Slijmvorming neus, keel

Geuren en smaken anders beleven. Drogere ogen en mond. Wazig zien, overgevoeligheid voor licht of geluid.
Zelfs je stem verandert in de overgang
Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Slijmvorming neus, keel

Bericht door Jamilla » wo 15 jun 2011 09:04

Hallo dames,

Al een paar weken komt er meer dikkere 'troep' uit mijn neus. Soms met wat vezeltjes bloed, al is dat heel weinig. Ik heb af en toe ook wat pijn in mijn kaken en voorhoofdsholtes. Of dit bij de overgang kan horen, weet ik niet.. Als velen van jullie dit herkennen misschien wel.

Herkent iemand dit? Dank alvast voor de reacties.

Groetjes, Jamilla.

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Re: Slijmvorming neus, keel

Bericht door Dorothea » wo 15 jun 2011 09:19

Hoi Jamilla,

Ja hoor, dat heb ik de laatste tijd ook.
's morgens neus snuiten en er komt een hoop troep uit, echt opvallend.

Dorothea.

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:

Bericht door Cornelie » wo 15 jun 2011 09:39

Hallo dames,

Misschien zijn we door de overgang/hormonen ook gevoeliger voor bijvoorbeeld hooikoorts?
Ik heb dat jaren erg gehad, toen een poos veel minder en nu dit jaar weer heel erg!
Het is ook lang droog geweest en er zijn veel pollen en grassen dus misschien dat jullie klachten ook uit die hoek komen?

Gr. Cornelie

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Bericht door Dorothea » wo 15 jun 2011 09:52

Hallo Cornelie,

Nee, hooikoorts of gevoelig voor pollen ben ik nooit geweest, daar ligt het bij mij echt niet aan.
Hoe het dan komt, trouwens als dat de enige klacht was, dan zou ik een gat in de lucht springen :lol:

Dorothea.

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » di 28 jun 2011 10:43

Hoi,

Dank jullie nog. Het is nog steeds niet over. Nog steeds is mijn neus niet schoon. M'n weerstand is sowieso laag. Ik heb ook steeds een ontstoken lip, rugpijn enz..

Mogelijk toch een allergie in combinatie met droger wordende slijmvliezen. Deze worden dan gevoeliger voor infecties, zei mijn huisarts.

Ik hoop dat ik weer wat fitter word want het is niet zoveel op het moment.

Groetjes, Jamilla.

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd nu: 63

Bericht door Ruchama » di 28 jun 2011 13:04

Jamilla,

ik heb dit ook meegemaakt de eerste jaren van de overgang. De neus spoelen met zout water helpt erg goed. Het gaat nu best wel goed maar de overgevoeligheidsreacties moet ik wel permanent behandelen. Er zijn ergere dingen, hoor.

Ruchama

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » za 26 jan 2013 17:46

Hoi beste vrouwen,

Vrij plots en nu een paar dagen heb ik last van een 'vieze neus'. Vooral een neusgat verstopt wat en als ik snuit komt er wat troep uit met wat bloed.

Ik voel me verder wel ok maar maak me er toch best zorgen over in combinatie met de prop in mijn keel die ik nog steeds heb.

Herkent iemand deze 'vieze neus' in de overgang? Zijn dit overgangsklachten?

Groetjes, Jamilla.

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 55

Bericht door Josephine » za 26 jan 2013 17:54

Hoi Jamilla,

Ik herken het wel ik heb al jaren regelmatig dat ik mijn keel moet schrapen en ik heb ook idd een hele tijd last gehad dat als ik mijn neus snoot ik strengetjes bloed meekreeg, maar dat is inmiddels wel over gegaan, dat schrapen van de keel heb ik nog steeds bij vlagen.

Groetjes Josephina

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » za 10 dec 2016 22:07

Hoi allemaal,

Vorige week had ik de griep (zo'n koorts- en verkoudheidsgriep). Wat een gedoe met zo'n keel. Alle slijm blijft hangen en ik krijg het bijna niet weg uit m'n keel. Ik probeer het weg te krijgen met bijbehorende nare geluiden. Ook dat is enorm belastend. Het is zo taai.

Soms heb ik het gevoel alsof er een holte in mijn keel zit waar zich het slijm verzamelt en ik kan er niet meer bij. Ik probeer het dan wel, het lukt niet en dan word ik paniekerig. Het kost heel veel kracht als ik het toch af en toe probeer.

Als het kan misschien griep-patienten maar een beetje vermijden want ik vond het knap zwaar deze week. Je verwerkt een griep nu toch anders dan vroeger, merk ik. Zeker met zo'n nare keel.

Ik ben gelukkig nu weer wat op aan het knappen en kreeg vanmiddag even de slappe lach om m'n eigen snork-geluiden.. :lol: :D Haha... Fijn, is dat, toch weer even zo kunnen lachen..

Sterkte! Hartelijke groet, Jamilla.

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » vr 06 jan 2017 17:47

Dag vrouwen,

Naast de rottige keel heb ik vaak een niet goed doorgankelijke neus. Het is niet dat ie echt verstopt is maar ik heb toch geregeld moeite met lekker doorslapen en ruim ademhalen door de neus. Mogelijk schrik ik daardoor regelmatig wakker 's nachts. Ik heb gewoon dan te weinig goed geademd.

Neusdruppels zijn een heel goede oplossing en dan merkt ik echt dat ik meer lucht naar binnen kan halen maar deze gebruik ik maar een keer per maand of zo. Gewoon omdat ik er niet aan wil wennen en ik weet ook dat dit niet zo gezond is.

's Morgens schraap en ...... ik van alles uit mijn keel maar ook moet ik verdroogd materiaal uit mijn neus zien te krijgen.

Hoe is dat bij jullie? Wordt deze klacht herkend?

Groetjes, Jamilla.

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Bericht door Madu » zo 08 jan 2017 21:16

Hoi Jamilla,

Ik heb hier eigenlijk altijd al wel last van gehad. Wat bij mij goed helpt is het spoelen van mijn neus zo om de dag met zo'n neusspoelgeval(kan even niet op de naam komen) met wat zout. Mag ook dagelijks maar dat lijkt bij mij te irriteren dus vandaar dat ik zo om de dag doe. Volgens mij helpt het ook wat bij de keelklachten die ik ervaar. Het kan iig geen kwaad.

Sterkte,

Madu

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » di 10 jan 2017 09:52

Hi Madu,

Dankjewel. Ga ik toch proberen dan. Het was een paar dagen beter maar nu weer niet goed. Voel me niet lekker erbij. Naar hoofd ook, nare keel. . Het heeft wel met slijmvliezen te maken, volgens mij. Ik hyperventileer ook veel op het moment met stress en angst. Benauwd 's nachts, tintelende lippen. Bah, bah.. Even wat minder allemaal. Niet zo gezellig.. :roll:

Iedereen een goede dag gewenst en nogmaals dank, Madu.

Jamilla

Craeye
Berichten van Craeye
Onderwerpen van Craeye
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 48

Bericht door Craeye » vr 17 feb 2017 20:21

Hallo allemaal,

Ik heb hier sinds een aantal jaren in toenemende mate last van en ik wist tot voor kort niet, dat het een van de vele symptomen van de overgang kan zijn. Ik schreef het toe aan ongezonde stadslucht, vooral omdat ik er op vakantie op Terschelling nooit last van had. Maar het heeft te maken met de luchtvochtigheid. Sinds ik in iedere kamer een luchtbevochtiger heb geplaatst en zorg dat de luchtvochtigheid tussen de 55 en 60 blijft, zijn mijn klachten verwaarloosbaar. Maar zodra die onder de 45 daalt (bijvoorbeeld als ik ben vergeten hem te vullen) merk ik dat onmiddellijk aan mijn neus. Als noodoplossing draai ik weleens de hete douche open en laat de stoom door het huis gaan tot ik weer rond 55 zit. Ik heb mijn luchtbevochtigers voor iets van 60 euro per stuk gekocht, en hoewel ik eerst sceptisch was, blijkt het een van de beste investeringen in de symptoombestrijding tot dusver.

Hartelijke groet,
Craeye

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » za 18 feb 2017 14:39

Hoi Craeye en anderen,

Mooi, dat het werkt voor je. Het is hier altijd te vochtig in huis, misschien is dat ook weer niet goed.. :S

Ik heb het ook soms en dan is het weer minder.

Ik neem nu af en toe wat zout water. Het helpt wel wat maar kies liever niet met die van menthol, die kan ook wat irriteren op de keel.

Groetjes, Jamilla.

Craeye
Berichten van Craeye
Onderwerpen van Craeye
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 48

Bericht door Craeye » za 18 feb 2017 16:15

Ha Jamilla,

De juiste vochtigheidsgraad ligt ergens tussen de 40 en 70 maar het is een precaire balans tussen vocht, temperatuur en het toverwoord: ventilatie. Je wilt geen situatie dat vocht voor schimmel zorgt. Het is voortdurend een beetje bijstellen. Als het buiten vriest, dan is het veel lastiger om de luchtvochtigheid in balans te houden dan als het rond de 10 graden is. En in de zomer is het hier amper nodig. Het verschilt natuurlijk van huis tot huis, en van persoon tot persoon. Maar te droge lucht kan voor tal van andere klachten zorgen, zoals vermoeidheid en hoofdpijn. Iedereen die op school heeft gezeten of in een kantoortuin, kent het fenomeen wel. :) Enne, niet alleen mijn neus, ook mijn, huid, haren en mijn planten zijn erg blij met mijn luchtbevochtigers. :-)

Ik maak ook mijn eigen neusdruppels van water en zout, maar vermijd die van de drogist omdat er vaak chemische stofjes inzitten die alleen tijdelijk verlichting geven waardoor je steeds vaker neusdruppels gaat gebruiken. Bovendien is het hartstikke duur ook nog. Maar ik heb ze tegenwoordig alleen nodig bij echt winterweer.

Hartelijke groet,
Craeye

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » za 18 feb 2017 17:45

Ha Craeye,

Dank je, voor je berichtje.

Ben erg zoekerig in dit keel- en neus-gebeuren. Ook onzeker of het allemaal wel overgang is of dat ik iets vervelends onder de leden heb.

Meestal als ik last heb van keel en neus, vooral keel, heb ik ook andere klachten zoals vermoeidheid, mezelf lichamelijk niet kunnen belasten met sport, slapjes, kregel gevoel soms met wat warmte en van die spiertrillinkjes (vaak onder de voet). Gewoon echt niet lekker. Het is een combinatie van klachten.

Wellicht dat je gelijk hebt dat vocht in huis best grote invloed heeft op de lichamelijke uitwisseling van lucht. Lucht komt door beiden binnen, mond en neus. Ook niet gek dat beiden reageren. Ik wil ook meer gaan ventileren en naar buiten. Dank je, voor de aandacht hierop.

Ik weet dat ik hyperventileer (chronisch), ik weet dat ik de overgangsleeftijd heb, ik weet wat voor een klachten ik heb en toch ben ik steeds heel onzeker over wat nu wat is. Ik durf er ook niet zo goed mee naar een arts maar dat zou misschien toch wel verstandig zijn. Ik ging al weleens, er waren geen redenen tot zorgen maar ik produceer nu ook veel dikker slijm in keel en neus en dat maakt dat me nog meer zorgen maak. Wil mezelf, zoals ik was, terug... Al die klachten maken erg onzeker, vind ik.

Nogmaals dankjewel. Groetjes, Jamilla.

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Bericht door Rianne » za 18 feb 2017 17:56

Hoi Jamilla

Ik denk echt wel dat het met de overgang te maken kan hebben. Slijmvliezen veranderen, worden droger. sinds mijn menopauze heb ik dat ook veel vaker dat mijn neus dicht zit. Te droge lucht maakt en maakte het niet aangenamer natuurlijk in zulke periodes, het zit me in de winter dan ook veel vaker te vervelen, maar het wordt bij mij niet door te droge lucht veroorzaakt hoor. Is echt wel sinds de overgang, sinds de hormonen het allemaal niet meer zo jong en lenig kunnen houden zoals vroeger.

Rianne

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » ma 20 feb 2017 14:42

Dankjewel, Rianne.

Het vliegt me soms letterlijk naar de keel.

Ik heb ook nog maar één eierstok en heb het gevoel dat het weleens ineens afgelopen kan zijn met dit hormoonfabriekje. Mogelijk zijn de klachten dan ineens wat erg acuut. Ik heb ineens een hele serie klachten en ook tegelijk. Raak er behoorlijk uit m'n doen door. Neus, keel, onophoudelijk oorsuizen (ook ineens..), veel te warm af en toe en echt niet lekker.

De jaren hiervoor had ik van de rommel-klachten maar ik heb nu het gevoel dat de overgang meer genadeloos toeslaat.

Beetje rustig aan doen maar. (En rap een beetje..).. ;)

Nogmaals dank, dames. Sterkte maar weer.

Hartelijke groet, Jamilla.

Jole71
Berichten van Jole71
Onderwerpen van Jole71
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 46

Bericht door Jole71 » di 21 feb 2017 12:51

Beste dames,

Die neusklachten herken ik ook wel. Ik heb de laatste maanden heel veel last van mijn neus, eerst met name een gekmakende kriebel in mijn neus. nu ook elke ochtend sowieso wakker worden met 1 dichter neusgat. En dan ook altijd rechts, heel vreemd. Na een griep van vorige week, is de kriebel wel wat minder, maar die verstopte neus aan de rechter kant blijft op en neer vervelend doen.
Ik heb mezelf zelfs laten controleren dmv bloedonderzoek of ik een allergie heb. Maar gelukkig is dat niet het geval.
Ook heb ik zelf regelmatig last van het gevoel dat stof in huis (ook al is alles netjes bijgehouden) op mijn adem slaat. Weet net goed hoe ik dit moet uitleggen, maar ik vergelijk het gevoel van het willen kletsen als je op de fiets tegen de wind in fietst en je adem daardoor wordt afgesneden en je niet meer normaal kan praten.
Dit zal waarschijnlijk ook met de uitdroging van de slijmvliezen te maken kunnen hebben? gebruik nu van Dr. Vogel de neusspray tegen droge neus. Ditzelfde met mijn ogen. Heel veel last van tranende, brandende ogen. Ook hiervoor gebruik ik nu druppels om mijn ogen vochtiger te houden.
Helpt volgens mij een klein beetje, maar alla, alle kleine beetjes is ook iets he.

Jole

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » di 21 feb 2017 16:23

Dag vrouwen,

Klachten zijn wisselen sterk per moment. Dan rauw, dan een knellende keel en elke keer als ik last heb veel slijmvorming wat ik dan weer weg moet zien te werken.
's Morgens moet ik altijd wat dikkere troep uit mijn keel krijgen en er zat nu wat bloed bij. Waarschijnlijk in mijn keel gelopen vanuit mijn neus want ik had ook bloederig slijm in m'n neus.

Ik heb nu toch een afspraak met de huisarts gemaakt vanmiddag. Ik wil van die zorgen en angst af. Was wel moed voor nodig.
De huisarts heeft me doorgestuurd naar de KNO-arts. Ze vond m'n klachten wat te langdurig en wil voor de zekerheid nader onderzoek.

Hoelang hebben jullie deze klachten zo af en aan? Ik al een paar jaar met een rustige periode ertussen.

Verneem graag even hoelang de brokkenpiloten klachten hebben. Maak me natuurlijk weer erg druk.. :roll:

Bedankt alvast!
Groetjes, Jamilla.

Charamber
Berichten van Charamber
Onderwerpen van Charamber
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 54

Bericht door Charamber » wo 22 feb 2017 23:27

Hoi Jamila,

Dat bloed heb ik nog niet, maar vanmorgen wel behoorlijk kramp leek het wel in mijn keel. Vanavond al de hele tijd het gevoel dat mijn keel bijna letterlijk dicht gaat zitten, en dik slijm wat ik door moet slikken, althans dat probeer ik. Los krijgen doe ik het amper.. Ben er eerlijk gezegd wel angstig van. Ik heb al een tijd last van globus gevoel maar dit lijkt wel steeds erger te worden. Ik hoop dat het bij jou wat oplost via de kno arts.

Hartelijke groetjes van Willemien

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » do 23 feb 2017 12:14

Hoi Willemien,

Vervelend is dat, he? Ineens is het dan veel erger. Dat ken ik maar al te goed. En dan maak ik mij ineens ook weer veel meer zorgen.

Bij mij is het ineens een stuk minder erg. Zo kan dat variëren. Het maakt me toch wat geruster nu. Want dan kan het niets ernstigs zijn, denk ik dan.

Het zou fijn zijn als deze klacht ook officieel genoemd zou worden als overgangsklacht op de bekende lijsten na de zo vaak genoemde 'opvliegers en haaruitval'.
Af en toe kom ik keelklachten tegen en gelukkig al veel vaker hier op dit forum maar zoals ik lees zijn we er allemaal erg bezorgd over. Gewoon omdat we niet weten of dit normaal is tijdens de overgang.

Sterkte en ik hoop dat het gauw wat beter gaat!

Groetjes, Jamilla.

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » vr 24 feb 2017 07:56

Hoi dames,

Vooral 's morgens heb ik stevige rommel in m'n keel die ik eruit moet werken. Hebben jullie daar ook last van?

Blijf me maar zorgen maken. :(

Groetjes, Jamilla.

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » ma 27 feb 2017 18:17

Hoi beste vrouwen,

Na jaren geklooi (branderig gevoel, droog gevoel, band-gevoel, geïrriteerd gevoel) met m'n keel ben ik vanmiddag eindelijk naar de K.N.O.-arts geweest.

De K.N.O.-arts heeft gekeken naar m'n neusslijmvlies, in de keel, oren (die suizen nu een week of twee) en ze heeft een camera aan een slangetje door m'n neusgat gepropt (even flink au!!) om m'n strottenhoofd te kunnen bekijken.

Alles was goed. Echt goed. Zag er allemaal keurig uit.

Diagnose: Globus Nevorus of Globus Hystericus.

Met betrekking tot de overgang in combinatie met deze klachten zei ze; alle systemen van het (vrouwen-)lichaam worden beïnvloed door de overgang en moeten een nieuw fundament vinden. Dit veroorzaakt onbalans op een breed gebied en triggert in het lichaam klachten zoals een brok in de keel.

Net zoals de oren die suizen maakt een brok in de keel (globusgevoel) dat we ons erop gaan fixeren met als gevolg dat oren harder gaan suizen en kelen harder gaan 'brokken'. :lol:

Dus niet teveel schrapen en die slijmprop die je lijkt te voelen niet steeds weg proberen te werken. Dan wordt het erger. Wel kamillethee, verzachtende dingen, dat is prima. Verder is afleiding, rust enz.. natuurlijk ook goed want al deze euvels worden met stress erger.

Dus als je onzeker bent, bang bent met dezelfde klachten, zoek dan ook deze bevestiging bij een K.N.O.-arts als je daarvan op kunt knappen. Ik heb zelf te lang gewacht, vind ik. Teveel angstig lopen tobben. Dat is gewoon zonde. Duidelijkheid is echt een hoop waard!

Groetjes, Jamilla.

Livia
Berichten van Livia
Onderwerpen van Livia
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 44

Bericht door Livia » di 08 aug 2017 19:45

Hallo

Hoe is het nu Jamila met het brokgevoel en de droogheid?
Verschrikkelijke klacht is het!!

Livia

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » wo 16 aug 2017 08:28

Hoi Livia,

Dankjewel, voor je berichtje.

Op het moment niet zo goed. Rommel in de keel steeds wat ik weg loop te werken, pijn in m'n neusslijmvliezen, pijn in mijn gebit, constant oorsuizen en gewoon niet lekker in mijn hoofd. Veel druk op de borst. Hierdoor paniekerig wakker worden in de nacht.

Gaat niet zo lekker. Ik weet ook even geen oplossingen. Ik eet goed maar spanning zal niet echt helpen.

Sterkte hoor, voor iedereen.

Groeten van Jamilla.

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » ma 04 dec 2017 19:31

Hoi dames,

Behoorlijk veel dagen doet mijn neus pijn aan de binnenkant bij het rechter neustussenschot. Waarschijnlijk droogte/irritatie. Ook wat korstgedoe daar. Het hele neusgebied is gevoelig, op het moment.

Ik heb er nu wat olijfolie (extra vierge biologisch) ingesmeerd aan de binnenkant van de neus waar het pijn doet. Gewoon een paar druppeltjes op een schone vinger en heb het linker-neusdeel ook maar meteen meegenomen. Het voelde direct als beschermend en verzachtend. Ik las via een KNO-arts dat vaseline ook kan bij uitgedroogde neusslijmvliezen maar ik houd toch meer van het natuurlijke. Verder is olijfolie rijk aan vitamine E wat weer goed helpt bij wondgenezing.

Dit wil ik een paar dagen gaan volhouden en hoop dat het verder geneest. Voor nu alvast een zeer prettige verzachtende werking te merken.

Groetjes, Jamilla.

Catootje
Berichten van Catootje
Onderwerpen van Catootje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Bericht door Catootje » do 07 dec 2017 21:00

Hallo

Precies hetzelfde hier, heel vervelend. Ik heb het vooral onderin de neus allemaal korstjes. Daarnaast zijn de slijmvliezen van mijn ogen helaas ook aan de beurt, heel pijnlijk en ontstoken ooghoeken zowel aan de binnenkant als ook de buitenkant.
Ik doe er nu steeds oogdruppels in dat verzacht wat.
Die olijfolie in de neus ga ik zeker proberen,bedankt voor de tip !

Catootje

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » zo 10 dec 2017 12:43

Hi Catootje,

Top, ik hoop dat het jou ook helpt!

Ben een paar dagen verder. Het geneest nu veel sneller, merk ik. Er zit geen korstje meer in mijn neus. Wel afblijven! Is moeilijk want het peutert zo lekker.. :mrgreen:

Ik las ook dat neusslijmvliezen geïrriteerd raken, zelfs ontstoken omdat deze droog zijn in combinatie dat we met peuteren, vingers in de neus etc, bacteriën en virussen toevoegen daar. En hopla, de cirkel is rond.. Ook dus druppelen met schoon (steriel/gekookt) water met zout.

Ook hyperventilatie, zorgt dat we meer in- en uitademen. Wat weer extra uitdroging veroorzaakt. En dus ook weer de kwetsbaarheid van de slijmvliezen verhoogt.

Dus eraf blijven, zachtjes snuiten (niet te hard voor de holtes) en druppelen met schone zoute neusdruppels. Ik doe er een beetje kamillethee in, in die druppels. Dat doet Meneer Vogel ook. Dat kunnen wij zelf ook doen. :ugeek: Scheelt weer centjes.

Over gaat het misschien niet helemaal maar alle hulp die we kunnen inzetten is superfijn.

Groetjes, Jamilla.

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » di 09 jan 2018 11:38

Dag vrouwen,

Weer zo'n angstmoment. En dan ga ik hier weer even lezen.

Hier herken ik veel. Zo'n naar gevoel steeds achter tussen neus en keel. Komt ook steeds wat dikker slijm. Toch voelt het schraal en ruw. Er zat nu bij opschrapen een sliertje bloed bij. Bah.. Is gelukkig bijna nooit. Had al een keer een camera in neus en keel maar blijf me toch zorgen maken. Het is zo voortdurend en langdurig al. Soms is het even weg. Ook zo bizar. Maar dan ook maar even.

Het lijkt wel alsof het zich daar verzamelt, dat slijm. En steeds weer.

Verstopte neus heb ik nu niet zo. Dus dat is dan weer fijn.

Ik tob niet zo met opvliegers maar deze klacht vind ik zo beangstigend. Fijn om even hier te lezen weer.

Sterkte hoor. Groet, Jamilla.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht