Plots in de overgang na verwijdering eierstokken

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Sorella
Berichten van Sorella
Onderwerpen van Sorella
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Plots in de overgang na verwijdering eierstokken

Bericht door Sorella » vr 23 apr 2010 08:35

Hoi allemaal

9 weken terug zijn bij mij mijn eierstokken verwijderd (iv.m cystes) en ook mijn baarmoeder, mond en hals op eigen verzoek.
Nu zit ik dus in de overgang, mijn gynaecoloog vertelde mij dat ik tot mijn 50e aan de hormonen kon om het uit te stellen en was ook zo eerlijk om te vertellen dat ik hoogstwaarschijnlijk terug zou vallen in de overgangsklachten.
Heb een beetje het forum lopen lezen over hormoonpillen en overgangsklachten maar ben er nog niet uit wat ik ga doen.
Het enige waar ik behoorlijk last van heb zijn de opvliegers en dan vooral s,nachts omdat ik een slechte inslaper ben dus als ik eindelijk slaap wordt ik na een uur weer wakker en slaap dan pas een half uur 3 kwartier later weer om een uur later weer wakker te worden.
Overdag heb ik ze ook wel maar dan ben ik wakker dus maak ik daar niet zo,n probleem van. Andere klachten die ik hier lees heb ik eigenlijk niet zo ietwat stemmingswisselingen en concentratie verlies maar niet in die mate dat ik er erg veel last van heb
Het gaat mij om de nacht die gaat mij opbreken, ik raak ervan gestrest wat dus meer opvliegers oplevert.
Kan je hormoon therapie zeg in 2 jaar afbouwen zodat ik een geleidelijke overgang heb en na die zeg twee jaar er helemaal vanaf ben?
Mijn buurvrouw begon over slaaptabletten 1 of 2 keer in de week maar daar ben ik ook geen voorstander van omdat mijn lichaam zich daar tegen verzet en ze dus niet het resultaat geven wat ze behoren te doen.
Ik heb deze week livial geprobeerd maar daar ben ik dus allergisch voor en kreeg overal jeuk :(

Sorella

Sascha1
Berichten van Sascha1
Onderwerpen van Sascha1
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Re: Plots in de overgang na verwijdering eierstokken

Bericht door Sascha1 » di 04 mei 2010 15:01

Hallo Sorella,

Heel herkenbaar, ik zit in hetzelfde schuitje.
Ben 7 weken geleden geopereerd (laatste eierstok weggehaald i.v.m. cyste) en nu dus ook acuut in de overgang.
Heb net als jij overdag er niet zo heel veel last van maar s'nachts is een drama met die opvliegers, resultaat: overdag aan het einde van mijn latijn door slaapgebrek. Daarbij veel hoofdpijn en veel pijn aan mijn gewrichten en spieren. Stemmingswisselingen.
Ben vandaag bij de gyn op controle geweest en een recept meegekregen voor hormonen (trisequens) omdat hij me te jong vind i.v.m. botontkalking. Weet echt niet of ik het wel moet doen.
Zoveel bijwerkingen maar zo is het leven ook niet leuk meer.
Heb al informatie gezocht maar kan over deze hormonen niet veel vinden.
Ik ben nu ymea aan het gebruiken en dat helpt wel, maar slapen is een ramp.
Wel vreemd dat jouw gyn er niet op aandrong om hormonen te slikken. Die van mij was heel stellig dat ik ze zeker moest gebruiken. Vind het allemaal maar moeilijk.
Hoop maar dat de klachten met de tijd dragelijker worden en we ons weer wat beter voelen.

Groetjes, Jada

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » di 04 mei 2010 18:54

Sascha1 schreef:
di 04 mei 2010 15:01
Wel vreemd dat jouw gyn er niet op aandrong om hormonen te slikken. Die van mij was heel stellig dat ik ze zeker moest gebruiken. Vind het allemaal maar moeilijk.
Hoi Jada,

Het is in zoverre vreemd, dat het nog maar tot weinig gynaecologen wil doordringen tot nu toe, dat ze hun voorschrijfgedrag zouden horen aan te passen aan de richtlijnen die alweer 7 jaar geleden werden herzien, nadat grootschaliger onderzoeken opnieuw aantoonde dat de risico's van hormoongebruik niet opwegen tegen een eventueel voordeel.

Het enige effect dat van hormoontherapie kon worden aangetoond is dat het meestal wel de opvliegers vermindert. Meer effecten heb ik er ook niet van gemerkt. Nou ja, behalve dan dat ik achteraf toch nog gewoon de overgang moest doen.

Maja, eigenwijsheid en belangenverstrengeling binnen de sector zijn erg hardnekkig en machtig.

Anette

Vlinder
Berichten van Vlinder
Onderwerpen van Vlinder
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Vlinder » do 28 okt 2010 16:51

Hallo

Ik lees dit met veel ongeloof, wat uit onderzoek is gebleken dan vrouwen die hormonen slikken, een grote kans hebben op he ontwikkelen van borstkanker. Daarom heeft me een een grote streep door deze therapie gehaald. Borstkanker is in 75 procent van de gevallen een hormoon probleem. Daarom begrijp ik niet zo goed waarom artsen hier zo op aandringen zonder de risico's aan te geven.
Aan de andere kant is het wel zo dat de controle dan elk jaar zou moeten plaatsvinden. Ik ben zelf ook te vroeg in de overgang gezet en had ook het liefst hormonen geslikt om alleen maar te zien of mijn klachten zouden verwijderen. Daarna absoluut weer stoppen, maar dan weet ik waar het vandaan komt.
Ik heb enorm last van mijn gewrichten. Lichamelijk ben ik daarom een stuk ouder. De overgang heeft met hormonen vermindering te maken en of je nu 1 of 5 jaar hormonen zou slikken, je zult er toch doorheen moeten en het is niet zo dat de overgang dan korter zou duren.
Een probleem is het wel hoor, want je gaat niet zo als heel natuurlijk in de overgang, maar komt er gelijk midden in waardoor het lichaam het niet goed aankan en de klachten enorm zijn.

Vlinder

Marjolein
Berichten van Marjolein
Onderwerpen van Marjolein
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 68

Bericht door Marjolein » zo 31 okt 2010 22:04

Beste Vlinder,

Je schreef:" Aan de andere kant is het wel zo dat controle dan elk jaar moet plaatsvinden'
Daar denken artsen vrouwen mee gerust te stellen als ze hormonen voorschrijven 'Wij houden u onder controle, want er wordt regelmatig een mammografie gemaakt'.
Maar regelmatig een mammografie laten maken voorkomt geen borstkanker. Op zo'n foto is alleen te zien dat je kanker hebt of niet en teveel straling is ook weer niet goed.

groet,
Marjolein

Karlaatje
Berichten van Karlaatje
Onderwerpen van Karlaatje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Bericht door Karlaatje » do 06 mar 2014 16:21

Hallo dames,

Ik heb 15 jan. 2014 mijn eierstokken laten verwijderen en na 2 weken vol in de overgang.
Mijn gynaecoloog zei na de operatie nee hoor mevrouw u hoeft geen hormonen gezond eten en bewegen dat is goed voor u.

Ik voel me zwaar klote ik kan in 1 uur tijd alle emoties krijgen die er bestaan en ik kan jullie vertellen dat is echt niet leuk (maar dat weten jullie ook al)
Ik heb van de huisarts al clondine gehad maar heb toch maar een afspraak gemaakt in het ziekenhuis 17 maart.
Als hormonen zouden helpen ga ik ze gewoon proberen borsten heb ik al niet meer sinds 2006 (preventief verwijderd)

ik hoop dat ik hier tips kan vinden wat wel en wat niet
ik weet 1 ding wel als ik niks krijg word ik knetter gek

Karlaatje

Sassepas
Berichten van Sassepas
Onderwerpen van Sassepas
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 46

Bericht door Sassepas » do 31 jul 2014 22:16

Hallo Karlaatje,

ik ben benieuwd hoe het nu met je is? Ik zit in hetzelfde schuitje als jij, ben 40 en vorig jaar zijn mijn eierstokken verwijderd en pats boem overgang.
Omdat ik Brca1 gen belast ben zijn hormonen uitgesloten voor mij, ik moet het dus gewoon doorstaan :), de kwaaltjes die bij de overgang horen zijn niet altijd leuk de ene dag gaat beter dan de andere wat ik wel moeilijk vind is dat er zowat geen leeftijdsgenoten / vriendinnen zijn om ervaringen te delen. Daar zijn we simpelweg nog te jong voor... Laatst zei zelfs m'n werkgever, is die overgang nu nog niet over? Hele diepe zucht... Nee baas dat kan nog jaren duren.

Enfin ik ben blij een leeftijdsgenoot te hebben gevonden!

Sterkte in de strijd!!!!

Gr. Saskia

Linda1963
Berichten van Linda1963
Onderwerpen van Linda1963
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Linda1963 » do 07 aug 2014 13:11

Hallo Sorella,

Ik onderga morgen dezelfde ingreep die jij hebt gehad. En eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat me te wachten staat. Het enige wat ik hoor is dat ik erom moet denken dat ik in de overgang kom....maar wat en hoe? tja dat is afwachten.
Mag ik vragen hoe lang je in het ziekenhuis moest blijven en hoelang het herstel na d operatie heeft geduurd?

Hartelijke groet
Linda

Sassepas
Berichten van Sassepas
Onderwerpen van Sassepas
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 46

Bericht door Sassepas » za 09 aug 2014 21:14

Hoi Linda, bij mij z'n de eierstokken via 3 kleine sneetjes verwijderd, ik mocht de volgende dag naar huis. Neem de tijd om te herstellen, je zal wel last hebben van t gas wat ze in je buik hebben gespoten.

Ik hoop voor je dat de ingreep is meegevallen, sterkte!

Saskia

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht