Zijn jullie ook zo ongeinteresseerd soms?

Multi-tasken lukt niet meer. We kunnen niet meer zoals vroeger aan alles tegelijk denken. Ons concentratie vermogen wordt anders, we vergeten gemakkelijker iets, maken misschien sneller fouten op het werk,
of kunnen niet meer zo snel iemands naam of een woord vinden in ons geheugen
Tanya
Berichten van Tanya
Onderwerpen van Tanya
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Zijn jullie ook zo ongeinteresseerd soms?

Bericht door Tanya »

Hallo lotgenoten!

Ik heb hier al gereageerd op een paar onderwerpen en vind het een verademing om dit forum te hebben gevonden. Al jaren loop ik met de overgang te kwakkelen en op het laatst ga je zelf bijna denken: ik ben vast overspannen. Ik weet gelukkig dat het niet klopt, maar toch.

De laatste tijd heb ik er echter iets bij gekregen dat ik niet van mezelf ken, want ik ben normaal een erg betrokken mens: de letterlijke gedachte dat het me geen bal interesseert wat mensen tegen aan me aan lopen te zeuren! Voorbeeld: je man die een verhaal afsteekt waar je even niet blij van wordt. Vroeger ging ik er dan serieus op in, voelde me medeverantwoordelijk voor de sfeer en nu mis ik sowieso al de helft van zijn gepraat in mijn hoofd, maar over de rest denk ik dan : ach donder op, niks interesseert me nu. En daar schaam ik me stilletjes dan voor! Of een dochter die iets onbenulligs heel erg opblaast. Nou, mij een zorg hoor. Terwijl ik een vreselijk familie-mens ben!
Dingen kunnen zo aan me voorbij gaan en soms moet ik drie keer vragen: wat zeg je? Dan denk ik: word ik nou doof of bereikt het me ineens niet meer?? Dat gebrek aan echte interesse zorgt ervoor dat alles langs me heen gaat. Ik schrijf dus veel op na een gesprek met iemand, om later er nog eens naar te kunnen informeren. Herkennen jullie dit en dan vooral dat gevoel van 'geen interesse in dat gezeur' terwijl je dat vroeger niet had??

Alvast bedankt voor het reageren,
Groetjes, Tanya-51
Ien
Berichten van Ien
Onderwerpen van Ien
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Re: Zijn jullie ook zo ongeinteresseerd soms?

Bericht door Ien »

Dat herken ik Tanya,

Het lijkt wel of mijn gevoelens bij tijd en wijlen helemaal afgevlakt / verdoofd zijn. Dat geldt dan vooral t.o.v. mijn naasten en dat vind ik nog het ergste. :oops:

Tegelijkertijd kan ik dan wel vreselijk in tranen uitbarsten als ik zielige dieren of kindjes op de tv zie. :?

Heel dubbel allemaal. :roll:

groet,
Ien
Sunshine63
Berichten van Sunshine63
Onderwerpen van Sunshine63
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Sunshine63 »

Hallo Tanya en Ien

Nou het klinkt erg bekend, ik heb het ook heel erg, ook met mensen waar ik eigenlijk toch al van baal, (van mensen die dachten dat ze van alles tegen je konden zeggen, vroeger zei ik nooit wat terug maar nu word ik echt kwaad en laat dat ook wel merken,)
Ook al zie ik ze nooit meer denk ik dan. Het interesseert me gewoon geen bal, heel dubbel ja.
Op televisie kan ik om niks janken en al die narigheid in de krant ook, maar om me heen denk ik, ja hoor, ik heb genoeg aan mezelf.
Het lijkt wel of het me totaal niet interesseert, vindt dat best wel erg van mezelf. Ik ben gewoon aan het verharden lijkt het wel ......... :oops:

Groet Amy
Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 60

Bericht door Gaia »

Nee hoor!

Je bent niet aan het verharden! Het is een soort "overlevingsmodus"..tenminste...zo ervaar ik het.

Het betekent echt niet, dat je niks geeft om je omgeving. Je hebt het even nodig je af te sluiten. De geestelijke veranderingsprocessen, die op gang zijn gekomen, zijn heel intens. Kosten veel energie. En je lichaam vraagt je die energie op de spaarstand te zetten..

Ik herken het ook. Alles wat teveel emotie oproept en waar ik teveel bij voel, probeer ik af te sluiten. Bang om emotionele pijn nog niet aan te kunnen. Dus sluit ik mezelf wat af. Dat doe ik eigenlijk automatisch...zonder er erg in te hebben. Een beschermingsmechanisme van mijn brein blijkbaar...

Dus nee, ik geloof niet dat gevoel blijvend is. Het hoort denk ik allemaal bij het overgangsproces...
Groetjes,
Gaia
OmaLenie
Berichten van OmaLenie
Onderwerpen van OmaLenie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door OmaLenie »

Hallo Dames.

Nou wat je zegt ik herken dt zo erg wat er hier allemaal geschreven word.
Soms met een verjaardag dan zit ik wel eens om me heen te kjken.
En als ik alles dan zo aan hoor dan denk ik bij mezelf wat een kippehok is het hier en dan krijg ik het meestal ook benauwd en dan ga ik maar even naar de wc of zo.

Ik ben ook zo vergeetachtig tegenwoordig als ze wat vertellen tegen me dan ben ik het na 5 min al weer vergeten.
Erg he ik vind het zo rot voor mijn omgeving dat ik zo weinnig kan onthouden.

Maar het is wel fijn als je hier op de site rond neust en overal dingen tegen komt waar je dan zelf ook last van heb.

groetjes Oma Lenie.
Betty
Berichten van Betty
Onderwerpen van Betty
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Betty »

Hallo dames

Ik noem het maar berusting momenteel. Dat gevoel dat niets je interesseert. Want als ik achterom kijk en zie waar ik me de laatste tijd wel druk om gemaakt heb en wat me dat dan opgeleverd heeft (veel stress) dan is dit gevoel van berusting misschien zo gek nog niet.
Ik heb nu het gevoel dat ik even op adem kom, ik geef er maar aan toe en neem veel tijd voor mezelf.

Groetjes, Betty-46
Plaats reactie