Ik dacht dat ik erdoor was....ca.20 jaar geleden

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Artesia
Berichten van Artesia
Onderwerpen van Artesia
Menopauzejaar: Overgang door ingreep
Leeftijd: 61

Ik dacht dat ik erdoor was....ca.20 jaar geleden

Bericht door Artesia »

Hallo dames!

Ik zit met een prangende vraag en ik hoop hier een antwoord te vinden.
Toen ik 35 was is mijn baarmoeder verwijderd maar ook mijn eierstokken en eileiders.
Ik kwam van de ene moment op de andere in de overgang terecht.
Buiten wat nachtzweten en slapeloze nachten had ik er totaal geen last van.
Maar nu, 17 jaar later, zit ik opgescheept met allerlei nare kwaaltjes zoals :
spierpijn
duizeligheid
vermoeidheid
zweetaanvallen (in mijn gezicht vooral)

En daarom vraag ik me het volgende af.
Worden de vrouwelijke hormonen nog elders in het lichaam geregeld, bv in klieren die zich in de hersenen bevinden?
Want nu heb ik de leeftijd om op natuurlijke wijze in de overgang te belanden en ik heb er ook alle symptomen van :S
Ik weet het, mijn vraag is ws oerdom maar gelet op alle klachten en op hetgeen ik hier al gelezen heb lijkt het me precies toch logisch det niet enkel de eierstokken vrouwelijke hormonen produceren.
Ik heb getracht er met mijn dokter over te praten maar die blijft altijd vaag als ik deze vraag stel.
Alvast bedankt voor alle info!

Artesia
Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 67

Re: Ik dacht dat ik erdoor was....ca.20 jaar geleden

Bericht door Anette »

Hallo Artesia,

Na de menopauze zijn het met name vetweefsel en bijnieren die voor je hormoonaanmaak zorgen.

Na een dergelijke ingreep worden vrouwen dikwijls standaard aan hormonen gezet.
Dan is het normaal dat de overgang later alsnog komt.
Je geeft niet aan of jij na de eierstokverwijdering ook jaren hormonen hebt geslikt??

Zonder hormonen verwacht je natuurlijk dat overgangsproces wel klaar is na 17 jaar. Je lichaam heeft zich in je postmenopauze al aangepast aan het toekunnen met minder hormonen. Dat proces zal ook wel klaar zijn.

Maar......... wat bij mij opkomt bij het lezen van jouw verhaal is de gedachte: misschien kan het wel dat ze op haar natuurlijke menopauzeleeftijd wat merkt aan haar hormonen.
Mijn gedachtegang daarbij is de volgende:

In je genen ligt opgeslagen wanneer je als vrouw je natuurlijke menopauze zult hebben. Bij 90% van de vrouwen ligt daarin vast dat zij hun menopauze hebben tussen 45 en 55 jaar.
Gesteld dat je onder die 90% valt, ligt dat ook in jouw genen zo opgeslagen.
Die gedachtegang volgend, lopen de genen als het ware achter de feiten aan, zou me voor kunnen stellen dat je gesteld enigszins invloed van ondervinden.
Want je eierstokken zijn er wel uit, daardoor veranderde je hormoonhuishouding drastisch weliswaar, die werd 'verplaatst' van eierstokken naar andere organen, maar je houdt wel een een hormoonhuishouding. En hormonen blijven reageren, op elkaar en op boodschappen die ze krijgen van binnenuit en van buitenaf.

Anette
Artesia
Berichten van Artesia
Onderwerpen van Artesia

Bericht door Artesia »

Heel erg bedankt voor de info Anette! ;)

Artesia
Artesia
Berichten van Artesia
Onderwerpen van Artesia

Bericht door Artesia »

Hallo dames

Twintig jaar geleden werd mijn baarmoeder, mijn eierstokken en eileiders verwijderd.
Enkele maanden had ik last van nachtzweten en slapeloosheid.
En toen ging het leven weer zijn gewone gang en dacht ik dat ik de ellende van de overgang wel door was.

Nu ben ik bijna 56 en voel me meer 100 dan dat ik me een 50 plusser voel alle dagen ben ik moe, ijlhoofdig, futloos, heb overal wel pijntjes................
Het is een feit dat ik nu de leeftijd heb om in de overgang te zijn maar ik voel me echt bedrogen door mijn lijf.
Heb ik fantoom eierstokken die er nu de brui aan geven?
Wil mijn lijf de triomf die ik voelde na het plots in de overgang komen, die ik afdeed als 'ach, ik merk er niet veel van', me onder de neus wrijven?
Ik vraag me af hoe lang dit gaat duren.
En het steekt als ik op TV reclame zie over vitale 50 plussers die bij wijze van spreken over bergen springen dankzij multivitamine 'X'.
Bij mij doen die dingen helemaal niks, wat mijn frustratie nog erger maakt.
Geleuter over de huidige 50 plussers die eigenlijk de nieuwe dertigers zijn omdat ze nog zo jong zijn maken me helemaal woest.
Ik voel me gewoon oud, gebroken, gerimpeld en dik :evil:

Artesia
Fieneke
Berichten van Fieneke
Onderwerpen van Fieneke
Menopauzejaar:
Leeftijd: 67

Bericht door Fieneke »

Hallo Artesia,

Trek je niks aan van reclame op tv. Daar komen vrouwen voorbij voor middelen voor de overgang en o wat zien ze er piepjong uit. Ik kom ze in het dagelijks leven niet tegen. Je neemt een jong meid verft het haar even wit/grijs en hopla iedereen wil dat middel wel kopen om er zo uit te zien.

Je word klinkklaar voor de gek gehouden. Alles draait om verkoopcijfers. Hetzelfde gebeurd met reclame foto's. Elk oneffen gedeelte van de huid word gefotoshopt. Tuurlijk zijn er mensen die van nature wat mooier zijn dan anderen, maar het blijven meer uitzonderingen dan regel. Kijk maar eens om je heen op straat. Daar zie je maar weinig mensen zoals je ziet op de reclamefoto's Bovendien is het ook nog de vraag wat de een mooi vind vind de ander niet mooi.

Sterkte
Fieneke
Artesia
Berichten van Artesia
Onderwerpen van Artesia

Bericht door Artesia »

Hallo dames

Als je op je 35e door een operatie ineens in de overgang belandt, is je lichaam dan op je 55e (normale leeftijd voor de overgang) 20 jaar ouder dan jezelf?
Ik begin dat stilaan te geloven omdat ik me dus dagelijks vreselijk voel!

Artesia
Plaats reactie