Overgang na eierstokverwijdering

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Yvon
Berichten van Yvon
Onderwerpen van Yvon
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Overgang na eierstokverwijdering

Bericht door Yvon » zo 07 nov 2010 12:08

hioi dames,

Ik ben Yvon een vrouw van 46 jr en ben een week geleden geopereerd in het o.l.v.g. Amsterdam
omdat ik een soort cyste in de eierstok zat en omheen en was al 16 cm.
Omdat ik maar een eierstok had ben ik deze ook kwijt dus midden in de overgang.

Ik merk dat ik het warm heb maar ik weet nog niet zo goed hoe ik er mee over weg moet. Weten jullie iets om me te helpen. Ik ben niet zo voor hormonen slikken misschien iets alternatief graag info
Ik hoor van jullie,

bedankt Yvon

Truus
Berichten van Truus
Onderwerpen van Truus
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 70

Re: Overgang na eierstokverwijdering

Bericht door Truus » zo 07 nov 2010 12:26

Hallo Yvon,

Probeer eerst maar eens goed rust te nemen na je operatie, het is tenslotte niet niks.
Verder zou je uiteraard met je huisarts kunnen overleggen, op de homepage van deze site staat wat voeding kan doen.

Er is jammer genoeg geen pasklaar antwoord hoe je ermee overweg moet, maar dit forum kan je echt helpen, alleen het lezen al.
Als ik me niet lekker in mijn vel voel dan lees ik datgene wat me op dat moment het meest aanspreekt en dat is de ene keer iets over lichamelijke klachten en de andere keer weer over de geestelijke kant van het geheel.
Maar deze site kan je inderdaad steun geven en alleen al het oh ja, de herkenning, geeft al rust.

Sterkte met alles en wees vooral lief voor jezelf!
Truus

Annemiek
Berichten van Annemiek
Onderwerpen van Annemiek
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 70

Bericht door Annemiek » zo 07 nov 2010 12:45

Beste Yvon,

Het steeds maar warm hebben is heel naar.
Dat niet iedere vrouw hetzelfde is in overgangsreacties, wordt hier op dit forum duidelijk.
Je hebt een operatie achter de rug en volgens je schrijven zit je nu midden in de overgang.
Wat het steeds maar warm hebben betreft zijn er overeenkomsten met meer vrouwen in de overgang. ( Heb je het daarna koud? Dat heb ik tussendoor wel!)
In het begin had ik dat ook heel erg, nu zo af en toe, bijvoorbeeld als ik in de supermarkt ben.
In de avond wil het me nog wel eens overkomen dat ik ineens warm word, vanuit mijn tenen voel ik het opkomen. Dat is dan de bekende opvlieger.
Wat ik doe op dit moment, is veel water drinken, geen thee en de koffie met water extra aanlengen. ( Het water drinken niet overdrijven maar een glas of vijf extra per dag drink ik op.)
Weinig tot geen suiker en zout en vet vermijden.
Ik draag kleding die het wat koeler aanvoelen bevordert.
Daarbij probeer ik me minder uit te sloven met verplichtingen die ik mijzelf aanpraat.
Even wat gas terug nemen zeg ik dan tegen mijzelf.

Van harte hoop ik dat je wat hebt aan mijn ervaringen.
De operatie die je achter de rug hebt, is natuurlijk ook ingrijpend voor je geweest.

Groetjes,
Annemiek

Yvon
Berichten van Yvon
Onderwerpen van Yvon
Menopauzejaar:

Bericht door Yvon » zo 07 nov 2010 15:58

Hoi,

ja die operatie is ingrijpend geweest.
Ze hebben via de buik gedaan dus een grote snee,
maar mag 6 weken niet tillen en beuren en rustig aan doen.
Maar ik fijn dat er mensen reageren dan weet ik ook wat ik moet doen.
Zal wel vaker opde site kijken voor info.

bedankt Yvon

Sascha1
Berichten van Sascha1
Onderwerpen van Sascha1
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Sascha1 » ma 08 nov 2010 19:48

Hallo Yvon,

Ik heb in maart ook een eierstokverwijdering gehad i.v.m. cyste. en ben dus ook plots de overgang ingegooid.
Had enkele uren na de operatie al last van warmte aanvallen.
Volgens de gyn moest ik aan de hormonen vanwege de botontkalking. Heb hier lang over getwijfeld, maar na 3 maanden er toch aan begonnen omdat het voor mij niet te doen was:veel opvliegers, ook s'nachts waardoor ik bijna niet sliep, veel pijn in mijn gewrichten, duizelig, moe, en geestelijk ook niet veel meer.
Ik knapte erg daarvan op en had weer het gevoel dat ik er weer was, maar toch na 3 maanden gestopt omdat ik toch wel huiverig was voor de bijwerkingen. Het hele circus begon weer opnieuw.
Heb nu van de huisarts clonidine gehad, de opvliegers zijn een stuk minder nu en zetten niet meer door, daarnaast probeer ik me er rustig onder te houden, en wat meer naar mezelf te luisteren, zoals op tijd rust nemen en mezelf niet alles op te dringen.
Neem je tijd om te herstellen van de operatie dat is nu het belangrijkst.

Grroetjes Jada

Vlien
Berichten van Vlien
Onderwerpen van Vlien
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Vlien » do 11 aug 2011 09:57

Hallo

Ik ben nu bijna een jaar in de overgang na een eierstok operaties (beide verwijderd).
Nu beginnen bij mij de kwaaltjes en opvliegers.
Ik word soms wakker van de pijn in mijn rechter zij. Ik lees hier dat er meer vrouwen last van hebben.
Niet lekker slapen, moeilijk omdraaien, darm problemen, zweten, stijfheid :mrgreen: alles lees ik hier terug.
Dat stelt me wel gerust.

Vlien

Sandra1234
Berichten van Sandra1234
Onderwerpen van Sandra1234
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Sandra1234 » zo 08 jan 2012 11:20

Hallo,

ik ben nu net 42 worden en zit in de overgang van af juli 2011, met heel snel er in gaan, voor de me baarmoeder en eierstokken werd weg haalt wat ik hand al geen eileiders meer, heb ik er spuit voor gehad om te overgang in de gaan. Na dat ik weer thuis was, is het begon, opvliegers niet lekker in me veel zitten, en stuk zwaarder geworden, wie ken die en hoe gaan jullie er mee om,

Sandra

Monica1964
Berichten van Monica1964
Onderwerpen van Monica1964
Menopauzejaar:

Bericht door Monica1964 » ma 03 dec 2012 12:57

Hallo dames

bij mij ook een dergelijk verhaal is 1 eierstok verwijderd met cyste 6cm en eileider
op de kweek gezet was kanker dus weer operatie nu verwijdering van buikvet baarmoeder andere eierstok eileider lymfe en klieren, dit alles is 11 september jl gebeurd . :( '

Ben nu bezig met de verwerking van het hele gebeuren, en natuurlijk volop in de overgang ik laat het allemaal maar over me heen komen. :|
Ben schoon verklaard nadat ze hapjes uit de organen op de kweek hadden gezet en daar zijn geen cellen in ge vonden.

Heb nu vanaf niets ineens volop overgangsklachten, maar het ergste is de vermoeidheid. Geestelijk ook wel maar de lichamelijke vermoeidheid is het ergste ben totaal uitgeput. Zijn er dames die dit herkennen en zo ja is dan misschien hormoon therapie een oplossing.

Tevens heb ik ook wel de opvliegers maar het nachtzweten is extreem erg hebben jullie daar ook advies voor wat ik moet doen of laten, drink al geen koffie meer alleen thee Loop twee maal daags een half uur met de honden, mijn smaak is ook veranderd geen aardappels of koffie alleen de lucht al gatsie :(

Monica

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht