Gevoel niet de moeite waard te zijn

Multi-tasken lukt niet meer. We kunnen niet meer zoals vroeger aan alles tegelijk denken. Ons concentratie vermogen wordt anders, we vergeten gemakkelijker iets, maken misschien sneller fouten op het werk,
of kunnen niet meer zo snel iemands naam of een woord vinden in ons geheugen
Mirandatje
Berichten van Mirandatje
Onderwerpen van Mirandatje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Gevoel niet de moeite waard te zijn

Bericht door Mirandatje »

Hoi dames

Op dit moment heb ik een hekel aan mijn eigen. Soms gaat het goed, meestal niet.
Ik wil ook het liefst van iedereen goedkeuring hebben dat het niet zo is.
Ik ben de laatste tijd ook heel vergeetachtig, ik doe de gekste dingen.
Dan schaam ik mij eigen dood, en dan ga ik piekeren, want als moeder van 3 kinderen kan ik dat niet maken.
Een avond per week ga ik wandelen met wat andere moeders uit de straat, in het begin ging het goed met 2 kon ik goed opschieten dacht ik. Ondertussen is er een opgehouden en die andere gaat niet meer langs mij lopen. Het zal wel aan mij liggen ik ben niet zo''n prater, ik loop meestal alleen.
Zo vindt er eigenlijk ook niets meer aan, mijn man zegt wel je moet je eigen niet aan de kant laten zetten. Dat is ook wel zo, maar ik heb dan het gevoel dat ik te veel ben en dat ik saai ben
Wie herkent dit een beetje.

Miranda
Net
Berichten van Net
Onderwerpen van Net
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Re: Gevoel niet de moeite waard te zijn

Bericht door Net »

Hoi Miranda

Blijkbaar wordt stilte nog steeds niet geaccepteerd in deze maatschappij. Zelf heb ik ondervonden dat mensen in mijn omgeving het moeilijk vinden als ik wel eens stil ben en het liefst alleen wil zijn, maar dat is niet omdat ik de mensen niet aardig vind, maar omdat ik mijn gedachten wil ordenen. Over het algemeen willen mensen vaak dat het "goed" met je gaat en zitten niet te wachten op diepe gesprekken of willen niet horen wat er mankeert - al vragen ze er wel naar - , maar ook ik heb echt moeten leren dat dit over het algemeen meer een verplichte vraag is dan oprechte belangstelling en dan kunnen ze voor mij "de pot op".

Op een gegeven moment pik je de mensen er vanzelf uit die wel oprecht zijn en waar je dan vanzelf wat meer vertelt.......maar over het algemeen zijn het verplichte nummers en bij die mensen blijf ik oppervlakkig. Bij mij zijn dit toch mijn gezin en 1 zeer goede vriendin bij wie ik zeker weet dat het wederzijds is en die een soort van veilige haven zijn en bij wie ik mag zijn hoe ik mij op dat moment voel, begrijp je wat ik bedoel?

Krijg a.u.b geen hekel aan jezelf, waarom zou je? Je bent goed zoals je bent. Je bent misschien een waanzinnig interessant mens, alleen zien veel mensen dat niet omdat ze niet verder kijken. Het ligt in veel gevallen aan die mensen die oppervlakkig zijn en niet aan jou, ze geven jou het gevoel en daar kan alleen jij iets aan doen door dat gevoel eenvoudigweg niet toe te staan.

Leer mensen te selecteren, hou van jezelf en probeer te genieten en laat de rest voor wat het is, hoe moeilijk het soms ook is. Het is mij gelukt, dus waarom zou het jou niet lukken?

Heel veel toy,toy,toy,

Groet
Net
Mirandatje
Berichten van Mirandatje
Menopauzejaar:

Hoi Net,

vroeger was ik heel verlegen, ook bang voor andere mensen.
durfde nooit wat te zeggen.
Toen ik kinderen kreeg is het wel iets beter geworden.
Er kwamen toen ook wat meer mensen over de vloer, was toch wel
gezellig.
Die mensen zie ik nu niet zo veel meer wat ik best jammer vindt
maar ik kan daar niets aan doen.
Ik weet ook niet goed hoe ik het dan uit moet leggen.
Ik dacht toen wel, als ze mij niet leuk vinden zoals ik ben
dan blijven ze maar weg.
Ik heb mijn eigen er toen ook bij neer gelegd. Toen ging het best goed
met mij.
Maar op dit moment ben ik toch weer allemaal aan het piekeren
over de raarste dingen, als ik daar verder op in moet gaan ben ik vanavond nog aan het typen.
Ik ben ook gewoon het liefste thuis gewoon met mijn eigen gezin
hoef ik ook niet moeilijk te doen.

Groetjes van Miranda
Riet
Berichten van Riet
Onderwerpen van Riet
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Riet »

Hallo,

Huh???
Net schreef: vr 13 okt 2006 08:02Je bent goed zoals je bent. Je bent misschien een waanzinnig interessant mens, .......... Het ligt in veel gevallen aan die mensen die oppervlakkig zijn en niet aan jou,
Je bent goed zoals je bent,
maar ..... vervolgens moet je dan wel jezelf veranderen:
Net schreef: vr 13 okt 2006 08:02en daar kan alleen jij iets aan doen door dat gevoel eenvoudigweg niet toe te staan.
Riet
Net
Berichten van Net
Onderwerpen van Net
Menopauzejaar:

Bericht door Net »

Hoi Riet,

Wat bedoel je met deze reactie? Ik begrijp het niet zo goed......als ik het goed heb gelezen vind je het vreemd dat ik heb geschreven dat je jezelf moet veranderen en dat jij daar niet achter staat, klopt dat?

Als dat zo is, dan heb je het inderdaad goed gelezen. Omdat ik in een kolk van emoties zit betekent dat automatisch nog niet dat anderen dat maar moeten accepteren. Het zou plezierig zijn als dat zo was, maar zo niet dan niet getreurd, maar respect zou al prettig zijn.

En er is niets mis met jezelf te veranderen hoor, soms kan dat heel positief uitpakken het is maar net hoe je erin gaat staan en hopelijk anderen met jou.

Groet
Net
Schelp
Berichten van Schelp
Onderwerpen van Schelp
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Schelp »

Hallo Miranda

Ik kan me goed vinden in dit verhaal. Ben ook vrij rustig. Helaas zijn er niet veel mensen die hier mee om kunnen gaan. Daarom heb ik ook niet veel vriendinnen.
Het is echt niet makkelijk om dan jezelf te blijven. Je denkt inderdaad al heel gauw dat je saai bent en niet de moeite waard om mee om te gaan.

Groet
joke
Mirandatje
Berichten van Mirandatje
Menopauzejaar:

Hoi Joke,

daar heb je gelijk in, om jezelf te blijven is heel moeilijk.
Je probeert je dan ook anders voor te doen, dan je in werkelijkheid bent.
Alleen maar om leuk gevonden te worden.
Ik vind het heel moeilijk, ze moeten je eigenlijk leuk vinden zoals je bent.
Anders zijn het geen echte vriendinnen

Groetjes Miranda
Jansje
Berichten van Jansje
Onderwerpen van Jansje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Jansje »

Hoi Miranda,

ik herken heel veel van jou in mezelf en wens je veel sterkte. Het is moeilijk als je niet geaccepteerd word.

Maar laat je vooral niet weg duwen want vaak is het ook een gevoelskwestie.

Groeten en sterkte, Jannie
Soledad
Berichten van Soledad
Onderwerpen van Soledad
Menopauzejaar:
Leeftijd: 68

Bericht door Soledad »

Hallo dames,

Ik heb geen vriendinnen! go wat mankeer het met me? mijn familie komt nooit, ook niet mijn schoonfamilie, en de meeste mensen en buren die ik vaak tegen kom komen mijn strot uit! Ben geen verlegen typ, neemt altijd initiatief ben vriendelijk (al zien het veel mensen niet omdat ik frons kijk)
Ben moe van altijd achter iedereen aan lopen en slijmen. Je mag me wel of je mag me niet.

Wat asociaal zullen veel denken, nou zo is het wel, maar heel vaak wordt je zo gemaakt door je omgeving. Ik doe gewoon terug. Als je lief voor me bent zal ik ook lief voor je zijn. Ben nog steeds open voor nieuwe mensen maar die kom ik niet veel tegen omdat ik altijd thuis ben en nooit zin heb om (zoals vroeger) op pad te gaan en dingen in mijn eentje te doen, zoals vrijwilligers werk cursussen volgen, sporten enz, en daar zit ik wel mee. Wel ben ik van alles bezig thuis, ik heb een fijne man, en twee leuke zoons. Mijn wisselende buien maken me wel ongelukkig.

Groeten, Marga
Marja11
Berichten van Marja11
Onderwerpen van Marja11
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door Marja11 »

Hoi hoi Marga,

Dat is lastig voor je. Helaas reageren veel mensen nog steeds op "een eerste indruk"
Ik heb een nichtje die ook meestal "frons" kijkt. Ze kan bv vertellen over een hele leuke vakantie maar haar mimiek lijkt wel te zeggen dat ze er geen bal aan vond.

Ik denk dat ik gewoon zelf moet beginnen om aardig en lief te zijn voor anderen zonder dat ik er wat voor terug verwacht.

sterkte ermee
Marja
Soledad
Berichten van Soledad
Onderwerpen van Soledad
Menopauzejaar:

Bericht door Soledad »

Hallo Marja,

Ik zie dat je me verkeer hebt begrepen, misschien druk ik me niet goed genoeg uit. Wat je zegt in je bericht is precies wat ik altijd heb gedaan en jij hebt gelijk maar het punt is dat ik er geen zin meer in heb, tenminste in mijn straat en met de mensen die ik wel honderd keer ben tegen gekomen, ik heb geen moeite om iedereen die ik tegen komt even goede dag te wensen, en dat kan ik niet zegen van velen die ik regelmatig zie. Ik vind heel jammer om te zien dat zoveel vrouwen zich afsluiten voor andere vrouwen. Als iemand niet kijk en niet wil groeten dan zeg je in feite: rot op of niet?

Ik wens je ook veel sterkte in de wereld van de onverschilligheid.

Groeten, Marga
Net
Berichten van Net
Onderwerpen van Net
Menopauzejaar:

Bericht door Net »

Hoi dames,

Vrouwen zijn niet alleen onverschillig soms naar elkaar toe, maar de hele maatschappij lijkt zich vaak alleen nog maar te bekommeren om zichzelf of het kleine kringetje waar ze zich in begeven en laten daarin niet snel een "vreemde" toe. Zelf ben ik ooit opgegroeid in een volksbuurt en heb die sociale controle altijd heel prettig gevonden, iedereen wist wie je was en ook kon iedereen bij elkaar aankloppen, men had elkaar nodig.

Tegenwoordig is het erg individualistisch en ik betrap me ondanks mijn afkomst - waar niets mis mee is, integendeel - dat ik ook me het liefst terugtrek in mijn eigen omgeving in feite mezelf dus afsluit voor nieuwe indrukken, bang om afgewezen te worden. Je haalt het meisje wel uit het dorp, maar het dorp niet uit het meisje=een bekend gezegde, maar soms uit zelfbescherming moet je wel.

Ik heb ook niet altijd zin om buiten naar iedereen te glimlachen, waarom zou ik? Aan de andere kant loop ik ook niet naar beneden te kijken, maar kijk mensen wel open aan wat dan vaak weer weerstand oproept want waarom kijk ik? Met andere woorden het is tegenwoordig ieder voor zich en nogmaals ik betrap mezelf er soms op dat ik ook zo reageer.....lijkt wel een virus ik wordt gewoon aangestoken.

Toch probeer ik attent te blijven, aan anderen te denken met bv. een kaartje, telefoontje, sms'je enz.enz., maar net zo vaak denk ik:"bekijk het maar", dat ligt echt aan mijn bui.

Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden is mijn slogan en dat kan nogmaals de ene keer anders zijn dan de andere keer, maar ja dat is een kwestie van accepteren al denk ik stiekem vaak terug aan die onbezorgde jaren 50.............

Groet
Net
Joke50
Berichten van Joke50
Onderwerpen van Joke50
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Joke50 »

Beste dames.

Wat mij opvalt aan mezelf is dat ik me heb terug getrokken, ik had een tijdje geen behoefte aan gezelschap, ik was helemaal bezig om door de overgang heen te komen (met alle problemen )

Nu is het 4 jaar later, ik ben veranderd, sommige vrienden vind ik niet aardig meer, ik werk weer en moet sociaal zijn tegen mn collega's en dat bevalt me. Ik moet sociaal zijn op de sportschool en dat vind ik leuk, ik moet nieuwe vrienden zoeken want ik ben verandert! Tis heel vreemd allemaal!

Groetjes Joke
Froukje51
Berichten van Froukje51
Onderwerpen van Froukje51
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Froukje51 »

Hallo allemaal,

Hoe sta ik in het leven nu? Ouder.. vooral! en problemen.
Soms voel ik me fijn maar de volgende dag is het helemaal mis, en dan vriendelijk zijn?! Inderdaad zijn de mensen anders dan ik weet van 'vroeger', helaas. Vrienden die ik meen te hebben, vallen zo af. Nieuwe maken is moeilijker. Ook omdat ik heb 'geleerd'.. en dit niet weer.
Ook kan ik opeens zo kritisch zijn, wat ik niet wil, :? zegt of doet iemand iets wat ik niet prettig vind. Raar wel :roll: Maar mezelf veranderen in deze periode van mijn leven is niet een knopje omdraaien. Het is hard werken. Maar misschien loont het en krijgen we veel glimlachjes als beloning. En dat leeft inderdaad prettiger. Soms heb ik van die dagen dat het zo werkt.

Groetjes
Froukje
Femke
Berichten van Femke
Onderwerpen van Femke
Menopauzejaar:

Bericht door Femke »

Hallo dames:

Wil heel graag mijzelf zijn, en dat betekent laat me met rust!
Dat wordt niet gesnapt door iedereen, ik ben zoveel mogelijk attent met kaarten versturen en telefoneren, maar ik krijg ook het gevoel als jullie geen contact zoeken dan doe ik het ook niet.
Wordt er zo depri van als ik altijd maar moet laten zien dat ik 'aardig' ben.

Ben een sociaal mens, zeggen ze tenminste maar zo langzamerhand is dat aan het weg ebben en ik vind dat niet leuk van mezelf!

Maar het is zo dubbel, wil er zijn voor mensen en ook wil ik rust voor mij zelf.
Is dat nu een zeer egoïstische gedachte?

Ik weet niet meer wat ik er mee aan moet!!!

Wie kan me raad geven?

groeten van Femke
Ien
Berichten van Ien
Onderwerpen van Ien
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Bericht door Ien »

Femke,

Ik denk dat dit een typisch "overgangsgevoel' is hoor.
Ik herken het heel goed en ik sukkel al 10 jaar af en aan met deze gevoelens.
Ben van mezelf een echt mensenmens met een goed sociaal leven. Ik ben ook attent met het onderhouden van mijn contacten.............tenminste als ik in mijn "goeie tijden" zit.

Maar oh wee als er weer een "woestijnperiode" in mijn leven aanbreekt, dan trek ik me terug op mijn eilandje en wil ik, kan ik en doe ik niks met mijn sociale leven. Probeer wel verjaardagen bij te houden, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Mijn naaste vrienden en familie weten dat dit de overgang is. Of ze het snappen weet ik niet, maar het gaat erom dat ze me nemen zoals ik ben en over het algemeen respecteren ze mij en laten me in mijn waarde.

De mensen die dat niet kunnen/willen, daar kan ik - hard gezegd misschien - niks mee hoor. Die laat ik dan maar in hun sop gaarkoken. Ik heb geen zin om me daar druk over te maken. Ik laat anderen in hun waarde en dat moet een ander dan ook maar met mij doen. Simpel zat :mrgreen:

Groet
Ien
Joce
Berichten van Joce
Onderwerpen van Joce
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Joce »

Hoi Femke,
Ik heb ook een tijd geworsteld met meer met rust gelaten willen worden. Duurde best lang voordat mensen het begrepen of accepteerden. (Of misschien ook dat ik het zelf accepteerde en daarna pas duidelijker kon worden, denk ik soms).
Gelukkig weten de meeste (belangrijke) mensen in mijn leven nu dat ik bijvoorbeeld 's avonds liever niet telefoneer of achter de computer zit. En dat ik soms niet opneem als ik het even niet trek. Dan doe ik ook echt het geluid van de telefoon uit, anders vind ik toch dat ik moet opnemen, als-t-ie rinkelt.

Maar ik voel me wel stukken beter nu ik meer tijd en rust voor mezelf heb! Op andere momenten kan ik daarom nu weer wat vaker net zo sociaal en spontaan als anders zijn, en volgens mij is dat voor iedereen leuker. Maar het heeft me zeker een jaar gekost om tot dit punt te komen... :!:

Sterkte in ieder geval. Hartelijke groet, Joce
Plaats reactie