Vergeetachtigheid

Multi-tasken lukt niet meer. We kunnen niet meer zoals vroeger aan alles tegelijk denken. Ons concentratie vermogen wordt anders, we vergeten gemakkelijker iets, maken misschien sneller fouten op het werk,
of kunnen niet meer zo snel iemands naam of een woord vinden in ons geheugen
Charamber
Berichten van Charamber
Onderwerpen van Charamber
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Vergeetachtigheid

Bericht door Charamber » do 12 mar 2009 19:35

Hallo,

Ik vergeet steeds dingen of kan niet op woorden komen die eigenlijk heel normaal zijn. Voorbeeld gisteren was ik met mijn jongste dochter in de mac en toen vroeg die mevrouw wat wil u in de happy meal, en ik weet wat er in zit, maar ik kon er gewoon niet opkomen.
Toen brak het zweet me uit en dat gebeurd me de laatste tijd dus best vaak dat ik niet op dingen of woorden kan komen. Herkent iemand dit?

Groet, Willemien

Betty
Berichten van Betty
Onderwerpen van Betty
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Re: Vergeetachtigheid

Bericht door Betty » vr 13 mar 2009 10:24

Hallo,

Ja, dat herken ik zeker. Ik had alleen de link met de overgang niet gelegd.
Ik zie dan heel duidelijk voor me wat ik wil zeggen maar kan met geen mogelijkheid op de naam komen. Thuis zijn ze er al aan gewend, maar bij vreemden voel ik me dan toch wel raar.
Het is niet zo dat ik me er zorgen over maak, eerder een ongemakkelijk gevoel.
Heb het ook wel eens als ik een boodschappenlijstje maak, dan weet ik precies wat ik wil eten alleen hoe heet dat ook alweer?

Betty

Tinka
Berichten van Tinka
Onderwerpen van Tinka
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Tinka » vr 13 mar 2009 14:14

Hallo dames

Ik herken het ook hoor! Ik kan soms niet eens op namen komen van mensen die ik toch echt bijna dagelijks zie. Of een verhaal navertellen.... het lukt me gewoon niet. Erg vervelend!

Tinka

Carly
Berichten van Carly
Onderwerpen van Carly
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Carly » do 19 mar 2009 08:37

Hoi

Ja herkenbaar, gisteren nog vroeg een van de kinderen wat we ook al weer gingen eten die avond.
Ik nadenken .... kon er zo snel niet opkomen .... terwijl ik zelf die ochtend de boodschappen gedaan had voor het avondeten. Zegt een vriendin van een van mijn kinderen "spaghetti". En dat klopte dus, zij had het onthouden daar het eerder die middag ter sprake was geweest.

Gr van Carly

Florence
Berichten van Florence
Onderwerpen van Florence
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Florence » do 02 apr 2009 00:29

Hallo dames,

Ik heb af en toe moeite, vooral in groepen, winkels, met al die vele indrukken die op mij afkomen, ik ga dan snel weer naar huis, naar mijn eigen coconnetje waar ik mij prettig voel en mijzelf kan zijn.
Heerlijk mijn eigen dingetjes doen, mijzelf koesteren, verwennen zonder al die mensen om mij heen, die veel praten en willen enz. enz.
Net als een vlinder heel gevoelig voor externe prikkels en snel geraakt. Ook de mensen om mij heen beter doorzien, wat ook een vreemde gewaarwording is.
Is het de vlinder die zich langzamerhand opnieuw ontpopt, zich terug trekt, naar binnen keert en zichzelf weer aan het vinden is? Een grote innerlijke opruiming maakt en transformeert naar een nieuwe fase in het leven?

Toch heerlijk om hier herkenning te vinden, want soms denk ik dat ik maar naar de psych moet of huisarts of aan de pillen, maar de herkenning hier geeft mij weer moed ook dat het weer over gaat.

Oh en vergeetachtigheid? Ik loop soms als een kip zonder kop rond en weet van voor niet wat ik van achter doe zou a doen, maar ben het een seconde later al vergeten en doe dus b of z. Namen? Hoezo, ik weet wel het gezicht te omschrijven of het artikel, er zijn zoveel namen tegenwoordig en mijn brein neemt ze niet meer op.
Kijken ze mij toch raar aan in de winkel, hoezo weet jij dan niet hoe al die digitale ontwikkelingen zijn, nee dat weet ik niet, dus wordt e.e.a. mij met topsnelheid alsnog uitgelegd. Nou snap ik er nog niks van, ik onthoud het niet, dus vraag ik e.e.a. op te schrijven zodat ik het thuis kan lezen.

En nu zit in met een mobiel die het niet meer doet en had ik nu een abonnement of prepaid of sim lock. Ik weet het niet meer, snap het ook niet meer. morgen maar naar de winkel en ik hoop dat ik met een nieuw toestel thuiskom wat ik kan bedienen.

Ik hoor net een liedje op de radio, ga die wereld uit, vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt. Nou dat geldt zeker voor mij de laatste tijd en die tom tom heb ik toch maar aangeschaft, want anders raak ik de weg kwijt en de voor mij nu te hectische wereld.

Ach het is wat ouder worden.

Florence

Charamber
Berichten van Charamber
Menopauzejaar:

Bericht door Charamber » do 11 nov 2010 16:02

Hallo

Ik heb de laatste tijd erg veel last van onzekerheid omdat ik heel vaak niet op woorden kom tegenwoordig, ook vergeet ik ineens veel vaker dan normaal namen van mensen. Het maakt me dus heel onzeker als ik in gesprek met mensen ben.

Deze klachten heb ik pas sinds ik in de overgang zit, dus ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit herkennen?

Groetzels van Willemien

LiesbethC47
Berichten van LiesbethC47
Onderwerpen van LiesbethC47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door LiesbethC47 » do 11 nov 2010 16:28

Hallo Willemien,

Je hoeft je echt geen zorgen te maken hoor, want dit hoort echt bij de overgang .. hahaha. Ik heb dit ook al geruime tijd en probeer er gewoon maar mee te lachen en als ik er last van heb, zeg ik gewoon: mijn harde schijf zit even vol en schud ik met mijn hoofd.
Ik presteer het om namen te vergeten, spullen te vergeten (voorbeeld: betaal het kaartje bij de betaalautomaat, stap in de auto en laat het kaartje gewoonweg in de automaat zitten). Ga werken en vergeet mijn toegangspas.
En dit alles gebeurt niet 'een keer, maar meerdere keren. Mijn man plaagt mij ermee en samen lachen we er gewoon om.

Liesbeth

Trudy
Berichten van Trudy
Onderwerpen van Trudy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Trudy » do 11 nov 2010 17:29

Hoi dames

Ik heb dit dus ook, net nog een gesprek achter de rug, gesprek van niks trouwens en merk dat ik andere woorden zeg of gekke zinnen :shock:
Zie ze soms echt kijken van: "wat bedoel je nou"??
Het is allemaal zo vaag....de OVERGANG!!!
Heb het trouwens ook met de letters op het toetsenbord, moet ik echt goed kijken anders typ ik de verkeerde letters :(

Gr Trudy

Sjeec
Berichten van Sjeec
Onderwerpen van Sjeec
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Sjeec » ma 17 jan 2011 22:21

Sjee zeg...

Wat fijn een forum als dit, een en al herkenning. Waarom praten vrouwen hier niet veel meer over?! Ik dacht altijd dat het wel mee viel met die overgang, beetje opvliegers hebben en zo... Maar wat een rot periode in je leven zeg en het duurt nu al een paar jaar, wordt er horendol van. En wat ik overal lees IK WIL MEZELF TERUG! Ik wil weer ongegeneerd kunnen genieten, naar dingen uitkijken i.p.v bang zijn voor wat er kan gebeuren.

Ja, niet op woorden kunnen komen en het vervelende is dat ik sinds vier jaar in de USA woon en mensen toch al geduld met me moeten hebben met de taal... En wanneer ik dan ook nog eens niet op woorden kan komen. Nope, dat maakt een mens heel erg onzeker.daarbij voel ik me ook nog eens onstabiel, snel moe, down... Kortom BAH!
Vergeetachtig zijn in zijn algemeenheid ook, doelloos gevoel hebben op de dag.

Nee, leuk is anders, maar gedeelde smart is wel halve smart!

Succes!
Sjeec

Zeemeermin
Berichten van Zeemeermin
Onderwerpen van Zeemeermin
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 57

Bericht door Zeemeermin » di 18 jan 2011 14:04

Hallo

Ook dit herken ik. Was serieus bang dat ik vervroegd dement zou gaan worden, ik vergeet soms gewoon de namen van mensen waar ik wekelijks kom. Ook woorden kom ik soms niet op.

Zeemeermin

Charamber
Berichten van Charamber
Menopauzejaar:

Bericht door Charamber » do 20 jan 2011 20:23

Hallo

Tja ik heb ook lang gedacht dat ik dement ging worden hoor, zelfs op een bepaalt moment een test aangevraagd bij de dokter! Als je dement wordt verleer je ook vooral dingen die je doet bijvoorbeeld hoe je broek aan moet en dat weet ik eigenlijk gewoon wel dus. Bovendien is het met dementie zo wat weg is, is weg en ik kan me daarna het woord wel weer herinneren, maar het blijft lastig hoor!

Groetzels van Willemien

DoRu
Berichten van DoRu
Onderwerpen van DoRu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door DoRu » do 20 jan 2011 21:45

Hallo Lotgenoten,

Ook ik kom vaak niet op mijn woorden of ik schrijf het op en vergeet dan nog de afspraak. Goed het gebeurd en ik kan er niks aan veranderen. Ik ben blij als ik op zulke momenten op de site van vrouw en overgang te kan kijken, want dan weet ik dat ik niet gek ben en dat het er allemaal bij hoort.

Volhouden alles komt weer goed. We zijn dan sterker en laten ons niet meer gek maken.

Kop op dames
DoRu :D

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » vr 21 jan 2011 13:16

Hallo Doru,

Dat had ik een poosje geleden nog: had om half vier een afspraak op de school van mijn zoon en dat wist ik al heel lang en zei het 's morgens nog tegen mijn man.
Maar wie stond er om half vier?...ik in ieder geval niet :oops: .

En niet op woorden kunnen komen? Hou op, zelfs de meest simpele woorden en namen (ja, zelfs van vrienden :oops: ) kan ik soms niet opkomen of ik ben de draad van een gesprek kwijt.
Door alle verhalen die ik hier lees over dit probleem til ik er niet al te zwaar aan...het is de overgang en gaat hopelijk vanzelf wel over.

Groetjes, Gaea

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Cornelie » vr 21 jan 2011 16:18

Hallo dames,

Hier ook al zo eentje hoor! Vooral namen van mensen en als een ander het dan ook niet weet blijf ik net zolang piekeren en lettercombinaties proberen tot ik het weer weet pfff!

Maar ook heel dagelijkse dingen. Loop van keuken naar voorraadkamer en tja daar sta ik dan......niet meer wetende wat ik daar ging doen.

Maar weer terug naar de keuken in de hoop dat het weer boven komt. En ja hoor dus weer naar de voorraadkamer en daar herhaalt dit zich dan rustig nog een keer :oops:

Stukken van bladzijden van een boek tig keer herlezen ach je kunt het blijven opnoemen.
Je gaat echt aan jezelf twijfelen, het is heel akelig en vermoeiend want ik loopt mij doorlopend heel sterk te concentreren om dit soort dingen te voorkomen.

Groetjes, Cornelie

Jacqueline
Berichten van Jacqueline
Onderwerpen van Jacqueline
Menopauzejaar:

Bericht door Jacqueline » vr 08 apr 2011 05:52

Hallo dames,

Wat een oase van herkenning, ik word niet gek, ik ben niet aan het dementeren, bedankt meisjes :D voor jullie ervaringen!!!

Ik herken werkelijk alles wat jullie vertellen

Jacqueline

Bianca73
Berichten van Bianca73
Onderwerpen van Bianca73
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 46

Bericht door Bianca73 » di 07 jun 2011 16:47

Dag dames,

ik herken veel van wat jullie schrijven. Heel erg vergeetachtig. Afspraken waarover net gesproken werd, gewoon vergeten. Boze artsen en anderen. Heel irritant. Ik was altijd stipt, maar nu....
Net nog haal ik mijn kids van school. Oudste zoon is op de fiets. Ik geef hem de huissleutel vast. Bij de klas van de jongste ben ik ineens mijn sleutel kwijt en het duurt echt wel even voor ik besef dat ik hem zelf heb meegegeven :!:
Ik ben 38, maar ik geloof echt dat er een nieuwe fase is begonnen en mijn man gelooft het ook. De arme ziel!

Bianca

Meeuw
Berichten van Meeuw
Onderwerpen van Meeuw
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Meeuw » wo 08 jun 2011 12:59

Ach jee, Bianca, jong nog zeg.

Ja ook ik herken mezelf vaak niet meer terug. Alles wat ik hier lees heb ik ook. Kreeg vanmorgen nog een huilbui in mijn meditatie.
Zo'n koppijn van het mijn best doen om de boel in mijn eentje op een rijtje te houden.. En dan ben ik nog maar alleen zonder kinderen (die zijn gelukkig en groot) Na zo'n huilbui voel ik dan wel weer dat er altijd alles is wat ik nodig heb als ik het maar wil zien. En dat ik daar niet 'braaf ' of 'georganiseerd' voor hoef te zijn. Ben maar es met de hond gaan wandelen en uitwaaien. Voel me beetje beter en ga vanmiddag met twee vriendinnen koffiedrinken. Ondanks mijn kokonbehoefte hou en krijg ik wel warme vriendinnen om me heen. En zelfs vrienden. Verrassend nu mijn libido is gaan liggen, mogen ze eindelijk eens iets praktisch voor me doen nu ik het niet meer opbreng.... En ik hoef ze ook niet meer te 'hebben'.
Geeft een hoop ruimte voor prettige vriendschappen. Ik kijk soms met verbazing naar die positieve dingen die voortkomen uit zo'n intens gevoel van onmacht.
Het lijkt wel dat hoe minder ik kan hoe meer ruimte er is voor liefde.
Maar er zijn dagen dat ik dat helemaal niet kan voelen en alleen maar in een lange tunnel kijk.... en verlangend denk komt hier echt een vlinder uit?

Groet Oester

Henrica38
Berichten van Henrica38
Onderwerpen van Henrica38
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 46

Bericht door Henrica38 » wo 08 jun 2011 14:08

Hoi Bianca,

Ook ik ben "pas" 38 jaar en ik herken je verhaal alsof het van mezelf is.
Ik ben zo verschrikkelijk vergeetachtig dat het me soms een beetje bang maakt.
Voordat mijn overgangsklachten begonnen had ik het geheugen van een olifant!
En nu... als ik iets lees of zie op tv ben ik snel daarna alweer vergeten wat ik ook alweer gezien of gelezen had!
De normaalste dingen schieten aan mij voorbij.
Nu noteer ik alles op papier, maar dat vergeet ik zelfs te lezen.
Ook krijg ik oproepjes op mijn computer die me overal aan herinneren, en toch... vergeet ik alles.
Nu heb ik ook mijn mobieltje ingezet die me telkens met een deuntje herinnerd aan mijn dagelijkse verplichtingen.
Dat gaat redelijk, maar als ik moet vertrouwen op mijn grijze massa.... tja dan gaat het mis.

Groetjes Henrica.

Jacqueline
Berichten van Jacqueline
Onderwerpen van Jacqueline
Menopauzejaar:

Bericht door Jacqueline » di 28 jun 2011 05:58

Florence,

wat een oase van herkenning! Ik ben dus echt niet de enige die zich zo "stom" voelt :D. Zonder tom tom op pad gaan, nou ik dacht het niet, dat word drama. Heb ook een mobiel omgeruild met een collega omdat ik van die nieuwe niks snap en het ook niet in me op kan nemen. Namen :roll: ook een werkeiland, ben blij als ik bij het wakker worden mijn eigen naam nog weet. De digitale snelweg, was ik al nooit een echt wonder in, maar nu helemaal een hysteriche warboel. Ooit zal het weer goed komen, anders, maar niet beroerder, daar hou ik me aan vast.

Voor jou ook sterkte in deze zoektocht naar een nieuwe jij.

Jacqueline

Charamber
Berichten van Charamber
Menopauzejaar:

Bericht door Charamber » do 12 jul 2012 20:05

Beste Dames,

Ik ben nog altijd blij met dit onderwerp want als ik even twijfel dan lees ik gewoon even alle antwoorden hier. Inmiddels heb ik ook het boek de heimweefabriek gelezen over geheugen en daar stond o ja is ook weten, dat betekend dat het geen alzheimer is of vroege dementie. Dat heb ik op een grote sticker op mijn huiskamerdeur geplakt en daar kijk ik ook af en toe even naar als ik weer even iets niet weet.

Groet van Willemien

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht