Lang en hevig menstrueren na verwijdering eierstokken

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Fanni
Berichten van Fanni
Onderwerpen van Fanni
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Lang en hevig menstrueren na verwijdering eierstokken

Bericht door Fanni »

Hallo,

Een paar maanden geleden zijn i.v.m. cystes in de eierstokken mijn eierstokken verwijderd. Ik zou in 1 keer in de overgang komen en nooit meer vloeien.
Niets is minder waar. Ik ben erger ongesteld dan ooit. Dat zou mogelijk komen omdat er nog een schilletje van een eierstok is blijven zitten.
Inmiddels ben ik nu, op 5 dagen na die halverwege de maand mei vielen, al een maand lang ongesteld. Daarvoor was ik in een periode van vijf weken 3x ongesteld.
En flink hevig ook, met stolsels en golven nu en dan. Ik moet ook nu nog minstens om het anderhalf uur tampons verwisselen.

Ik voel me slap en wil me op bloedarmoede laten prikken. Ik wil natuurlijk dat het vloeien ophoudt (niets wijst daar nog op), maar als ik over hormoongebruik lees, word ik ook niet vrolijk. Zijn er meer mensen die deze klachten herkennen?

Groetjes Rita
Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 67

Re: Lang en hevig menstrueren na verwijdering eierstokken

Bericht door Anette »

Beste Rita,

Hevig bloedverlies in de overgang komt zeker veel voor.
Lees maar eens rond op dit forum Overgang en Menstruatie.
Dan zul je zien hoeveel daar over geschreven is. Herkenning te over, denk ik.

Anette
Fanni
Berichten van Fanni
Onderwerpen van Fanni
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Re: Lang en hevig menstrueren na verwijdering eierstokken

Bericht door Fanni »

Dank je Anette,

Ja, inderdaad heb ik gelezen over het vele en langdurige bloedverlies. Alleen ik vind het bij mij zo raar omdat de eierstokken verwijderd zijn, maar goed, het schijnt allemaal te kunnen.
Nu belde net de gyn met de mededeling dat er een recept voor primolut voor me klaarligt. Ik heb er weinig zin in, lees op andere fora over bijwerkingen en krijg de indruk dat jongere vrouwen (tot 35) er wel tegen kunnen maar oudere vrouwen (zoals ik) veel minder. De laatste keer dat ik een pil probeerde (ongeveer 3 jaar geleden) gingen de drie slikweken goed, maar de onttrekkingsweek was een verschrikking.

Ik ga maar eens kijken of er op dit forum ook ervaringen met primolut zijn. En als er mensen zijn die na verwijdering eierstokken deze klachten herkennen hoor ik het graag, het doet je toch altijd goed te merken dat je niet de enige bent.

Bedankt nogmaals,
Rita.
Plaats reactie