Een jaar na baarmoederverwijdering.

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 63

Een jaar na baarmoederverwijdering.

Bericht door Dorothea » ma 13 aug 2012 09:33

Goedemorgen,

Vorig jaar 1 augustus is m'n baarmoeder verwijderd na jaren van heftige bloedingen en een 2 tal behandelingen, om de bloedingen te laten stoppen.

'k Heb een novasure behandeling gehad, kleine operatie, dan schroeien ze je baarmoederslijmvlies weg, geen succes, toen een kuur van een half jaar (injecties) dan kom je kunstmatig in de overgang, allemaal om een baarmoederverwijdering te voorkomen, heb zelfs 2 x een ijzerinfuus gehad, zo laag was m'n HB.

vorig jaar in de maand juli brak er weer een bloedbad los en aangezien ik toch onder behandeling was, kon ik gelijk komen, ging verder door de molen en de afspraak voor de operatie was gemaakt, binnen 5 dagen kon ik geopereerd worden.

Nu gebeurde het volgende, de dag voor de operatie stopte het bloedverlies ineens, maar ik wilde ook niet alles annuleren, dus ben de operatie ondergaan. Achteraf gezien was dit voor mij het minst erge van alle behandelingen.

Nu denk ik te voelen dat ik nu in de postmenopauze ben gekomen.
Een vraag, hebben sommige van jullie dit ook gevoeld??

De menstruatie van vorig jaar Juli vlak voor m'n operatie was dus waarschijnlijk de laatste geweest.
6 weken na de operatie begon ik me weer beroerd te voelen, overgangs-beroerd zeg maar, die ervaring had ik door de injecties.
Dat duurde bijna 1 jaar, toen begon er af en toe een goede dag te komen en later zelfs een goede week, af en toe sliep ik een weekje heerlijk.
Ik dacht, nu gaan we de goede kant op.

Nu vanaf eind Juli voel ik me ineens veel beroerder, goede dagen blijven weg, slaap weer niet en wat ik in de 6 jaar die achter me liggen nog nooit heb gehad, opvliegers.

De gynaecoloog heeft een echo gemaakt, eierstokken zijn zo klein (verschrompeld) dat ze amper te zien zijn, geen eitjes te bekennen.
Bloedonderzoek wijs duidelijk menopauze aan.

Nou, kun je na een baarmoederverwijdering nooit met zekerheid zeggen, het jaar is voorbij dus nu ben ik in deze fase, maar zou het zo fijn zijn om het te weten en me vast te kunnen houden aan de wetenschap dat ik in de laatste stap zit.

Kan het kloppen zodra je in de post=menopauze komt, je je beroerder gaat voelen, opvliegers weet ik, typisch post.
Zou ik de signalen dan zo goed opvangen van m'n lichaam dat ik de overgang naar post heb kunnen voelen? Hebben meerdere van jullie dit kunnen voelen??

Een lang bericht, van iemand die met smart wacht op een goede dag/periode.

Hoop van jullie te horen hoe dat bij jullie ging.

Fijne dag en sterkte voor iedereen.
Dorothea
En voor Lee (post menopauze) hopelijk.

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Een jaar na baarmoederverwijdering.

Bericht door Anette » ma 13 aug 2012 10:42

Dorothea schreef:
ma 13 aug 2012 09:33
Kan het kloppen zodra je in de post=menopauze komt, je je beroerder gaat voelen
Hallo Dorothea,

Ja dat kan, maar het kan net zo goed andersom zijn. Vrouwen die veel klachten hadden in hun premenopauze knappen soms juist weer heel erg op na hun menopauze.
Het is natuurlijk wel zo dat zo'n ingreep voor je lichaam een stressvolle gebeurtenis is, die de bestaande hormoonhuishouding flink door elkaar gooit.

Afgaand op je leeftijd en lange geschiedenis van al onregelmatig zijn is de kans natuurlijk groot dat je rond je menopauze zit en al zat.
Maar weten doe je het nooit. Klachten overlappen elkaar en aan het bloed is het niet echt te zien, omdat de waardes waar iemand naar toe gaat per persoon erg kunnen verschillen.

Anette

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » ma 13 aug 2012 12:20

Hallo dames
Dorothea schreef:
ma 13 aug 2012 09:33
Kan het kloppen zodra je in de post=menopauze komt, je je beroerder gaat voelen
Anette schreef:
ma 13 aug 2012 10:42
Ja dat kan, maar het kan net zo goed andersom zijn. Vrouwen die veel klachten hadden in hun premenopauze knappen soms juist weer heel erg op na hun menopauze.
Jee wat ben ik blij om dit laatste te lezen! Dat geeft de burger weer moed :) Ik had begrepen uit het forum dat in de postmenopauze alles altijd erger wordt, maar omdat het naar mijn idee al zo verschrikkelijk geweest is allemaal kon ik me dat eigenlijk niet voorstellen en het maakte me ook zo bang!
Ik ben namelijk al zo de weg kwijt geweest en nu functioneer ik tenminste weer, weliswaar zeker niet op alle vlakken als mijn oude ik deed, maar dat hoeft in principe ook niet meer van mezelf.
Al blijf ik het wel een gemis vinden: mijn oude ik kwijt zijn, daar moet ik nog wel een stap in maken denk ik, dat ik dat niet meer mis en er niet meer over rouw. Misschien gaat dat dan gebeuren in de postmenopauze? Dat die somberheid en melancholie minder wordt? Postmenopauzale Lichamelijke klachten kan ik beter aan als ik dan eerst maar eens geestelijk beter in mijn vel zit denk ik en die hoop is er blijkbaar?

Het beroerd voelen van jou Dorothea is dat vooral lichamelijk of geestelijk of allebei?

Ik vind het een interessant topic Dorothea (leuk ook dat je mijn idee pre of post te vermelden oppikte! :D ;) ) en ik vind het jammer dat ik er verder niet inhoudelijk op kan reageren naar jou toe omdat ik dus nog niet postmenopauzaal ben.
Als ik terugdenk en reken, weet ik dat ik in 2006/2007 al pre was, precies wat hier op het forum ook vaak uitgelegd wordt: dat het allemaal veel eerder begint dan je denkt en geleerd krijgt.

Ik hoop dat je veel reacties krijgt Dorothea en dat je je weer beter gaat voelen!

groetjes lee

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » ma 13 aug 2012 12:57

Lee64 schreef:
ma 13 aug 2012 12:20
Ik ben namelijk al zo de weg kwijt geweest en nu functioneer ik tenminste weer, weliswaar zeker niet op alle vlakken als mijn oude ik deed, maar dat hoeft in principe ook niet meer van mezelf.
Hallo Lee,

Kijk eens aan Lee, je "vernieuwde" ("in vernieuwing") ik is er al en hoewel nog maar een beetje gekend, begint zij al vrede met zichzelf te sluiten.
Logisch dat deze je oude ik nog een beetje mist en daarom rouwt. Het is ook nogal niet wat in een maatschappij als de onze, om zo'n verandering te ondergaan die geen keus is.
Rouwen is loslaten van wat er niet meer is, zodat ruimte kan ontstaan voor wat zal komen. (Het oude hoeft ook allemaal niet meer zo nodig)

Alles wat het leven betreft komt in de overgang samen. Al staat het dikwijls haaks op wat onze maatschappij/economie aangaat.
Vergeet ook niet Lee, dat zo'n lange en ingewikkelde premenopauze, waarin je met dat gegeven wordt geconfronteerd, behalve de ellende die dan zo de voorgrond in beslag neemt, op de achtergrond ook net zo goed wat kan brengen. Ervaringen, bewustzijn van jezelf en de wereld waartegen je botst, het doorzien van het hoe en waarom ervan, of bijv. omgaan met niet kunnen.

Allemaal waarden/ervaringen die je nieuwe ik zo meteen als wijsheden zomaar beschikbaar heeft. Het begint denk ik altijd met bewustwording. Daarvan lees ik veel in je berichten.

Het is alleen zo jammer dat we gewoon mens blijven he, en er ook aan wijsheid weer twee kanten zitten.

Groet
Anette

Vosje61
Berichten van Vosje61
Onderwerpen van Vosje61
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 69

Bericht door Vosje61 » ma 13 aug 2012 19:57

Dorothea,

Bij mij zijn de klachten juist begonnen nadat mijn menstruatie definitief gestopt was dus postmenopauze
Nooit heb ik daarvoor klachten gehad mijn menstruatie werd maandelijks steeds korter en minder totdat het uiteindelijk stopte.

Het begon met duizelingen, watten in hoofd en onwel voelen bij vlagen, elke dag drukkende hoofdpijnen gewrichtspijn enz. na 4 jaar rond mijn 56 was ik klachten vrij. En dacht er doorheen te zijn.

Helaas 2 jaar geleden kreeg ik de klachten weer terug een half jaar heeft het geduurd. Toen ging het weer beter maar ik bleef wel hoofdpijn houden. En vanaf januari begon het weer maar nu met weer andere klachten. Toen stak ook de angst op voor enge ziekten. Ik ben helemaal door de medische molen gegaan alles was goed gelukkig. Bij de vraag of dit misschien de overgang kon zijn konden de artsen daar geen antwoord op geven. 61 jaar moest nu wel achter de rug zijn.

Nu gaat het weer beter de klachten worden minder (heftig) maar ben nog steeds niet stabiel. Vaak moe en heb geregeld nog malaise en hoofdpijn klachten.
Ik heb ook een mentale verandering doorgemaakt, Ik ben niet meer de onvermoeibare sportieve energieke vrouw die ik was. Ik ben mijn grenzen tegengekomen dat heb ik moeten accepteren .

Dus mijn antwoord op je vraag of bij postmenopauze de klachten pas beginnen is in mijn geval: ja.

Hoop voor jullie dat het snel beter gaat en voor mij dit het laatste rondje overgangsklachten.

vosje

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » zo 26 aug 2012 13:52

Anette schreef:
ma 13 aug 2012 12:57
Het begint denk ik altijd met bewustwording. Daarvan lees ik veel in je berichten.
Hallo Anette

Dat klopt, zo ervaar ik het zelf ook. Ik ben me ontzettend bewust van het een en ander en sta voor grote keuzes. Die helaas veel impact zullen hebben op mijn omgeving, dus ben nog niet zover om daadwerkelijk consequenties te verbinden aan datgene waar ik mij allemaal bewust van word.
Voel me aan de ene kant heel sterk, kan weer veel meer aan dan eerst maar bescherm mezelf ook goed, dat heb ik inmiddels gewonnen.
Angsten lijken te verdwijnen naar de achtergrond gelukkig, behalve die ene angst: blijft dit wel zo en wat gaat de overgang me nog brengen als ik eenmaal in de postmenopauze ben??

En om terug te komen op het topic van Dorothea, zij is tenslotte dit topic gestart ;) : ik voel wel dat ik stappen maak in dit hele proces maar de overgang naar postmenopauze heb ik nog niet kunnen voelen, simpelweg omdat ik nog menstrueer. (wat ik overigens best vreemd vind omdat mijn geest nu verder lijkt te zijn dan mijn lichaam.....)

Lee (pre of perimenopauzaal)

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Cornelie » ma 27 aug 2012 12:35

Hallo Dorothea en de andere dames,

Dit is een vraag die mij ook sterk bezighoud de afgelopen tijd.
Ik was tot afgelopen zaterdag 11 maanden niet ongesteld geweest en begon te hopen dat ik erdoor was maar nee dus, ik werd toch weer ongesteld.

En nu vraag ik me dus nog sterker dan daarvoor af of ik nog ergere klachten ga krijgen :?:
Immers ik heb wel veel klachten maar bijvoorbeeld amper opvliegers dus ga ik die nog krijgen? Ben ik al wel zo ver als ik dacht/hoopte te zijn in het hele verhaal?

Ik herken veel in wat Vosje hierboven zegt:
Vosje61 schreef:
ma 13 aug 2012 19:57
Het begon met duizelingen, watten in hoofd en onwel voelen bij vlagen, elke dag drukkende hoofdpijnen gewrichtspijn .
Deze klachten heb ik nu al zo'n 1,5 jaar en de heftige menstruatie en tussentijdse bloedingen al vele jaren langer.
Dus ja Dorothea ook ik vraag me dus af wat er nog komen gaat en ik kan alleen maar hopen dat het mee gaat vallen!

Groetjes, Cornelie

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » ma 27 aug 2012 13:24

Cornelie schreef:
ma 27 aug 2012 12:35
En nu vraag ik me dus nog sterker dan daarvoor af of ik nog ergere klachten ga krijgen :?:
Immers ik heb wel veel klachten maar bijvoorbeeld amper opvliegers dus ga ik die nog krijgen? Ben ik al wel zo ver als ik dacht/hoopte te zijn in het hele verhaal?
Hoi Cornelie,

Niemand kan in de toekomst kijken, en het zullen dus toch wel vragen blijven voorlopig waar alleen de tijd het antwoord op kan geven.

Niettemin is 11 maanden waarin de hormonen al geen menstruatie meer voor elkaar krijgen, al een hele tijd. En dan, verdraaid nog an toe, op de top van je overgang, lukt het ze toch nog een keer.
Terug bij af? Nee dat denk ik zeker niet.
Ik zie dit, ervan uitgaande dat het bij een of bij een paar keer misschien, blijft, eerder als een moment waarop de natuur nog even alles uit de kast haalt voor het definitief afscheid neemt van vruchtbaarheid.
Zo zie je bij vrouwen ook nog wel eens, dat hun libido dat in de overgang dikwijls minder wordt, zo vlak voor de laatste menstruatie opeens nog eventje oplaait.

Hoewel alleen de tijd het enige juiste antwoord met zekerheid kan geven, vermoed ik dat wanneer opvliegers nadrukkelijk bij jou zouden horen rond je menopauze/postmenopauze, dan waren die denk ik de afgelopen maanden ook al veel meer aanwezig geweest.

Anette

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Cornelie » wo 29 aug 2012 10:55

Hallo Anette,

Dank voor je antwoord het heeft mij echt opgepept! Het is fijn als iemand even de dingen voor je in het juiste perspectief zet als je het zelf even niet helemaal ziet.
Ik hoop dat de andere dames hier er ook wat aan hebben.

Groetjes, Cornelie

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » wo 20 mar 2013 10:53

Goedemorgen dames,

Ben inmiddels weer 8 maanden verder en de ellende gaat maar niet over, is dit nou nog wel normaal, vraag ik me af.

ben nu een beetje ten einde raad.
Zijn er dames die weten met hoeveel maanden je je wat beter gaat voelen, ik weet voor iedereen is het anders, maar bij benadering om een beetje houvast te hebben.

Groeten van
Dorothea.

Marina56
Berichten van Marina56
Onderwerpen van Marina56
Menopauzejaar:

Bericht door Marina56 » wo 20 mar 2013 13:08

Hallo Dorothea

ik zit al bijna 7 jaar in de, post, maar nog steeds heb ik wisselend overal last van.
Het geestelijke gedeelte vind ik het moeilijkst, vooral de onvoorspelbare emoties.
Hoelang dit gaat duren geen idee en het schijnt voor een ieder anders te zijn als je dat zo leest op dit forum.
Sterkte ermee en hier blijven lezen, kikker je soms wat op. ;)

Gr. Marina

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:

Bericht door Jetje » zo 24 mar 2013 10:00

Hallo Dorothea en Marina,

Ik ben ook al een jaar of twee in de post, maar ik heb nog steeds veel klachten. Vooral de geestelijke; Voel me vaak emotioneel en angstig, denk veel te veel na, kan niet relativeren, kan nergens van genieten, ben angstig tijdens autorijden, hoofd vol watten, moe, uit mijn evenwicht, enz. enz. Maar ook nog opvliegers!
Inderdaad, ook ik heb het gevoel dat het niet meer ophoudt en vraag me af hoelang het nog duurt. Voor mijn gevoel ben ik al meer dan 8 jaar bezig met de overgang.

Ik merk wel dat er langere periodes zijn dat ik me beter voel.... daar hou ik me maar aan vast.

Sterkte voor jullie.
Groetjes, Jetje

Babs05
Berichten van Babs05
Onderwerpen van Babs05
Menopauzejaar:

Bericht door Babs05 » zo 24 mar 2013 10:57

Hallo Dames

Ben nieuw op dit forum maar heb al een heleboel berichten gelezen. Ben nu 56 en sinds mijn 38e is mijn baarmoeder verwijderd dus weet niet goed hoever ik ben maar heb het idee dat ik steeds meer klachten krijg, opvliegers, het soms heel koud hebben enz. Maak me heel snel druk dat ik een of andere enge ziekte heb. Soms mezelf afvragen is dit alles. Er zijn dagen dat alles wat minder is en dan voel ik me wat beter. Volgens mijn arts heb ik een burn-out maar als ik jullie verhalen lees dan denk ik (weet wel zeker) dat dit veel met overgang te maken heeft.

Voelt wel goed jullie verhalen te lezen alleen jammer dat we allemaal zoveel klachten hebben en dat dat de dagen soms moeilijk maakt om door te komen.

Groeten en sterkte!! :S
Babs

Ernarda
Berichten van Ernarda
Onderwerpen van Ernarda

Bericht door Ernarda » do 04 apr 2013 21:10

hallo Babs,

Ook ik dacht een burn-out te hebben, maar ik weet nu dat het de overgang nog steeds is. Ik moet zeggen dat de symptomen heel sterk overeenkomen.
Het blijft gewoon lastig om met deze rotgevoelens om te kunnen gaan. De ene dag is beter dan de andere maar toch.
Ook jij heel veel sterkte en we slaan ons er wel doorheen.

Groetjes Erna

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht