Inspanning informatie opnemen

Multi-tasken lukt niet meer. We kunnen niet meer zoals vroeger aan alles tegelijk denken. Ons concentratie vermogen wordt anders, we vergeten gemakkelijker iets, maken misschien sneller fouten op het werk,
of kunnen niet meer zo snel iemands naam of een woord vinden in ons geheugen
Mijke
Berichten van Mijke
Onderwerpen van Mijke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Inspanning informatie opnemen

Bericht door Mijke » vr 10 okt 2008 12:42

Hallo dames

Ik lees zojuist in een onderwerp dat lezen, informatie opnemen en verwerken inspanning kan kosten tijdens de overgang. Nou mensen, mijn mond viel open! Ik dacht echt dat dat aan mij lag!
Ik bemiddel en maak overeenkomsten. Ik ben erg secuur en kan sinds de overgang (weet ik nu) erg traag zijn in het opnemen van informatie. Zeker als het gaat om dingen lezen en dan opnemen. Ik controleer mijn stukken minstens 10 keer voordat ze weg gaan.
Ik maak de meest sullige foutjes. Ik kan soms wel 3 keer iets doorlezen zonder een dom foutje te zien. Ik moet het dus wel 10 keer lezen.
Het is ook erg vermoeiend zo, maar ja?! Wie heeft dat ook?

Mijke

Daan
Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd NU: 62

Re: Inspanning informatie opnemen

Bericht door Daan » vr 10 okt 2008 16:34

Hoi Mijke,

Bingo!! Los van het feit dat het geheugen ook veel rommeliger werkt.
Ik vind het een handicap dat vertraagde opnemen, ook van de normaalste zaken.

Alles moet ik opschrijven en een aantal keer nalezen. Je kunt hier op het forum het e.e.a. lezen over dit onderwerp.

Zelf ben ik vreselijk gaan trainen, het heeft erg weinig geholpen, al was het maar voor het idee. Ook de snelheid van praten en het articuleren is gezakt.

Dus..probeer er rustig(!) onder te blijven en check maar regelmatig, het is niet anders. Dit duurt bij mij al 4 jaar overigens.

Groet Daan.

Mijke
Berichten van Mijke
Onderwerpen van Mijke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Mijke » vr 10 okt 2008 17:52

Hoi Daan!

Ik zal eens verder zoeken hier. Ik ben heel benieuwd. Ik denk dat dit onderwerp meer bij 'het geestelijke' hoort trouwens. Ik ga zoeken. Voel me vaak zo'n druif.
Ik moet er meestal wel erg om lachen, maar eigenlijk kan het niet...

Bedankt!
Mijke

GerdaW
Berichten van GerdaW
Onderwerpen van GerdaW
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door GerdaW » vr 10 okt 2008 22:21

Hoi Mijke

Het is heel herkenbaar. Ik heb jaren in de thuiszorg gewerkt en structuur moeten aanbrengen in gezinnen maar ik heb nu zelf moeite omdat het niet allemaal lukte in mijn hoofd.
Moeite met de juiste woorden te vinden of lange verhalen lezen of mails dan haak ik al snel af. Ik luister maar neem het niet op.

Groetjes Gerda

Mjammy
Berichten van Mjammy
Onderwerpen van Mjammy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Mjammy » vr 10 okt 2008 22:43

Hoi

Oh ja, nog zoiets, is het ene weg, komt het andere er weer voor in de plaats.
Ik ben een beetje door de lichamelijke problemen heen, en nu krijg ik dit weer. (eigenlijk hoort dit onderwerp ook op een ander topic)
Ik merk ook dat ik nu moeilijker informatie op kan nemen, en soms merk ik het direct maar kan er niets tegen doen, behalve nog maar weer herhalen, en er geen probleem van maken. :roll:

Maar lastig is het wel.
Ik las op de informatie dat ook de hersens last hebben van de afnemende hormonen. Dus.......

Mjammy ;)

Mariaelisabeth
Berichten van Mariaelisabeth
Onderwerpen van Mariaelisabeth
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 64

Bericht door Mariaelisabeth » za 11 okt 2008 15:51

Hoi Mijke en anderen,

Ja, dat herken ik ook. Ik neem moeilijker informatie op en met name als het ingewikkelde info is, waar je denken van in een kramp komt. Berekeningen maken gaat ook niet zo makkelijk meer.
Dat heeft allemaal te maken met de linkerhersenhelft, het logisch denken/analyseren, wat meer plaats gaat maken voor het intuïtieve denken, de rechterhersenhelft.
Ik zie het zelf ook niet als negatief, maar eerder als 'de overgang' van het ene naar het andere gebied, waar een andere 'wijsheid' geldt dan daarvoor.
En soms kan ik ook de woorden niet vinden, die ik wil gebruiken, dan duurt het even... So what? Alles moet blijkbaar met meer rust gepaard gaan. Mij helpt het elke weer als ik vrede probeer te hebben met de veranderingen, hoe moeilijk ook.

Jullie ook sterkte,
Groeten, Mariette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht