Plotseling in de overgang na embolisatie

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Janice
Berichten van Janice
Onderwerpen van Janice
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Plotseling in de overgang na embolisatie

Bericht door Janice » zo 28 apr 2019 15:14

Dag dames

Ik ben vorig jaar na een medische ingreep voor een vleesboom, na jaren tobben met hevige klachten, na een myoom embolisatie in een klap in de overgang beland. Voor die tijd had ik een normale menstruatie en een normaal FSH gehalte. Ik wist allang dat er iets niet klopte, omdat ik na de ingreep nog 1x heel licht ongesteld was en daarna ineens niets meer. Daarna kreeg ik allerlei rare verschijnselen (algehele malaise, haaruitval etc). Ik heb nog een hele tijd gehoopt dat de boel zich weer zou herstellen, maar uiteindelijk heb ik toch een FSH meting laten doen, waarvan ik me doodschrok. Flink post menopausaal klonk het aan de telefoon, toen ik de assistente van de huisarts naar mijn waarden vroeg.

Tijdens een aansluitend gesprek met de behandelaar kreeg ik een aantal dingen te horen die ik liever vooraf had willen weten, om voor mezelf de risico's op mijn leeftijd beter in te kunnen schatten. Al met al heb ik het gevoel dat ik op een soort rollercoaster zit van verdriet, boosheid, moeite met aanvaarden van wat ik niet meer kan veranderen en ook wel angst voor wat dit lichamelijk en geestelijk met mij gaat doen. Ik heb het gevoel dat mij iets is ontnomen, namelijk de kans om op een normale manier geleidelijk de overgang in te gaan.
Wie herkent zich hierin?
Ik kan mijn gevoelens wel aan mensen vertellen maar met niemand delen, omdat ik niemand ken die dit ook heeft meegemaakt.

Janice

Luna66
Berichten van Luna66
Onderwerpen van Luna66
Menopauzejaar:

Re: Plotseling in de overgang na embolisatie

Bericht door Luna66 » zo 28 apr 2019 21:38

Hallo Janica

Mag ik vragen wat de rede was van de embolisatie?
Welke klachten had jij?
Echt vervelend dat je gelijk zo in de overgang moet komen.
Welke uitleg had jij gehad voor de ingreep?
Je boosheid en verdriet begrijp ik.
Helaas is de overgang voor veel vrouwen een ellende en sommige rollen er zo doorheen.
Ik lees dat je 53 bent had je daarvoor geen overgangs verschijnselen?
Ik ben ook 53 en heb een flinke vleesboom, ook wel klachten maar verschilt per dag.
Menstrueer ook nog steeds met paracetamol gaat het redelijk.
Gezien de leeftijd hoop mijn arts dat de menstruatie snel gaat stoppen en dan er van uitgaan dat
de vleesboom gaat krimpen.

Groetjes Luna66

Janice
Berichten van Janice
Onderwerpen van Janice
Menopauzejaar:

Bericht door Janice » di 30 apr 2019 13:53

Beste Luna 66,

Nee, voor de ingreep was ik niet in de overgang, ook niet in de pre overgang, of hoe je dat noemt. Ik had een FSH waarde binnen de standaard waardes, wel iets verhoogd, maar ik had nog nooit een menstruatie gemist of een opvlieger gehad. Ik had massieve problemen met mijn darmen (myoom drukte op mijn endeldarm, iedere dag pijn en verstopping, het was gewoon afschuwelijk).
Nu heb ik massieve haaruitval, depressieve buien (wat ook kan komen door het besef dat mijn eierstokken om zeep zijn geholpen door die embolisatie) opvliegers en de angst dat ik in de komende jaren wellicht nog allemaal andere ellende ga krijgen, wat niet nodig was geweest, als ik had geweten dat de kans dat je bij een embolisatie na je 45 ongeveer 20-40% is dat je in de overgang geraakt, (tegenover de 1-2 % in de folder van het ziekenhuis, wat absoluut niet klopt met de feiten).
Ik had graag nog een paar jaar mijn vrouwelijke cyclus behouden, maar dan zonder myoom. Ik had gewoon veel eerder voor een myectomie moeten kiezen, dat is uiteindelijk de enige manier om echt van die krengen af te komen. Klein detail: het myoom is nog steeds groot, dus het heeft ook nog eens maar heel weinig geholpen. Het verhaal dat je myomen krimpen na de overgang is trouwens niet perse waar. Ik ben nu bijna een jaar verder, en het kreng is geen centimeter meer gekrompen na de laatste MRI in januari.
Ik probeer het nu met DIM supplementen en serapeptase (is een enzym) op de natuurlijke manier te laten krimpen, maar ik denk dat ik uiteindelijk niet om eem myectomie heen kom. Moymen kunnen ook na de menopause blijven bestaan en soms gaan ze zelfs groeien. Ze ontstaan door oestrogeen dominantie, en die kun je nog heel lang houden. Ik wens je veel succes, heel naar dat je ook een myoom hebt.

Janice

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Anette » di 30 apr 2019 14:44

Beste Janice,

Wat een kluwen aan misverstanden.
Om er eentje te noemen....... het begin van de overgang

De gemiddelde leeftijd waarop bij vrouwen de overgang ligt wel 10 tot 15 jaar eerder dan het moment dat haar menstruatie stopt. (Ergens tussen de 30-40 jaar) Dan beginnen de hormoonveranderingen al.
Sommige vrouwen hebben vanaf dat eerste begin al klachten (al denken ze dan nog vaak niet aan de overgang)
Hun eerste klachten beginnen maar zelden met opvliegers of menstruatieveranderingen.

Veel vrouwen echter merken in die periode nog niets van hun schommelende hormonen........ totdat ze iets ingrijpends meemaken, het verlies van een dierbare, een operatie of een andere stressvolle gebeurtenis. Dan krijgt hun overgang het zwaar en raken hun hormonen verder uit balans en geven ze wel klachten.
Het is dus niet, dat hun overgang dan pas begint, maar deze wordt dan ineens wél merkbaar

Dat in die eerste periode de reeds begonnen overgang niet altijd in het bloed te zien is, is omdat de hormonen nog heel vaak 'normale' waarden hebben. Het betekent niet dat iemand dan nog niet in de overgang is.

Pas ná de menopauze(=de dag van je laatste menstruatie) is het FSH blijvend verhoogd en het oestrogeen blijvend lager. Hoe hoog/laag die worden is voor iedereen verschillend.

Groeten, Anette

Janice
Berichten van Janice
Onderwerpen van Janice
Menopauzejaar:

Bericht door Janice » vr 10 mei 2019 20:16

Beste Anette,

Ik geloof dat het hier van beide kanten om een misverstand gaat. Wat je in je reactie vertelt over de gehele overgangsperiode, is niets nieuws voor mij. Natuurlijk weet ik dat de perimenopause al zo rond je 35ste begint. Waar ik het over heb en wat mij is overkomen, is een medisch geinduceerde menopause door een ingreep, in dit geval de embolisatie. De FSH waarde van een vrouw die op een natuurlijke manier in de overgang geraakt stijgt langzaam maar gestaag door, dan wordt haar menstruatie op een gegeven moment onvoorspelbaar en uiteindelijk blijft deze weg. Al die tijd kan ze i.d.d. in min of meerdere mate last hebben van overgangsverschijnselen. Maar dat is niet wat mij is overkomen. In de natuur ga je niet van een FSH waarde binnen de standaardnormen en een regelmatige cyclus van de ene dag op de andere naar een postmenopausale waarde en stopt je menstruatie abrupt.
Het is uit diverse wetenschappelijke onderzoeken gebleken dat deze ingreep voor vrouwen boven de 45 heel riskant is, omdat hun eierstokken veel gevoeliger zijn voor wat ze het 'embolic insult' noemen (geen bloedtoevoer naar de eierstokken door verstopping aders). Alleen staat dit belangrijke detail niet in de meeste ziekenhuisfolders over embolisatie vermeld.
Door deze behandeling kan een 45 plus vrouw, die anders misschien nog een paar jaar gemenstrueerd had en geleidelijk de menopause was ingegaan, zoals de natuur het bedacht heeft, van de ene dag op de andere postmenopausaal worden. En dat wil toch geen enkele vrouw lijkt me. Daarom heb ik ook besloten deze post achter te laten, om andere vrouwen te waarschuwen.
Dat je ineens last krijgt van je hormonen door omgevingsfactoren, zoals jij noemt, is wel even iets anders dan in een klap in de postmenopause belanden, met alle lichamelijke een geestelijke gevolgen vandien.

Janice

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht