Eierstokken|Baarmoeder (preventief) verwijderd - 'lot' genoten gezocht

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Lise
Berichten van Lise
Onderwerpen van Lise
Menopauzejaar: 2020
Leeftijd: 46

Eierstokken|Baarmoeder (preventief) verwijderd - 'lot' genoten gezocht

Bericht door Lise »

Hoi,

Eind vorig jaar zijn preventief mijn eierstokken / baarmoeder / et cetera verwijderd. Mijn leeftijd is midden 40. Ik zou graag in contact komen met dames die min-of-meer 'in het zelfde schuitje' zitten, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen: hoe ervaar je de overgang :( , waar lopen jullie bijv. tegen aan en hoe gaan jullie om met e.e.a. (bijv. evt. medicatie). In mijn omgeving ken ik niemand die in dit zelfde schuitje zit, daarom hier dit berichtje...

Hoor graag van jullie!
Dank alvast...

Lise
Shania
Berichten van Shania
Onderwerpen van Shania
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 50

Re: Eierstokken|Baarmoeder (preventief) verwijderd - 'lot' genoten gezocht

Bericht door Shania »

Dag Lise,

Nu het forum nog bestaat wil ik toch even reageren op jouw bericht. Ik zag dat dat nog niemand gedaan had.
3 en een half jaar geleden is mijn baarmoeder incl. ei-leiders verwijderd. Ik heb dus mijn eierstokken nog wel.
Toch ben ik op een grillige manier in de overgang gekomen. Ik was al bezig, maar heb nu geen referentie-kader meer betr.
menstruaties, net als jij.
Ik neem aan dat jij direct in de overgang bent gekomen? Waar heb jij het meeste last van? Zijn het de stemmingswisselingen? Woede en weerzin, of juist lichamelijke klachten met bijv. je botten en spieren?
Heb ij ook zo'n enorme gewichtstoename? En flinke opvliegers, met name 's nachts?
Het vervelendste vind ik dat die soms wekenlang ineens weg zijn om vervolgens letterlijk de volgende maand in alle hevigheid weer terug komen!
Bij mij is het ik denk al wel 10 jaar aan de gang. De opvliegers zijn echt na de baarmoederverwijdering gekomen. Vreselijk, ik had niet gedacht dat die zo'n impact hebben. Ik vond de stemmingswisselingen vreselijk, maar het lijkt wel of dat went! Heel raar, omdat ik die al zo lang ervaar misschien?
Ik wens je veel sterkte en kracht en het vertrouwen dat het eens zal afnemen.
Groet,
Shania.
Plaats reactie