Overgang na baarmoederverwijdering

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
JacQuelineB
Berichten van JacQuelineB
Onderwerpen van JacQuelineB
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Overgang na baarmoederverwijdering

Bericht door JacQuelineB » do 13 okt 2011 14:06

Hallo,

ik ben dus JacQie, 40 lentes jong, moeder van 2 kinderen. Ik heb deze site net pas ontdekt... na 5 jaar hel! Wat een herkenning hier!
Op 4 april 2006 is mijn baarmoeder verwijderd. Mijn eierstokken heb ik nog. Dus... ik zou niet in de overgang gaan. Dat mocht ook niet want ik heb een trombose- en longembolie-verleden.
Afijn, niks aan de hand, geen menstruatie meer, heerlijk!
Tot de avond voor kerst in datzelfde jaar, 2006.

Van het ene op andere moment, werd ik me toch enorm beroerd! Ik zag mn woonkamer draaien, was buiten mezelf, mn ademhaling stokte, was enorm opgejaagd. De EHBO gebeld, en die zeiden neem maar paracetamol en ga buiten lopen!
De weken erna bleef ik slap en opgejaagd, hield me aan alles vast om niet te vallen, lag grotendeels op de bank.
Naar de huisarts en terug....
Ondertussen begonnen met B12-injecties. Knapte wel wat op, maar werd nooit de oude.
In april 2007 zijn er antistoffen aangetoond waardoor ik dus levenslang B12 moet blijven spuiten. Geen probleem.
Ondertussen nog steeds duizelig, last van 'brand op mn borst" enz. En Bang! Durfde amper nog alleen thuis te zijn.
3 maagonderzoeken leverden niets op,
Verder kreeg ik tintelingen door mn lichaam, een brandend gevoel onder mn huid, spierkrampen... enz.
Ook is er toen ontdekt dat mn middag-cortisolwaarde erg laag was. Waar vervolgens niks mee gedaan werd.
Maar de heren malloten blijven zoeken en kwamen ook nog even achter een vitamine D gebrek en een foliumzuur gebrek... dit alles wordt keurig aangevuld.... maar geen klacht die verdween!
In april 2008 mag ik dan naar een kno-arts omdat ik een gigantisch brok in mn keel voelde. Niks aan de hand, dus kreeg logopedie voor ademhaling- en ontspanningsoefeningen. mochten niet baten.
Ondertussen voel je je natuurlijk een geweldige aansteller, het zit tussen je oren, je bent gek... Dus ook maar even langs de psycholoog.... geloof me, daar wordt je niet vrolijker van.
Tussendoor heel wat injecties gehad tegen slijmbeurzen en genoeg blaasontstekingen gehad.
Later in 2008 werd geconstateerd dat mn schildklier te traag werkt en ook daarvoor medicatie natuurlijk. En wederom werden de klachten niet beter, eerder slechter.
Om wanhopig van te worden.
Ik heb acupunctuur geprobeerd, fysiotherapie, praatsessies.. niks geen verbetering.
Hoe vaak ik geen schimmelinfectie in mijn mond heb gehad is niet normaal.
In 2009 ben ik dan nog even gedotterd vanuit mijn lies, in mn been. Had een etalagebeen gekregen. De rugpijn zou een beginnende hernia zijn.
Mede door het dotteren, en dus een vaatvernauwing gingen ze dan toch ook maar mijn hart bekijken, want ja, mevrouw de zeikerd klaagt ook over brand en steken op haar borst. Gelukkig was mijn hart in orde!
Mijn tintelende vingers en pols zijn te wijten aan een tunnelsyndroom, niet erg, hoeft niks aan gedaan te worden volgens arts nummer 10

In mei 2010 wordt ik opgenomen in het ziekenhuis vanwege ernstige benauwdheid, conclusie astma/cop. Ook daar medicijnen voor, want misschien komt daar ook de brand wel van. Niks hoor, blijf last houden.
Op 28 september 2010 een slikfoto mogen doen, omdat ik het idee heb dat ik moeilijker kan slikken. Ik moet nadenken voor ik slik. Ik moet soms nadenken om vooral adem te halen. O ja, hyperventilatie natuurlijk! Dat een hyperventilatie test bij de longarts negatief was, doet er niet toe!

En dan dit jaar. Een bronchoscopie die de brand niet verklaart. Een keelspiegeling die de brand niet verklaart, een bacterie in mijn longen die het niet verklaart.
En dan kom ik in juni op ehbo terecht voor verschrikkelijke hartritmestoornissen. Man wat wordt je daar duizelig en moe van!
Heb nu harttabletjes liggen voor 'indien nodig'. En de schildkliermedicijnen zijn opgehoogd want die kan ook hartproblemen veroorzaken.
Ondertussen heb ik een bijniertest gehad, maar die werken naar behoren.
In de afgelopen jaren heb ik heel wat diagnoses gehad!. Adisson Biermer, gastritus, fibromyalgie, copd, cvs, hyperventilatie, schildklier, bijnierinsufficiëntie, en vaatproblemen!

Zodoende kwam ik vanmorgen weer bij mijn huisarts. Die wil altijd op de hoogte gehouden worden van het reilen en zeilen in het ziekenhuis.
We zaten te praten wat er nou toch aan de hand kon zijn, waarom ik niet opknap, en opeens vanuit het niets zei hij.. "ik wil een inwendig onderzoek doen na de herfstvakantie, je eierstokken bekijken en zien of je niet toevallig in de overgang bent!

Ik viel zowat van mn stoel. Ik heb jaren aan de meest vreselijke ziekte gedacht, ben 5 jaar ziek, zwak en misselijk, heb paniek en angst ontwikkeld, ademhalingsproblemen, en altijd wel een scala aan vage klachten .. en dan zou het de overgang zijn??
Dan zou een half jaar na mn baarmoederverwijdering de ellende begonnen zijn.
Een beetje ongelovig ben ik thuisgekomen en op deze site terecht gekomen. En van wat ik allemaal las, viel ik haast weer van mn stoel.
Zou het dan echt??
Dit zijn mijn belangrijkste klachten:

Brand op de borst (soms niet, maar vaak dagen aan 1 stuk)
Keel / mond problemen
Moe
Benauwd / niet op adem kunnen komen
Spierkrampen
Slikken
Duizelig
Misselijk
Hartritmestoornissen / steken op de borst
Trage stoelgang (geen buikpijn of krampen)
Wazig zicht soms
Angst
Concentratieproblemen
verzuurde armen en benen
Hoofdpijn
Witte vlekken in ondergoed

Sorry voor het idioot lange verhaal..... moest het even kwijt..... herkent iemand mijn verhaal??

Groetjes JacQie

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Re: Overgang na baarmoederverwijdering

Bericht door Cornelie » do 13 okt 2011 15:22

Hoi JacQie,

Een heel verhaal idd en bepaald niet fijn wat je zoal hebt meegemaakt en nog!
Ik herken wel een paar van je klachten maar niet dit hele plaatje. Wel bijvoorbeeld vermoeidheid, last van spieren, slechter zien, duizeligheid maar goed voor een ieder van ons ziet het totaalplaatje er natuurlijk ook weer anders uit.
Ik hoop dat je toch wat oplossingen kunt vinden.

Gr. Cornelie

Ladyrun
Berichten van Ladyrun
Onderwerpen van Ladyrun
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Ladyrun » do 13 okt 2011 16:13

Welkom JacQie,

Het zou me niet verbazen als blijkt dat heel veel van je klachten met de overgang te maken hebben.
Neemt niet weg dat ze toch blijkbaar wel iets gevonden hebben want anders slik je al die medicijnen voor niets.

Ladyrun

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Bericht door Ruchama » do 13 okt 2011 16:14

JacQie,

Wat erg allemaal, dat ze zo laat pas aan de overgang dachten. Alles klopt mijn inziens, hoor.
Ik was 41 toen de overgang begon, benauwd, hevige bovenrugpijn hierdoor, gejaagd, Duizelig, grieperig, vreselijk allemaal.
Ik ben door deze website en boeken uit de bibliotheek erachter gekomen dat het de overgang was zonder dat de huisarts een diagnose stelde (wel heeft hij astmatisch gediagnosticeerd en kreeg ik een inhaler, die ik al lang niet meer nodig heb, hoezo astmatisch?).
Jij had je klachten al veel eerder dus, maar het kan echt wel beginnen, vanaf 35, je bent echt de enige niet.
Het blijft nog steeds een heel trieste zaak dat huisartsen zo zelden bedacht zij op de hevige klachten van een vroege overgang. Er zou toch echt iets meer gedaan moeten worden aan scholing en bijscholing op dit gebied.
Hier op de site staan ook wel wat tips over hoe je kunt proberen je klachten wat te beperken. HEEL VEEL STERKTE!

Ruchama

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » do 13 okt 2011 16:47

Hai JacQie,

Heel herkenbaar, heb zelfs gedacht aan 'een of andere ziekte die de artsen over het hoofd zagen...
Gelukkig blijkt het bij mij dus ook de overgang te zijn die al die nare klachten veroorzaakt (alles beter dan 'een of andere ziekte, hoe naar je je ook voelt van de overgang vind ik...).
Het branden op de borst herken ik niet maar daarentegen heb ik terugkerende kramp op de borstkas waar verder geen oorzaak voor gevonden is.
Volgens de internist is het stress maar ben zelf even bij gaan houden wanneer ik het vooral had en dat blijkt dus elke keer rond de menstruatie/eisprong te zijn (duurde even voordat ik dat doorhad omdat ik nogal wisselende menstruaties heb).
Ik snap niet waarom ik daar telkens last van krijg en hoe dat dan precies zit, wel is het heel erg pijnlijk.

Ik hoop dat je onderzoek na de herfstvakantie je zekerheid geeft, ik snap dat de onwetendheid je parten speelt.

Groetjes
Gaea

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002

Bericht door Ruchama » do 13 okt 2011 21:40

Gaea en ook JacQie,

dat "kramp op de borst"ervaart iedereen weer anders, "branden op de borst", benauwdheid"bovenrugpijn". Volgens mij zijn het allemaal uitingen van hetzelfde probleem: een soort van inwendige stress door onbalans in de hormoonhuishouding. De website waar ik dit las is er niet meer, maar er was ooit een website en een forum van een medewerkster van Care for Women waarin dit goed werd omschreven. Nu, aan het slot van de overgang, wordt het bij mij heel langzaam minder.
Het heeft lang geduurd. Bepaalde uitlokkende voedingsmiddelen (uitlokken van overgangsverschijnselen) heb ik beperkt, ik probeer mezelf zo min mogelijk onder druk te zetten en neem geregeld een ontspannen vorm van beweging.
Deze dingen hebben wij wel geholpen in de lastigste periode wat verlichting te vinden. Nogmaals sterkte!

Ruchama

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » vr 14 okt 2011 15:23

Hallo Ruchama,

Ik ga er ook maar van uit dat wanneer de menstruatie helemaal wegblijft dat deze klacht ook zal verdwijnen.
Inwendige stress dus :( ....daar ik het dus hoofdzakelijk alleen rond de menstruatie/eisprong heb, kan ik er dus ook weinig invloed op uitoefenen :S
Ik doe ook wekelijks yoga en tai-chi en ook daardoor vermindert het niet alhoewel het me wel een bepaalde mate van rust geeft en ik beter met stress kan omgaan.

Bedankt in ieder geval voor je antwoord, blijkt dat ik dus niet de enige ben met in mijn ogen een vreemde klacht...

Groetjes
Gaea

JacQuelineB
Menopauzejaar:

Bericht door JacQuelineB » di 01 nov 2011 18:08

Hallo

dank jullie wel voor de reacties.
Ik ben inmiddels op vakantie geweest en heb vorige week de bloedtest en kweek gehad.
Volgens dok ben ik inderdaad hartstikke in de overgang!
Ongelooflijk zeg.... ik weet even niet wat ik ermee aan moet. Ik heb zoveel klachten, hoe lang blijven die in godsnaam nog?

JacQie

Hilda61
Berichten van Hilda61
Onderwerpen van Hilda61
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Hilda61 » wo 02 nov 2011 10:47

Hallo JacQie,

Wat heb jij veel moeten ondergaan, hoe angstig en stresserend allemaal.
Ik herken veel van jouw verhaal. Ben met benauwdheidsklachten naar mijn arts geweest. Ik dacht dat het van verdriet kwam, want mijn vader is niet zo lang geleden overleden. Daardoor zit ik nu tijdelijk in de ziektewet en loop bij een psycholoog. Longfoto en ECG zijn gemaakt. ECG vertoont afwijkingen die kunnen duiden op zuurstoftekort, binnenkort moet ik voor een inspannings ECG en een echo. Toen ik vroeg wat er aan zuurstoftekort te doen was, werd het woord dotteren genoemd. Hoewel ik nog 14 dagen moet wachten op de echo en inspannings ECG ben ik er al doodsbenauwd voor. Longfoto, ook niet goed, uitgerekte longen, kan op longemfyseem wijzen. Na de cardioloog mag ik door naar de longarts.
Wat een ramp is dit zeg. Jij hebt nog veel meer meegemaakt, Wat een hel voor jouw moet dat allemaal geweest zijn. Ik hoop toch zo dat het nu langzaamaan goed met je komt. Je zit er ook alweer zo lang in.
Ik ben nu 50 en ben ook al een paar jaar bezig, maar het lijkt steeds erger te worden. Vanavond heb ik een nieuwe afspraak bij de overgangsconsulente. Eens kijken wat zij hier allemaal van zegt.

Sterkte,
Hilda

JacQuelineB
Menopauzejaar:

Bericht door JacQuelineB » wo 02 nov 2011 21:05

Hoi Hilda,

bedankt voor je berichtje!
Vreselijk he, die benauwdheid? Mijn hele doen en laten wordt beïnvloed door die benauwdheid en die brand vooral.
Ik wil je condoleren met het verlies van je vader. Ook daarin verschillen we niet veel. Mijn vader is dan wel in 2007 overleden, maar mijn moeder in mei van dit jaar. Ja, en dan krijg je er nog rouw en verdriet bij ook. Alsof het allemaal al niet moeilijk genoeg is. Ik hoop voor je dat je niet gedotterd hoeft te worden. Bij mij was de vernauwing in mn been, kan me voorstellen dat het wat je hart betreft veel enger is. Mijn dotterbehandeling voor enorm mee. En longemfyseem... copd dus. Ik ken het. Al verklaard het niet de brand op mn borst...
De overgangsconsulente, heb je werkelijk iets aan zo iemand? Zat er ook over te denken namelijk. De huisarts adviseert me nu eerst Ymea... vanmiddag gekocht. Ben een beetje sceptisch eerlijk gezegd.

Ik wil jou heel veel sterkte wensen de komende tijd, hopelijk valt het allemaal mee.

groetjes Jacqie

Ice-11
Berichten van Ice-11
Onderwerpen van Ice-11
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Ice-11 » wo 16 nov 2011 20:49

Hoi JacQie,

Hoewel niet zo extreem als bij jou, herken ik het traject op zich wel. Mijn huisarts is alleen niet zo'n geweldige vent. Volgens hem komen vrouwen pas na hun 50e in de overgang... Na die uitspraak ben ik er niet meer geweest, want tegen zoveel domheid van iemand die geacht wordt gestudeerd te hebben kan ik niet op. :(
Zelf op zoek gegaan, 4 jaar geleden al. Want toen begonnen de eerste klachten echt vervelend te worden. Toen al wel wat dingen gevonden en geleerd om er op mijn manier mee om te gaan.
Na de zomervakantie dit jaar stond alles ineens op z'n kop. Super onrustig, ik voelde me zwaar ongelukkig, ergerde me alleen maar aan mijn partner en was (ben) heel erg verliefd. (ook nog es...)
Snapte allemaal niet wat er aan de hand was en dacht niet aan overgang. Ik stopte met roken, want daar had ik helemaal de balen van. Wilde er niet meer afhankelijk van zijn. :S

De klachten werden eigenlijk alleen maar erger. Tot het punt dat ik dacht dat ik nu echt gek werd. :(
Gelukkig deze site gevonden en alles viel op zijn plek. Wel de overgang dus... :S
Een hele opluchting dat ik niet gek werd. Met schizofrenie in de familie ben je dan toch een beetje bang dat je nu zelf aan de beurt bent. :S
Nu kan ik er tenminste iets mee. Samen met een vriendin ga ik kijken wat er in mijn leef- en voedingspatroon aangepast kan worden om de ongemakken zo veel mogelijk op te vangen.
En ik hou me vast aan de wetenschap dat het ook een keer afgelopen zal zijn.

Ik zal nog veel terug komen op deze site om te lezen en te herkennen.

Groet Ice-11

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 52

Bericht door Gippy » do 17 nov 2011 01:03

Hallo dames

Kan je nagaan wat hormonen met een vrouw kunnen doen en dan geven ze "kinderen"van 13 al de pil?????

Gippy

Bea
Berichten van Bea
Onderwerpen van Bea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Bea » do 24 nov 2011 14:43

Dankjewel voor je verhaal JacQie.

Ik ben net een paar maanden echt in de overgang en maak me bij momenten vreselijk ongerust.
De cardioloog keek niets begrijpend bij mijn klacht van brand op de borst en zei dat ik waarschijnlijk een geïrriteerde
slokdarm heb. Wat ben ik blij om te lezen dat een andere vrouw dit herkent als zijnde een klacht die bij de overgang hoort. Net als misselijkheid.

9 december krijg ik de uitslag van een 24 uurs registratie; bloeddruk en hartritme. Maar de cardioloog dacht dat er met mijn hart niet zoveel aan de hand is en dat mijn hart op iets anders reageert. Ik hoop het. Dan zouden het toch ook overgangsklachten zijn.

Als ik jou verhaal zo lees dan kun je je dus jaren knap beroerd voelen, niet meer jezelf. Ik hoop dat je er nu beter mee uit de voeten kunt nu de diagnose duidelijk is en dat je steun uit je omgeving krijgt.

Dankjewel nogmaals voor je uitgebreide verhaal.

Bea

Rieke
Berichten van Rieke
Onderwerpen van Rieke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Rieke » zo 27 nov 2011 13:31

Hoi JacQie,

ik ben ook bij een overgangsconsullente geweest, en het heeft me zeker geholpen, ze begrijpt je, als het klikt tenminste,
Zij kijkt naar je voeding en welke vitamine je slikt....
En ik kon er fijn praten, ik ga nu niet meer, want je moet het uiteindelijk wel zelf doen...helaas, zou fijn zijn als een ander het voor je kon doen ;)
Heel veel sterkte want wat ik zo lees heb je al aardig wat achter de kiezen....

groetjes Rieke

Heijmansjes
Berichten van Heijmansjes
Onderwerpen van Heijmansjes
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Bericht door Heijmansjes » zo 29 jan 2012 15:41

Hallo allemaal,

Fijn te horen dat het niet allemaal tussen mijn oren zit.

Sinds okt 2010, nadat ik te horen kreeg dat ik ontslagen werd na 10,5 jaar, kreeg ik vage klachten.
In juni 2011 is er een verwaarloosde burn-out geconstateerd.
Nu heb ik pas een zelftest gedaan en deze was zeer positief maar de huisarts gelooft het niet omdat ik te jong zou zijn.
Eindelijk mocht ik wel bloed laten onderzoeken en krijg daar dinsdag de uitslag van.
Ik voel gewoon dat ik opvliegers heb enz. Heb 9 klachten van het lijstje voor de overgang. Komt ook uit op 30 punten. Ben wel bang dat er niets uitkomt maar denk er het mijne van.
Ik hoop dat het positief is zodat ik mijn klachten kan plaatsen. Leuk is natuurlijk
anders.

Sterkte ermee.

groetjes Patricia

Rose
Berichten van Rose
Onderwerpen van Rose
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 59

Bericht door Rose » ma 30 jan 2012 16:04

Hallo JacQie,

Nou bij deze, je zou zo mijn verhaal hebben kunnen opschrijven.
Wat een herkenning. Ik heb net toevallig dit weekend een topic over die brand in mijn borst en het keel gevoel geplaatst.

Ik ben blij, niet voor jou hoor, maar dat het meer voor komt.
Morgen heb ik bij mijn nieuwe huisarts een afspraak staan. en ga haar vragen om nu eindelijk (na ook 4 jaar) eens mijn bloed te laten controleren, of ik in de overgang zit. Dat zou voor mij een hele geruststelling zijn, als aangetoond is dat dit zo is.
Wat ik ook in jouw verhaal lees is dat ook jij van het kastje naar de muur bent gestuurd, en dat ze allerlei dingen hebben gedacht dat het kon zijn.
Ik herken het zeker.

groetjes, Rose

Karin56
Berichten van Karin56
Onderwerpen van Karin56
Menopauzejaar:

Bericht door Karin56 » wo 01 feb 2012 09:32

hallo Jacqie

Ik heb je verhaal gelezen
Ik heb daar gisteren de uitslag van gehad
Ik zit als ik het mag geloven in de overgang
Ik had heel veel last dat ik geen zin had in seks met mijn partner en dat ging behoorlijk moeilijk tot vervelens aan toe
Hij kan niet met mij na de overgang omgaan :)

Groet Karin

JacQuelineB
Menopauzejaar:

Bericht door JacQuelineB » zo 05 feb 2012 19:26

Hallo allemaal,

dank jullie wel voor jullie berichtjes allemaal.
Ik ben er een tijdje tussen uitgeweest, omdat ik weer aan het dokteren ben met oren en ogen. Misschien handiger dat ik eerst hier ga zoeken of er iets te vinden is, of anders een nieuwe topic open?
Heel veel sterkte allemaal,

groetjes, Jacqie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht