In de overgang na eierstokverwijdering

Soms komen vrouwen direkt in de menopauze door een ingreep. Zoals bij eierstokverwijdering.
Een baarmoederverwijdering brengt je niet direct in de menopauze, maar kan er wel voor zorgen dat de overgang ineens (meer) merkbaar wordt
ElsD
Berichten van ElsD
Onderwerpen van ElsD
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

In de overgang na eierstokverwijdering

Bericht door ElsD » wo 12 sep 2018 14:23

Hallo dames

Ik ben een aantal maanden geopereerd en ze hebben mijn baarmoeder en eierstokken verwijderd. Voor de operatie was er van menopauze nog helemaal geen sprake, ik had een geregelde cyclus en uit het bloedonderzoek bleek dat er nog geen menopauze in zicht was. Nu is de situatie natuurlijk helemaal anders. Ik heb heel veel last van opvliegers en geen van de supplementen die ik al geprobeerd heb, hebben effect. Ik zou liever geen hormonen willen nemen want dat was een eventuele oplossing volgens de dokter. Intimiteit is ook een probleem, ik heb er geen zin in en het doet pijn.

Kortom, een succes is het niet. Ik weet wel dat het niet anders kon en dat het gezwel eruit moest om erger te voorkomen maar ik heb het gevoel dat ik het allemaal onderschat heb. Kan iemand mij zeggen hoe lang deze situatie duurt en waar ik mij nog aan moet verwachten? hoe lang duurt die menopauze met opvliegers en dergelijk?

Els

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Re: In de overgang na eierstokverwijdering

Bericht door Lia » vr 14 sep 2018 17:01

Hallo Els,

Ik denk dat niemand je kan voorspellen hoe je overgang verder gaat verlopen. Er bestaat geen draaiboek voor dat op iedere vrouw van toepassing is
Wat ik wel kan doen, is iets zeggen over ik hoe jouw schrijven, je situatie interpreteer.
Of je daar iets mee kunt, of iets in kan vinden, weet ik niet.

Ik heb niet zelf te maken gehad met een dergelijke abrupte menopauze. Maar ik ga uit van wat ik geleerd heb op dit forum uit verhalen van andere vrouwen. Maar het blijft een "theorie" van mijzelf, hoe ik er naar kijk en hoe ik denk.
Wel een feit is het, dat zo'n abrupte menopauze als waar jij mee te maken hebt, bijna altijd heel heftig begint.
Feit is ook, dat de aanpassingen die een lichaam moet maken om te gaan leren functioneren na de menopauze, als de hormoonaanmaak van de eierstokken wegvalt, een proces is dat wel enkele jaren in beslag neemt. Waarvan de een meer ongemak van zal ondervinden dan de ander.

Na de ingreep viel je pardoes terug op het wegvallen van je hormonen. Met geweld lijkt je lichaam in actie te komen.
Aan de ene kant is dat natuurlijk heel erg naar, en geen kleinigheid om doorheen te gaan.

Aan de andere kant zou je kunnen zeggen, een goed teken, dat je lichaam zo adequaat reageert en alles uit de kaste haalt om de nieuwe situatie aan te gaan.
En dit zeg ik niet om de heftigheid die je nu ervaart, te relativeren of te bagatelliseren, maar omdat ik het nu wat theoretischer maak, en er twee kanten in zie.

Dat het aanpassingsproces van de overgang een aantal jaar in beslag neemt, wil voor mij niet zeggen dat het in dezelfde hevigheid blijft verlopen.
Mijn theorie mbt tot jouw situatie is dan eerder: Je lichaam vecht zich nu een paar slagen in de rondte, om zijn weg te vinden in dat proces, waarna als die weg is gevonden, deze heftigheid er wel af zal gaan. Maar ik denk dat 3 maanden daar nog te kort voor zijn. Ik zou dan zelf eerder denken 6-8 maanden die het lichaam nodig heeft.
Daarmee zullen zeker nog alle klachten niet weg zijn, maar ik denk dat het zeker rustiger zal worden

Tja, of je dan met hormoontherapie de rem moet gaan zetten op dit proces van 'de weg zoeken' ...... ik denk dat later in de tijd daardoorheen gaan niet leuker zal zijn.
Ik weet niet of het ging om een hormonaal gevoelig gezwel, dan zou het voor mij persoonlijk not done zijn.

Maar nogmaals, dit is allemaal alleen mijn kijk erop. Ik heb niet de waarheid in pacht.

Heb je het onderschat? Mwa.....je kunt hooguit vooraf weten dat een dergelijke menopauze wat heftiger begint dan gemiddeld.Je kan nooit van tevoren weten hoe het daadwerkelijk gaat voelen.

Ik wens je ontzettend veel sterkte, want ik mag uit je bericht denk ik wel concluderen dat je het momenteel heel zwaar hebt.
Ik hoop ook dat je de moed hebt om structureel stappen terug te doen voorlopig, om de invloed van spanningen, stress e.d.zoveel mogelijk te beperken.
Neem jezelf in acht Els. Neem de (meno)Pauze voorlopig maar letterlijk

Groet
Lia

ElsD
Berichten van ElsD
Onderwerpen van ElsD
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Re: In de overgang na eierstokverwijdering

Bericht door ElsD » di 18 sep 2018 09:44

Bedankt Lia voor jouw antwoord.

Els