Slecht geheugen

Multi-tasken lukt niet meer. We kunnen niet meer zoals vroeger aan alles tegelijk denken. Ons concentratie vermogen wordt anders, we vergeten gemakkelijker iets, maken misschien sneller fouten op het werk,
of kunnen niet meer zo snel iemands naam of een woord vinden in ons geheugen
Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 60

Slecht geheugen

Bericht door Krista » di 13 nov 2007 08:44

Goedemorgen allemaal

Hebben jullie net zoals ik ook zo'n slecht geheugen?
Vriendinnen zeiden vroeger altijd dat ik altijd alles onthield maar nu kan ik dus helemaal niks meer onthouden.
Heeft dit met de overgang te maken? Ik ben 48 jaar dus ouderdom lijkt het me niet.

Hoor graag van jullie

gr. Christa

Mariaelisabeth
Berichten van Mariaelisabeth
Onderwerpen van Mariaelisabeth
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 64

Re: Slecht geheugen

Bericht door Mariaelisabeth » di 13 nov 2007 11:35

Hoi Christa,

Ja, dat heeft zeker met de overgang te maken. De hersenhelft die zorgt voor herinnering, logisch denken, analyseren enz. (oftewel het mannelijke) werkt minder goed en de vrouwelijke hersenhelft, het intuïtieve, gevoelsmatige, wordt juist sterker.

We verliezen dus niet alleen maar iets, maar winnen er ook bij. Belangrijk is wel dat we niet koste wat kost die oude manier van doen (denken) willen vasthouden.

Ik herken het helemaal en het is regelmatig wennen, omdat je jezelf zoals je was, kwijtraakt. Maar ik pluk ook regelmatig de vruchten van die 'nieuwe' ik.

Groeten, Mariette

Agatha
Berichten van Agatha
Onderwerpen van Agatha
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Agatha » di 13 nov 2007 12:09

Hallo dames,

Is het dan ook zo dat als je net iets hebt gedaan je dat soms helemaal niet kan herinneren.
Bijvoorbeeld ik haal de voordeur van zijn nachtslot, wil tien minuten daarna weg gaan en wil het dan weer doen, en kan me bijna niet herinneren dat ik het al heb gedaan.
En zo met meer dingen eigenlijk :oops:

Je schrijft ook dat het vrouwelijke deel sterker word, hoort dat ook bij de duizelingen, en voelen van pijntjes erger??
Gister schreef ik naar me zus dat het soms lijkt of ik in de Holly Holly loop (kermisattractie), zo onstabiel word hier zo onzeker van en .... hypochondrisch :cry:

Ag

Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 60

Bericht door Krista » di 13 nov 2007 12:31

Hoi

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie.
Ook ik heb dingen die ik net gedaan heb weer wil doen. Ik vind het wel lastig want ik moet weer leren voor t werk en ik krijg het er gewoon niet ingestampt. Ook dat hypoghondrische herken ik maar al te goed.
Tja is het het een niet dan is het het ander wel weer.

gr. Christa

Jet54
Berichten van Jet54
Onderwerpen van Jet54
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Jet54 » di 13 nov 2007 17:27

Hallo dames,

Het overkomt me ook regelmatig dat ik niet op een naam of benaming van iets kan komen. Ik heb daar nooit eerder last van gehad en schrok erg toen het me voor het eerst overkwam. Ik wist de naam van een naaste collega gewoon niet, echt helemaal weg. Later wist ik het weer, maar het is heel raar en een beetje eng. Gelukkig lees ik dat er meer vrouwen last van hun geheugen hebben. Ik maak me er ook maar niet zo druk om als het niet erger word. Verwacht ook dat het wel weer goed komt na die rottige overgangsjaren.

Groetjes, Jet

Mariaelisabeth

Bericht door Mariaelisabeth » wo 14 nov 2007 13:33

Hoi Ag,

Ja, dat herken ik ook! Vergeten dat ik iets al gedaan heb en het dan nog een keer doen. En dat van die namen ...

Wat ik steeds merk is dat als ik me verzet tegen wat me overkomt in de overgang, ik het voor mezelf alleen maar erger maak. Aanvaarding (hoe lastig ook) geeft zoveel rust. En die kunnen we in deze fase goed gebruiken! En na de overgang schijnt alles weer in een rustiger vaarwater te komen, gelukkig!

Sterkte,
Groeten, Mariette

Alettie
Berichten van Alettie
Onderwerpen van Alettie
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 63

Bericht door Alettie » wo 14 nov 2007 16:11

Hallo dames,

Hoe nuttig dat vergeten kan zijn merkte ik toen mijn man en ik zo'n ouderwetse pingpongruzie kwamen, zo eentje die ik al jaren voer en waarin ik geen verandering lijk te kunnen bewerkstelligen.

Was ik deze keer helemaal vergeten dat ik "vroeger" rekening hield met zijn gevoel=antwoord en zomaar doorstoomde met een geheel nieuwe inbreng, zomaar plompverloren en tot mijn verbazing kreeg ik nu wel resultaat.

He,he, laat mij maar vergeten, groetjes Alet

Mariaelisabeth

Bericht door Mariaelisabeth » wo 14 nov 2007 19:23

Hoi Alet,

Wat mij ook wel eens gebeurt: dat ik in een woordenwisseling zit en dat ik halverwege de strijd ben vergeten waar het me ook alweer om te doen was..... Koste wat kost mijn gelijk willen halen met argumenten vraagt nu dus om een andere instelling: n.l. het eerder willen bijleggen en verzoening belangrijker vinden dan vechten of kort en bondig mijn grenzen aangeven i.p.v gekissebis. Zoals ik boven al schreef, op het ene gebied verlies is op het andere gebied weer winst.

Groeten, Mariette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht