Ben ik in de overgang? Baarmoeder verwijderd

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
Asha71
Berichten van Asha71
Onderwerpen van Asha71
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 47

Ben ik in de overgang? Baarmoeder verwijderd

Bericht door Asha71 » zo 09 dec 2018 12:40

Hallo Vrouwen,

Ik ben Asha,nieuw op het forum.
Ook ik heb in 2014 mijn baarmoeder laten verwijderen i.v.m. endometriose.
Ik was toen 43.
Zwangerschap zat er sowieso niet in omdat ik nog maar twee eitjes had vlg de gyn.
Sindsdien toenemende klachten van nachtzweten, (nog meer) stemmingswisselingen, gewichtsschommelingen enz enz.
Maar het punt is dat ik ook uitgebreid bekend met met depressieve stoornis en medicatiegebruik.
Ik weet dus niet zo goed wat de kip is en wat het ei...
Herkent iemand dit.
En herkent iemand een huisarts die zegt: nee joh, je bent nog veel te jong voor de overgang...(ik ben 47, op naar de 48, menstrueerde vanaf mijn 12e levensjaar).

Alvast dank voor eventuele reacties,
Asha

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Re: Ben ik in de overgang? Baarmoeder verwijderd

Bericht door Anette » zo 09 dec 2018 15:40

Dag Asha,

Nee zeker ben je niet te jong voor de overgang. Verre van....
Je hebt bij uitstek de leeftijd om volop midden in de overgang te zitten.

Al geruime tijd voor een vrouw 40 is, beginnen haar hormonen te veranderen. Het begin van de overgang.
Niet iedereen merkt dat in de vorm van klachten. (gelukkig voor hen)
Maar allerlei overgangsklachten kunnen dan al aanwezig zijn. Vaak is dat in het begin: niet goed in je vel zitten, het gevoel dat dingen je teveel lijken te worden, evt. (meestal nog kleinere) veranderingen in de cyclus en menstruatie.

Vrouwen die nog niets merkten, krijgen in die tijd vaak wel opeens klachten als er iets ingrijpend gebeurt in hun leven. En dat kan van alles zijn, een operatie, een verlies..... of n andere tegenslag.

Ergens tussen 30 en 40 jaar, gaan de hormonen al schommelen. Je bent dus echt niet te jong.
Ga maar eens rustig lezen hier, dan zie je dat ook al heel gauw in de praktijk van andere vrouwen bevestigd.

Anette

Shania
Berichten van Shania
Onderwerpen van Shania
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 48

Re: Ben ik in de overgang? Baarmoeder verwijderd

Bericht door Shania » wo 12 dec 2018 11:22

Hallo Aisha,

Jij en ik hebben niet alleen dezelfde leeftijd, maar ook dezelfde achtergrond betreffende depressiviteit en medicijn-gebruik ervoor. Het is heel logisch dat jij nu twijfelt over het feit of je daadwerkelijk in die overgang zit, of dat je weer "terug bij af" bent. Ik heb dat jarenlang ook gedacht, daar het bijna hetzelfde voelt. Ook heb ik geen kinderen en is vorig jaar december mijn baarmoeder verwijderd. Heb jij ook het idee dat je daardoor nog meer emotioneel bent geworden? Of zou dit "toeval" zijn? Ik zie dat je open staat voor een chat. Misschien is dat prettiger, want er zijn soms dames ( mijn ervaring op dit forum) die een slechte dag hebben of iets anders, en zich er dan op een zeer vervelende of agressieve manier mee bemoeien. En dat vind ik altijd zo jammer daar dit forum juist bedoeld is om elkaar te steunen. ( dacht ik)
Gelukkig zijn er een heleboel sympathieke reacties en erg veel herkenning waar ik veel kracht uit put. Ook stelt het me heel vaak gerust als ik weer eens iets voel in mijn borst of keel (wel langdurig) en andere dames hebben hetzelfde. Ik ben heel blij met dit forum maar niet altijd met de manier van reageren van sommigen. Maar goed, die overgang staat er om bekend dat je niet altijd aardig bent of wilt zijn. Dus relativeer dat soort opmerkingen en bedenk dat diegene waarschijnlijk heel vervelend in haar vel zit. Ik heb dat zelf beslist ook wel eens gedaan, ik kom hier al jaren. Welkom op dit forum!

Groetjes, Shania.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht