje en kon niet geloven dat het niet ernstig was. Uiteindelijk heb ik me wel grondig laten onderzoeken en bleek ik niets te mankeren. Ook al geloof je het nu misschien niet, er komt een tijd dat je je klachten beter kunt plaatsen en weet je dat het tijdelijk is. Het is een komen en gaan van kwaaltjes, waar je in het begin bang door word.

Jenny, goed te lezen dat het beter gaat. Ik had ook een goede periode van ene paar maanden, maar zakte het najaar toch weer in. Het gaat op en af nu, maar niet meer zo slecht als het was. Volhouden dus!

sterkte,
Peetrie

Maya
Berichten van Maya
Onderwerpen van Maya
Menopauzejaar:

Bericht door Maya » di 05 feb 2013 22:43

Hoi allemaal,

Ook al ken ik jullie niet maar vind het zo fijn dat er een stuk herkenning is en dat doet mij goed.

Ik heb al jaren geen menstruatie meer doordat mijn baarmoeder en eileiders eruit zijn maar mijn eierstokken zitten er nog in en daardoor maak ik dus nog steeds hormonen aan en hoe raar het ook klinkt maar ik voel dat ik af en toe nog een eisprong heb.

Ik zal wel in de premenopauze zitten maar heb wel kleine opvliegers die ik weer herken vanuit het verleden door kunstmatige overgang. Ik heb gelukkig een huisarts die openstaat voor het feit dat mijn geestelijke gestel en lichamelijke gestel wellicht van de overgang komen en hij is juist diegene die voorstelt om mijn bloed te laten prikken. Ben daar ook erg blij mee dat ik serieus wordt genomen.

Hoe dan ook, hormonen of het gebrek daarvan heeft een enorme weerslag op ons lijf en dat uit zich bij de 1 weer anders dan bij de ander.
De rust is nu weer terug in mijn lijf en heb zelfs weer gegeten! Ben benieuwd wat de weegschaal morgenochtend zegt. Een mens zit raar in elkaar hoor want een jaar geleden ben ik begonnen met afvallen omdat ik door hormoon gebruik meer dan 10 kilo was aangekomen en het is mij gelukt om bijna 9 kilo af te vallen. En nu ben ik net zo zwaar als 20 jaar geleden, maak ik mij daar weer druk om...... Maar goed, ik heb het nu onder controle en hopelijk blijft het even weg.

Maya

Honey007
Berichten van Honey007
Onderwerpen van Honey007
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 56

Bericht door Honey007 » do 07 mar 2013 17:37

Hallo Jenny,

Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat de geestelijke klachten minder werden?? Ik ben nu zo'n 17 maanden postmenopauzaal, maar de geestelijke klachten worden alleen maar erger.
Slaap 's nachts nauwelijks door trillingen die mijn hele lichaam doorgaan en ben overdag doodmoe. Heb spier- en gewrichtsklachten, loop bij de fysio hiervoor..
Ben benieuwd hoe lang het bij jou duurde voordat de klachten minder werden.

Groetjes,
Honey

Jenny49
Berichten van Jenny49
Onderwerpen van Jenny49

Bericht door Jenny49 » vr 08 mar 2013 10:28

Hoi Honey.

Even reageren op jouw vraag.
Na een baarmoederoperatie ben ik in de overgang beland, zonder dat ik het wist.
Ik weet natuurlijk niet wanneer welke fase was aangebroken, maar met elkaar heeft die nare bange periode wel een jaar of 9 geduurd.
Ook van alles geprobeerd, maar niets helpt echt.
Denk niet dat ik alleen maar ziek en depri was, er zijn best wel eens betere periodes geweest.
Nu merk ik dat ik geruster ben, ook al kan ik moeilijk met stress omgaan.
Ik voel me wel erg vlak, en heb nog weinig zin om ook maar iets te ondernemen, maar het is wel rustig zo, ik accepteer me zelf wat meer, denk ik.
Ik herken je klachten, en heb ook op die bodem gezeten, en het enige wat ik je kan aanraden, is het er maar te laten zijn, praat er mee, en wees vooral heel lief voor jezelf, want het is heel erg, waar vrouwen die de geestelijke overgang op deze manier beleven, doorheen moeten.

Het ergste vond ik altijd dat mensen mij vertelden dat ik aan moest pakken, er niet in blijven hangen. Dat onbegrip heeft mij zoveel pijn gedaan, totdat ik dit forum ontdekte, dat was voor mij een ommekeer.
Spier en gewrichtsklachten heb ik nog, maar met warmer weer voel ik dat minder.
Sporten en wandelen horen nog steeds niet bij me, en ik werk ook niet meer.
Met mijn emotionele reacties ben ik bij heel veel verschillende therapeuten geweest, en ademhalingstherapie heeft me daar wel bij geholpen.
Vorig jaar bij een overgangsconsulente geweest, en dat was ook heel fijn.

Slecht slapen, voor mijn gevoel niet slapen, hoort hier ook bij, en dat versterkt
al je klachten die je al hebt.
Wat een verhaal heb ik er van gemaakt, hoop dat je er iets mee kunt.
Ik wens jou en alle vrouwen die hier in zitten ontzettend veel sterkte toe.

Jenny

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht