Eierstokken verwijderd

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Sappie79
Berichten van Sappie79
Onderwerpen van Sappie79
Menopauzejaar: 2018
Leeftijd: 39

Eierstokken verwijderd

Bericht door Sappie79 » zo 17 feb 2019 01:44

Goedenacht.

Ik ben nieuw hier, heb veel gelezen en gezocht en wil toch graag een soort van advies vragen.
Afgelopen oktober 2018, zijn allebei mijn eierstokken verwijdert d.m.v. een keizersnede. Dit n.a.v. een tumor die 12 cm breed en 27 cm hoog was.
Nu ben ik acuut in de overgang gekomen.
Ik heb vreselijke pijn in mijn benen (botten) gehad. Haar wat acuut dunner word, stemmingswisselingen waar je gewoon echt naar van word.
Ik kan om niks extreem boos worden (dit terwijl ik dit nooit had) of ik kan inene janken als een klein kind.
Heb lichte depressieve buien, nergens zin in, kan veel minder hebben dan voorheen en wil me het liefst hele dagen opsluiten en afsluiten van de wereld en de mensheid.
Ook merk ik dat ik minder kan genieten van alles. Voel me afgevlakt.
ik kan ook veel minder ver gaan voor ik tegen mijn eigen grens aanloop.
Eigenlijk alles wat beschreven wordt als je in de overgang komt, heb ik ...en dit is zo vreselijk ...K.U.T. ..ik herken mezelf bijna niet meer.
Bovenstaand heb ik allemaal maar het is behapbaar zolang ik op tijd mijn rust pak.

Nu zit ik vanaf na mijn operatie aan de hormonen. De Qlaira. Op zich gaat dat wel redelijk. Alleen volgt dat een cyclus. De laatste 2 pillen zijn placebo en de 2 ervoor gaat de progesteron er langzaam uit. Als dit gebeurt, merk ik dat ik echt een ongeleid projectiel ben en functioneer ik niet meer.
Nu met de gyn afgesproken om de laatste 4 pillen niet te nemen en dan te beginnen aan de nieuwe strip.

Ik begrijp wel dat acute overgang heftiger is dan wanneer het geleidelijk gaat en daarbij komt kijken dat ik ook nog een dingetje op mijn bijnier heb zitten (goedaardig voor zover we weten) dus mijn hormonen zijn achteraf gezien al langer van het padje af.
Enerzijds, ben ik bang dat deze hormonen niet voldoende helpen, of moet ik nog een soort van stabiel worden? Ik durf niet zo goed over te stappen op andere hormonen gezien ik weet wat er met me gebeurt als ik stop.

Sappie

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Re: Eierstokken verwijderd

Bericht door Lia » wo 20 feb 2019 15:33

Sappie79 schreef:
zo 17 feb 2019 01:44
het is behapbaar zolang ik op tijd mijn rust pak.
Hallo Sappie,

Dat is denk ik ook regel nummer één voor elke vrouw in de overgang.
Op tijd rust pakken en aanpassen aan de verminderde draagkracht waar we in de overgang mee te maken krijgen.

Niet niets om zo ineens op zo'n manier in de menopauze te worden gegooid.
Begrijp alleen niet zo goed, dat men een vrouw die niet meer vruchtbaar is anticonceptiehormonen geeft.
Maar vraag me eigenlijk sowieso af of het handig is vrouwen met hormonen te behandelen als er sprake is van aandoeningen waarbij hormonen zeer waarschijnlijk een sleutelrol speelden.

Geen pretje waar je nu in zit Sappie.
We kunnen helaas niet om het proces heen, maar ik hoop van harte dat je eerdaags wat meer rust gaat vinden in de chaos van je overgang.

Lia

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht